Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17v alkanut juopottelemaan.

Vierailija
28.12.2020 |

Enkä tiedä mitä tehdä. Tässä viimeisen kuukauden aikana olen löytänyt kalja/lonkerotölkkejä huoneesta. Ja joitain kertoja ihan nähnytkin teinin juomassa.
Eli pelailee huoneessaan netissä ja tissuttelee ja höpöttelee kavereiden kanssa. Olen koittanut jutella asiasta muutaman kerran ihan nätisti. Kommentit vaan, että joojoo tai, että oothan sä itekin juonut nuorena. Noniin olen (ja paljon) , mutta se oma nuorena juominen oli sitä, että kaupungilla pyörittiin kavereiden kanssa ja hengailtiin.
Nyt koronan takia tuo teini pysyy kotona, mutta juo.
Olen raivolla myös lähestynyt ja huutanut, että täällä ei aleta juopottelee, että juo sitten kun asut omillasi ja mitä nyt voi kiukuissaan sanoa. Ei kantanut hedelmää. Ja lapsi siis ihan itse omilla tienesteillään juomat hommaa ja kaverit jo täysi-ikäisiä.
Mun mielestä ei ole normaalia, en halua, että lapsestani kasvaa alkkis, niitä on suvussani ollut ihan tarpeeksi. Ja tiedän, että teinin elämään kuuluu alkokokeilut yms, mutta se että omassa huoneessa istutaan ja tissutellaan ei ole mun mielestä normaalia.
Ei ole masentunut ja on kavereita ja pelaakin niiden kavereiden kanssa ja juo.
Se hyvä puoli tässä on, että ei luuhaa kaupungilla juomassa/koronaa tuomassa, mutta ei paljon lohduta. En halua tästä tavasta mitään uutta normaalia. Teini ei örvellä ja hänestä ei juurikaan huomaa, että on juonut. Minä huomaan ja haistan. Meillä kotona me aikuiset juomme joskus, saunakaljat toisinaan tai viinipullo. Että ei se mikään piru ole täällä ollut.
Haluaisin katkaista tämän kierteen, ennenkuin ollaan jo syvissä vesissä, en vaan tiedä mitä tehdä. Ja kyseessä on ihan aika miehen kokoinen ja näköinen kohta 18v ja töissä käy. Tekee vain iltavuoroja, joten ei tarvitse aikaisin heräilläkään. Mutta tietyt säännöt on kun kotona asutaan. Ahdistaa.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei voi hakea täysikäiselle apua. Huoltajasuhde loppuu muutaman vkon päästä. Mikään taho ei sen jälkeen voi keskustella aikuisen ihmisen asioista tämän vanhempien kanssa ilman pojan/miehen lupaa.

Vierailija
82/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alat kovasti saarnaamaan niin luultavasti lähtee pois kotoa juomaan. Sehän on vaan hyvä että luottaa vanhempiin eikä piilottele joten nyt kannattaa käyttää tilanne hyväksi. Avointa keskustelua siis kehiin alkoholin haitoista ja kohtuukäytöstä.

Tätä olen myös miettinyt, enkä tosiaan sitäkään halua, että lähtee jonnekin kylille pyörimään ja juomaan. Musta vaan tuntuu, että ton ikäisen aivot eivät ote vastaan mitään avointa keskustelua niistä haitoista. Ja onko 17v:lla mitään varsinaista kohtuukäyttöä olemassakaan?

Oliko tämä ap:n kommentti? Taidat olla itsekin aika sekaisin. Selittelet tuolla alussa, että "oma juominen nuorena oli ihan eri asia, koska se tapahtui kavereiden kanssa kylillä". Kuitenkaan et kerro, mikä siinä nyt oli niin erilaista (paitsi ehkä se, ettette juoneet 5 krt/vk). Mutta jos tuolla kommentilla haluat kertoa, että omissa tavoissasi ei ollut mitään huomautettavaa, niin on todella tekopyhää sanoa, ettet haluaisi oman lapsesi juovan edes kylillä kavereiden kanssa. 

Olen ihan varma, että lapsesi huomaa tämän ristiriidan, eikä sen takia kuuntele sinua. 

Juu voin olla tekopyhä, mutta en halua sellaista nuoruutta lapselleni mitä itse koin. Ihme, että sitä on hengissä enää. Ei ollut puhelimia tms. Ja ei mun lapseni tiedä näistä mun sekoiluista. Ja olen sitä mieltä, että maailma on muuttunut. 90-luvulla oli kaupunki täynnä nuorisoa, nykyään ei ketään.

Nyt itse äitinä ymmärrän kuinka karmeaa tuo oli varmasti omalle äidilleni.

En osaa kertoa miksi se on erilaista, se vaan on. Oli kavereita, bileitä, liftausreissuja. Nykyään vain kökitään sisällä. Ja ei, en halua, että tuonne kylille lähteekään, lie mitä pakkasessa voi käydä tai muuta. En minä äitinä voi huolilleni mitään.

Ja oli siis ap:n kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaisessa osassa olisi pidemmän päälle elämänhallintataidot ja mielekäs elämän sisältö. Jos teillä on alkoholisteja suvussa ja poikakin elää hetkessä, niin aivokemiat voi olla sellaiset että on vaikeaa sietää tylsää virikkeetöntä arkea. Jos on tottunut jo nuoresta pitäen hakemaan mukavampaa oloa peleistä, energiajuomista ja nyt alkoholista niin voi olla todella vaikea innostua tavallisesta elämästä. Riippuvaisuuden riski todellakin on suuri enkä laittaisi pelkän koronatilanteen piikkiin.

En tiedä miten nuorelle miehelle voi kertoa tuosta, mutta pitäisin tärkeänä että ymmärtää itse jo nyt että tylsyys on ok, hyviä kokemuksia pitäisi hakea muualta kun päihteistä. Ja että hänen aivot on viritetty riippuvaisuuteen taipuvaisiksi joten ei välttämättä voi juoda tai pelata samalla tavalla kuin kaverit. Ja että pitäisi olla rehellinen itselleen siitä jos on masennusta, ahdistusta tai muuta ongelmaa, niitä pitäisi hoitaa muuten kun päihteillä vaikka päihteet on nyt jo se tuttu olon parantaja.

Hakisin apua jo tuossa vaiheessa riippuvuuksiin painottuneista palveluista. Jos niistä sanotaan sinulle että normaalia teinin toimintaa niin olet ainakin yrittänyt. En jättäisi soittamatta sen takia että pettymyksiä voi tulla vastaan, suurempi pettymys on jos nuori ei ajoissa ymmärrä omaa tilannettaan.

Mä luulen, että sun viestissä on perää. Kiitos.

Ap

Vierailija
84/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisit apua aikuiselle? Ei onnistu, kun poika 18v.

Vierailija
85/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valistanut, että alkoholihuume on vaarallista. Pojalle ehdottomasti saatava yrttejä poltettavaksi. Se ei ole vaarallista, kuten alkoholihuume on.

Vierailija
86/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
87/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoo pojan isä?

Suurinpiirtein samoin ajatuksin, ei tuomitse, mutta ei hyväksy. 

Ap

Mitä käytännössä tarkoittaa "ei tuomitse, mutta ei hyväksy"? Kuulostaa sanahelinältä. 

No sanotaanko näin, että ei raivoa, huuda, nosta ryntteistä seinälle, vedä turpiin vaan puhumalla yhdessä ja erikseen. Miehellä enemmän se asenne, että "kuuluu nuoren elämään jne.."

Ja siis tämä tissutteluvaihe ei ole vuosia kestänyt, vaan kuukauden tai kaksi ja nyt lomalla tuntuu olevan pahempi vaihe. Ei olla vielä ihan hirveästi keretty saarnata. Tai keretty ja keretty, viitsitty tai jotain.

Ap

Vierailija
88/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran-pari viikossa ok. Päivittäin ei ok

Vierailija
89/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei vaikuta opiskeluihin

Vierailija
90/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet, jos jätkä juo. Pihalle voi heittää, siinä se.

Vierailija
91/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä pussukaljoittelua

Vierailija
92/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi kuulostaa mieheltäni

Vierailija
93/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita lastensuojeluun ja pyydä ihan joku ulkopuolinen ihminen tulemaan apuun, hän voi vaikka keskustella koko perheelle sekä jutella kahden kesken järkeä teinillesi. Sanot sossuun, että sä et mahda jätkän alkoholin käytölle mitään, ja sen vuoksi haluat apua koska et jaksa enää.

Näkee jätkä, että nyt sulle riittää toi touhu.

Juurikin noin 👍. Tuon ikäselle voi hakea apua. Ja se on vanhempien tehtävä. Sit se on myöhäistä, kun nuori täyttää 18v.

Vierailija
94/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muutaman viikon päästä. Ei ne ehdi edes lukea sitä ilmoitusta ennen sitä.

Vierailija
95/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasinkin, että poika täyttää kohta 18v. En antaisi kotonani juoda. Joko loppuisi tai heittäisin pihalle.

Vierailija
96/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikasi kuulostaa mieheltäni

Hahhaa. Sait mun nauramaan, sorry, vaikka aihe ei kiva.

Ap

Vierailija
97/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita lastensuojeluun ja pyydä ihan joku ulkopuolinen ihminen tulemaan apuun, hän voi vaikka keskustella koko perheelle sekä jutella kahden kesken järkeä teinillesi. Sanot sossuun, että sä et mahda jätkän alkoholin käytölle mitään, ja sen vuoksi haluat apua koska et jaksa enää.

Näkee jätkä, että nyt sulle riittää toi touhu.

Juurikin noin 👍. Tuon ikäselle voi hakea apua. Ja se on vanhempien tehtävä. Sit se on myöhäistä, kun nuori täyttää 18v.

En usko, että sossu tässä tilanteessa oikeasti auttaisi. Joku tuolla laittoikin, että sanonko sinne, että joo jätkä juonut nyt tuolla kammarissa neljä kaljaa, tarvittaisiin apua. 🙄

Ja jos oikeasti tekisinkin lasun niin toi mun lapseni kerkeisi täyttää 18v ennen asian käsittelyä.

Ap

Vierailija
98/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasinkin, että poika täyttää kohta 18v. En antaisi kotonani juoda. Joko loppuisi tai heittäisin pihalle.

No mä nyt en kuitenkaan pysty omaa lastani heittämään pihalle. Varmasti aika harvat siihen pystyisi. Kyseessä kuitenkin vasta täys-ikäisyyden kynnyksellä oleva.

Ja todellisuudessa oman lapsen häätö ei ole mikään helppo juttu jos siihen ryhtyy eikä mulla nyt tarvetta kuitenkaan sellaiseen.

Ap

Vierailija
99/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei puheet auta eikä itse ymmärrä ja kohta on täysi-ikäinen, niin mitä enää voi tehdä? Mielestäni ei oikein mitään.

Jos vaikka viisi kertaa viikossa juo kaksi 5,5lonkeroa niin sehän tarkoittaa jo kahtakymmentä alkoholiannosta. Voi sanoa jo suurkuluttajaksi. Ne rajathan ei tarkoita sitä etteikö haittoja tulisi jo vähemmästäkin.

Suurkulutuksen raja on 24 annosta, ei 20.

Vierailija
100/135 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttäviä kommentteja täällä. Ehkä joku virkailija ei voi enää tulla kovistelemaan lasta kun täyttää 18. Mutta ei se estä ap:tä ottamasta asioista selvää niin että ymmärtää paremmin mistä riippuvuuksista on kyse ja ehkä joku riippuvuuksiin, ei lapsiin, keskittyvä ihminen voi aikuistuneelle lapsellekin valaista tilannetta. Jatkossa ap:kin tietää al anonit ja muut jos joutuu itse katsomaan riippuvaisen lapsensa elämää sivusta.

Tärkeintä olisi ymmärtää ettei asiat ole joko tai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi