Hymypoikapatsaan sai luokan pahin kielikello.
Aina opelle puhumassa kuka teki/sanoin pahasti hänelle milloinkin. Kiusaamisesta ei ole kyse, vaan erittäin herkkänahkaisesta mukelosta. Itse kiusaa ja haukkuu esim meidän lasta.
Hyvä etten pompannut kevätjuhlassa pystyyn kun kuulin kenelle meni.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:29"]
Meidän koulussa ainakin menee hymypatsaat oppilaiden äänestämille henkilöille, joten jos oppilaat äänestää kielikelloa, niin mitä väliä?
ope
[/quote]kertoiko ope sitten että pitää olla reiluja kiva, ei kiusaaja , ystävällinen jne. Sellaisesta lapset äänestävät. Olenpa kuullut että jossain joku oli saanut eniten ääniä mutta ei ollut open mieleen ja ope antoi hymypoikapatsaan kivalle ja reilulle kaverille. Tarua vai totta? Näin olen kuullut kerrottavan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:08"]
Oma poika sai n. 11 vuotta sitten ekalla luokalla hymypoikapatsaan, suurin osa oppilaista oli äänestänyt opettaja kertoi. Toisena vuonna sai stipendin, kuutosella ja ysillä. Nyt lukiossa ja sieltä ei ole tullut stipendiä ellei huomenna tule. Ka oli jouluna reippaasti yli 9, äikkä vaan 8, rumentaa koko todistuksen
[/quote] Että ihan 8 löytyy todistuksesta! Kai olet muistutellut poikaa tästä fiaskosta pitkin kevättä? Ymmärtää sitten korjata tökerön laiminlyöntinsä ja äiti ei joudu häpeämään silmiä päästään. Mitä, jos ihmiset tietäisivät...
Ei jumalauta! Eikö mikään riitä!?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:37"]
Opettajilla ei aina ole silmää nähdä, millaisia lapset ovat. Jos he ovat valitsemassa, voi tulla yllätyksiä. Ja niin varmaan kun oppilaatkin valitsevat. Ihmiset nyt ovat sellaisia, tunnustusta annetaan väärillekin tyypeille. Sosiaalinen oppilas voi saada positiivista palautetta tekemisistään, vaikka ei olisi yhtään sosiaalisesti taitava.
[/quote]kyllä sitä pian huomaa minkälainen lapsi on, itse oon sellaisessa työssä ja aika pian erottuu lapset
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:25"]
Kiva kaveri, joka ei kiusaa, on ystävällinen ja menestyy koulussa, sellainen saa hymypoikapatsaan
[/quote]tai hymytyttö, itsellä poika niin ei muista että tyttöjäkin on
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:28"]
Oma poika sai n. 11 vuotta sitten ekalla luokalla hymypoikapatsaan, suurin osa oppilaista oli äänestänyt opettaja kertoi. Toisena vuonna sai stipendin, kuutosella ja ysillä. Nyt lukiossa ja sieltä ei ole tullut stipendiä ellei huomenna tule. Ka oli jouluna reippaasti yli 9, äikkä vaan 8, rumentaa koko todistuksen
[/quote] Että ihan 8 löytyy todistuksesta! Kai olet muistutellut poikaa tästä fiaskosta pitkin kevättä? Ymmärtää sitten korjata tökerön laiminlyöntinsä ja äiti ei joudu häpeämään silmiä päästään. Mitä, jos ihmiset tietäisivät...
[/quote]ei ole kysymys siitä että mikään ei riitä, pitäisi lukea kirjoja, novelleja, runoja, romskuja jne niin äikkä paranee. Ruotsi oli ysi vielä jouluna mutta voi olla että putoaa kasiin. Ei oo katasrofi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:29"]
Meidän koulussa ainakin menee hymypatsaat oppilaiden äänestämille henkilöille, joten jos oppilaat äänestää kielikelloa, niin mitä väliä?
ope
[/quote]
Sitä väliä, että ei ole kiva että kiltit ja muita huomioivat lapset joutuvat pienestä asti todistamaan epäreilujen juonittelijoiden voittokulkua ja suosion kalastelua. Lopettaa joutais koko hymypatsastradition.
Ap ei tiedä onko ope vai oppilaat valinneet hymypojan, mutta silti tietää että se on tosi epäreilua? :D Kerro miten se että oppilaat valitsevat luokalta hymypojan voi olla epäreilua? Niin kyl me ymmärrettiin, että se oli sun mielestä väärin kun ei omaa poikaasi valittu. Mutta onko sulle tullut mieleen, että ehkä poikasi on tullut äitiinsä ja jos on samanlainen katkera valittaja, niin tuskin tulee patsasta koskaan samaankaan...
Tunnustusten jakoon vaikuttaa todella paljon open ja vanhempien suhteet. Kannattaa tehdä se selväksi lapselleen jo heti alussa, ettei tule turhia pettymyksiä.
Meidän koulussa aikoinaan me oppilaat saimme/jouduimme äänestämään hymypoika, tyttöpatsaan.
Valitettavasti se meni luokan tytölle, joka kiusasi ja pomotti.
Jouduimme laittamaan tytön nimen kiusaamisen uhalla paperiin :(
voi sitä hymyä kun sai sen patsaan.
kukaan meistä ei silloin uskaltanut mennä sanomaan opettajalle.
Harmittaa vieläkin kun kuulen, että joissain kouluissa patsasta jaetaan ja annetaan oppilaiden päättää ja äänestää kuka sen saa.
usein, liian usein vieläkin se luokan ns. Manipuloivin oppilas.
En vanhempana olisi millään tavoin ylpeä tänä päivänä jos lapseni sen saisi.
Silloin paljastuisi millainen lapseni on luokassa.
toivon sydämestäni, että lapseni on se tavallinen ja kiva oikeasti kaikkia kohtaan.
Hymypatsaan saajat ei sitä ole jos oppilaat ovat sen saneet äänestää.
Komppaan nro 30! Meillä yläasteella luokka äänesti lähes yksimielisesti yhtä kilttiä tunnollista poikaa. Laskin itse äänet toisen luokkalaisen kanssa. Ilmoitimme opettajalle tuloksen ja hänen oli määrä julkistaa se todistusten jaossa. H-hetkellä opettaja kirkkain silmin ilmoitti patsaan menevän luokan "sosiaalisimmalle"(lue: luokan kaamein myrkynkeittäjä) tytölle.
Sanoimme toisen ääntenlaskijan kanssa, että eihän se noin mennyt, mutta opettaja vaiensi meidät ja sanoi haluavansa vaihtaa kanssamme pari sanaa myöhemmin. Silloin 13v. ei oikein osannut sanoa tuohon mitään. Kun meidät sitten pyydettiin tokarien jaon jälkeen jutulle, luulimme kuulevamme, että poika olisi tehnyt jonkun rikkeen yms. ja diskattu siksi. Vaan ei... Saimme huudot, opettaja syytti meitä valehtelusta ja sanoi meidän selviävän ilman jälki-istuntoa vain, koska lomat alkoivat!!! "Tällaisia temppuja on sitten ihan turha yrittää syksyllä!"
Oltiin tietysti ihan järkyttyneitä tästä reaktiosta ja mitään selitystä ei siis saatu...heti. Arvatkaas kenen äiti jätti syksyllä miehensä ja muutti opettajamme kanssa yhteen. Erosivat tosin jo vajaan kahden vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:28"]
[/quote]ei ole kysymys siitä että mikään ei riitä, pitäisi lukea kirjoja, novelleja, runoja, romskuja jne niin äikkä paranee. Ruotsi oli ysi vielä jouluna mutta voi olla että putoaa kasiin. Ei oo katasrofi.
[/quote]
"vaan 8" "rumentaa koko todistuksen" joo, ei näköjään haittaa ollenkaan ;)
seli seli... Eiköhän tuon ikäinen fiksu poika ole jo itse rivien välistä hoksannut, mitä mieltä äippä oikeasti on asiasta.
Jaa, että pitäisi jotain kirjallisuutta ihan lukea saadakseen yli 8 arvosanan..? Ajatella! Kyllähän se kasi sitten on ihan riittävän hyvä. xD
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:25"]
Kiva kaveri, joka ei kiusaa, on ystävällinen ja menestyy koulussa, sellainen saa hymypoikapatsaan
[/quote]
Joo, näitä "kivoja" kavereita on nähty. Toki välillä on pysti mennyt oikeallekin henkilölle, mutta kuten jo edellä mainittu, kyllä pienetkin lapset osaavat jo pelata ja manipuloida.
Vastaavia kokemuksia kuin 30 ja 32. Patsaat menneet minun kouluaikoina tasan kahdella tavalla:
1) Luokka äänestää syystä x sitä manipuloivaa luokan pomoa. (Tämä tietysti on opettajille päin reipas, sosiaalinen jne)
2) Luokka äänestää jotain vähemmän näkyvää peruskivaa oppilasta, opettaja "käyttää omaa harkintaa" ja antaa palkinnon jonkun kaverinsa lapselle.
Näin se elämä menee ja sama meno jatkuu jopa työelämässä. Elämä on epäreilua ja ilkeimmät pääsee aina parhaimmille paikoille. Luonnehäiriöiset ovat loistavia manipuloimaan hovineitoja ja kiusaamaan niitä joista on pahin uhka heille itselleen.
Minun muistoni näistä "kivoista" tyypeistä luokittain (
1. rinnakkaisluokan opettajan poika, kanteli kaikesta, ei puhunut muille. Sai toki hyvän todistuksen.
2. tyttö, töni toisia alas kiipeilytelineestä, kamppasi ja muuten satutti toisia liikassa, esitti viatonta opettajien edessä
3. toisesta koulusta tullut poika, joka kiusaamalla nousi luokan kingiksi
4. luokan balettitanssija tyttö, joka haukkui muita läskiksi, kaunis ja laiha vaaleat pitkät hiukset. Tuon vuoden opettajamme kohteli oppilaita täysin ulkonäön pohjalta.
5.mehiläiskunigatar manipuloi, eristi ja valkkasi aina pienen sisäpiiri, josta lensi helposti pihalle ja piti hännystellä takaisin
6. Uusi mehiläiskuningatar, joka "seurusteli" sen 3. luokalla palkinnon voittaneen pojan kanssa. Tytön isoveli oli tosi pelätty, samoin tämä ihqu poikkis. Ei paljon uskaltanut muita äänestää.
Minun kokemuksellani koko paskan joutaisi lopettaa. Ja ei en ole katkera tai kateelliinen.
t. se eka mehiläinen :( nyt 25v.
Oppilaathan ne hymypojat ja -tytöt valitsevat aina, eivät opettajat!
Kyllä mä ihmettelin kun ystävän poika sai hymypoikapatsaan.
Ystävä oli moneen kertaan käynyt koulussa setvimässä poikansa touhuja, eli kiusaamista!
Ystävä murehti asiaa ja oli tosi pahoillaan asiasta.
Tuli kevät ja poika sai patsaan!
En oo edes kehdannut kysyä että millä meriiteillä?
Meilläkin 6lk jaettiin hymypatsaat. Oppilasäänestys suoritettiin ja sain selkeästi eniten ääniä jotka kirjattiin ylös. Tuolloinen opettajani oli kiusannut minua 5-6lk, syrjinyt, pilkannut, haukkunut, lievästi pahoinpidellyt ja valehdellut minusta muille opettajille sekä luokkalaisteni kavereille josta johtuen menetin kavereita, koska vanhemmat kielsivät olemasta minun kanssani. Hänen toiminnalleen ei ollut syytä ainakaan omasta mielestäni. Olin kaikkien kaveri täysin omasta tahdostani, en koskaan sanonut tai tehnyt kenellekkään pahaa. Numerot olivat keskivertoa paremmat *ka yli 9* ja tein mitä käskettiin, kirjat mukana ja läksyt tehtynä. Olin kiltti tyttö joka halusi olla kaikkien kaveri, mutta opettaja ilmoitti ettei halua antaa patsasta minulle, vaan luokkakaverilleni.
AV-mammat löytävät vian minusta. Minua tuntematta ja tietämättä. Itse tiedän, että vika ei ollut minussa, olin vain kiusattu opettajan taholta. Kärsin tämän opettajan kiusaamisesta vieläkin. Pelkäsin yläasteelle siirtyessä opettajia, pelkäsin että hekin ottavat niskasta kiinni ja taittavat maahan ja karjuvat. Pelkäsin että jos niin käy, sitäkään ei voi kukaan todistaa, koska kukaan ei nähnyt ja mustelmieni alkuperää ei voida todistaa. Opettaja vastaan opiskelija. Tämä tapahtui muutama vuosi taaksepäin, onneksi olen nyt ammattikoulussa ja yritän unohtaa. Silti joka kevät muistan, etten saanut patsasta joka minulle kuului.
ps. rikosilmoitusta tästä opettajasta ei tehty, koska en uskaltanut kertoa fyysisestä kiusauksesta vanhemmilleni. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt, olisi tämänkin opettajan touhut loppuneet ennekuin sai viimeisen varoituksen ja erotuksen seuraavana vuonna, tehdessään vastaavaa pienelle 4lk tytölle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:09"]Meilläkin 6lk jaettiin hymypatsaat. Oppilasäänestys suoritettiin ja sain selkeästi eniten ääniä jotka kirjattiin ylös. Tuolloinen opettajani oli kiusannut minua 5-6lk, syrjinyt, pilkannut, haukkunut, lievästi pahoinpidellyt ja valehdellut minusta muille opettajille sekä luokkalaisteni kavereille josta johtuen menetin kavereita, koska vanhemmat kielsivät olemasta minun kanssani. Hänen toiminnalleen ei ollut syytä ainakaan omasta mielestäni. Olin kaikkien kaveri täysin omasta tahdostani, en koskaan sanonut tai tehnyt kenellekkään pahaa. Numerot olivat keskivertoa paremmat *ka yli 9* ja tein mitä käskettiin, kirjat mukana ja läksyt tehtynä. Olin kiltti tyttö joka halusi olla kaikkien kaveri, mutta opettaja ilmoitti ettei halua antaa patsasta minulle, vaan luokkakaverilleni.
AV-mammat löytävät vian minusta. Minua tuntematta ja tietämättä. Itse tiedän, että vika ei ollut minussa, olin vain kiusattu opettajan taholta. Kärsin tämän opettajan kiusaamisesta vieläkin. Pelkäsin yläasteelle siirtyessä opettajia, pelkäsin että hekin ottavat niskasta kiinni ja taittavat maahan ja karjuvat. Pelkäsin että jos niin käy, sitäkään ei voi kukaan todistaa, koska kukaan ei nähnyt ja mustelmieni alkuperää ei voida todistaa. Opettaja vastaan opiskelija. Tämä tapahtui muutama vuosi taaksepäin, onneksi olen nyt ammattikoulussa ja yritän unohtaa. Silti joka kevät muistan, etten saanut patsasta joka minulle kuului.
ps. rikosilmoitusta tästä opettajasta ei tehty, koska en uskaltanut kertoa fyysisestä kiusauksesta vanhemmilleni. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt, olisi tämänkin opettajan touhut loppuneet ennekuin sai viimeisen varoituksen ja erotuksen seuraavana vuonna, tehdessään vastaavaa pienelle 4lk tytölle.
[/quote]
Korjaan, valehteli minusta luokkalaisteni vanhemmille*
Kuulin luokkalaisiltani miksi he eivät saaneet olla minun kanssani, mutta koskaan en saanut todisteita opettajan toiminnasta julki.Luokkalaisteni vanhemmat pesivät kätensä asiasta ja vanhemmilleni en uskaltanut häpeässäni kertoa tapahtuneesta.