Sinä 36-40-vuotiaana äidiksi tullut, oliko raskautuminen helppoa?
Miten kauan piti yrittää ennen kuin tärppäsi? Saitko jotain hoitoja tai apuja? Oliko raskaaksi tulo vaikeampaa kuin nuorempana?
Kommentit (64)
Aloitin yrityksen 35-vuotiaana. Sain keskenmenoja. Kävin läpi 4 ivf-hoitoa, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä. Ei löytynyt muuta syytä kuin ikä.
Eka lapsi 38-vuotiaana, reilu kuukausi ehdittiin asua yhdessä ennen raskautumista. Toinen lapsi muutama päivä alle nelikymppisenä, ilman ehkäisyä pari kk (kätevä keino välttää ikävät tasavuosisynttärit: hankkiudu synnärille). Kolmatta raskautta "tehtiin" melkein kolme kuukautta: tuloksena kaksoset. Syntyivät kun olin vähän alle 42 v.
Minä lisäännyn kuin kani, mennen tullen ja parittain mukuloita. Isännän kalsarit samassa pyykkikoneellisessa ja emännällä heti maha pystyssä, tuumasi yksi kaverini joka teki ainokaistaan monta vuotta. No näinhän se tuntui menevän... Piuhat nykyään poikki, ja silti joskus hirvittää että mikä tuo on, kun joku ilmakupla suolessa kulkee. Tukka pystyssä ja kylmä hiki.
Helppoa oli raskautua 39-vuotiaana, ekasta yrityksestä tärppäsi. Nuoremmat lapset olen saanut 29- ja 31-vuotiaana, hekin saaneet alkunsa ensimmäisellä yrityksellä. Keskenmenoja, tuulimunia, ennen aikaisia synnytykseiä tms ei ole.
Mielenkiintoista. Onkohan se niin, että jos on hedelmällinen parikymppisenä, on sitä myös vanhempana?
Mulla on yksi lapsi, jota tehtiin melkein 2 vuotta. Hän syntyi kun olin 31. Jotenkin luulen, että toinenkaan raskaus ei ihan tosta noin vaan ala. Tai jotenkin jopa ajattelen et tää yksikin oli "one lucky shot" ja etten välttämättä toista edes saa.
Oli vaikeampaa kuin vähän nuorempana. Aloin odottaa esikoistani 33-vuotiaana ja se raskaus alkoi ensimmäisestä yrityksestä. Olin tullut myös 23-vuotiaana raskaaksi esimmäisestä yrityskierrosta, mutta se meni kesken.
Toista lasta alettiin yrittää kun olin 36 ja siihen meni reilu puoli vuotta. Lyhyt aikahan sekin kai on, mutta tuntui itsestäni pitkältä ja loppuaikoina myös toivottomalta, koska näytti siltä että en ehkä ovuloi ollenkaan. Käytin apuna ovulaatiotestejä ja ensimmäisten 6 kuukauden aikana ei yksikään testi näyttänyt, että ovulaatio olisi tulossa. Ensimmäisen kerran se löytyi vasta puolen vuoden jälkeen ja siitä kierrosta myös raskauduin. Eli ilmeisesti ovulaatiot ovat ainakin harventuneet? (Takana ei ollut hormonaalista ehkäisyä, mikä olisi sekoittanut pakkaa.)
Olen 45-vuotias ja tulin raskaaksi kahden kuukauden yrittämisen jälkeen. Nyt olen viikolla 30+ ja kaikki on mennyt hyvin, tämä on neljäs lapseni, edellisen syntymästä on jo kohta 10 vuotta. Ei se ole nykypäivänä ollenkaan harvinaista.
Kuopus 38 vuotiaana, raskaaksi tulin heti eka kierrosta kuten aiemmillakin kerroilla.
36--vuotiaana raskaaksi kolmannesta kierrosta. Eka lapsi. Mulla oli jonkin verran epäsäännöllinen kierto (ollut aina), joten käytin ovulaatiotestejä saadakseni selville ne kierron hedelmällisimmät päivät.
ekasta yrityksestä 2 kertaa 38-40 v, ihan yhtä helposti kuin 30 v ja 34 v. kaikki meidän lapset on saaneet alkunsta ekasta suojaamattomasta yhdynnästä.
Olin 37 v kun iltähti syntyi... Heti ekasta kierrosta nappasi niinkuin kaksi vanhempaakin. Mun ei kait pitäis riisua housuja ollenkaan...
Kaksi kuukautta meni kun olin 38-vuotias. Edellisen kerran olin raskaana 35-vuotiaana, ja silloin meni kuukausi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 12:08"]
Miten kauan piti yrittää ennen kuin tärppäsi? Saitko jotain hoitoja tai apuja? Oliko raskaaksi tulo vaikeampaa kuin nuorempana?
[/quote] Helpompaa oli. Tulin kerrasta raskaaksi 39v ja parin kk jälkeen kun olin 40v. Ei apuja tai hoitoja.
Esikoista 25v sai yrittää jokusen vuoden.
Ensimmäistä kertaa raskaana 28-vuotiaana, meni kesken.
Raskaana 30-vuotiaana: tuulimuna.
Raskaana 30-vuotiaana, tästä syntyi lapsi (tuulimunasta 4kk, niin uudestaan raskaana).
Raskaana 32-vuotiaana (onnistui kerrasta).
Ja kolmatta ollaan yritetty 5 vuotta eikä ole onnistunut (olen jo 40v ja minulla on endometrioosi).
Sairastin tai sairastan (?) endometrioosia,enkä tullut raskaaksi sen takia. Sitten kun suuri endometriooma leikattiin pois, olin raskaana jo seuraavassa kierrossa. Sen leikkauskierron menkat ehti siis vain väliin. Olin tuolloin viikkoa vajaa 39 v. ja ensimmäinen raskaus. Ei mitään muita poppakonsteja kuin kova yritys ovulaatioaikana. Terve tyttö syntyi ja on nyt 2.5 kuinen ihana pikkuprinsessa!
Ensimmäistä lasta yritettiin lähes kaksi vuotta, kun taas toinen sai alkunsa ekalla yrittämällä. Ekan syntyessä olin 37, toisen syntyessä 39.
Kertalaakista viisi kertaa, mutta sisällä pysyi yksi.
Eka lapsi ekasta kierrosta 34v.
Toinen lapsi ekasta kierrosta 36v.
Kolmas lapsi kolmannesta kierrosta 40v.
Neljäs lapsi kolmannesta kierrosta 42v.
Eli hieman on vaikeutunut ja ei suunnitelmia viidennestä lapsesta;)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 12:08"]Miten kauan piti yrittää ennen kuin tärppäsi? Saitko jotain hoitoja tai apuja? Oliko raskaaksi tulo vaikeampaa kuin nuorempana?
[/quote]
Sain lapset 35-vuotiaana ja 36- vuotiaana. Imetin vauvaa ja tulin raskaaksi. Ei kestäny kauan, kun lapsilla ikäeroa reilu vuosi. Olen saanut nuorempanakin lapsen, tulin raskaaksi heti häiden jälkeen.
40 lisää, että apuja ei ollut
Km jälkeen kun oli 6kk yritystä, kävin tutkimuksissa miehen kanssa. Munajohtimien aukiolotutkimuksen jälkeen tulin raskaaksi, seuraavalla viikolla.