Hiv tartunnasta :/
hei katoin netistä että hiviin voi tarttua 0,0003–0,0056 todennäköisyydellä, eli noin 0,4%? tarkottaako tämä sitä että se voi tarttua siis keneltä tahansa tuolla todennäköisyydellä vai vaan sellaselta jolla on hiv? voiko hiv tarttua semmoselta jolla sitä ei oo? en oikein tajua tuota prosenttia. oon koko viikonlopun stressannut tätä kun oltiin ekaa kertaa poikakaverin kanssa :( kuitenkin sillä ei oo ollut mua ennen muita ja mulla on ollut yks poikakaveri jonka kanssa vaan suudeltiin? eli tosta ei voi ainakaan tarttua...oon koko viikonlopun hermoillut asiaa :( toisaalta ois kummallista jos se vois siltä tarttua jos se ei oo ollut kenenkään kanssa ja en oikein ymmärrä tuota prosenttihommaa, mutta sitten aattelin että jos se valehtelee ja oiskin ollut jonkun kans. ollaan kumpikin 16 vuotiaita
Kommentit (5)
prosentteja ei sinänsä kannata katsoa eikä niiden varaan laskea mitään. jos taudin on saadakseen, sen saa, eikä silloin paljoa lohduta se, kuinka suuri tai pieni prosentuaalinen riski taudin saamiseen ollut.
kondomi suojaa tartunnoilta. jos luulet, että taudin saamiseen on ollut mahdollisuus ja asia sua vaivaa, käväise testeissä. ei ole vaikeeta eikä noloa, lääkäreillä ravaa kaltaisiasi yhtenään.
Nuo riskiluvut kuvaavat sitä, millä todennäköisyydellä hiv tarttuu jos kumppani on varmuudella positiivinen. Tauti tartuu siis oikeasti todella vaikeasti. Tästä huolimatta kukaan ei saa tartuntaa "vain vähän", vaan sit kun se iskee, se iskee kokonaan. ja olet ihan oikeassa siinä, että kumppani voi valehdella, eikä ehkä olekaan puhdas, vaikka väittää niin. Siksi kannattaa käyttää kondomia.
Tietenkään hiv ei voi tarttua henkilöltä jolla sitä ei ole.
Ja on ihan äärimmäisen epätodennäköistä että Suomessa saisi hiv:in joltain nuorelta kokemattomalta pojalta, silti vaikka olisi valehdellutkin sen että ei ole koskaan ennen kenenkään kanssa ollut.
kiitoksia hyvä kuulla ettei ainakaa tartu mikäli se puhuu totta ;( on vaan alkanut epäilyttään kun heti kun me alettiin seurustella niin jotkut muut alko heti kiinnostumaan siitä samassa koulussa niin tuli mieleen et jos ne tietäis et se ois aiemminkin ollu suhteessa kun sillä on paljon enemmän kavereita entä mulla ja sen takia en tiedä kaikkee että mistä ihmiset puhuu ja tekee/tehnyt aiemmin kun olen aina ollut parin ihmisen kaveriporukassa, ykskin tyttö puhu sen kanssa/flirttaili sillain että ihan niinkun se olisi ollut varma että se jättäis minut jos joku muu omasta mielestään kiinnostavampi tyttö olis kiinnostunut ja esim facebookissa sillä on melkein kaikki koulun tytötkin kaverina
Ei hiv tietenkään voi tarttua sellaiselta jolla ei hivtä ole.