17v alkanut juopottelemaan.
Enkä tiedä mitä tehdä. Tässä viimeisen kuukauden aikana olen löytänyt kalja/lonkerotölkkejä huoneesta. Ja joitain kertoja ihan nähnytkin teinin juomassa.
Eli pelailee huoneessaan netissä ja tissuttelee ja höpöttelee kavereiden kanssa. Olen koittanut jutella asiasta muutaman kerran ihan nätisti. Kommentit vaan, että joojoo tai, että oothan sä itekin juonut nuorena. Noniin olen (ja paljon) , mutta se oma nuorena juominen oli sitä, että kaupungilla pyörittiin kavereiden kanssa ja hengailtiin.
Nyt koronan takia tuo teini pysyy kotona, mutta juo.
Olen raivolla myös lähestynyt ja huutanut, että täällä ei aleta juopottelee, että juo sitten kun asut omillasi ja mitä nyt voi kiukuissaan sanoa. Ei kantanut hedelmää. Ja lapsi siis ihan itse omilla tienesteillään juomat hommaa ja kaverit jo täysi-ikäisiä.
Mun mielestä ei ole normaalia, en halua, että lapsestani kasvaa alkkis, niitä on suvussani ollut ihan tarpeeksi. Ja tiedän, että teinin elämään kuuluu alkokokeilut yms, mutta se että omassa huoneessa istutaan ja tissutellaan ei ole mun mielestä normaalia.
Ei ole masentunut ja on kavereita ja pelaakin niiden kavereiden kanssa ja juo.
Se hyvä puoli tässä on, että ei luuhaa kaupungilla juomassa/koronaa tuomassa, mutta ei paljon lohduta. En halua tästä tavasta mitään uutta normaalia. Teini ei örvellä ja hänestä ei juurikaan huomaa, että on juonut. Minä huomaan ja haistan. Meillä kotona me aikuiset juomme joskus, saunakaljat toisinaan tai viinipullo. Että ei se mikään piru ole täällä ollut.
Haluaisin katkaista tämän kierteen, ennenkuin ollaan jo syvissä vesissä, en vaan tiedä mitä tehdä. Ja kyseessä on ihan aika miehen kokoinen ja näköinen kohta 18v ja töissä käy. Tekee vain iltavuoroja, joten ei tarvitse aikaisin heräilläkään. Mutta tietyt säännöt on kun kotona asutaan. Ahdistaa.
Kommentit (135)
Mikään muu maailman huume tai päihde ei tuhoa aivoja niin pahasti kuin alkoholi, ja nuorten kehittyville aivoille alkoholi on todella haitallinen aine.
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu maailman huume tai päihde ei tuhoa aivoja niin pahasti kuin alkoholi, ja nuorten kehittyville aivoille alkoholi on todella haitallinen aine.
Laittomat huumeet vievät lapsen/ ihmisen vielä nopeammin pohjalle, vaikka huume ei haise eikä muka näy. Huumeet vievät lapsen hetkessä rikollisten kynsiin, josta paluu on vielä vaikeampaa kuin bissepullon jälkeen.
Ap, hanki kirjallisuutta, jossa kerrotaan alkoholismista, sen synnystä ja ihan kaikesta, mikä liittyy riippuvuuksiin. Tieto on hyvä lääke tuossa vaiheessa. Sitten poika tietää mitä on tekemässä. Salailu kuuluu kaikkiin riippuvuuksiin. Pojan pitää lukea kirjat . Esimerkiksi Antti Heikkilän kirja Riippuvuudet, on hyvä aloituskirja.
Vierailija kirjoitti:
Heh, Ap on nuoruudessaan hypännyt kylillä kullip ystyssä/pillu levällään kännäämässä. Ja nyt kun oma 17-v ottaa muutamat kaljat siististi kotona samalla kun pelailee kavereiden kanssa etänä, niin se on sitten ihan hirveää! On siinä kaksinaismoraali taas kunniassa.
Olipa rumasti sanottu, lue HS:n artikkeli lapsista ja lastensuojelusta maassamme. Lapsilla on paha olo, nokkivat kuin elukat toisensa hangiltä, kuduttamalla ja vieläpä filmaamalla koko kaameuden. On hyvä että vanhemmat edes yrittävät auttaa lastaan, kantavat vastuun, ovat huolissaan. Ennenkuin on myöhäistä.
Vai olitko poika äitisi koneella ja annoit palaa tähän aikaan aamusta? Vähän kunnioitusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomat huumeet vievät lapsen/ ihmisen vielä nopeammin pohjalle, vaikka huume ei haise eikä muka näy. Huumeet vievät lapsen hetkessä rikollisten kynsiin, josta paluu on vielä vaikeampaa kuin bissepullon jälkeen.
Onko sillä ajalla väliä, missä ajassa joku aine vei pohjalle ja tuhoaa ihmisen? Alkoholi kuitenkin tuhoaa noin viidenneksen kokeilijoistaan ns. pitkässä juoksussa. Sen verran kova aine sekin on. Eikä mikään muu aine myöskään tuhoa aivoja niin pahasti kuin alkoholi solumyrkkynä tekee. Ja samat rikolliset jotka toimittavat alkoholia laittomasti lapsille, myyvät usein huumeitakin ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomat huumeet vievät lapsen/ ihmisen vielä nopeammin pohjalle
Tuo on valhe. Hyvin harva huume on niin haitallinen mitä alkoholi. Laittomuus tekee niistä vaarallisempia mitä ne oikeasti ovat.
https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html
"Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Vierailija kirjoitti:
Heh, Ap on nuoruudessaan hypännyt kylillä kullip ystyssä/pillu levällään kännäämässä. Ja nyt kun oma 17-v ottaa muutamat kaljat siististi kotona samalla kun pelailee kavereiden kanssa etänä, niin se on sitten ihan hirveää! On siinä kaksinaismoraali taas kunniassa.
Kaksinaismoraali on suomen ainoa moraali. Varsinkin päihteisiin ja huumeisiin liittyen.
No ne rajat. Jos asuu kotona tekee niin kuin vanhemmat sanoo. Kun asuu omillaan on itse vastuussa elämästään ja tekemisistään. Molemminpuolinen kunnioitus tässäkin tapauksessa. Jos et halua että kotona juo, kiellä se.
Kiljun sijaan kannattaa tehdä kotiviiniä, on maksan kannalta puhtaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kiljun sijaan kannattaa tehdä kotiviiniä, on maksan kannalta puhtaampaa.
Maksalle se on aivan sama mistä alkoholi tulee. Yhtä haitallista on aina.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on halvempaa tuottaa kuin heroiini, mutta aiheuttaa yhtä voimakkaan riippuvuuden, mutta vain paljon hitaammin. Eli ihmiset maksavat ensin useiden vuosien aikana jopa useita tuhansia euroja siitä, että saavat aiheutettua itselleen lopulta voimakkaan huumeriippuvuuden, ja sitten heiltä ryöstetään alkoholihuumeen ja sen aiheuttaman voimakkaan riippuvuuden avulla loputkin omaisuudet. Kätevää ja täysin laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli muutaman viikon päästä. Ei ne ehdi edes lukea sitä ilmoitusta ennen sitä.
Huomasinkin, että poika täyttää kohta 18v. En antaisi kotonani juoda. Joko loppuisi tai heittäisin pihalle.
No mä nyt en kuitenkaan pysty omaa lastani heittämään pihalle. Varmasti aika harvat siihen pystyisi. Kyseessä kuitenkin vasta täys-ikäisyyden kynnyksellä oleva.
Ja todellisuudessa oman lapsen häätö ei ole mikään helppo juttu jos siihen ryhtyy eikä mulla nyt tarvetta kuitenkaan sellaiseen.Ap
Mitä tapahtuu jos sanot että sinun kotisi, sinun sääntösi, etkä salli juopottelua? Meillä perheessä on ihan selviö että aikuiset laittaa säännöt ja lapset elää niiden mukaan. Vaikka olisi kohta täysi-ikäinen niin nythän se vielä on laitontakin. Ja jos asunto on sinun niin kyllä
sinä määräät miten siellä eletään. Nythän tilanne on se että hyväksyt ja mahdollistat lapsesi alkoholisoitumisen.
Minä puhuisin pojalle sitä kautta että sillä alkoholilla ei kannata paikata elämässä mitään.
Meillä on suvussa alkoholismia myös, lapsille puhun siitä että se on monia perheitä meidänkin suvussa pilannut. Yritän tsempata terveellisempään tapaan käsitellä esim pettymyksiä kuin tarttua pulloon. Liikunta on parempaa. Minulla myös nuorena mennyt tosi huonosti, masennusta hoidin viinalla ja huonostihan siinä oli käydä.
Uskon että sellainen rehellinen asioista puhuminen on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Soita lastensuojeluun ja pyydä ihan joku ulkopuolinen ihminen tulemaan apuun, hän voi vaikka keskustella koko perheelle sekä jutella kahden kesken järkeä teinillesi. Sanot sossuun, että sä et mahda jätkän alkoholin käytölle mitään, ja sen vuoksi haluat apua koska et jaksa enää.
Näkee jätkä, että nyt sulle riittää toi touhu.
Mitä te kukkahattutädit luulette, että vieraan kanssa keskustelu muuttaa? No niin, ei yhtään mitään. Se on vaan kiva keino ulkoistaa vastuu ja sit levitellä käsiä ja uskotella itselleen, että on kaikkensa yrittänyt.
Kukaan teistäkään ei muuttaisi käyttäytymistään YHTÄÄN, jos joku vieras tulisi neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on halvempaa tuottaa kuin heroiini, mutta aiheuttaa yhtä voimakkaan riippuvuuden, mutta vain paljon hitaammin. Eli ihmiset maksavat ensin useiden vuosien aikana jopa useita tuhansia euroja siitä, että saavat aiheutettua itselleen lopulta voimakkaan huumeriippuvuuden, ja sitten heiltä ryöstetään alkoholihuumeen ja sen aiheuttaman voimakkaan riippuvuuden avulla loputkin omaisuudet. Kätevää ja täysin laillista.
Alkoholi on paras orjuutushuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomat huumeet vievät lapsen/ ihmisen vielä nopeammin pohjalle
Alkoholin yliannostukseen voi kuolla. Sillä tavalla pohjalle pääsee nopeasti, vaikka ei olisi kauheasti alkoholia käyttänytkään.
Ei mitään sossuja ja lastensuojelua. Poliisi paikalle vaan. Aikoinaan kaverit alkoivat saada "kaljasakkoja" heti kun 15 tuli täyteen. Samalla kaadettiin juomat pois. Haluavat myös tietää kuka haki alaikäiselle juomat, siinä voinet auttaa kertomalla kavereiden tietoja. Alaikäisenä alkoholin hallussapito ja alaikäiselle alkoholin luovuttaminen ovat rikoksia. Ei kovin isoja kyllä, johtavissa asemissa nämäkin kaverit nykyään ovat.