Mikä on koulutuksesi taso?
Mulla lukon jälkeen AMK (Ammattikorkeakoulu, eli alempi korkeakoulututkinto)
Kommentit (123)
Ap ärsytti verratessaan amk tutkintoa yliopistotutkintoon, lähes samanarvoisesti. Se oli yliopistotyypeille liikaa. Ei tutkinnosta viisaus kiinni ole.
erittäin helposti, jotkut yliopistot jopa jättävät lukukausimaksuja perimättä. Itse hain aikoinani Englantiin yliopistoon ja hain tasan yhteen " ohjelmaan" . Lähetin vain lomakkeen ja todistukseni ja vastauksena tuli, että olen hyväksytty 12 eri ohjelmaan.
Soittelivat vielä perääni ja asuntokin oli valmiina eikä lukukausimaksua ensimmäiseltä vuodelta pitänyt maksaa. Ja oman opiskelutahdin mukaan valmistui maisteriksi, mutta eihän se tietenkään ole sama kuin SUOMEN yliopistoista valmistuneet maisterit, kuuluu lukea ja päntätä....
Vierailija:
Puhut " viroista" , joissa vaaditaan tiettyä koulutustasoa jne. Tiedätkö kuinka suuri (=pieni) osa maamme työpaikkojen vaatimustasot on standardoitu, eli joissa VAADITAAN tietyt muodolliset pätevyydet?Tietysti on hoitsu vs lekuri -asetelmia, joissa argumenttisi pätee, mutta väitän (=tiedän) että suurin osa saman tieteenalan AMK/maisteri-valmistuneista kilpailevat samoista työpaikoista. Mieti nyt esimerkkejä: tradenomi/KTM, inssi/DI jne.
Sitä paitsi, hoitsu on " häsin tuskin" AMK ja lekuri on lisensiaatti, joten tässä vertailussa mennään AINAKIN yhden tason ylitse.
-Olen puhunut
Nämä ovat yleensä hallinnollisia virkoja. En osaa suoralta kädeltä heittää mitään lukuja, sillä se ei suoranaisesti liity työhöni.
Jossain määrin esim. tradenomi ja ktm voivat kilpailla samoista työpaikoista, mutta se ei ole koulutusjärjestelmämme tarkoitus. Siinä missä ktm:t sijoittuvat hallinnollisiin tehtäviin, tradenomit sijoittuvat pikemminkin operatiivisiin tehtäviin. Mieheni on ex-tradenomi (nyk. KTM), joten olen silloin tällöin vilkaissut Tradenomi-lehden keräämiä jäsenkyselyjä työelämään sijoittumisesta ja hyvin pieni prosentti on hallinnollisissa työtehtävissä. Ja miksi pitäisi ollakaan enemmän? Amk-koulutus tähtää nimenomaan ammatillisuuteen ja siinä on sen vahvuus. Ei ole minusta mielekästä yrittää väkisin tehdä vastakkainasettelua yliopistojen ja amk:n välille, sillä sellaista ei todellisuudessa ole. Väitän, että työnantaja saa erilaista osaamista riippuen siitä, palkkaako hän tradenomin tai KTM:n. Tai palkkaako hän merkonomin tai tradenomin. Tosin yksityissektorin hienous piilee siinä, että vaatimattomallakin koulutuksella, mutta rautaisella työkokemuksella voi pärjätä. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun erään suuren teleoperaattorin korkeimmalla pallilla istui yo-merkonomi.
VIISAUS on jotain " hiljaista tietoa" jota ei välttämättä edes opiskelemalla saa. se on jotain kykyä olla läsnä ja kiinnostunut. valmius oppia lisää.
Kirjaviisautta saa opiskelemalla, mutta se ei yksin pitkälle kanna, jos ei osaa käyttäytyä tms.
Sijoittuvat hyvin erilaisiin työtehtäviin. Terveystieteiden maisteri sijoittuu yleensä opetustehtäviin tai terveysalan hallinnollisiin virkoihin. Sairaanhoitaja puolestaan hoitotyöhön. Ei ole mitään kilpailua, vaan kummallakin on oma osaamisensa ja roolinsa työelämässä.
Toi on pelkkä luuserin vaihtoehto. Totta kai on mestoja ympäri planeetan, jonne pääsee opiskelemaan akateemisen höysteen innoittamana, mutta niinhän sitä saa tohtorinkin paperit jopa netistä tilattuna, jos vaan osaat muutaman kymmenen taalaa postittaa oikeaan osoitteeseen. Eiköhän sillä jo tohtorin arvonimi pitäisikin liietä. Menkää nyt hyvät hyväkkäät Suomen vaativaan korkeakoulujärjestelmään mukaan (pääsykokeen kautta) ja pärjätkää siellä - ja vielä sen jälkeen työelämässä, niin voitte sanoa saavuttaneette jotakin. Unohtakaa lässytykset kaiken maailman " Britti-tutkinnoista" , " AMK:n jälkeen kepulukonsteilla saavutetuista maisterin papereista" ...jne. Tehkää kerralla jotain mitä haluatte, onnistukaa siinä, älkäälä täällä selitelkö olevanne " korkeakouluntutkinnon (joskin alemman) suorittaneita" !
Hyväksykää tämä, niin saatte paremman itseymmärryksen!
Rautalangan muodosta on turha vääntää kättä.
Tutkinnot ja niiden suhteet toisiinsa ON hakattu kiveen.
AMK-perustutkinto ei ole sama kuin maisterintutkinto. Mutta sen saa " muunnettua" niin helposti (lisäopinnoilla), etten isosti näkisi eroa. Itsekin teen niin, jos tuntuu siltä, että tarvitsen kahta akateemista loppututkintoa, eli en ole kelpoinen työmarkkinoille.
Vierailija:
Rautalangan muodosta on turha vääntää kättä.
Tutkinnot ja niiden suhteet toisiinsa ON hakattu kiveen.AMK-perustutkinto ei ole sama kuin maisterintutkinto. Mutta sen saa " muunnettua" niin helposti (lisäopinnoilla), etten isosti näkisi eroa. Itsekin teen niin, jos tuntuu siltä, että tarvitsen kahta akateemista loppututkintoa, eli en ole kelpoinen työmarkkinoille.
En ole missään väittänyt, ettei amk:n käynyt voisi opiskella maisteriksi! Tottakai voi. Eikä kyse ole mistään " muuntelusta" , vaan ihan oikeasta maisterintutkinnon suorittamisesta graduineen kaikkineen.
Vierailija:
Minä olen amk:n käynyt duunari!!!
Minulla on 100+ alaista ja homma toimii. Meillä ei lomauteta ketään.
Onneksi en valinnut " luuserin vaihtoehtoa" ...
niin se ero on silti voimassa. Toinen on ammattikorkeakoulututkinto ja toinen ylempi korkeakoulututkinto. Se voi vaikuttaa esim. työnsaantiin ja palkkaukseen. Ehkä huomaat sen sitten aikanaan.
Kannattaa katsoa ranking-lista maailman parhaista opinahjoista, siellä ei pahemmin Suomen yliopistot loista.
a) Veikkaan että et edes ole käynyt ko. koulua.
b) Jos olet, niin pääsit sinne kepulikonsteilla, etkä ilmeisesti päässyt kauppakorkeaan Suomessa, mutta pyrit kuitenkin.
Näinpä taisi olla!!! Terkut Lontooseen!
Vierailija:
niin se ero on silti voimassa. Toinen on ammattikorkeakoulututkinto ja toinen ylempi korkeakoulututkinto. Se voi vaikuttaa esim. työnsaantiin ja palkkaukseen. Ehkä huomaat sen sitten aikanaan.
Jos Minä kirjoitan, että AMK-tutkinnon saa päivitettyä melko pienellä vaivalla MAISTERI-tutkinnoksi niin onhan niissä ero. Mutta sen pienen vaivan jälkeen valitettavasti EI ole. Päivitetty (muunnoskoulutettu tai jokin muu koulutusohjelmatyyppi) tutkinto on VALITETTAVASTI aivan yhtä valid.
Ja joo, palkkauksesta, minä tienaan 5122 euroa kuussa. Jos tienaat enemmän niin maksan erotuksen verran sinulle hyvitystä.
Ajattelin seuraavaksi lukea MBA:n ja jättää sen sinulle tärkeän välivaiheen ns. väliin. Ja voin luvata, tulen koko loppuelämäni tienaamaan enemmän kuin sinä. Kommenttisi riittävät kertomaan osaamisestasi/ymmärtämyksestäsi.
Älä ota isoa asuntolainaa.
Tässä teille dataa, jotka puollatte sitä niin " hienoa" AMK:ta:
Olen tehnyt tuttavapiirissäni epävirallisen tutkimuksen, kuinka moni AMK:n käyneistä tai siellä opiskelevista olisivat halunneet vastaavan tieteenalan tiedekorkeakouluun - mutta eivät päässeet. Tulos 97,5% ja otos ei ollut järin pieni! Veikkaan tältä pohjalta myös, että täällä AMK:n puolesta puhuvat " opistotyypit" olisivat kaikki menneet oman alansa korkeakouluun, jos vai olisivat päässeet tai edes uskaltaneet pyrkiä!
Vierailija:
Jos Minä kirjoitan, että AMK-tutkinnon saa päivitettyä melko pienellä vaivalla MAISTERI-tutkinnoksi niin onhan niissä ero. Mutta sen pienen vaivan jälkeen valitettavasti EI ole. Päivitetty (muunnoskoulutettu tai jokin muu koulutusohjelmatyyppi) tutkinto on VALITETTAVASTI aivan yhtä valid.
Ja joo, palkkauksesta, minä tienaan 5122 euroa kuussa. Jos tienaat enemmän niin maksan erotuksen verran sinulle hyvitystä.
Ajattelin seuraavaksi lukea MBA:n ja jättää sen sinulle tärkeän välivaiheen ns. väliin. Ja voin luvata, tulen koko loppuelämäni tienaamaan enemmän kuin sinä. Kommenttisi riittävät kertomaan osaamisestasi/ymmärtämyksestäsi.
Älä ota isoa asuntolainaa.
Tottakai " tavallinen" maisterintutkinto ja muuntokoulutuksella saavutettu maisterintutkinto ovat samoja. Kuka on väittänyt, ettei ole?
Jaa-a. Olen koulutukseltani proviisori. Jospa tästä päättäisinkin lähteä apteekkarin uralle, niin mihin osoitteeseen voin lähettää tilinumeroni? Lisä se pienikin lisä raha-asioissakin. Viimeksi kun katsoin verokalenteria, niin apteekkarithan ne siellä kärkisijoilla keikkuivat. On kuule sinun viiden tonnin liksasi aika pientä kauraa niihin verrattuina.
ps. asunto on jo maksettu :) Onko sinulla?
Mitä täällä leijut tuloillasi?? Varmasti tienaat enemmän kuin suurin osa täällä kirjoittelevista, mutta se että edes otat palkkasummasi täällä puheeksi, kertoo että et ole sinut itsesti (tai palkkasi) kanssa. Voin sanoa, että tienaan huomattavan selvästi sinua enemmän, mutta en viitsi summia nostaa esille. Mene itseesi ja opi elämään! Toivottavasti oma asuntolainasi ei ole järin korkea, sillä 5122:sta ei tässä verohelvetissä liiemmin jää käteen!
Ole nyt jo hiljaa, ei sua kukaan jaksa kuunnella! Olet säälittävä, varmaan just saanu palkankorotuksen, mut tolla asenteella se varmaan yhtä pian tippuu.
Puhut " viroista" , joissa vaaditaan tiettyä koulutustasoa jne. Tiedätkö kuinka suuri (=pieni) osa maamme työpaikkojen vaatimustasot on standardoitu, eli joissa VAADITAAN tietyt muodolliset pätevyydet?
Tietysti on hoitsu vs lekuri -asetelmia, joissa argumenttisi pätee, mutta väitän (=tiedän) että suurin osa saman tieteenalan AMK/maisteri-valmistuneista kilpailevat samoista työpaikoista. Mieti nyt esimerkkejä: tradenomi/KTM, inssi/DI jne.
Sitä paitsi, hoitsu on " häsin tuskin" AMK ja lekuri on lisensiaatti, joten tässä vertailussa mennään AINAKIN yhden tason ylitse.
-Olen puhunut