Aikamoisia sotkukoteja lapsiperheillä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/03/naytinko-just-mun-pimpin-vai-m…
Tässä kuvia kodeista:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lah…
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se koti tuolta näyttää jo viikossa jos itse on kipeä ja lapset toipilaita tai terveitä.
Ei näytä.
Kyllä näyttää. Norokierre käy läpi koko perheen niin se on siinä.
Ai teillä heitellään ne oksulakanat pitkin lattioita? Keittiön tasoille kasataan kaikki mahdollinen, eikä laiteta tiskikoneeseen? No en ihmettele, että noro on teillä kierre.
Jos kaikki on kipeinä, ei ole ketään joka lataisi tiskikoneem.
Tai viikkaisi pyykit kaappiin.
Varsinkaan kun me ollaan yrittäjiä joiden on pakko käyttää ne vähäiset voimat työntekoon myös sairaana.
Selityksen makua. Kyllä sitä jaksaa sen verran että vie ne oksulakanat edes pyykkikoneeseen. Ja jos on noro, niin miten voi saada keittiön ylösalaisin? Ei siellä kai mitään gourmeita silloin kokkailla, jotain jaffaa ja mustikkakeittoa korkeintaan hörpitään. Ja jos olette yrittäjiä, niin toivottavasti teillä ei ole asiakkaita naamatusten norossanne. Kukas ne kakarat hoitaa muuten?
Lukutaito? Onhan ne lakanat pesty muttei viikattu pois?
Ja jos kipeinä on vanhemmat mutta lapset ei, keittiössä pitää niiden kipeiden vanhemman jaksaa ruokkia ne lapset vaikkeivät itse mitään söisikään.
Me hoidamme aina lapsemme. Myös silloin kun olemme kipeitä.
Olen hoitanut heidät myös 7 viikkoa putkeen kun podettiin sikainfluenssa ka minulla oli murtuma selässä ja mies toisella mantereella.
Samaten hoidin työt.
Näissä tilanteissa kodin siivous on vikana listalla.
Pieni sotku kuuluu asiaan, ei kaaos, järkyttävää että noissa oloissa elää lapsia, lattiasta ei näy paljasta pintaa eikä tasoilla, ei noissa oloissa ole edes turvallista, tiedä mitä lapsi saa suuhunsa ja syö tai kaataa päällensä noista roju painoista.
Kun perheeseen tulee lapsi pitää mennä omalle epämukavuus alueelle ja alkaa siivota vaikka ei pitäisi siitä lainkaan.
Joskus masennus tai joku muu sairaus voi vaikuttaa, nää on niitä tilanteita joissa saa kotiapua eli neuvolan tai lastensuojelun kautta sitä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties ap:lla on vinkkejä siihen miten vastahakoinen lapsi pakotetaan siivoamaan ilman, että siitä tulee lasua?
Jos et yhtään keinoa keksi itse, niin jätä lapsesi huostaan. Parempi niin.
Eiköhän niiden himosiivoojien lapsilla ole suurempi huostaanoton tarve. Ikävää kasvaa neuroosien keskellä ja olla pelkkä sotkulähde.
Voi apua! On kyllä aikamoista sotkua 😳 itse inhottaa kun olen yksin kolmen lapsen kanssa enkä ehdi kunnolla siivota niin eteiseen kertyy aina kasoja ulkovaatetta ja kodinhoitohuone on vasta suunnitteluvaiheessa niin pyykit aiheuttaa lievää kaaosta. Mutta ei meillä sentään ikinä mitään tollasta räjähdystä ole nähty. Nyt onneksi vanhin lapsi 10v on oivaltanut että kivempi asua siistissä kodissa, vaik aina ennen inhosi kaikkia kotitöitä 😅 itsellä kyl pää hajoaisi tuollaseen sotkuun vaikka voima ja aika itselläkin on kovin rajalliset.
Kyllä minäkin silloin ennen lapsia ihmettelin, että miten lapsiperheissä voi olla niin sekaista. Se on vähän niin, että sen ymmärtää vasta sitten kun ne tehosekottajat saapuvat paikalle. Oli se ihanan seesteistä aikaa, kun ei joka välipalan jälkeen tarvinnut kuurata keittiön seiniä, lattiaa ja kattoa. Kun vaatteet pysyivät itsekseen vaatekaapissa, eikä kukaan kiskonut niitä lattialle. Ihanaa oli kun kukaan ei pissinyt lattialle tai kakannut sohvatyynylle, kun pyykkiä ei tarvinnut pestä kolmea koneellista joka päivä ja tiskikonetta pyörittää aamuin ja illoin. Kun kukaan ei kaatanut mehuja lattialle tai levittänyt jauhopussia tai tomusokeripakettia olohuoneen sohvalle. Sen työmäärän voi ymmärtää vasta kun sen itse kokee.
Pistelee vihaksi. Keittiöt joissa ei ole lasku- eikä työtilaa! Ja nuo kapeat eteiset. Mikä suomalaisia arkkitehtejä ym. rakennussuunnittelijoita on riivannu ja riivaa?
Nyt ovat riivattuja suunnittelemaan kaiken yhdeksi avonaiseksi tilaksi.
Juuri katselin kotia parin laiskan päivän jäljiltä ja mietin, että onpa meillä sotkuista. Nyt katselin noita kuvia ja mietin, että onneksi meillä on aina edes kohtuullisen siistiä.
Ymmärrän kyllä sotkuisuuden tiettyyn rajaan saakka. Kiireinen elämä ja lapset johtaa siihen välillä, että ei ehdi pitämään kaikkea siistinä. Mutta noissa kuvissa on oltu siivoamatta pidempään kuin yhden viikon arkipäivät, joka on ainakin meillä välillä kiireessä ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se koti tuolta näyttää jo viikossa jos itse on kipeä ja lapset toipilaita tai terveitä.
Ei näytä.
Ai teillä heitellään ne oksulakanat pitkin lattioita? Keittiön tasoille kasataan kaikki mahdollinen, eikä laiteta tiskikoneeseen? No en ihmettele, että noro on teillä kierre.
Varsinkaan kun me ollaan yrittäjiä joiden on pakko käyttää ne vähäiset voimat työntekoon myös sairaana.
Selityksen makua. Kyllä sitä jaksaa sen verran että vie ne oksulakanat edes pyykkikoneeseen. Ja jos on noro, niin miten voi saada keittiön ylösalaisin? Ei siellä kai mitään gourmeita silloin kokkailla, jotain jaffaa ja mustikkakeittoa korkeintaan hörpitään. Ja jos olette yrittäjiä, niin toivottavasti teillä ei ole asiakkaita naamatusten norossanne. Kukas ne kakarat hoitaa muuten?
Ainakin suljettuihin jätesäkkeihin odottaa pesua, jos siihen ei heti mahdollista ole ryhtyä, se noro käy koko perheen heti läpi jos hygienia on huono.
Liikaa kamaa, eikä kunnon säilytys-/tilankäyttöratkaisuja. Meillä on sairastettu, yksi adhd-lapsi, vanhemman vakava sairaus jne, eikä asunto ole koskaan näyttänyt tuolta. Kaverilla isommat lapset ja heillä näyttää. Muuttivat isompaan kun vanhassa asunnossa oli käytävät rojujen keskellä ja sama meno jatkuu, kun ei ensin ratkota ongelmaa, vaan hamstrataan lisää, kun tilaa on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin silloin ennen lapsia ihmettelin, että miten lapsiperheissä voi olla niin sekaista. Se on vähän niin, että sen ymmärtää vasta sitten kun ne tehosekottajat saapuvat paikalle. Oli se ihanan seesteistä aikaa, kun ei joka välipalan jälkeen tarvinnut kuurata keittiön seiniä, lattiaa ja kattoa. Kun vaatteet pysyivät itsekseen vaatekaapissa, eikä kukaan kiskonut niitä lattialle. Ihanaa oli kun kukaan ei pissinyt lattialle tai kakannut sohvatyynylle, kun pyykkiä ei tarvinnut pestä kolmea koneellista joka päivä ja tiskikonetta pyörittää aamuin ja illoin. Kun kukaan ei kaatanut mehuja lattialle tai levittänyt jauhopussia tai tomusokeripakettia olohuoneen sohvalle. Sen työmäärän voi ymmärtää vasta kun sen itse kokee.
Lapsi lukot oviin! Turvaporteilla voi rajata leikkitilaa, pieni taapero pysyy leikki kehässä.
Vierailija kirjoitti:
On myös helppo ihmetellä ja taivastella, jos itse saa apua kotiinsa tai lastenhoitoon.
Meilläkin naapurissa anoppi tulee aina hoitamaan lapsia ja siivoilemaan jos on tarvis, appiukko kiikuttaa turhat tavarat kirpputorille ja trimmailee pihapuut. Käyttävät lapsia harrastuksissa ja kuskaavat kauppaostokset ja tuovat valmista ruokaa. Käyttävät kerran vuodessa etelässä lomalla ja ottavat milloin tahansa mökilleen jne.
Helppo siinä on pyöriä siistissä kodissa levänneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi lukot oviin! Turvaporteilla voi rajata leikkitilaa, pieni taapero pysyy leikki kehässä.
Ei lasta saa laittaa leikkikehään nykyaikana.
Enemmän sotkuisia kuin likaisia. Esim. keittiön kaapinovet, lieden tausseinät eivät näytä likaisilta. Enemmän sotkua ruoanlaiton jäljiltä. Nopeastihan noi siivoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä.
Ja jos kipeinä on vanhemmat mutta lapset ei, keittiössä pitää niiden kipeiden vanhemman jaksaa ruokkia ne lapset vaikkeivät itse mitään söisikään.
Olen hoitanut heidät myös 7 viikkoa putkeen kun podettiin sikainfluenssa ka minulla oli murtuma selässä ja mies toisella mantereella.
Samaten hoidin työt.
Mä makasin syöpähoitojen lomassa sängyssä aika paljon, lapsi sai vatsataudin ja oksensi yöllä pitkin mattoja, päivällä adhd kokkaili itse keittiössä. Ei meillä silti koskaan ole näyttänyt niin pahalta kuin kuvissa. Joskus saattaa olla pyykkiä kuivumassa enemmän tai keittiössä likaisia astioita altaassa. Silloinkaan sotkua ei näytä pahalta, kun muutoin on siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä.
Ainakin suljettuihin jätesäkkeihin odottaa pesua, jos siihen ei heti mahdollista ole ryhtyä, se noro käy koko perheen heti läpi jos hygienia on huono.
Tuo on ihan oma fantasiasi, tuo likaiset lakanat.
Sanoin että PYYKKIÄ EI JAKSA KIPEÄNÄ VIIKATA. En että likapyykkiä lojuisi joka puolella.
Et viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun lapsi repii tapetit seiniltä kannattaisi hakea sille apua.
Kuvista ei voi sanoa mikä tilanne on ollut, ohkohan ne tapetit luvattu vaihtaa uusiin ja lapsi on ollut avuksi vai raivoissaan revitty...
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa ja liian vähän säilytystilaa.
Tämä. Näin on meilläkin vaikka en hanki mitään turhaa.
Mun vinkkini on että kun säilytystilat ovat niin täynnä että tavaraa alkaa kertyä pinnoille, on aika tehdä hyökkäys kaappeihin ja heittää kylmästi pois kaikki mitä ei ole pariin vuoteen kaivannut, niin sitten kaappeihin taas mahtuu.
Mä olen myös sitä mieltä että pieni epäjärjestys ei haittaa kun perushygienia on kunnossa. Enkä iltapalan jälkeen aina siivoa keittiötä heti koska kukaan ei katsele niitä sotkuja yöllä tai sillä aikaa kun ollaan töissä ja koulussa.
Ja meilläkin on aina korillinen puhdasta pyykkiä olkkariss odottamassa taistelua, pyykkirumba on loputon. Mut ei ne pyykit kyllä loju kyllä missään lattioilla tai muualla.
Ja tosiaan riippuu vähän elämäntilanteesta,miten paljon ehtii siivota. Kotiäitien on hyvä kauhistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä.
Samaten hoidin työt.
Mä makasin syöpähoitojen lomassa sängyssä aika paljon, lapsi sai vatsataudin ja oksensi yöllä pitkin mattoja, päivällä adhd kokkaili itse keittiössä. Ei meillä silti koskaan ole näyttänyt niin pahalta kuin kuvissa. Joskus saattaa olla pyykkiä kuivumassa enemmän tai keittiössä likaisia astioita altaassa. Silloinkaan sotkua ei näytä pahalta, kun muutoin on siistiä.
Teitkö täyden työpäivän samalla? Minä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tavaraa ja liian vähän säilytystilaa.
Tämä. Näin on meilläkin vaikka en hanki mitään turhaa.
Mun vinkkini on että kun säilytystilat ovat niin täynnä että tavaraa alkaa kertyä pinnoille, on aika tehdä hyökkäys kaappeihin ja heittää kylmästi pois kaikki mitä ei ole pariin vuoteen kaivannut, niin sitten kaappeihin taas mahtuu.Mä olen myös sitä mieltä että pieni epäjärjestys ei haittaa kun perushygienia on kunnossa. Enkä iltapalan jälkeen aina siivoa keittiötä heti koska kukaan ei katsele niitä sotkuja yöllä tai sillä aikaa kun ollaan töissä ja koulussa.
Ja meilläkin on aina korillinen puhdasta pyykkiä olkkariss odottamassa taistelua, pyykkirumba on loputon. Mut ei ne pyykit kyllä loju kyllä missään lattioilla tai muualla.
Ja tosiaan riippuu vähän elämäntilanteesta,miten paljon ehtii siivota. Kotiäitien on hyvä kauhistella.
Taistelua=taittelua
Tämä. Ei mikään ihme, että vuosia sitten konmarittaminen ja minimalismi tulivat muotiin. Pienten lasten kanssa ongelmana voi olla, että uusia leluja tulee synttäreillä ja jouluna aina vain lisää, mutta entisistäkään lapset eivät halua luopua.