Aikamoisia sotkukoteja lapsiperheillä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/03/naytinko-just-mun-pimpin-vai-m…
Tässä kuvia kodeista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lah…
Kommentit (269)
Minä siivoan myös sairaana ja hoidan lapseni myös itse sairaana. Ja aina on koti iltaisin tiptop. Vituttais nousta aamulla jos keittiö olisi sotkuinen. Ja olen 5 lapsen yh-äiti ja vielä suht vanhakin. En ymmärrä miten joku voi asua noin.
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan myös sairaana ja hoidan lapseni myös itse sairaana. Ja aina on koti iltaisin tiptop. Vituttais nousta aamulla jos keittiö olisi sotkuinen. Ja olen 5 lapsen yh-äiti ja vielä suht vanhakin. En ymmärrä miten joku voi asua noin.
Minä taas en tajua miten joku päätyy viiden lapsen työttömäksi yyhooksi. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noista kämpistä näkee, että elämänhallinta on ollut hukassa jo kauan. Jos ei pyykkejä saada edes pyykkikoriin, vaan ne lojuvat pitkin lattioita, niin silloin pitäisi tehdä suuri jätesäkkipuhdistus. Kaikki jätesäkkiin mikä ei löydä muutaman huomautuksen jälkeen paikaansa. Näin olen toiminut omien lasteni kanssa ja siistiä on ollut aina.
No en nyt tiedä, esim. meillä tulee välillä märkää pyykkiä, pissa- ja kakkapyykkiä. Ei niitä huvita tunkea pyykkikoriin, laitan yleensä odottamaan pesuvuoroa lattialle hetkeksi.
Lapset (1 ja 3) myös saattavat riisua minne tahansa vaatteita. Ei meillä noin sotkuista kun ole noissa kuvissa silti, mutta varmasti pahimman oksennustautikauden aikana sekin koetaan.
Meillä ei ole koskaan ollut tuon näköistä, en vaan kertakaikkiaan pystyisi elää noin. Mieheni on ulkomailla töissä viikot ja minä hoidan meidän 2 vaippapöksyä sekä kodin tietysti. Ei meillä ole puhettakaan mistään tukiverkoista,valitettavasti. On meillä ollut tänä syksynä viikon kestävä norovirus tms. koko perheen kiertävä oksennusripuliralli, perus nuhakuumeet, itse olen ollut oksennustaudissa ja lapset oli silloin terveenä, jne. Mutta aina olen kodin pitänyt siistinä jos noihin kuviin vertaa. Ja ennen kaikkea puhtaana. Sekaisuus on eri asia kuin likaisuus. Likaista meillä ei ole rehellisesti sanottuna koskaan.
Mutta tosiaan, itse en vaan pystyisi elää noin. Siisteyskäsityksiä on laidasta laitaan, ja ymmärrän kyllä että joku pystyy.
Myös töitä on erilaisia. Jos se sairausrumba osuu työruuhkaan, en minä ainakaan ehdi siivota yhtään. Silloin jää kyllä roskatkin pöydille jne.
Sehän on tavallista että laiskat vanhemmat lopettavat siivoamisen esikoisen synnyttyä. "Eihän meillä voi olla siistiä - koska lapset."
Huhhuh. Meillä useampi pieni lapsi, eikä koskaan ole koti lähellekkään noin sotkuinen, vaikka olisi kuinka kipeänä porukka...
Meillä on jo aikuinen erityinen, me molemmat vanhemmat aikanaan sairasteltiin, eikä ollut koskaan noin sotkuista. Elettiin aikanaan ahtaasti, ja siinä oppi sen, että tavarat laitetaan heti käytön jälkeen paikoilleen, ei jätetä tasoille pyörimään.
Eihän noista suurin osa kovin pahoja ole. Kyllähän noita kuvia valitulla hetkellä sopivasta kuvakulmasta meiltäkin saisi. Sitten jos alkaa näyttää tuollaiselta, siivotaan. Sitten ei enää näytä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo aikuinen erityinen, me molemmat vanhemmat aikanaan sairasteltiin, eikä ollut koskaan noin sotkuista. Elettiin aikanaan ahtaasti, ja siinä oppi sen, että tavarat laitetaan heti käytön jälkeen paikoilleen, ei jätetä tasoille pyörimään.
Yksi lapsi. Ei kai siinä mitään ongelmia olekaan.
Ja jälkikäteen ne muutkin entiset äidit pätee. Minunkin äitini muistaa eläneensä ihan erilaista elämää kuin me lapset oikeasti elimme.
Mun mielestä esim. toi Marian koti näyttää siltä, että siellä kyllä on siivottu, mutta lapset ovat käyneet leikkimässä ja on tullut pientä sotkua. Siis kyllä meillä on tiskejä ja ruoanlaittovälineitä tiskipöydällä heti ruonlaiton jälkeen. Jos joku kävisi ennen siivousta nappaamassa kuvan, niin juuri tuolta siellä näyttäisi. Ihme jeesustelijoita. Vai ettekö laita itse ruokaa ollenkaan?
Itse siivoan ja järjestelen joka ilta ja lasten päiväuniaikaan, mutta päivällä en kyllä rehellisesti jaksa kokoajan juosta kahden taaperon perässä siivoamassa leluja lattialta. Ja vaikka kahdesti päivässä laitan paikat tiptop kuntoon, niin ei siinä 15 min kauempaa mene, kun kaksi vilkasta taaperoa laittaa paikat mullin mallin. Ja puhdasta meillä on aivan varmasti, tavarat ei ole aina paikallaan. Ja itse kyllä ymmärrän lapsellisten ystävieni luona vieraillessa pienen sotkun.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en jaksa illalla siivota keittiötä, joten se voi näyttää joskus iltaisin tuolta kuin kuvissa, jos ei kaikki sovi kerralla koneeseen.
Pyykkihuolto ei kyllä ole koskaan näyttänyt tuolta. Ei meillä varmaan edes ole noin paljon vaatteita!
Lapsiperheiden ohella saastaisuudessa kilpailevat yksin asuvien nuorten aikuisten - kaikki sukupuolet - asunnot. Näen näitä työni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jälkikäteen ne muutkin entiset äidit pätee. Minunkin äitini muistaa eläneensä ihan erilaista elämää kuin me lapset oikeasti elimme.
Nepsyjen vanhemmat kyllä tietävät jonkinlaisista haasteista. Siksi vain yksi lapsi.
Olen palstaillut 20 vuotta, ei tämä ole ensimmäinen kerta kun asiaa sivutaan.
Jos joku saa yhden pienen piirakankin teossa tuollaisen kaaoksen aikaan, niin kyllä siellä pääkopassa on myös joku kaaos. Ei ole normaalia.
Meillä lapsia, mutta ei kyllä koskaan ole talo näyttänyt tuolta. Roskat roskiin ja pyykit pyykkikoriin, hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjen vanhemmat kyllä tietävät jonkinlaisista haasteista. Siksi vain yksi lapsi.
Olen palstaillut 20 vuotta, ei tämä ole ensimmäinen kerta kun asiaa sivutaan.
Höpö höpö. Olisit kasvattanut lapsesi. NIIN MINÄ TEIN.
Sanoin vain että keittiön tasot täyttyy lapsiperheessä parissa päivässä. Samaten pyykit kasaantuu.
Tiskikone ja pyykkikone pyörii normaalisti ihan tauotta ja nytkin on tiskipöydällä uutta tiskiä, vaikka edelliset on vasta koneessa.
Pyykkiä pesen käytännössä joka päivä.