Kuinka sairas pitää olla, että pääsee sairauseläkkeelle?
Minulla on fibromyalgia, diabetes, rytmihäiriöitä, masennus, selkävaivoja, astma ja sisäilmasta johtuvaa oireilua. oikeaan eläkeikään on vielä 20 vuotta. pidän työstäni, mutta en jaksa tehdä sitä kuin ehkä osa-aikaisesti. Onkohan minulla mahdollisuus päästä eläkkeelle näin nuorena vai pitääkö roikkua työssä ja olla pitkillä saikuilla väsymisen takia? Miten se sairauseläkkeen määrä lasketaan? jos sellaiseen yleensä on mahdollisuus.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:28"]Kyllä vaan pääset. Varaat ajan yksityiselle psykiatrille (kyllä, kallista mutta sen arvoista, ellei omaa ole), kerrot ettet yksinkertaisesti masennukselta pysty, sinulla on itsemurha-ajatuksia etkä vaan enää pysty työhön.
Kirjoittaa sinulle sellaisen B-lausunnon, jonka viet kelaan, ja se on sillä selvä.
Lääkäriin siis vaan.
[/quote]
Niin että kaikki jotka oireilee, lähtee eläkkeelle? ?
Tuo B-lausuntotyyppi elää jossain toisessa todellisuudessa. Ei se todellakaan noin mene. T. Eläkeläinen
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:07"]
Ei sulla tota Menieren tautia ole...?
[/quote]
Ei kai tuo Meniere mikään työkyvyttömyyttä aiheuttava sairaus ole, kuulolaitteethan on keksitty?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:07"]
Ei sulla tota Menieren tautia ole...?
[/quote]
Ei kai tuo Meniere mikään työkyvyttömyyttä aiheuttava sairaus ole, kuulolaitteethan on keksitty?
[/quote]
Ei tinnitukseen kuule kuulolaitteet auta!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:25"]
Miltei kaikki sun vaivas on psyykkispohjaista laatua, googleta vaikka psyyken yhteys noihin- reilumpaa olis sanoa, että on vaan patalaiska mutta silloinhan ei saiskaan sossusta mitään...?Eikä huomiota. Eikä sääliä.
Anna kun arvaan, että syynä on hiiirrrveen vaikee toi lapsuus?
Voi jumalauta. Näitä me vedetään perässämme ja huoltosuhde on nyt jo perseestä
[/quote]
Täsmälleen näin. Paremmin ei voisi sanoa.
Isäni oli sairaslomalla n. 10v ennenkuin kela vihdoin myönsi eläkkeen. Kun ei autonasentajalla sormet toimi ja on kauheita kipuja heti kun jotain nysvää niin on melko vaikea keksiä uutta ammattia. Vielä 60v synttäreilläkin oli kelan kanta että uudelleenkoulutukseen... Onneksi helpottava päätös tuli "jo" 60v 2kk iässä. Ja ei, isäni ei ole mikään työnvieroksujatyyppi vaan oikeasti tehtävänsä hoitava ammattilainen. Kädet vain eivät antaneet tehdä mitään, ei mutterinpyöritystä, ei tietokonenäppäilyä, ei kirjoittamista. Paaviksiko olisi pitänyt ryhtyä?
ps... isäni ei kuulu edes kirkkoon... :)
Minullakin on nuo, sekä vaihdevuodet. päänsisäisistä jutuista saa eläkkeen mutta pitää kai olla osastolla hoidossa jonkun aikaa.
Minulla on aspergerin oireyhtymä, ja olen sen vuoksi eläkkeellä.
Voisin päästä eläkkeelle mutta en halua!
Olen ollut kuntoutustuella 3vuotta vaikeahoitoisen 2-suuntaisen mielialahäiriön takia. Nyt hyvä lääkitys ja toive päästä työelämään osa-aikaisesti. Osa-aikaeläkettä varmaan haetaan ensi vuonna niin ja mikä tärkeintä sitä osa-aikatyötä. Voisiko tuossa olla sinullekin ratkaisu? Voimia elämään!
33 jatkaa. Eikä siitä Ms taudistakaan tietysti samantien pääse eläkkeelle mutta kuntoutustukea voi oman kokemukseni mukaan saada melko helpostikin jos oireet ja ammatti ovat pahassakin ristiriidassa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:13"]Minä en pääse, vaikka on kaksi persoonallisuushäiriötä, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, psykoottisia kausia ja krooninen masennus. Revi siitä!
[/quote]
Mene terapiaan äläkä valita.