Sinä 36-40-vuotiaana äidiksi tullut, oliko raskautuminen helppoa?
Miten kauan piti yrittää ennen kuin tärppäsi? Saitko jotain hoitoja tai apuja? Oliko raskaaksi tulo vaikeampaa kuin nuorempana?
Kommentit (64)
40 olin täyttänyt kun ainokainen syntyi ja raskaaksi olin tullut heti kierukan poiston jälkeen ekasta kerrasta. Suorastaan pelottavaa havaita, kuinka helposti sikiävää sorttia olenkaan.
Tämä on taas näitä av-paradokseja. Kaikki liki 4-kymppiset sikiävät pelästä ajatuksesta.
Raskautumisesta en tiedä, mutta tulin raskaaksi 43-vuotiaana about toisella kierrolla. Yhtä helposti kuin edellisellä kerralla 29-vuotiaana :)
Minä jätin pillerit pois vähän yli kolmekymppisenä mutta lasta ei kuulunut. En missään vaiheessa ajatellut edes mennä hoitoihin. Lopulta ajattelin kokeilla ovistikkuja ja kas raskauduin heti. Mun ovis oli ihan eri kohdassa kuin mitä kuukautisten mukaan pitäisi (täysin säännöllinen kierto).
Esikoinen syntyi vasta kun olin 35v. Loput kaksi lasta sai alkunsa ekasta yrityksestä (kun tiesi sen oikean päivän).
39v. aloin odottamaan tytärtäni. Vuotta aikaisemmin aloimme yrittää ja kaksi keskenmenoa ennen onnistumista. Raskaaksi tulemisessa ei ongelmia mutta raskauden kestossa kyllä. Noin 32v oli kans raskaana mutta se keskeyty.
Sain esikoiseni 36-vuotiaana, raskauduin ekasta kierrosta. Kuopus syntyi kun olin juuri täyttänyt 38-vuotta, ja tuolloin raskauduin tokasta kierrosta. Ei mitään vippaskonsteja, ihan normaalisti ja nopeasti kävi.
Olisi ollut hauskaa testata, olisiko kolmas sitten tärpännyt kolmannesta kierrosta :)
36 vuotiaana ensimmäinen raskaus, kierukka poistettiin n. 3-4kk ennen. Ihana vaavi mulla nyt kainalossa ja sille toivottavasti saadaan sisarus vielä.
Lapsi syntyi kun olin 36v. 5v yrittämistä takana. Tai 3v yrittämistä + 2v ilman ehkäisyä ajatuksella "no ei sitten lapsia tule, tehdään jotain muuta".
En ole koskaan yrittänyt ennen kuin 39-vuotiaana, muutaman kuukauden yrittämisellä tärpääsi ja nyt I kertaa raskaana 40-vuotiaana, 1. kolmannes ohi. Mutta mun munasarjareservi (antraalifollikkeleiden määrä) on ikääni nähden poikkeuksellisen hyvä. T.Lääkäri
Yhtä helposti olen tullut raskaaksi joka kerta. Kahdeksan lasta, vanhin 20v ja nuorin 2v. Nuorin syntyi kun olin 41v ja kierukasta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 13:01"]
Tämä on taas näitä av-paradokseja. Kaikki liki 4-kymppiset sikiävät pelästä ajatuksesta.
[/quote]
Ei tässä mistään paradoksista ole kysymys vaan harhasta
A) vastaajien joukossa; ne joilla ei suju helposti eivät vastaa aloituksen lailla muotoiltuun kysymykseen
B) suomalaisen terveydenhuollon valistus ei totuudenmukaista, t.s. hedelmällisyys ei naisella romahda 35-vuotiaana, lisäksi yksilöllsiet erot tässä ovat todella suuria, vaihteluväli 20 vuoden luokkaa.
T.Lääkäri
Eka raskaus 2 kk yrittämisellä, kesken. Toinen raskaus 1,5 vuoden yrittämisellä, lapsi. Seuraavat kolme raskautta noin 6 kk yrityksellä, näistä 2 kesken ja yhdestä lapsi. Että ei se aina niin helposti mene. Aloitin 30-vuotiaana, esikoisen sain 33-vuotiaana ja kuopuksen 36-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:00"]
[/quote]
A) vastaajien joukossa; ne joilla ei suju helposti eivät vastaa aloituksen lailla muotoiltuun kysymykseen
B) suomalaisen terveydenhuollon valistus ei totuudenmukaista, t.s. hedelmällisyys ei naisella romahda 35-vuotiaana, lisäksi yksilöllsiet erot tässä ovat todella suuria, vaihteluväli 20 vuoden luokkaa.
T.Lääkäri
[/quote]
Allekirjoitatko kaikki viestisi täällä ammattinimikkeelläsi?
t. Opettaja
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:11"]
[/quote]
T.Lääkäri
[/quote]
Allekirjoitatko kaikki viestisi täällä ammattinimikkeelläsi?
t. Opettaja
[/quote]
Voi anteeksi kovasti jos jotakuta häiritsee. Ammatti kun sattuu liittymään keskustelun kontekstiin. T. Lääkäri
Voishan sitä helpoksikin sanoa, oli ihan täydellinen yllätys. Ensin lääkäri sanoo, että et voi tulla luonnollisesti raskaaksi, sitten harrastetaan seksiä kp 3:na ja oho, poika:) Ikää oli tuolloin 2vkoa vaille 36v.
Aikaisemmin lapset 2 tyttöä ja yks poika ei ongelmia ikä alle 34v.Kun täytin 35 on tullu yks keskenmeno eikä nuorimmaiselle sisarusta kuulu
[/quote]
T.Lääkäri
[/quote]
Näinhän tämä nimenomaan on. Kun kysymys asetellaan tietyllä tavalla, saadaan tietynlaisia vastauksia. Silti on lohdullista, että raskautuminen yli 35-vuotiaana on joidenkin kokemusten mukaan mahdollista. Kun omassa lähipiirissä tuntuu, ettei onnistu ilman lääketieteen apua kenellekään...
28v tulin vahingossa raskaaksi
35v tulin raskaaksi tokassa kierrossa, meni kesken
Sitten meni 10kk että tulin uudelleen raskaaksi (syntyi lapsi)
37v tulin raskaaksi ekasta kierrosta (ja lapsi tuli)
Raskauduin 38-vuotiaana ensiyrityksestä ja terve esikoinen syntyi 39-vuotiaana.
Ekasta kierrosta ehkäisyrenkaan poiston jälkeen raskaaksi, ikää oli 37v. Helppoa oli, yksi yhdyntäkerta ja se siitä.