Te, jolla teini ei aina tottele
Miten käyttäydyt itse, mökötätkö/huudatko jos asiat eivät (heti) mene niin kuin olet sanonut?
Kommentit (15)
Keinot vaihtelevat. Joskus toistan samaa asiaa niin kauan että menee perille. Joskus yritän puhua järkeä. Joskus taas saattaa pinna palaa ja korotan ääntäni. Mököttämisellä tuskin saavutetaan teinin kanssa mitään. Teini ei edes huomaisia, jos äiti mököttäisi. Olisi vain onnellinen kun äiti on hiljaa ;)
En huuda ikinä kenellekään. Toistan ja selitän ja annan rangaistuksia, mutta en huuda.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:59"]Lyön sormille.
[/quote]
Siis itseäni! Harmittaa kun olen paska äiti.
En mä tiedä totteleeko se koskaan heti. Se on kai oppinut isänsä kanssa että kun ei tee mitään niin lopulta se luovuttaa.
Siis toistan, muistutan, selitän miksi pitää tehdä mitäkin ja toivon että järkipuhe tehoaisi kerrankin eikä samasta asiasta tarvitsisi jankuttaa päivästä toiseen.
Jos teini huutaa kovin kauan, haukkuu minua saatanan ämmäksi josta pitäisi päästä eroon yms. niin kovaa että naapuritkin kuulevat varmasti, eikä huuto ota laantuakseen, niin saatan karjaista että nyt riittää.
Mököttää en osaa, oikeastaan kai joskus tuntuu että pitäisi näyttää että nyt meni liian pitkälle, ja minulla on paha mieli.
Mutta heti kun teini rauhoittuu, ja alkaa normaalisti itse jutella, niin vastailen normaalisti ja siirrytään muihin aiheisiin.
Turha jäkättää se ei johda yhtään mihinkään ja huutaminen vaan kiristää ilmapiiriä. Muutaman kerran sanoo napakasti, se riittää jos ei tottele niin kyllä se jossain vaiheessa itsekin tajuaa.
Parhaimmillaan (pahimmillaan?) alan itsekin kirkua kuin satutettu apina. Yleensä riittää, kun sanoo muutaman kerran ja antaa sen jälkeen tajuta itse.
Eipä oikein ole tullut vastaan erimielisyyksiä. Ainakaan pariin vuoteen.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:22"]
Miten käyttäydyt itse, mökötätkö/huudatko jos asiat eivät (heti) mene niin kuin olet sanonut?
[/quote]
Joskus pitää huutaakin, jotta asiat tulevat ymmärretyksi. Tehokas keino on, kun ei anna periksi, mutta yrittää tehdä asiaa mukavaksi, vaikka teinillä olisi känkkäränkkä. Huonoon käytökseen en vastaa toivottavasti ainakaan usein huonolla käytöksellä, vaan ainakin pääsääntöisesti vaadin, että edes esittää hyväkäytöksistä. Suurimmaksi osaksi huono käytös on jonkinlaista huomionhakua. Meillä on sääntö, että teini ei huuda varsinkaan vanhemmilleen, mutta jos huutaa, silloin huudetaan, että meille et huuda.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 01:39"]
Turha jäkättää se ei johda yhtään mihinkään ja huutaminen vaan kiristää ilmapiiriä. Muutaman kerran sanoo napakasti, se riittää jos ei tottele niin kyllä se jossain vaiheessa itsekin tajuaa.
[/quote]
On asioita, joissa on pakko totella. Esimerkkinä voisi olla välttämättömän lääkityksen ottaminen säännöllisesti. Ihan kaikessa ei voi antaa periksi. On myös sellaisia asioita, joissa ei kannata antaa periksi toistuvasti. Siitä nuori kärsii pitemmän päälle.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 02:30"]
Eipä oikein ole tullut vastaan erimielisyyksiä. Ainakaan pariin vuoteen.
t. teini
[/quote]
Pidä huoli, että itsenäistyt ja irtaannut kunnolla vanhemmistasi sitten aikanaan... koska sinulla ei ilmeisesti ole mitään rajua murrosiän kapinaa.
Ei teinin kuulu aina totella:)