En saa töitä yliopistotutkinnolla
Valmistuin kv-liiketoiminnan KTM:ksi reilu vuosi sitten. Opiskeluaikana työskentelin osa-aikaisesti erinäisissä asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä noin 6 v ajan. Nyt kun haen alan töitä niin pääsen kyllä haaatatteluihin 2 ja 3. kierrokselle, mutta en tule koskaan valituksi hakemaani tehtävään. Mietin jo että pitäisikö tässä miettiä alan vaihtoa esim. sairaanhoitajaksi vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (178)
Luuletko oikeasti, että pääset suoraan koulunpenkiltä johtajaksi tai edes päälliköksi? Mun mies on KTM ja ihan pohjilta aloitti asiakaspalvelusta. Vuoden teki niitä hommia, mutta eteni organisaatissa nopeasti koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Sun pitää hankkia lisää alan työkokemusta ja mielellään firmasta, jolla on tarjota etenemismahdollisuuksia.
Hanki työnhakutyöpaikka. Olet jo heti kiinnostavampi työnhakijana, kun olet jossain töissä, etkä työttömänä. Toki tämä ei ole kovin reilua sitä organisaatiota tai yritystä kohtaan, jota käytät ponnahduslautana. Mutta älä murehdi, yrityksillä ei juuri ole moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhmä, ettei ole tajunnut, että yliopistoon kannattaa oikeastaan mennä opiskelemaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai tekniikkaa (DI), jos haluaa työllistyä varmasti niin ihan oma vika.
Ei noista enää päde kuin lääketiede. Itse olen työtön DI ja kolmesta oikiksesta valmistuneesta kaverista kaksi on työttömänä.
Kai siellä peilissäkin vikaa on. Tilastojen valossa oikkis, lääkkis, kauppis ja teknillinen tarjoavat melkoisen kunnollisen pohjan työuralle. Mutta järki pitää pitää päässä. Jos erikoistut vaikka markkinointiin niin urakehitys on todennäköisesti aika erilainen kuin kaverilla joka erikoistuu kvantitatiiviseen analyysiin.
Ja kumpi mielestäsi parempi urakehityksen kannalta, markkinointi vai kvantitatiivinen alalyysi? Riippunee aika paljon myös tyypistä, eikö, ja esim. hyvälle markkinointi-ihmiselle on valtavasti mahdollisuuksia? (kuten myös markkinoinnin/myynnin todelliselle osaajalle vaikka ilman tutkintoja)
Jokaisen alan todellisille osaajille on kysyntää. Mutta suurin osa on valitettavasti keskinkertaisia osaajia ja olen mielummin keskinkertainen kvantti kuin keskinkertainen markkinoija. Kukaan ei tarvitse keskinkertaista markkinoijaa mutta keskinkertaiset kvantit revitään käsistä.
Taitaa tosiaan olla, että ei edes oikiksesta valmistunut, voi kuin haaveilla pääsevänsä heti töihin ja vielä hyville palkoille. Tietenkin on oma lukunsa nämä, joiden isipappa on alalla tai muita suhteita. Tuntuu, että nykyään joka toinen on jo oikisesta valmistunut ja se toinen on kauppatieteellisestä, joten yksinkertaisesti valmistuu liikaa noista kouluista.
Nykyään, jos pitäisi koulutus valita, menisin lääkikseen. Tosin itsellä oikistausta ja tyytyväinen olen tähänkin, mutta tarkoitin siis, että jos nyt tässä maailmantilanteessa pitäisi valita.
Mulla oma yritys, mutta ei sitäkään voi/kannata perustaa ilman pitkää työhistoriaa, joten töihin pääseminen ensi alkuun on kaiken lähtökohta. Kun itse valmistuin ja hain töitä, ei mielessäkään ollut, että heti pitäisi palkoille päästä. Kyllä se työkokemus on kaikki kaikessa. Sitä ei kannata mitata rahassa. Vasta kun vuosia on takana, voi alkaa miettiä liksaa tai mahdollisesti omaa firmaa.
Fatalji
Oikiksesta valmistuvilla uran alkuun pääsyssä on haasteita nykyään. Tuttuni valmistui oikiksesta viime keväänä ja etsii tietääkseni yhä töitä.
Käyttäjä34791 kirjoitti:
Hanki työnhakutyöpaikka. Olet jo heti kiinnostavampi työnhakijana, kun olet jossain töissä, etkä työttömänä. Toki tämä ei ole kovin reilua sitä organisaatiota tai yritystä kohtaan, jota käytät ponnahduslautana. Mutta älä murehdi, yrityksillä ei juuri ole moraalia.
Itse olin aikanaan pitkään töissä yrityksessä, joka aina astui samaan ämpäriin. Palkkasivat suoraan koulusta valmistuneita, mutta huonolla palkalla.
Kerta toisensa jälkeen nuo uudet tyypit vaihtoivat 1-2 vuoden jälkeen firmaa paremman palkan ja etujen perässä. Sitten ihmettelivät johdossa, miksi joka projektissa tehdään samoja virheitä uudelleen ja uudelleen.
Mutta käyttäkää hyväksi tuollaisia firmoja.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika 25v valmistu lääkäriksi ja tekee pohjoisessa keikkahommia kunnille, jotka maksavat mitä vaan saadakseen edes sijaisia.
Viime palkka 25 000e/kk. Siis luitte oikein, yhdeltä kuukaudelta.
Paljonhan se lohduttaakin tuollainen palkka jossain pohjoisessa, missä ei ole mitään ja joka paikkaan on satojen kilometrien etäisyydet. Voisihan sitä muutaman vuoden tehdä, mutta sitten on pakko muuttaa etelään.
En minäkään, vaikka mulla on kolme korkeakoulututkintoa.
Työkokemusta oikeista asioista löytyy, samoin työhaluja mutta töihin en vaan pääse.
Kerronko vielä, että olen viiskymppinen. Siksi en pääse edes haastatteluun ja hakemus lentää roskiin. Tässä iässä ei kuulemma pääse edes lähäriksi.
Mikäs siinä sitten. Ensi vuonna sossun luukulle, sen jälkeen en edes yritä enää työllistyä. Kaikki tuet maksimina kiitos eläkeikään saakka. Eläkkeellä tukien maksuperuste muuttuu mutta sossun asiakkaana tulen pysymään.
Kiitos teille jotka vielä maksatte pienistä tuloistanne veroja! Ehdin minäkin veroja maksaa noin 40 vuotta kunnes selvästi annettiin ymmärtää ettei enää tartte, Ei kai sitä muuten näin huutavan työvoimapulan maassa voi ymmärtää ettei terve työntekijä kelpaa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hoitoalalle. Työllisyyskoulutuksesta valmistuu lähäriksi 1,5 vuodessa ja valmistuneet revitään käsistä vakiduuneihin. Vuorotyössä tienaa helposti 3500-4000 euroa kk.
Taitaa 2500-3000 e/kk olla lähempänä vùorotyöläidelle
Kolmivuorossa tulee helposti 4000 euron kk-tulot. Systeri nyt 48 v ja irtisanottiin toimistotöistä viitisen vuotta sitten. Työkkäri melkein pakotti lähärikoulutukseen ja sisko meni vähän pitkin hampain. Aikuiskoulutus kesti reilun vuoden, yo-todistuksella sai kielet hyvitettyä ja sisko sai vakipaikan heti kun valmistui. Viime vuonna sen vuositulot oli vajaat 54000 euroa ja nähdäkseni palkka on silloin 4000 euron tienoilla kk.
En tajua tämän palstan alapeukutuksia. Miksi tätä vastausta on alapeukutettu noin palkoin kuin 10 kpl? Eikö toi tilanne sisällä nimittäin pelkästään hyviä asioita?
Millaisia vinkkejä antaisitte ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, vaikka mulla on kolme korkeakoulututkintoa.
Työkokemusta oikeista asioista löytyy, samoin työhaluja mutta töihin en vaan pääse.
Kerronko vielä, että olen viiskymppinen. Siksi en pääse edes haastatteluun ja hakemus lentää roskiin. Tässä iässä ei kuulemma pääse edes lähäriksi.
Mikäs siinä sitten. Ensi vuonna sossun luukulle, sen jälkeen en edes yritä enää työllistyä. Kaikki tuet maksimina kiitos eläkeikään saakka. Eläkkeellä tukien maksuperuste muuttuu mutta sossun asiakkaana tulen pysymään.
Kiitos teille jotka vielä maksatte pienistä tuloistanne veroja! Ehdin minäkin veroja maksaa noin 40 vuotta kunnes selvästi annettiin ymmärtää ettei enää tartte, Ei kai sitä muuten näin huutavan työvoimapulan maassa voi ymmärtää ettei terve työntekijä kelpaa minnekään.
Yrittäjäksi? Itse olen 50+ korkeakoulutettu ja aloin toiminimellä eli hyvin matalalla byrokratialla lähes ilman kuluja myymään työtäni yli 40-vuotiaana. Mielenkiintoista on ollut ja olen pysynyt leivässä. Yrityksille on matala kynnys ostaa työtä verrattuna palkkaamiseen, joten saa näytönpaikkoja helpommin, ja aika usein ne ovat johtaneet pitempiaikaiseen asiakassuhteeseen.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kaverinikaan. Ei voi hakea "alempiarvoisia" töitä, ei voi tehdä vuorotöitä, ei voi tehdä töitä alle 3500€ palkalla...
Tosi harva ekonomi on valmis tekemään töitä 3500€:llä. Itse en suosittele, sillä jos hyväksyy matalan palkan uran alussa, käy helposti niin, ettei palkkakehitys pääse ikinä kunnolla käyntiin. Kyllä KTM:n palkan pitäisi vähintään nelosella alkaa.
Kukaan vastavalmistunut ekonomi ei tienaa neljää tonttua ellei sitten ole jo aiempia näyttöjä liike-elämän puolelta tai isi hommanut ekaa (suoja)työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikiksesta valmistuvilla uran alkuun pääsyssä on haasteita nykyään. Tuttuni valmistui oikiksesta viime keväänä ja etsii tietääkseni yhä töitä.
Suomen kokoiseen pieneen maahan ei mahdu kuin tietty määrä juristeja ja sitten alkaa työllistyminen ja palkat laskea. Tästä varoittelin jo silloin kuin oikisbuumi kävi tosi kuumana viime vuosikymmen puolella. Moni joutuu lähtemään yrittäjäksi ja nöyrällä asenteella liikkeelle.
Siksi esim. lääkäreiden ammattiliitto taistelee kynsin ja hampain estääkseen koulutuspaikkojen lisäämisen ettei lääkäreiden tulotaso putoaisi yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hoitoalalle. Työllisyyskoulutuksesta valmistuu lähäriksi 1,5 vuodessa ja valmistuneet revitään käsistä vakiduuneihin. Vuorotyössä tienaa helposti 3500-4000 euroa kk.
Taitaa 2500-3000 e/kk olla lähempänä vùorotyöläidelle
Kolmivuorossa tulee helposti 4000 euron kk-tulot. Systeri nyt 48 v ja irtisanottiin toimistotöistä viitisen vuotta sitten. Työkkäri melkein pakotti lähärikoulutukseen ja sisko meni vähän pitkin hampain. Aikuiskoulutus kesti reilun vuoden, yo-todistuksella sai kielet hyvitettyä ja sisko sai vakipaikan heti kun valmistui. Viime vuonna sen vuositulot oli vajaat 54000 euroa ja nähdäkseni palkka on silloin 4000 euron tienoilla kk.
En tajua tämän palstan alapeukutuksia. Miksi tätä vastausta on alapeukutettu noin palkoin kuin 10 kpl? Eikö toi tilanne sisällä nimittäin pelkästään hyviä asioita?
Kolmivuorotyö on fyysisesti äärimmäisen kuormittavaa eikä sovellu kovin hyvin sellaiselle jolla on pieniä lapsia tai suunnittelee hankkivansa lapsia. Toisekseen tuollaisiin lisiin pääsee vain jos tekee kaikki pyhätkin noita töitä eikä pidä juuri lomia. En kyllä purematta (näkemättä) niele tuota palkkakuittia. Tietysti voihan joku yksityinen taho noin hyvin maksaakin, mutta miten kauan se on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhmä, ettei ole tajunnut, että yliopistoon kannattaa oikeastaan mennä opiskelemaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai tekniikkaa (DI), jos haluaa työllistyä varmasti niin ihan oma vika.
Ei noista enää päde kuin lääketiede. Itse olen työtön DI ja kolmesta oikiksesta valmistuneesta kaverista kaksi on työttömänä.
Kyllä pätevä DI töitä saa (jos suostuu muuttamaan töiden perässä). Ainakin sai ennen koronaa. Tietenkin jos valmistumiseen meni 6v ja k.a on 2/5 niin voi olla vaikeampaa.
T. DI
Voi kuule ap, olen valmistunut KTM:ksi pääaineenani kansainvälinen liiketoiminta noin 15 vuotta sitten, ja voin kertoa ettei tällä pääaineella Suomesta koulutusta vastaavaa työtä saa. Itse yritin ennen lapsia ulkomailtakin, siinä onnistumatta. Jos edes sivuaineesi ovat työllistävämpiä kuten laskentatoimi, toivoa on, minulla ei. Olen tehnyt suorittavan tason töitä ja työttömyyskausia välissä. Nyt haluan vaan suorittaa jonkin toisen tutkinnon ja unohtaa koko KTM-tutkintoni.
Munkin mies KTM. Aloitti valmistuttuaan assistenttina ja muutti sen vaatimattoman työn perässä 500km. Palkka alkoi kakkosella. Kun pääsee työn syrjään kiinni voi ilman paniikia katsella muita hommia. Nyt on vaihtanut firmaa neljä kertaa ja palkka alkaa kutosella. Useissa töissä halutaan koulutuksen lisäksi jotain aika spesifiä kokemusta. Ei kannata luovuttaa, KTM tutkinnolla pääsee kyllä usein hyvään asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että pääset suoraan koulunpenkiltä johtajaksi tai edes päälliköksi? Mun mies on KTM ja ihan pohjilta aloitti asiakaspalvelusta. Vuoden teki niitä hommia, mutta eteni organisaatissa nopeasti koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Sun pitää hankkia lisää alan työkokemusta ja mielellään firmasta, jolla on tarjota etenemismahdollisuuksia.
No tämä! Itse olin opiskelujen ohessa niissä ’vähäpätöisistä’ töissä ja väänsin pitkää päivää, siinä kun muutama opiskelukaveri halusi keskittyä töihin ja siihen, ettei työnteko haittaa gradua ja gradu työntekoa. Valmistumisen jälkeen alettiin hakea erinäisiä esimiestehtäviä, koska muut eivät kelpaa. Eivät ole vieläkään niissä töissä, osa ei vielä missään. Työkokemus ns. pohjalta saakka on kyllä auttanut omaa uralla etenemistä. T.ktm
Niin tarjoavat, mutta minkäs sille mahtaa, jos töitä ei ole. Tietysti voisi perustaa oman startupin, mutta ei sekään toimi kaikilla aloilla. En tiedä mikä vika peilistä löytyy, mutta ainakaan se ei ole lusmuaminen ja huonot arvosanat.