Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko käsitöitä antaa lahjaksi enää lainkaan?

Vierailija
28.05.2014 |

Minä olen käsityöihminen ja usein vien tuliaisiksi ja annan lahjoiksi itsetehtyjä juttuja, sukkia, tumppuja, kaitaliinoja tms. Nyt olin varta vasten tehnyt sukulaisen maalaisromanttisesti sisustetulle mökille valkoisen virkatun pitsiliinan, olinpa salapoliisityöllä selvityttänyt heidän kuistinpöytänsä halkaisijankin.

Vein sen mennessäni viime viikonloppuna ja sain palata kotiini liina mukanani. Eipä kelvannut. Ei siinä mitään, mutta nyt on alkanut mielessä kaihertaa ajatus että näitä mun tekeleitäni pidetään enemmän rasitteena kuin kivana juttuna.

Pitäisköhän lopettaa käsitöiden teko lahjaksi, mitä mieltä av-raati on?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä lopeta! Ainakin mun "piireissä" arvostetaan käsitöitä, olisin ottanut kiljuen tollasen pitsiliinan. Miten joku kieltäytyy lahjasta? jos joku tuo mulla lahjaksi jotaian, niin vaikka en tykkäisi, niin en kyllä kieltäytyisi...

Vierailija
2/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä lopeta! Hyvin outoa ettei kelvannut, kerrassaan törkeää että jouduit liinan kanssa takaisin lähtemään :o

Mä ainakin rakastan tehdä käsitöitä ja antaa niitä lahjaksi.. Sekä myös saada itse :) Mun mielestä paljon arvokkaampi lahja (mulle) on vaikka itse tehdyt villasukat kuin jotain kaupasta ostettua krääsää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo liinansaaja sanoi vaan, että mun on varmaan parasta antaa tämä jollekin toiselle, kun "ei sitä tulisi kätettyä kuitenkaan". Ei sanonut liinaa rumaksi eikä mua tyhmäksi, mutta ei tarvinnutkaan kun molemmat ajatukset tulivat silti mieleen.

ap

Vierailija
4/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 'käytettyä'

Vierailija
5/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:07"]No, tuo liinansaaja sanoi vaan, että mun on varmaan parasta antaa tämä jollekin toiselle, kun "ei sitä tulisi kätettyä kuitenkaan". Ei sanonut liinaa rumaksi eikä mua tyhmäksi, mutta ei tarvinnutkaan kun molemmat ajatukset tulivat silti mieleen.

ap

[/quote]

No johan on. Olisi edes ottanut vastaan kun varta vasten heille sen teit ja laittanut kaappiin. Kyllä sille varmasti käyttöä olisi joku päivä löytynyt. Mä olisin hyppinyt riemusta vastaavasta lahjasta :)

Vierailija
6/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei varmaan vain ollut heidän tyylisensä ja luulivat tekevänsä palveluksen, kun antoivat sen sinulle takaisin. Kurjaa, mutta ehkä lahja löytää nyt paremman kodin itselleen?

Vierailija
7/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöthän ovat todella arvokkaita lahjoja. Minä olisi kiljusta riemuiten ottanut ja vaikka en olisi itse raskinutkaan käyttää niin tiedän että perinnönjakotilaisuudessa sellaisella tulisi olemaan halukkaita ottajia. 

Älä siis lopeta käsitöiden tekemistä ja lahjoiksi antamista, sillä eivät kaikki ole yhtä moukkia.

Vierailija
8/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kelpaa kyllä hyvin käsityönä tehdyt lahjat, varsinkin jos on vähänkin mietitty (niinkuin sinä tässä tapauksessa) esim. kokoa, väriä.

Erittäin mielelläni otan tällaisia vastaan ja arvostan niitä!

En ole itse ollenkaan käsityöihminen, joten sitä suuremmalla ilolla käsitöitä vastanotan.

Vierailija
9/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuli mieleen (tosin vasta jälkikäteen) että kun sisustaminen on nyt niin suosiossa ja tyyli on tarkkaa, niin ehkä minä vain menin tuon lahjansajaan tontille siinä asiassa eikä hän siitä tykännyt. Tyyliltään liina kyllä mielestäni olisisi sopimut hänen valkoiseen maalaisromanttiseen kesäasuntoonsa, mutta ilmeisesti ei sitten.

Nyt vaan olen alkanut ajatella, että onkohan tämä rehellisesti sitä, mitä suurin osa värkkäyksieni saajista on ajatellut mutta ei ole kehdannut sanoa. Ja minä en saa tekstiilejä tehdyksi, ellen ajattele, että siitä varmaankin pidetään saajakodissa.

ap

Vierailija
10/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Käsityöt on lahjoista arvokkaimpia niihin laitetun ajan ja ajatuksen vuoksi.

Vierailija
11/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän nuo pitsiliinat on suosiossakin! Itse kyllä olisin kelpuuttanut.

Vierailija
12/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin mieluusti ja ilolla vastaan lahjaksi villasukat ja tumput.

Vierailija
13/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan käsitöitä myös innolla vastaan.

Nyt aion tehdä kaverilleni samanlaisen boleron syntymäpäivä lahjaksi, kuin mikä on oma lempparini, vuosia sitten ostettu ja kaveri on ihaillut ja etsinyt kaupoista ja kirpputorilta samanlaista tuloksetta. Olen varma, että kaverini pitää lahjasta kovasti. :)

Vierailija
14/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana ap! Olisipa minullakin enemmän kädentaitajia lähipiirissä!

Olen itse ainakin villasukkien ja lapasten suurkuluttaja, näitä ainakin arvostan lahjana! Kyllä itsekkin saan aikaseks perus raitasukat, mutta kuvioinneissa olen täysi käsi ja niiden tekemisessä kestää ikuisuus! Itse haaveilisin myös sellaisista valkosesta ohuesta (merimies-?) langasta virkatuista tyynyliinoista ja päiväpeitosta.

Mutta minusta lahjan saajaa ajateltuna tehty käsityö on arvokas lahja! Etenkin kun olet oikeasti miettinyt, että sen pitäisi sopia tyyliin ja olet oikean kokoseinkin tehnyt. En kyllä kehtaisi sellaiselle nyrpistellä. Mutta siinä tosiaan pitää miettiä lahjan saajaa ei esim. kannata tehdä kaulaliinaa erittäin tyylistään tarkalle naiselle jne.

Vierailija
15/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisesi on rehellisesti sanottuna huonokäytöksinen moukka. Uskon, että käsityösi ovat kauniita ja olet selvästikin ajatellut saajaa. On todella moukkamaista kieltäytyä moisesta lahjasta. Teen itsekin käsitöitä ja ottaisin työn, joka olisi varta vasten minulle tehty vastaan erittäin mielelläni. Jo pelkkä ajatus, että toinen laittaa niin paljon aikaa ja vaivaa lahjaan tekee iloiseksi.

Vierailija
16/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kauniista vastauksista. Kyllä taas rohkaistuin tekemään ja viemään, ja yritän vain entistä tarkemmin udella ja selvittää tarpeita ja mieltymyksiä.

ap

Vierailija
17/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka ei pidä tuollaisista mutta en ikinä kehtaisi palauttaa lahjaa. Olen saanut käsitöitä lahjaksi, mutta totuus vaan valitettavasti on, että eivät ole yhtään minun tyyliä vaan enemmän lahjan antajan. Yritän aina miettiä itse lahjaa hankkiessa mihin toinen ei varmasti voi pettyä. Esim.jos hän kerää jotain astiasarjaa tms.

Vierailija
18/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta. Kyllä enemmistö kuitenkin arvostaa suuresti käsitöitä. Mä olisin ollut tuollaisesta lahjasta hyvin otettu, ehkä jopa liikutukseen asti. Itse en valitettavasti ole kovinkaan lahjakas käsitöissä, vaikka isomummoni yrittikin sille tielle opettaa... (olen 26v.)

Kyllä itse tehty aina voittaa kaupasta ostetun, jatka siis ihmeessä käsitöiden antamista :) Uskon, että tuo tuttavasi oli harvinainen poikkeus. 

Vierailija
19/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:28"]

Sukulaisesi on rehellisesti sanottuna huonokäytöksinen moukka. Uskon, että käsityösi ovat kauniita ja olet selvästikin ajatellut saajaa. On todella moukkamaista kieltäytyä moisesta lahjasta. Teen itsekin käsitöitä ja ottaisin työn, joka olisi varta vasten minulle tehty vastaan erittäin mielelläni. Jo pelkkä ajatus, että toinen laittaa niin paljon aikaa ja vaivaa lahjaan tekee iloiseksi.

[/quote]

Samoin olisin ottanut vastaan, vaikka ei olisi ollut tarkoitus käyttää.

Mikä on muuten ap:n mielestä oikea tapa hankkiutua tuollaisesta lahjasta eroon? Kirppis? Roskis? Ja nimenomaan, kun tarkoitus ei ole loukata. Arvostan kyllä lahjaa ja sen antajaa, mutta en rupea säilyttämään tavaraa jota ei ole tarkoitus lähitulevaisuudessa käyttää. En ole näitä "anoppi tulee, vaasi esiin!"-ihmisiä.

Vierailija
20/39 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa eroonhankkimiskysymykseen:

Parasta olisi, jos tekeleen voisi antaa eteenpäin toiseen kotiin tai muuhun paikkaan, jossa sille on käyttöä. Ellei tällaista ole, lahjoituksena jollekin hyväntekeväisyyskirppikselle myytäväksi (SPR, Pelastusarmeija, FIDA ym). Kirpparilla omaan lukuun myynti on on kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kuin viskaaminen roskikseen.