En saa töitä yliopistotutkinnolla
Valmistuin kv-liiketoiminnan KTM:ksi reilu vuosi sitten. Opiskeluaikana työskentelin osa-aikaisesti erinäisissä asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä noin 6 v ajan. Nyt kun haen alan töitä niin pääsen kyllä haaatatteluihin 2 ja 3. kierrokselle, mutta en tule koskaan valituksi hakemaani tehtävään. Mietin jo että pitäisikö tässä miettiä alan vaihtoa esim. sairaanhoitajaksi vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (178)
Ulkomailla joutuu koulutetut tekemään alussa töitä ilmaiseksi harjoittelijana. Tämä oli aika järkytys, kun kuulin. Tosin sitten kun taidot kehittyy palkka voi olla jotain muuta kuin Suomessa.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kaverinikaan. Ei voi hakea "alempiarvoisia" töitä, ei voi tehdä vuorotöitä, ei voi tehdä töitä alle 3500€ palkalla...
Tosi harva ekonomi on valmis tekemään töitä 3500€:llä. Itse en suosittele, sillä jos hyväksyy matalan palkan uran alussa, käy helposti niin, ettei palkkakehitys pääse ikinä kunnolla käyntiin. Kyllä KTM:n palkan pitäisi vähintään nelosella alkaa.
Väärin. Ekaan työhön voit mennä sellaisella palkalla jolla tulet toimeen. Sitten työpaikkaa vaihtamalla voi nostattaa palkkaa. Itsellä noussut yli kaksin kertaiseksi palkka muutaman vuoden aikana.
Aivan, mutta tässä tapaukessa ap:lla on jo jonkin verran työkokemusta alla. Nyt mielestäni pitäisi löytää oikeasti kunnon työ, jossa oppimiskäyrä on jyrkkä, organisaatiolla on haasteita tarjottavana ja palkka kilpailukykyinen.
Eikös ap ollut työttömänä? Silloin ollaan yleisesti tyytyväisiä, jos päästään alussa johonkin työhön kiinni. Aika moni joutuu silloin tinkimään palkkatoiveistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhmä, ettei ole tajunnut, että yliopistoon kannattaa oikeastaan mennä opiskelemaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai tekniikkaa (DI), jos haluaa työllistyä varmasti niin ihan oma vika.
Ei noista enää päde kuin lääketiede. Itse olen työtön DI ja kolmesta oikiksesta valmistuneesta kaverista kaksi on työttömänä.
Lääketiedekään ei päde, ellei ole valmis muuttamaan mihin tahansa hevonkuuseen työn perässä. 5-10 vuoden päästä töitä ei välttämättä saa edes hevonkuusesta. Lääkikseen otetaan nykyään niin paljon opiskelijoita, että hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Jatka hakemista! Kyllä se paikka sieltä irtoaa. Jos pääset noin pitkälle rekryissä, niin ennemmin tai myöhemmin saat paikan. Muista jatkaa panostamista hakemuksiin.
t.KTM
En tiedä jaksanko enää hakea mihinkään. Jatkuvasti tulee vaan turpiin haastatteluissa "valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun". Myönnän, että olen kyllä vähän pullamössösukupolvea.
-Ap
Tuo jatkuva hylkäyksien saaminen on henkisesti tosi vaikeaa. Minulla alkoi tulla vahvaa itseinhoa haastatteluissa käymisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhmä, ettei ole tajunnut, että yliopistoon kannattaa oikeastaan mennä opiskelemaan lääketiedettä, oikeustiedettä tai tekniikkaa (DI), jos haluaa työllistyä varmasti niin ihan oma vika.
Ei noista enää päde kuin lääketiede. Itse olen työtön DI ja kolmesta oikiksesta valmistuneesta kaverista kaksi on työttömänä.
Lääketiedekään ei päde, ellei ole valmis muuttamaan mihin tahansa hevonkuuseen työn perässä. 5-10 vuoden päästä töitä ei välttämättä saa edes hevonkuusesta. Lääkikseen otetaan nykyään niin paljon opiskelijoita, että hirvittää.
On aika tiputtaa lääkärit jalustalta. Fiksumpaa kouluttaa suomenkielisistä lääkäreitä kuin tuoda niitä ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, mutta varmaan totta.
Se on helppo uskoa, kun katselee rekrytapahtumia esim. Aallossa. TKK:n aikaan opiskelijat suorastaan revittiin töihin ja heistä kilpailtiin. Nykyään näihin ei jakseta panostaa, kun saadaan vino pino hyviä hakemuksia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä peilissäkin vikaa on. Tilastojen valossa oikkis, lääkkis, kauppis ja teknillinen tarjoavat melkoisen kunnollisen pohjan työuralle. Mutta järki pitää pitää päässä. Jos erikoistut vaikka markkinointiin niin urakehitys on todennäköisesti aika erilainen kuin kaverilla joka erikoistuu kvantitatiiviseen analyysiin.
Sairaanhoitajan työt ovat tärkeitä ja niitä riittää, mutta jos olet jo noin pitkälle eli maisteriksi opiskellut kauppatieteitä ja et itse muuten koe haluavasi alanvaihtoa, niin ei kannata antaa periksi. Jos suuntauduit kv. bisnekseen, osaat varmasti englantia ja ehkä 1-2 muutakin kieltä, ja maailmalla on paljon mahdollisuuksia kunhan tilanne koronan suhteen helpottaa. Älä anna periksi, levitä verkkosi laajemmalle. Paljon voi tehdä myös netissä, olemmehan tehneet pysyvän digiloikan nyt korona-aikana. Ehkä voisit nyt myös entisestään vahvistaa kielitaitoasi lukemalla ja kuuntelemalla sinua kiinnostavia juttuja vierailla kielillä?
Jonkun kansainvälisen kaupan kassatyöstä voisit aloitella, jos osaat tehdä oikeasti töitä, niin etenet, ihan turha hakea jotain kokemusta vaativia huippupaikkoja pelkillä ekonominpapereilla.
Kannattaa opiskella toinen tutkinto yliopistossa, vaikka sukupuolentonkimista. Ei silläkään töitä saa, mutta on ainakin trendikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täyttä pötyä.
Lääkäreistä on järkyttävä pula ja pelkästään julkisella sektorilla satoja virkoja täyttämättä koska hakijoita ei ole. Lääkärit saa mistä tahansa töitä, ei tartte muuttaa työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketiedekään ei päde, ellei ole valmis muuttamaan mihin tahansa hevonkuuseen työn perässä. 5-10 vuoden päästä töitä ei välttämättä saa edes hevonkuusesta. Lääkikseen otetaan nykyään niin paljon opiskelijoita, että hirvittää.[/quote
On aika tiputtaa lääkärit jalustalta. Fiksumpaa kouluttaa suomenkielisistä lääkäreitä kuin tuoda niitä ulkomailta.
Jep. Tilanne on täysin vääristynyt. Sen pitäisi olla niin, että lääkärit kilpailevat työpaikoista eikä päinvastoin.
Sukulaispoika 25v valmistu lääkäriksi ja tekee pohjoisessa keikkahommia kunnille, jotka maksavat mitä vaan saadakseen edes sijaisia.
Viime palkka 25 000e/kk. Siis luitte oikein, yhdeltä kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kaverinikaan. Ei voi hakea "alempiarvoisia" töitä, ei voi tehdä vuorotöitä, ei voi tehdä töitä alle 3500€ palkalla...
Tosi harva ekonomi on valmis tekemään töitä 3500€:llä. Itse en suosittele, sillä jos hyväksyy matalan palkan uran alussa, käy helposti niin, ettei palkkakehitys pääse ikinä kunnolla käyntiin. Kyllä KTM:n palkan pitäisi vähintään nelosella alkaa.
Väärin. Ekaan työhön voit mennä sellaisella palkalla jolla tulet toimeen. Sitten työpaikkaa vaihtamalla voi nostattaa palkkaa. Itsellä noussut yli kaksin kertaiseksi palkka muutaman vuoden aikana.
Aivan, mutta tässä tapaukessa ap:lla on jo jonkin verran työkokemusta alla. Nyt mielestäni pitäisi löytää oikeasti kunnon työ, jossa oppimiskäyrä on jyrkkä, organisaatiolla on haasteita tarjottavana ja palkka kilpailukykyinen.
Eikös ap ollut työttömänä? Silloin ollaan yleisesti tyytyväisiä, jos päästään alussa johonkin työhön kiinni. Aika moni joutuu silloin tinkimään palkkatoiveistaan.
Totta tuokin. Mutta ap on myös päässyt aika pitkälle rekryissä niin hänen tilanteessaan jatkaisin vain hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla joutuu koulutetut tekemään alussa töitä ilmaiseksi harjoittelijana. Tämä oli aika järkytys, kun kuulin. Tosin sitten kun taidot kehittyy palkka voi olla jotain muuta kuin Suomessa.
Kyllä Suomessakin palkattomia harjoittelijoita käytetään. Suomessa vaan on se, että se ei takaa mitään jatkon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä peilissäkin vikaa on. Tilastojen valossa oikkis, lääkkis, kauppis ja teknillinen tarjoavat melkoisen kunnollisen pohjan työuralle. Mutta järki pitää pitää päässä. Jos erikoistut vaikka markkinointiin niin urakehitys on todennäköisesti aika erilainen kuin kaverilla joka erikoistuu kvantitatiiviseen analyysiin.
Ja kumpi mielestäsi parempi urakehityksen kannalta, markkinointi vai kvantitatiivinen alalyysi? Riippunee aika paljon myös tyypistä, eikö, ja esim. hyvälle markkinointi-ihmiselle on valtavasti mahdollisuuksia? (kuten myös markkinoinnin/myynnin todelliselle osaajalle vaikka ilman tutkintoja)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika 25v valmistu lääkäriksi ja tekee pohjoisessa keikkahommia kunnille, jotka maksavat mitä vaan saadakseen edes sijaisia.
Lääkäreiden työmarkkinat on ihan omalla planeetalla. Rahaa tulee kuin roskaa ja töihin ei tartte hakea, kun työnantajat anelevat töihin.
Älä luovuta vielä ap, hae edes vuoden verran vielä töitä omalta alaltasi ja mieti sitten mitä teet. Voisitko työllistyä ulkomaille? Todellista tuhlausta jos lähdet opiskelemaan hoitoalaa korkeakoulututkinto taskussa. Mutta ymmärrän että sekin on pakko tehdä jos töitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden työmarkkinat on ihan omalla planeetalla. Rahaa tulee kuin roskaa ja töihin ei tartte hakea, kun työnantajat anelevat töihin.
Tälle autto kunta tontin ja talonkin hankinnassa.