Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v alkanut juopottelemaan.

Vierailija
28.12.2020 |

Enkä tiedä mitä tehdä. Tässä viimeisen kuukauden aikana olen löytänyt kalja/lonkerotölkkejä huoneesta. Ja joitain kertoja ihan nähnytkin teinin juomassa.
Eli pelailee huoneessaan netissä ja tissuttelee ja höpöttelee kavereiden kanssa. Olen koittanut jutella asiasta muutaman kerran ihan nätisti. Kommentit vaan, että joojoo tai, että oothan sä itekin juonut nuorena. Noniin olen (ja paljon) , mutta se oma nuorena juominen oli sitä, että kaupungilla pyörittiin kavereiden kanssa ja hengailtiin.
Nyt koronan takia tuo teini pysyy kotona, mutta juo.
Olen raivolla myös lähestynyt ja huutanut, että täällä ei aleta juopottelee, että juo sitten kun asut omillasi ja mitä nyt voi kiukuissaan sanoa. Ei kantanut hedelmää. Ja lapsi siis ihan itse omilla tienesteillään juomat hommaa ja kaverit jo täysi-ikäisiä.
Mun mielestä ei ole normaalia, en halua, että lapsestani kasvaa alkkis, niitä on suvussani ollut ihan tarpeeksi. Ja tiedän, että teinin elämään kuuluu alkokokeilut yms, mutta se että omassa huoneessa istutaan ja tissutellaan ei ole mun mielestä normaalia.
Ei ole masentunut ja on kavereita ja pelaakin niiden kavereiden kanssa ja juo.
Se hyvä puoli tässä on, että ei luuhaa kaupungilla juomassa/koronaa tuomassa, mutta ei paljon lohduta. En halua tästä tavasta mitään uutta normaalia. Teini ei örvellä ja hänestä ei juurikaan huomaa, että on juonut. Minä huomaan ja haistan. Meillä kotona me aikuiset juomme joskus, saunakaljat toisinaan tai viinipullo. Että ei se mikään piru ole täällä ollut.
Haluaisin katkaista tämän kierteen, ennenkuin ollaan jo syvissä vesissä, en vaan tiedä mitä tehdä. Ja kyseessä on ihan aika miehen kokoinen ja näköinen kohta 18v ja töissä käy. Tekee vain iltavuoroja, joten ei tarvitse aikaisin heräilläkään. Mutta tietyt säännöt on kun kotona asutaan. Ahdistaa.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaisikohan tässä samanlainen opetus kuin ainakin ennen, kun lapset alkoivat tupakoida. Vanhemmat poltattivat lapsella niin monta savuketta perä perää, että tuli todella paha olo. Ainakin joillakin jäi kessuttelu siihen. Eli sovellettuna: juota lapsesi niin makkuriin, ettei tiedä tästä maailmasta vähään aikaan mitään. Riittävän kokoinen ämpäri vain sängyn viereen. Kun herää, kysy, tekeekö vielä mieli juomaa.

Oletko muuten ihan varma, että juo alkoholipitoisia juomia, eikä esim. RedBullia, Batterya ja muita vastaavia juomia?

Et ole tosissasi. Tuosta saisi pahoinpitelysyytteen.

Vierailija
42/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään pakkoapua ei enää saa, jos ihan kohta 18v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaisikohan tässä samanlainen opetus kuin ainakin ennen, kun lapset alkoivat tupakoida. Vanhemmat poltattivat lapsella niin monta savuketta perä perää, että tuli todella paha olo. Ainakin joillakin jäi kessuttelu siihen. Eli sovellettuna: juota lapsesi niin makkuriin, ettei tiedä tästä maailmasta vähään aikaan mitään. Riittävän kokoinen ämpäri vain sängyn viereen. Kun herää, kysy, tekeekö vielä mieli juomaa.

Oletko muuten ihan varma, että juo alkoholipitoisia juomia, eikä esim. RedBullia, Batterya ja muita vastaavia juomia?

Joo-o, vatsahuuhtelun ja alkoholimyrkytyksen tuosta helposti saa, sehän kasvattaakin hyvin joo...

Vierailija
44/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kokenut tuonkin, joskus yläasteella ekoina alkokokeiluina. Olikin sitten pari vuotta juomatta. No aika kultasi jo muistot. Ei ole energiajuomaa, olen ihan itse nähnyt nämä lonkero ja kaljatölkit.

Ap

Vierailija
45/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…

"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."

Vierailija
46/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.

Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.

Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.

Vierailija
47/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aikoinaan opiskelujen vuoksi/johdosta lukenut tosi paljon alkoholistien kertomuksia. Yhteistä niissä on vanhemmat hyväksyi ja käyttö aloitettiin nuorena. 

Itse olen omin silmin nähnyt, kun vanhempi mies on ottanut nuoren tytön matkaan Sellon kulmilta ja ihmettelin tosi paljon koko juttua. Tytöt olivat pienessä porukassa ja mies ei ollut oma isä. Silloin paljon kirjoiteltiin sugardadyistä ja juuri Sellossa näitä oli tavattu.

Yritä etsiä jotain alkoholisteille tarkoitettua apua ja kysy sieltä, jos joku voi jutella lapsesi kanssa. Itse aloitin tupakoinnin 16 vuotiaana ja kesti 15 vuotta, ennen kuin pääsin eroon. On paljon helpompi aloittaa, kuin lopettaa. 

Pyydä apua. Nuorena sitä kuvittelee ei tässä mitään tapahdu, mutta määrät harvemmin tosta vähenee.

No tämähän mua pelottaa, että alkkis siitä tulee. Kuten jo sanoin, vanhempani olivat, itse en ole. Mutta mun suhtautuminen alkoholiin on ihan normaalia, en ole traumatisoitunut mitenkään ja itsekin välillä otan.

En hyväksy alkon käyttöä lapsellani, mutta en myöskään ole sitä koskaan demonisoinut. En ole huutoraivonnut kun tuli joskus oksennellen viinaltahaisten kotia, vaan, että kotia voi ja pitää aina tulla.

Tiedän varsin hyvin, että kokeilut ja rajojen hakeminen kuuluvat nuoruuteen, mutta tää ei ole enää mitään kokeilua, vaan "kivaa" tissuttelua.

Ja en vielä tiedä ollaanko siinä vaiheessa, että apua tarvittaisiin, ei ehkä, mutta tosiaan monesti se juominen lisääntyy kun toleranssi kasvaa ja tulee riippuvuus.

Joten ehkä jotain "pehmeitä keinoja"...? Äh, en tiedä, mutta luulen, että monesta paikasta tulee vastaus, että ihan normaalia, kuuluu nuoren elämään.

Mä vain olen äitinä huolissani ja vielä se, että tavallaan juo yksin vaikka etäyhteyksissä onkin kavereihin, kuitenkin (hetken) vielä alaikäinen.

Ap.

Vierailija
48/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika juo omilla rahoillaan hankittua alkoholia ja kohta 18v, niin sä et kyllä saa mitään apua hänelle, jos hän ei itse halua. Jos et kestä tilannetta, laita poika muuttamaan omilleen. Et sä oikein muuta voi tehdä.

Vierailija
49/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin täyttää 18 vuotta ja kyllä lastensuojelu auttaa. Oma teini täyttää 17 vuotta ja en antaisi tuollaisen jatkua.

Vierailija
50/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa miten? Ei ne ehdi edes käsitellä ilmoitusta ennen kuin jätkä on 18v. Lastensuojelua ei aikuinem mies kiinnosta.

Vierailija
51/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin join nuorena välillä reippaastikin mutta se oli hyvin satunnaista. Ei olisi tullut mieleenkään että alkaisin tissutella useimpina iltoina. Korkeintaan kaksi siideriä otin saunajuomana kerran viikossa ja satunnaisesti kännit. En osaa sanoa kuin usein reilummin, mutta en usko että edes kerran kuukaudessa. Kotona saa olla säännöt niin kauan kuin siellä elää, on oikeus yksinkertaisesti kieltää.

Vierailija
52/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista sopia pojan kanssa alkon vähentämisestä niin että keskustelette asiasta ja yritätte päästä johonkin kompromissiin? Tuon ikäiselle ja muutenkin itsenäistyvälle nuorelle ei kannata määrätä mitään kohtuuttomaa keppiä vaan parasta olisi jos pääsette johonkin yhteiseen sopimukseen alkoholin käytöstä. Kannattaa aina selittää juurta jaksain miksi alkoholia ei voi käyttää mielinmäärin ja kuinka paljon huolta nuoren käytös aiheuttaa. Nuori olisi hyvä saada ymmärtämään että hänellä niin kuin muillakin perheenjäsenillänne on yhtälainen mahdollisuus ja velvollisuus vaikuttaa omaan ja perheenne yhteiseen hyvinvointiin. Jos kaverit dokaa jatkuvasti niin nuori voi myös kertoa itse kavereilleen alkoholin negatiivisista vaikutuksista, koska voi olla ettei heidän tekemisistään kukaan välitä ja joskus se yksikin ihminen riittää muuttamaan toisen käyttäytymistä. Tai esim. jos kavereiden kanssa ei voi olla juomatta, niin sano että keksitte sitten silloin tällöin jotain muuta yhteistä tekemistä niille hetkille. Mikä nyt olisi sellaista puuhaa mikä on molemmille mieluista?

Vierailija
53/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoista. Luultavasti tämä on kasvava trendi. Kotona tissuttelevat nuoret, kun ei muuallekaan voi mennä ryyppäämään. En pidä asiaa ollenkaan pahana. Parempi se on kuin se, että yöt luuhataan muualla ja koko ajan saa pelätä missä kunnossa nuori tulee kotiin.

Vierailija
54/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on mitä parhain tapa opetella alkoholin käyttöä. Kohtuukäyttöä hyvässä seurassa ja turvallisissa olosuhteissa. Juomiskertojen harventamiseen voisit toki kehottaa. Ja tietysti olla tarkkana, jos määrät alkavat suurentua.

-----

Ei ole kohtuukäyttöä jos 17-vuotiaana tissuttelee monena päivänä viikossa!

Vierailija
55/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolen.

Melkein täysi-ikäinen niin siinä mielessä tuo normaalia mutta tottakai jonkilainen kunnioitus kodin sääntöjä kohtaan olisi paikallaan.

Tissittelu vaikka vain viikonloppuisin?

Vierailija
56/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se on kuin se, että yöt luuhataan muualla ja koko ajan saa pelätä missä kunnossa nuori tulee kotiin.

-Onhan se niinkin mutta ei joka päivä melkein voi ottaa. Vaikuttaa tosi paljon jaksamiseen ja terveyteen pikkuhiljaa ja tissuttelusta hankala päästä eroon kun siihen tottuu. Minua ei huolestuta jos joskus juo, mutta tuollainen jatkuva tissuttelu tuntuu pahalta.

Vierailija
57/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs JOS alaikäinen teini(homo) jäisi vanhemmille kiinni salakuvaamisesta intiimissä julkisessa paikassa?

Mistä voisi olla kyse ja kuinka vakavasta asiasta?Rikos tietenkin jos yli 15 v.

Vierailija
58/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista sopia pojan kanssa alkon vähentämisestä niin että keskustelette asiasta ja yritätte päästä johonkin kompromissiin? Tuon ikäiselle ja muutenkin itsenäistyvälle nuorelle ei kannata määrätä mitään kohtuuttomaa keppiä vaan parasta olisi jos pääsette johonkin yhteiseen sopimukseen alkoholin käytöstä. Kannattaa aina selittää juurta jaksain miksi alkoholia ei voi käyttää mielinmäärin ja kuinka paljon huolta nuoren käytös aiheuttaa. Nuori olisi hyvä saada ymmärtämään että hänellä niin kuin muillakin perheenjäsenillänne on yhtälainen mahdollisuus ja velvollisuus vaikuttaa omaan ja perheenne yhteiseen hyvinvointiin. Jos kaverit dokaa jatkuvasti niin nuori voi myös kertoa itse kavereilleen alkoholin negatiivisista vaikutuksista, koska voi olla ettei heidän tekemisistään kukaan välitä ja joskus se yksikin ihminen riittää muuttamaan toisen käyttäytymistä. Tai esim. jos kavereiden kanssa ei voi olla juomatta, niin sano että keksitte sitten silloin tällöin jotain muuta yhteistä tekemistä niille hetkille. Mikä nyt olisi sellaista puuhaa mikä on molemmille mieluista?

Tuossa tulikin paljon vinkkejä, pyydä poikaasi lukemaan!

Jos äitinä olet selvillä kaveripiiristä juttele kavereiden kanssa, toisaalta koronan aikaan tapaamisia on vähemmän. Tuohon ikään kuuluu paljon erilaisia "kriisejä" tulevaisuus, ulkonäkö, kaverit, tyttöystävä ym.  Netissä on pelkkää pskaa, josta nuorelle tulee vain paha mieli, kuten meille aikuisillekin. Ilkeilyä, vähättelyä jopa vahingollisia neuvoja.

Tärkeintä olisi nyt  äitinä löytää se rauhallinen hetki, ei syyllistää vaan kertoa kuinka paljon välittää ja on huolissaan. Voit kertoa myös kuinka ulkonäkökin kohenee,  kun ei tissuttele. Alkoholi masentaa, ulkoilu auttaa, myös musiikki ja lukeminen.

Anteeksi nyt menee jeesusteluksi, poikasi tietää kuten sinäkin nämä asiat.

Ap. älä anna periksi, älä luovuta.

Tämä on hankalaa aikaa meille kaikille, erityisesti lapsille ja nuorille, mutta jo keväällä helpottaa.

Vierailija
59/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poika juo omilla rahoillaan hankittua alkoholia ja kohta 18v, niin sä et kyllä saa mitään apua hänelle, jos hän ei itse halua. Jos et kestä tilannetta, laita poika muuttamaan omilleen. Et sä oikein muuta voi tehdä.

Tästä ollaan puhuttu, että 18v alkaa hakea omaa kämppää. Toisaalta tuntuu pahalta ja myös siltä, että olisin heittämässä lastani ulos. Ja myös toimeentulo mietityttää. Nyt on rahaa, mutta aika hyvin se tuon näpeissä myös palaa. Ja sekin, että paheneeko juomisongelma kun omassa rauhassa sitä sitten koko ajan mahdollisesti tekisi. Mene ja tiedä.

Ap

Vierailija
60/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin täyttää 18 vuotta ja kyllä lastensuojelu auttaa. Oma teini täyttää 17 vuotta ja en antaisi tuollaisen jatkua.

No miten sen lopettaisit? On helppo nurkista huudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi