Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla on muiden mielestä "vaikea" sukunimi

Vierailija
28.12.2020 |

Olen menossa naimisiin ja haluaisin vaihtaa sukunimeni miehen sukunimeen, jotta olemme koko perhe meille syntyvää lasta myöten samalla nimellä. Omaa sukunimeäni en halua pitää enkä sitä lapselle antaa, koska minua on aikanaan kiusattu nimestäni ja sukunimeni kuvaa ikävästi ulkonäköä. En myöskään halua ottaa mitään "kokonaan uutta" sukunimeä, ei vain tunnu minulle sopivalta.

Miehen sukunimi on hyvin harvinainen, ihan suomalainen sukunimi, jossa on ääkkösiä. Muuten miehen sukunimi on ihan kiva, mutta sukunimi on ulkopuolisille todella vaikea. Kun jossain virastossa asioi/sanoo nimensä jossain kaupan kassalla, lähes aina kysytään "anteeksi mikä oli? miten se kirjoitetaan?" ja sitten saa luetella sukunimen kirjain kerrallaan. Usein nimi myös sotketaan johonkin vastaavaan, yleisempään sukunimeen.

Kaipaisin kokemuksia teiltä, joilla on muiden mielestä "vaikea" sukunimi. Ärsyttääkö pitkän päälle, kun nimen kirjoitusasua kysytään kerta toisensa jälkeen vai oletko tottunut asiaan?

Ap

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on -nen-päätteinen sukunimi, mutta se on Suomessa harvinainen ja asuinmaakunnassa superharvinainen. Joudun tavaamaan sen moneen kertaan ja siitä on jatkuvasti jos vaikka mitä väännöstä. Kerrankin lääkärissä odottelin vuoroani, lääkäri kävi jotain huutelemassa moneen kertaan ja itse manasin, että taas menee aikaa ihan hukkaan. Sitten lääkäri kävi huoneessa vähän pitempään ja huusi minun nimeni. Sukunimeni on kirjoitettu väärin työsopimuksiinkin.

Sukunimi on lisäksi ruma, mutta se on minun nimeni enkä vaihtanut sitä naimisiin mennessä. Lapset saivat isänsä nätin ja helpon sukunimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi