Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (269)

Vierailija
61/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistelee vihaksi. Keittiöt joissa ei ole lasku- eikä työtilaa! Ja nuo kapeat eteiset. Mikä suomalaisia arkkitehtejä ym. rakennussuunnittelijoita on riivannu ja riivaa?

Nyt ovat riivattuja suunnittelemaan kaiken yhdeksi avonaiseksi tilaksi.

Vanhemmissa asunnoissa taas ongelmana usein on,  että suurin makuuhuone on vanhempien makuuhuone ja kaksi lasta jakaa pienemmän makuuhuoneen. Oikeasti suurin huone pitäisi olla leikki-ikäisen/ikäisten lasten huoneena. Mulla on pari kaveria, joilla kerrostalokolmiossa kaksi lasta. Kun pienemmässä makuuhuoneessa on lasten sängyt, pöytä tai pöydät ja molemmille lapsille tuolit sekä molempien lasten lelut, ei huoneessa mahdu enää leikkimään. Leluja kannetaan siis muualle asuntoon. 

Mikä laki kieltää vanhempia majoittumasta pienempään huoneeseen?

Ei mikään ja sehän onkin juuri kummallista, että monet vanhemmat eivät tee niin. Mulla on 3 eri kokoista makuuhuonetta ja 2 lasta ja lapsilla on aina ollut isommat makkarit ja vanhempien makkari on ollut pienin. Parisänky kun on ihan hyvin mahtunut pienimpäänkin huoneeseen. 

Niin. Sulla. Aina niihin pieniin huoneisiin ei parisänkyä saa.

Vierailija
62/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistelee vihaksi. Keittiöt joissa ei ole lasku- eikä työtilaa! Ja nuo kapeat eteiset. Mikä suomalaisia arkkitehtejä ym. rakennussuunnittelijoita on riivannu ja riivaa?

Vanhemmissa asunnoissa taas ongelmana usein on,  että suurin makuuhuone on vanhempien makuuhuone ja kaksi lasta jakaa pienemmän makuuhuoneen. Oikeasti suurin huone pitäisi olla leikki-ikäisen/ikäisten lasten huoneena. Mulla on pari kaveria, joilla kerrostalokolmiossa kaksi lasta. Kun pienemmässä makuuhuoneessa on lasten sängyt, pöytä tai pöydät ja molemmille lapsille tuolit sekä molempien lasten lelut, ei huoneessa mahdu enää leikkimään. Leluja kannetaan siis muualle asuntoon. 

Niihin harvemmin mahtuu parisänky.

Yleensä mahtuu, jos sängyn toinen pitkä sivu on seinää vasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koti tuolta näyttää jo viikossa jos itse on kipeä ja lapset toipilaita tai terveitä.

Ei näytä.

Kyllä näyttää. Norokierre käy läpi koko perheen niin se on siinä.

Ai teillä heitellään ne oksulakanat pitkin lattioita? Keittiön tasoille kasataan kaikki mahdollinen, eikä laiteta tiskikoneeseen? No en ihmettele, että noro on teillä kierre.

Jos kaikki on kipeinä, ei ole ketään joka lataisi tiskikoneem.

Tai viikkaisi pyykit kaappiin.

Varsinkaan kun me ollaan yrittäjiä joiden on pakko käyttää ne vähäiset voimat työntekoon myös sairaana.

Selityksen makua. Kyllä sitä jaksaa sen verran että vie ne oksulakanat edes pyykkikoneeseen. Ja jos on noro, niin miten voi saada keittiön ylösalaisin? Ei siellä kai mitään gourmeita silloin kokkailla, jotain jaffaa ja mustikkakeittoa korkeintaan hörpitään. Ja jos olette yrittäjiä, niin toivottavasti teillä ei ole asiakkaita naamatusten norossanne. Kukas ne kakarat hoitaa muuten?

Ainakin suljettuihin jätesäkkeihin odottaa pesua, jos siihen ei heti mahdollista ole ryhtyä, se noro käy koko perheen heti läpi jos hygienia on huono.

Tuo on ihan oma fantasiasi, tuo likaiset lakanat.

Sanoin että PYYKKIÄ EI JAKSA KIPEÄNÄ VIIKATA. En että likapyykkiä lojuisi joka puolella.

Et viitsisi.

Eipä tainnut noissa jutun kuvissa olla kyse parista kasasta puhdasta pyykkiä.

No urputtakaa niistä, älkää minulle nälvikö.

Vierailija
64/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koti tuolta näyttää jo viikossa jos itse on kipeä ja lapset toipilaita tai terveitä.

Ei näytä.

Ai teillä heitellään ne oksulakanat pitkin lattioita? Keittiön tasoille kasataan kaikki mahdollinen, eikä laiteta tiskikoneeseen? No en ihmettele, että noro on teillä kierre.

Varsinkaan kun me ollaan yrittäjiä joiden on pakko käyttää ne vähäiset voimat työntekoon myös sairaana.

Selityksen makua. Kyllä sitä jaksaa sen verran että vie ne oksulakanat edes pyykkikoneeseen. Ja jos on noro, niin miten voi saada keittiön ylösalaisin? Ei siellä kai mitään gourmeita silloin kokkailla, jotain jaffaa ja mustikkakeittoa korkeintaan hörpitään. Ja jos olette yrittäjiä, niin toivottavasti teillä ei ole asiakkaita naamatusten norossanne. Kukas ne kakarat hoitaa muuten?

Lukutaito? Onhan ne lakanat pesty muttei viikattu pois?

Ja jos kipeinä on vanhemmat mutta lapset ei, keittiössä pitää niiden kipeiden vanhemman jaksaa ruokkia ne lapset vaikkeivät itse mitään söisikään.

Me hoidamme aina lapsemme. Myös silloin kun olemme kipeitä.

Olen hoitanut heidät myös 7 viikkoa putkeen kun podettiin sikainfluenssa ka minulla oli murtuma selässä ja mies toisella mantereella.

Samaten hoidin työt.

Näissä tilanteissa kodin siivous on vikana listalla.

Mä makasin syöpähoitojen lomassa sängyssä aika paljon, lapsi sai vatsataudin ja oksensi yöllä pitkin mattoja, päivällä adhd kokkaili itse keittiössä. Ei meillä silti koskaan ole näyttänyt niin pahalta kuin kuvissa. Joskus saattaa olla pyykkiä kuivumassa enemmän tai keittiössä likaisia astioita altaassa. Silloinkaan sotkua ei näytä pahalta, kun muutoin on siistiä.

Teitkö täyden työpäivän samalla? Minä tein.

Välillä tein ja välillä en. Yritystä pyöritin samalla ja hoidin nettisivujen päivitykset ja markkinointikuvia yms, itse työtä en tehnyt normaaliin tahtiin, sillä keskityin lapsen kotikouluun ja liikuntaan.

No minä tein, ihan täydet työpäivät.

Helppoahan se on, kun on jollakin muulla töissä.

Olen yrittäjä. Siksi juuri niitä töitä pitää tehdä vaikka selkä murtuneena. Ja vaikka lapsi olisi miten sairas.

No mä en voinut tehdä koska yrityksen toimenkuva on sellainen, ettei se onnistunut. Onneksi sairaslomalla sai ottaa iisimmin ja asiakkaatkin sen ymmärsi, että kun syöpä on hoidettu, tehdään taas töitä.

Vierailija
65/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä.

Lukutaito? Onhan ne lakanat pesty muttei viikattu pois?

Ja jos kipeinä on vanhemmat mutta lapset ei, keittiössä pitää niiden kipeiden vanhemman jaksaa ruokkia ne lapset vaikkeivät itse mitään söisikään.

Me hoidamme aina lapsemme. Myös silloin kun olemme kipeitä.

Olen hoitanut heidät myös 7 viikkoa putkeen kun podettiin sikainfluenssa ka minulla oli murtuma selässä ja mies toisella mantereella.

Samaten hoidin työt.

Näissä tilanteissa kodin siivous on vikana listalla.

Mä makasin syöpähoitojen lomassa sängyssä aika paljon, lapsi sai vatsataudin ja oksensi yöllä pitkin mattoja, päivällä adhd kokkaili itse keittiössä. Ei meillä silti koskaan ole näyttänyt niin pahalta kuin kuvissa. Joskus saattaa olla pyykkiä kuivumassa enemmän tai keittiössä likaisia astioita altaassa. Silloinkaan sotkua ei näytä pahalta, kun muutoin on siistiä.

Teitkö täyden työpäivän samalla? Minä tein.

Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Vierailija
66/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pidät yllä järjestystä kun perhe asuntona on 35m2 kaksio tai 55m2 kolmio perheasuntoa? Todellisuudessa et mitenkään kun koirankopissa ei ole tilaa asumiseen.

Mitä pienemmässä asuu, sen tarkemmin pitää suunnitella, mitä huusholliin mahtuu. On asuttu asuntovaunussakin 3 lapsen kanssa ja siellä oli pakko olla paikka kaikelle.

Vierailija
67/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahdu. Me esimerkiksi asuttiin Pohjois-Haagassa 60-luvun talossa ja se pieni huone on slelainen että siihen mahtuu just nuorisosänky ja pieni lipasto.

Samanlaisia on vanhat asunnot myös esim Herttoniemessä tai Roihuvuoressa. Tai Töölössä, jossa se pienin huoneemme oli ns palvelijanhuone. Sinne mahtui kerrossänky. Ei mitään muuta.

Vierailija
68/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää. Tiskit pitkin pöytiä ja pyykit ympäri huushollia eikä muutakaan järjestystä.

Vierailija
69/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pittää sanua että on elämänhallinta hiukka pielessä näillä emännillä ja isännillä. Ans ku mä arvaan, siideri maistuu ja röbällä ehtii kyllä käydä 🤣

Vierailija
70/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan tajua tota, et keittiön tasot on täynnä likaisi astioita. Nykyään melkein jokaisella on astianpesukone. Kuinka vaikeeta voi olla se, et laittaa ne likaiset astiat sinne koneeseen ja käynnistää sen. Olis edes yksi huone hiukan siistimmän näköinen.

Vierailija
71/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä nostaa esiin tämä ns. kotihäpeä ja se, että ihmisten kotien ei tarvitse näyttää samalta kuin sisustuslehdissä. Mutta tämäkin, kuten asiat usein, menee minusta ehkä vähän turhan pitkälle. Ei ole oikeasti ok tai normaalia, että eletään kuin kaatopaikalla, lattiat on TÄYNNÄ kamaa niin ettei kävelemään mahdu, keittiön tasot täynnä roskia jne. 

Ja joo, kotiäitien on helppo puhua, kuten joku tuossa totesi; lapsiperheen kotia on aika vaikea saada pysymään koko ajan sisustuslehtikunnossa, eikä tarvitsekaan saada, mutta joku roti.

Mä olen kahden alle 5-vuotiaan todella villkkaan lapsen yh, käyn (vaativassa) työssä ja asumme ahtaasti. Lapset tuhoaa ja sotkee minkä kerkiää. Kun silmä välttää, kuopus tyhjentää kaappeja, repii kukkia maljakosta jne.  jatkuvasti yms., Päiväkotiin lähdetään klo 7.30 ja kotona ollaan 17.30, eli arki on kiireistä. En todellakaan ehdi tai jaksa tässä arjessa (yritän vielä liikkua melko paljon ja pitää ns. itsestäni huolta) pestä ikkunoita useamman kerran vuodessa tai hinkata kylppärin kaakeleita ja listoja viikoittain. Mutta kyllä saan laitettua roskat roskiin ja pyykkikasat kaappiin (no okei, korillinen puhtaita odottaa kylppärissä iusein muutaman päivän, mutta ne pyykit on korissa eikä lattialla), imuroitua suurimmat hiekat kerran päivässä (3 min), pyyhittyä pöydän syömisen jälkeen ja laitettua astiat tiskikoneeseen. Minusta ei ole ihan normaalia, jos (ilman mitään syöpää tai noroa) ei saa pidettyä kotiaan ihmisasumuksen näköisenä. 

Vierailija
72/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahdu. Me esimerkiksi asuttiin Pohjois-Haagassa 60-luvun talossa ja se pieni huone on slelainen että siihen mahtuu just nuorisosänky ja pieni lipasto.

Samanlaisia on vanhat asunnot myös esim Herttoniemessä tai Roihuvuoressa. Tai Töölössä, jossa se pienin huoneemme oli ns palvelijanhuone. Sinne mahtui kerrossänky. Ei mitään muuta.

Ymmärrän tuon. Mun pienin makkari on 6 m2 kooltaan ja sinne mahtui just ja just parisänky, mutta ei sitten yhtään mitään muuta. Ei edes yöpöytää vaan seinään oli kiinnitettävä pieni hyllylevy korvaamaan yöpöytä. 

Vierailija
73/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en vaan tajua tota, et keittiön tasot on täynnä likaisi astioita. Nykyään melkein jokaisella on astianpesukone. Kuinka vaikeeta voi olla se, et laittaa ne likaiset astiat sinne koneeseen ja käynnistää sen. Olis edes yksi huone hiukan siistimmän näköinen.

Rautalangasta:

Se menee tuollaiseksi parissa päivässä, kun ne astioiden lataajat sairastaa ja silti ruokkivat perheen lapset.

Vierailija
74/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Nyt alan ymmärtää, miksi oppilaani alakoulun luokilla eivät osaa pitää tavaroitaan järjestyksessä. Monet noista sotkuista saisi hoidetuksi kymmenessä minuutissa, jos sen päättäisi tehdä. Mutta ilmeisesti sosiaalisessa mediassa roikkuminen on nykyisin tärkeämpää kuin jotakuinkin siistin kodin suominen lapsille. Ja sinä, Marja Hintikka, voisit julkisuuden henkilönä tähän asiaan vaikuttaa.

Vierailija
75/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsiperheen sotku siis synonyymi elämänhallinnan puutteelle? Varsinkin keittiökuvat on ihan käsittämättömiä, kun ei viitsitä edes roskia laittaa roskikseen.

Vierailija
76/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Se menee tuollaiseksi parissa päivässä, kun ne astioiden lataajat sairastaa ja silti ruokkivat perheen lapset.

Lisää rautalankaa:

Sairausajan sotkut saa siivottua muutamassa tunnissa. Pyykinpesussa menee tietysti enemmän aikaa jos on tarvinnut vaihtaa lakanoita, mutta pyykkikorissa odottavat pyykit eivät ole mikään ongelma, kuten ei puhtaiden viikkaaminen heti kun ne on kuivia.

Vierailija
77/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä! Jos tavaroilla on selkeät paikat mihin ne kuuluvat, miksi niitä ylipäätään pitää jättää lojumaan? Lapset on helppo pienestä asti opettaa laittamaan tavarat käytön jälkeen omille paikoilleen. Ne oppii sen ihan itsestään kun aikuiset tekee aina niin, ja ottaa lapset mukaan tekemään.

Vierailija
78/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Lisää rautalankaa:

Sairausajan sotkut saa siivottua muutamassa tunnissa. Pyykinpesussa menee tietysti enemmän aikaa jos on tarvinnut vaihtaa lakanoita, mutta pyykkikorissa odottavat pyykit eivät ole mikään ongelma, kuten ei puhtaiden viikkaaminen heti kun ne on kuivia.

Aivan mutta niin kauan kuin ollaan sairaina ja esim työt pitää hoitaa ensin, sotku on tuollainen.

Sitten siivotaan.

Normaalioloissa itse siivoan koko ajan, mutta osaan kuitenkin priorisoida. Terveys ja toimeentulo ajaa viikkaamisen edelle.

Vierailija
79/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo näyttävät siltä että kämpät ovat jatkuvasti tuon näköisiä, ei vain jonkun noron aikana.

Kukin tavallaan, itse tulisin hulluksi.

Vierailija
80/269 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Lisää rautalankaa:

Aivan mutta niin kauan kuin ollaan sairaina ja esim työt pitää hoitaa ensin, sotku on tuollainen.

Sitten siivotaan.

Normaalioloissa itse siivoan koko ajan, mutta osaan kuitenkin priorisoida. Terveys ja toimeentulo ajaa viikkaamisen edelle.

Mutta jos kyse on tilapäisestä sairaudesta, myös sotku on tilapäinen. Kuvissa, ainakin useimmissa, sotku on selkeästi pysyvä tila.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi