Voiko epävakaata persoonallisuutta ja narsistista persoonallisuutta verrata keskenään?
Eikö ne ole oireenkuviltaan melko samanlaisia? Olen itse epävakaa ja monet ovat sanoneet että sen persoonallisuuden omaavat ovat itsekeskeisiä riidankylväjiä. En vain koe itseäni narsistiseksi, ehkä joskus enemmänkin oikuikkaaksi draamakuningattareksi...
Kommentit (73)
Miten olet epävakaa? Pyörivätkö ajatuksesi ja puheesi itsesi ympärillä? Onko tärkeintä aina tuoda esiin, miten itsesi koet tai miltä olosi tai tulevaisuutesi nyt tuntuu? Huomioitko muut ihmiset ja kysytkö, mitä heille kuuluu?
Epävakaa on pahimmillaan kuin kylmä narsku, parhaimmillaan itsekäs hurmaaja.
Epävakaan mielestä epävakaa tuntee syvemmin kuin muut, normaalin mielestä epävakaan heikko tunteiden hallinta ajaa epävakaan kaaokseen, jossa epävakaalla itsesääli on ainoa todellinen tunne.
Onhan niissä samoja piirteitä. Mutta myös eroavaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ja epävakaa ovat täydellinen pari. Niin rakastavaisina kuin ystävinä. Uskolliset toisilleen, kunnes kuolema erottaa.
Tietyllä tapaa, joo. Olen seurustellut em. kombossa. Mutta pidemmän päälle epävakaa tuhoaa narsistin, koska narsisti on sisimmältään epävarma ja tarvitsee. Epävakaa on sisältä tyhjä eikä loppujen lopuksi tarvitse mitään.
EPÄVAKAA PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ
Seuraavassa tyypillisiä piirteitä:
Käsitys omasta itsestä on ailahtelevainen – välillä epäonnistunut, mitätön ja hävettävä yksilö ja välillä erinomainen ja pärjäävä.
Vaikeus toimia pitkäjänteisesti – elämän suunnitelmat saattavat muuttua nopeasti, on vaikea sitoutua suunnitelmiin tai sovittuihin asioihin.
Tunteiden sääteleminen on vaikeaa; varsinkin negatiivisia tunteita on vaikea hallita, ja se saattaa johtaa hallitsemattomiin raivonpuuskiin tai pohjattomaan alakuloon.
Mielialat vaihtelevat nopeasti joko itsestään tai tilanteiden mukaan.
Toistuva tai jatkuva sisäisen tyhjyyden tunne.
Impulsiivisuus – hetken mielijohteesta tehdyt asiat, jotka jälkikäteen harmittavat.
Itsetuhoinen käyttäytyminen – itsensä tahallinen vahingoittaminen tai sillä uhkaaminen.
Musta–valko-ajattelu - On vaikea nähdä samassa ihmisessä tai asiassa samanaikaisesti sekä hyviä, että huonoja puolia.
Ajoittain todellisuuden tajun hämärtyminen – harhaluuloja tai epätodellisia kokemuksia saattaa esiintyä eteenkin kriisitilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ja epävakaa ovat täydellinen pari. Niin rakastavaisina kuin ystävinä. Uskolliset toisilleen, kunnes kuolema erottaa.
Tietyllä tapaa, joo. Olen seurustellut em. kombossa. Mutta pidemmän päälle epävakaa tuhoaa narsistin, koska narsisti on sisimmältään epävarma ja tarvitsee. Epävakaa on sisältä tyhjä eikä loppujen lopuksi tarvitse mitään.
Olen lukenut jopa niinkin pitkälle viedyn väitteen, ettei narsistia ole olemassa muuten kuin suhteessa epävakaaseen ja päinvastoin.
Itselläni oli ystävänä epävakaa, ja hän aivan selkeästi pyrki ruokkimaan minussa narsistisia piirteitä muun muassa suhteettomalla ylistämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa ei ole sisältä tyhjä, hän tuntee tyhjyyttä. On täysin hoidettavissa oleva häiriö josta voi parantua. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ei voi parantua eikä se ole hoidettavissa.
Narsismiin kuuluu väkivalta, vallankäyttö, kontrollointi. Epävakaalla ei.
Miksei voisi? Molemmat on B-klusteria, paljon samaa löytyy.
Joo mielenkiintoista. No olen kyllä sillä tapaa hankala ihminen kun haluan asioiden sujuvan usein omalla tavallani. Jos ne ei suju niin kiukuttelen kuin joku uhmaikäinen... on ollut todella vaikeaa hyväksyä se että aina on jotain mihin itse en pysty vaikuttamaan.. pitäisi antaa vain olla ja elää omalla painollaan. En halua olla tyranni mutta tietyllä tavalla konrollifriikki. Olen yrittänyt tietoisesti päästä eroon häiritsevistä, junnaavista ajatuksista. Se ei vielä helpota tilannettani kun olen vastikään lopettanut mielialalääkityksen. Pitäisi taas piakkoin aloittaa että pääsen raiteille taas Ap
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin kuuluu väkivalta, vallankäyttö, kontrollointi. Epävakaalla ei.
Noista kaikkia esiintyy myös epävakaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut jopa niinkin pitkälle viedyn väitteen, ettei narsistia ole olemassa muuten kuin suhteessa epävakaaseen ja päinvastoin.
Itselläni oli ystävänä epävakaa, ja hän aivan selkeästi pyrki ruokkimaan minussa narsistisia piirteitä muun muassa suhteettomalla ylistämisellä.
No siis, nyt kun sanot, niin juuri tuota olen tehnyt kaikkien kumppaneideni kanssa. Pyrin luomaan tälle tunteen siitä, että hän tulee nähdyksi omana ainutlaatuisena itsenään. Tämä on tuhoava tanssi.
Ihmisellä voi olla sekä epävakaa persoonallisuus että narsismi, tai narsistisia piirteitä.
Se, että et koe olevasi narsisti, ei mitenkään poissulje sitä mahdollisuutta, että olisit narsisti, tai sinulla olisi narsistisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa ei ole sisältä tyhjä, hän tuntee tyhjyyttä. On täysin hoidettavissa oleva häiriö josta voi parantua. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ei voi parantua eikä se ole hoidettavissa.
Sille, mitä minä olen, ei ole hoitokeinoa. Ja tuo on silkkaa semantiikkaa: ihminen, joka tuntee itsensä tyhjäksi, on tyhjä.
Narsistit sopeutuvat sosiaalisesti yleensä paremmin kuin epävakaat, heillä on parempi stressinsietokyky, ehkä vähemmän dramaattista käytöstä, kuten itsemurhia, fyysistä väkivaltaa, impulsiivisuutta, rikollista käyttäytymistä, hallitsematonta päihteidenkäyttöä jne.
Epävakaa persoonallisuus häiriö on turhankin tuttu. Ystäväni on todella draamanhakuinen. Saa hurjia kohtauksia milloin mistäkin ja soittaa silloin usein minulle. Muutama minuutti ja hän on unohtanut koko jutun. Kun minä olen aivan järkyttynyt. Eikä ystäväni tajua riehuneensa. Käytöksensä on kuin vuoristorata. Kun näen että hän soittaa, pitää vähän miettiä vastaanko puheluihinsa. Aina ei ole fiilistä ottaa vastaan sellaista kuohuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, nyt kun sanot, niin juuri tuota olen tehnyt kaikkien kumppaneideni kanssa. Pyrin luomaan tälle tunteen siitä, että hän tulee nähdyksi omana ainutlaatuisena itsenään. Tämä on tuhoava tanssi.
Juuri näinhän molemmat tekevät, sekä narsisti että epävakaa. Meille terveille tulee siitä vain pikkuisen feikki ja epämiellyttävä tunne. Kun taas ne, joilla on sisällä hitunen liikaa tyhjää, ovat mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mielenkiintoista. No olen kyllä sillä tapaa hankala ihminen kun haluan asioiden sujuvan usein omalla tavallani. Jos ne ei suju niin kiukuttelen kuin joku uhmaikäinen... on ollut todella vaikeaa hyväksyä se että aina on jotain mihin itse en pysty vaikuttamaan.. pitäisi antaa vain olla ja elää omalla painollaan. En halua olla tyranni mutta tietyllä tavalla konrollifriikki. Olen yrittänyt tietoisesti päästä eroon häiritsevistä, junnaavista ajatuksista. Se ei vielä helpota tilannettani kun olen vastikään lopettanut mielialalääkityksen. Pitäisi taas piakkoin aloittaa että pääsen raiteille taas Ap
Epävakaa on käytöshäiriö eikä mielenterveysongelma. Kunhan ymmärtää että on lapsellinen, martyrisoiva kusipää niin sillä pääsee jo pitkälle omassa henkisessä kasvussa. Sen jälkeen lopettaa sen käytöksen ja alkaa tehdä asiat toisin. Epävakaa pystyy ottamaan pään pois perseestä. Narsisti ei siihen pysty.
Noissa ei ole periaatteessa muuta eroa kuin epävakaan sairaalloisen heikko itsetunto. Ulkoinen toiminta on molemmilla melko samanlaista.