Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsen synttäreitä järjestetään 31.5. eli ns. valmistujaispäivänä?

Vierailija
30.05.2014 |

Lapseni sai vanhan luokkakaverinsa synttäreille kutsun pari viikkoa sitten. Tosiaan ovat huomenna alkaa kello 15.00.

Samantien ilmoitin, ettei lapsi pääse, kun ollaan serkkujen ylioppilasjuhlissa.

Nyt tuon lapsen äiti Facebookissa haukkuu muita vanhempia ja lapsia. KAIKKI ovat ilmoittaneet, etteivät pääse. Miten hän selittää lapselle, ettei kukaan halua tulla lapsen synttäreille?!

Mä olen hurjan pahoillani tuon lapsen puolesta, jolle ei nyt nähtävästi lapsivieraita tule. Mutta peräänkuuluttaisin hieman vanhempien tilannetajua. Ei kaikkina päivinä voi järjestää lastenjuhlia.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 16:52"]

Oijoi, ja minä olen sattunut syntymään äitienpäivänä, aina on juhlittu.

[/quote]

Tuli mieleen, että yritin tänä vuonna pitää kavereille Euroviisu-kisakatsomon, mutta kukaan ei päässyt, koska piti mennä viikonlopuksi juhlistamaan äitiä. :D Ei tosin tullut mieleenkään alkaa syyllistää ketään.

Vierailija
2/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juhlitaan huomenna lastensynttäreitä, vieraat ovat tervetulleita jos pääsevät. Isovanhemmat eivät ole koskaan päässeet paikalle, eivät tosin ole kenenkään valmistujaisten tai lakkiasten takia jättäneet väliin. Tuttavaperheistä näyttää useampikin pääsevän paikalle. Meillä tosin kaikilla on alle kouluikäisiä lapsia, suurin osa vielä niin pieniä, että vanhemmat hoitavat kotona. Lapsi siis täyttää vuoden. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 16:52"]

Oijoi, ja minä olen sattunut syntymään äitienpäivänä, aina on juhlittu.

[/quote]

Se äitienpäivän päivämäärä muuten vaihtelee vuosittain eli sun synttärit osuu äitienpäiväksi melko harvoin. Busted.

Vierailija
4/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ehkä kyseinen äiti oppi jotain nyt. Todennäköisimmin kuitenkaan ei.

Vierailija
5/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä idiootti tuo äiti

Vierailija
6/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on syntynyt kans juuri näinä päivinä, että synttärit saattaa sattua valmistujaispäivälle. Kerran on jo sattunut. Koskaan ei pidetä sinä päivänä.

Vierailija
7/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se äiti ei kuulu sukuun jossa valmistutaan tai päästää ylioppilaaksi. Mutta tämähän on trolli.

Vierailija
8/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki muista tuota valmistujaispäivää, jos ei ole tuttujen juhlia tulossa. Minä en ainakaan muistaisi, jos ei olisi sukulaistytön lakkiaisia huomenna. 

Vierailija
9/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa. Mutta varmistelin etukäteen, että vieraita pääsee tulemaan.

Vierailija
10/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lapsen synttärit 31.5. Eilen juhlittiin ja melkein kaikki tuli joita kutsuttiin. :)

Vierailija
11/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nyt KAIKILLA muilla ole ylioppilasjuhlia? Vai minkä ikäisiä lapsenne siis ovat? Jos tuttavapiirissä ei kukaan valmistu, saattaa koko päivä mennä ihan ohi. Mielestäni olisi ihan kiva lukuvuoden lopetus lapsille olla jonkun synttäreillä. Pääsette itsekin lasta ylioppilasjuhliinne.

Vierailija
12/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap listata ne päivät, jolloin voi järjestää lastenjuhlia? Kiitos!

Vierailija
13/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tosiaan muista, että lauantai on myös valmistujaispäivä. Mun kummityttöni täyttää lauantaina 31.5. kaksi vuotta ja synttärit on samana päivänä. Mä onneksi pääsen paikalle, kun ei satu lakkiaisia tai muita omaan lähipiiriin, mutta voi olla, että kaikki muut kutsutut ei.

Mainitsin tuosta lakkiaispäivästä jutellessani kummitytön äidin kanssa ja hän oli ihan puulla päähän lyöty, ei tosiaan ollut kaikessa tohinassa (pienet kaksosvauvat ym.) ollut tuota yhteensattumaa tullut panneeksi merkille.

Niin että kyllä niitä synttäreitä ja muitakin juhlia sattuu samalle viikonlopulle valmistujaisten kanssa, eri syistä. Mutta toisaalta ihmisethän kiertävät monissa yo-juhlissakin, niin että kaipa esimerkiksi yhdet lakkiaiset ja yhdet synttärit voi nekin sovittaa omaan ohjelmaansa.

Vierailija
14/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit on monella tiettynä päivänä, mutta valmistujaispäivät vaihtelee. Esim. joissain oppilaitoksissa on tänään ollut valmistujaiset. Joskus valmistujaiset ovat vasta kesäkuun puolella. 

Ehkäpä ap olisi voinut hieman osoittaa hyviä käytöstapoja, eikä olla noin ehdoton :(

Vierailija
15/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi unohtua, että koulut päättyy ja samana päivänä on myös lakkiaiset? En ymmärrä. Ei meidänkään suvussa ole tänä vuonna yksiäkään lakkiaisia, mutta varsin hyvin silti tiedän, että nyt alkaa koulujen kesälomat ja joillakin niitä lakkiaisia voi olla.

Vierailija
16/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:16"]

Miten se voi unohtua, että koulut päättyy ja samana päivänä on myös lakkiaiset? En ymmärrä. Ei meidänkään suvussa ole tänä vuonna yksiäkään lakkiaisia, mutta varsin hyvin silti tiedän, että nyt alkaa koulujen kesälomat ja joillakin niitä lakkiaisia voi olla.

[/quote]

No, miten ihmeessä tuollainen olisi mielessä, jos ei lähipiirissä ole yhtään koululaista, lukiolaista tms? Yliopistoissa lukukaudet vaihtelevat tosi paljon ja nyt ei ole mikään erityinen valmistujaispäivä yliopistoissa siis.

Yo-päivä voisi ihan hyvin olla myös 7. kesäkuuta. Monesti on ollut tuollainenkin päivämäärä.

Ei meillä myöskään ole mitään tietoa koulujen hiihtolomista, koska ei ole koululaisia lähipiirissä.

Vierailija
17/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:16"]

[/quote]

No, miten ihmeessä tuollainen olisi mielessä, jos ei lähipiirissä ole yhtään koululaista, lukiolaista tms? Yliopistoissa lukukaudet vaihtelevat tosi paljon ja nyt ei ole mikään erityinen valmistujaispäivä yliopistoissa siis.

Yo-päivä voisi ihan hyvin olla myös 7. kesäkuuta. Monesti on ollut tuollainenkin päivämäärä.

Ei meillä myöskään ole mitään tietoa koulujen hiihtolomista, koska ei ole koululaisia lähipiirissä.

[/quote]

Kyllähän niistä koulujen kesälomista on lehdet väärällään uutisia ja kirjoitellaan ylioppilaista, kuka sai niinkin monta ällää jne. Aika pimennossa täytyy olla, jos ei tiedä, että kesäloma alkaa. Yo-juhlat on aina sinä päivänä kun on viimeinen koulupäivä.

Vierailija
18/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas ajattelen, että jos ei ole ylioppilasjuhlia tai muita valmistujaisia, niin sitten juhlitaan perheen kanssa. Lasten kevätjuhlien jälkeen lähdetään kunnon lounaalle juhlistamaan todistuksia.

Joten näen kys päivän samanlaisena, kuten jouluaatonkin, ei järjestetä kaverisynttäreitä. Vaikkei olekaan sama päivämäärä joka kevät, niin saahan sitä seurata aikaansa. Tässä tapauksessa kutsut tulivat ajoissa, joten olisi ollut hyvää aikaa vielä vaikka siirtää niitä. Soittaessa kysäsin, että jos meidän lapsi tulisi sitten leikkimään joku toinen päivä. Ei sopinut, no aina ei sovi.

Torstaina oli naapurin pojan 11 v juhlat, että kaverit pääsee synttäreille. Itse synttäripäivänähän on 21. kesäkuuta. Heidän toinen poikansa syntynyt elokuun 5. päivä ja pitävät synttärit sitten elokuun lopulla, reippaasti lomien jälkeen.

Tuosta kutsutusta porukasta lähtee yksi samantien koulun kevätjuhlista mökkeilemään - kesäloma alkaa! Ei ole siis pelkästään kyse ylioppilaista. Pahoittelut huonosti keksitystä otsikosta.

AP

Vierailija
19/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki lakkiaiset ole samalla paikkakunnalla. Itselläni oli pari vuotta sitten neljät lakkiaiset ja kaikki eri paikkakunnilla. Yhden juhlakalun äiti vetäisi herneet nenään siitä, etten päässyt käymään juuri heidän lakkiaisissaan 100 km päässä. Minulla oli normaali työpäivä aamulla (olen opettaja) ja sattumoisin myös siskoni 30-vuotisjuhlat illalla, joten kävin niissä lakkiaisissa, jotka eivät vaatineet kohtuutonta ajoa. Pääsin siis kaksiin lakkiaisiin ja kahdet jätin välistä ja illan vietin synttärikemuissa.

Miksi ihmeessä ei ymmärretä, että vaikka kaikilla ei olisikaan huomenna lakkaisia, niin silti voi olla monenmoista velvollisuutta, kun kyseessä on kuitenkin päättjäispäivä? Meillä on perheen parissa tapana juhlistaa alkavaa kesälomaa ravintolassa ja harmi kyllä, mitään perinnettä tästä ei voi tulla, kun niiden lakkiaisten lisäksi ihmiset tunkevat vaikka mitä muita juhlia samaan päivään. Päättäjäispäivä on juhlien järjestämiseen huono päivä koska ihmisillä on oikeasti paljon menoja. Jos juhlat silti haluaa juuri tuona päivänä järjestää, niin pitää osata varautua siihen, että kaikki eivät välttämättä pääse. 

Vierailija
20/34 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:12"]

Voisiko ap listata ne päivät, jolloin voi järjestää lastenjuhlia? Kiitos!

[/quote]

Vai olisko pointti ollut se, että vanhemmat voisi katsoa peiliin, jos tiettyinä päivinä ei vieraita sitten tule? Eikä haukkua ja syyllistää muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän