Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä mummo. tekemät herkkuruuat muistat vieläkin?

Vierailija
28.05.2014 |

Mä muistan, miten hyviä lihapullia mummo teki, vaikkei ihan oikean muotoisia ollutkaan. ;-) Niitä tuli naposteltua ihan sinälläänkin, niin herkullisia oli.

Itse en koskaan ooonnistunu tekemään yhtä maukkaita lihapullia. :-/

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:46"]

maitokaali

[/quote]

Mitäs tämä on?

[/quote]

Maitokaali oli yksinkertaista kaalikeittoa, jossa oli maitoliemi. Mummin versiossa oli kaalia ja porkkanaa. Tällaisen reseptin löysin googlella

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/155747/Maitokaali/

Pitääkin varmaan kesällä kokeilla, miltä maistuu 30 vuoden jälkeen :-)

[/quote]

Kappas, ihan uusi tuttavuus minulle. Tuohan on vähän niin kuin kesäkeittoa mutta kaalista. Voi olla ihan hyvääkin!

Vierailija
2/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jauhelihakastikkeen, paistetut muikut ja kaikki kukot. Pottukukkoa, lanttukukkoa, muikkukukkoa, mmmmmm...

Tosi hyvää soppaa teki kanssa. Siihen sitte punasta maitoa tai kermaa vähäsen. Niin ja mummon leipoma pulla!!! Oi että!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottukukko, lihakastike. Ne oli parhaat.

Vierailija
4/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einesmaksalaatikko huoneenlämpöisenä suoraan rasiasta syötynä. Ja pussikeitto suoraan pussista suuhun  lusikoituna.

Vierailija
5/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikkien muiden mummot olleet hyviä ruoanlaittajia? Minun ei ollut, ei kumpikaan mummo... Ainoa ruoka mitä muistan niiden tehneet oli perunat ja ruskeakastike tai perunat ja lihapullat. Lihapullatkin kauhean suolaisia ja muuten mauttomia.

Vierailija
6/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro, karjalanpiirakat, ruisleipä ja uunijuusto. Kävimme vielä mummin kanssa hakemassa maitoa läheiseltä tilalta tuota juustoa varten :)

Vierailija
7/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan onnistunut tekemään niin hyviä possunkyljyksiä kuin mummuni teki. Sen muistan, että ensi pannulla ja sitten uunissa, mutta muutoin muistikuvat ovat hämäriä. Eikä kukaan ole sittemmin tehnyt niin hyvää hiivaleipää tai sahtia kuin mummu.

Vierailija
8/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalikeitto, tai siis maitokaali. Ihanaa :-)

Lihapullat ja palapaisti olivat myös herkkuruokia.

Vierailija
9/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni-jauhelihalaatikko, rasvaa tirskuva, isossa uunipadassa haudutettu versio. Se oli niin hyvää, joskaan ei mitään terveysruokaa!

Vierailija
10/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisesti muistelen mummoni tekemiä ruokia, vielä nytkin vaikka olen lähempänä 40v kuin 30v. Pohjois-Karjalaan kaipaan muutenkin..

Slurps mm karjalanpiirakat joita tein minäkin mummoni kanssa, karjalanpaisti, kyljykset, lihamakaroonilaatikko (aivan taivaallista ja olen kironnut itseni moneen kertaan kun en kysynyt sen ainesosia), currykastike, imelletty perunalaatikko, marjapiirakat ihanalla muropohjalla, muffinit joissa kahvinmakuinen kuorrute, vaaleat haarukkapikkuleivät jne.

Voi että:´(

Vierailija
11/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samettivelli, pulla, omenapiirakka. Silakkalaatikko, läskisoosi. 

Vierailija
12/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummoni ei tehnyt karjalanpiirakoita, mutta olen oppinut tekemään niitä itse, kun ystävytstyin naapurin mummon kanssa joka paljastui Karjalan evakoksi. Se ei oikeastaan ole vaikeaa, vaikka onhan siinä niitä vaiheita. Jos joku haluaa vinkkejä, niin kysyköön tässä ketjussa, olen linjoilla hetken ajan.

Vierailija
13/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiripyyt olivat hyviä, samoin perunamuusi.

Vierailija
14/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ihanat maukkaat ohrarieskat, suoraan leivinuunista voin kanssa syötynä. Hirvenlihakastike ja voissa paistetut kalat oli myös herkkua. Mummo leipoi paljon myös makeita leivonnaisia, pullaa, kakkua ja pikkuleipiä. Niitä oli tarjolla aina, aamupalallakin!

Vierailija
15/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriletut joissa päällä voisulaa ja kananmunakastiketta.

Pannulla paistettuja makarooneja ja perunoita ( molemmat siis keitetty aikaisemmin) ja ihan perus ruskeaakastiketta, tuo oli aina niin hyvää :).

Ja vanilijajäätelöä ja sulatettuja pakastemansikoita.

Mummoni ei sis ollut num oinen kokki, mutta nuo ruuat mulla on jäänyt hyvin mieleen, tokihelppoja juttuja nuo onkin.

Vierailija
16/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sultsinat (eli karjalanpiirakkataikinasta tehdyt "letut", joihin laitettiin täytteeksi riisipuuroa), uunijuusto ja salaattiin tuleva kermaviili-kananmunakastike. Ihan parasta.

Vierailija
17/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummu ei tehnyt ruokaa, koska oli vammautunut, mutta pappa teki ja aivan loistavaa tekikin. Ruskea kastike esim. ja onneksi olin tarkkana hellan vieressä opettelemassa.

t-m 50

Vierailija
18/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:30"]

Mä muistan, miten hyviä lihapullia mummo teki, vaikkei ihan oikean muotoisia ollutkaan. ;-) Niitä tuli naposteltua ihan sinälläänkin, niin herkullisia oli.

Itse en koskaan ooonnistunu tekemään yhtä maukkaita lihapullia. :-/

[/quote]

Minä teen parempia lihapullia kuin mummot tekivät. Mutta toinen teki usein mökillä isossa muuripadassa jonkinlaista kesäkeiton ja kalakeiton risteytystä, jonka muistan olleen aivan mielettömän hyvää. Olen yrittänyt monta kertaa saada samanlaisen maun omaan soppaani, mutta koskaan en ole onnistunut. Johtuisikohan siitä, ettei minulla ole mukaan pantavaksi "kaiken maailman katiskaan päätyneitä roskakaloja" ja maitonikin on kaupasta eikä "tinkimaitoa" mökin läheiseltä tilalta...?

Vierailija
19/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvenlihakeitto ja poronkäristys:)

Vierailija
20/46 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:00"]Hiiripyyt olivat hyviä, samoin perunamuusi.

[/quote]

Mitä on hiiripyyt?

Nevö hööd.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä