Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalitoimi henkilön mielestä en ole kykenevä opiskelemaan

Vierailija
26.12.2020 |

Hän sano niin päin naamaa aktivointisuunnitelmassa. Otin sen loukkauksena koska mulla ei ole mitään estettä mennä opiskelemaan. Ei mitään. Pärjään vallan mainiosti koulussa jos pääsisin mielenkiintoiselle alalle johon haluan eli media alalle tai matkailu alalle.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta että haluaa opiskelemaan alaa, jolla on työvoimapula. Minulta estettiin sairaanhoitajaopintoni, vaikka sain opiskelupaikan. Opintotukea ei ole jäljellä aiemman ei-työllistävän tutkinnon takia, en saisi mistään, en mistään rahaa. Mielisairas koko Suomi.

Olisi pitänyt ennen opiskelupaikan saamista sopia te-toimiston kanssa opiskelusta työttömyysetuudella. Tosin vain kaksi vuotta opiskelua voidaan sillä tukea. Mutta se olisi ollut järkevää siltikin, koska kahden vuoden jälkeen oliisit voinut jo elättää itsesi hoitoalan töillä opiskelun ohessa.

Vierailija
42/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan kävin puoli vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa. Olin sen tarpeessa toki mutta se ei lopulta johtanut mihinkään koska kuntoutussuunnitelmasta ei pidetty kiinni. Minun piti saada tukea tulevaisuuden ja opintojen suunnitteluun mutta kun puoli vuotta tuli täyteen jäin täysin tyhjänpäälle.

Toivottavasti joku saa noista apua itse en saanut, tuli pikemminkin tunne että sitä toimintaa järjestettiin jotta pitkäaikaistyöttömät ja syrjäytyneet saatiin vähäksi aikaa tungettua johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta että haluaa opiskelemaan alaa, jolla on työvoimapula. Minulta estettiin sairaanhoitajaopintoni, vaikka sain opiskelupaikan. Opintotukea ei ole jäljellä aiemman ei-työllistävän tutkinnon takia, en saisi mistään, en mistään rahaa. Mielisairas koko Suomi.

Olisi pitänyt ennen opiskelupaikan saamista sopia te-toimiston kanssa opiskelusta työttömyysetuudella. Tosin vain kaksi vuotta opiskelua voidaan sillä tukea. Mutta se olisi ollut järkevää siltikin, koska kahden vuoden jälkeen oliisit voinut jo elättää itsesi hoitoalan töillä opiskelun ohessa.

Kylläpä on byrokraattinen systeemi. Jos ei tajua tehdä tuota ennen opiskelupaikan saamista niin jälkikäteen se ei ole enää mahdollista niinkö?! Täysin järjetön systeemi!

Vierailija
44/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on byrokraattinen systeemi. Jos ei tajua tehdä tuota ennen opiskelupaikan saamista niin jälkikäteen se ei ole enää mahdollista niinkö?! Täysin järjetön systeemi!

No onhan se outoa, että porukka menee suoraa lukiosta opiskelemaan lainan turvin, kun voisi olla työttömänä ja sitten saisi työkkärin kautta rahaa opintojen ajan eikä tarvitsisi ottaa lainaa. Huomaatko mitää epätasapuolisuutta siinä, että työttömille syydetään rahaa vaikka miten paljon vain siksi, että ovat työttömiä.

Vierailija
45/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinua siis esti? Sinä itse sen teit, ei yhteiskunnalla ole mitään velvollisuutta kouluttaa sinua uudestaan ja uudestaan. Ei ehkä kannata valita unelma-alaa, jos ei siinä pysty työllistymään.

Vierailija
46/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sinä tällä media-alalla tekisit? Sisällöntuotto nyt ei ainakaan taida olla sinun heiniä. Osaatko kieliä? Matkailualalla melko olennainen juttu. Varmaan tämä kyseinen sosiaalitoimen henkilö hahmottaa kykysi hieman realistisemmin... kaikilla ei todellakaan ole mitään itsearviointikykyä tai tajua mitä milläkin alalla oikeasti vaaditaan, jotta voi joskus niille aloille myös työllistyä.

Miksihän minua työnnettiin lähärikouluun työkkärin taholta? Kerroin ja osoitin etten ole laisinkaan matemaattisesti lahjakas, enkä sosiaalialalle soveltuva. Silti kuulemma ainoa vaihtoehto minulle. Minusta olisi hyvä että omaisi em. taitoja kun jakaa lääkkeitä vaikkapa. Olen myös huolimaton tällaisissa asioissa. Eri

Koska sillä alalla on mahdollista työllistyä. Ei ole mitään järkeä laittaa koulutkseen alalle, jossa ei ole juuri työnpaikkoja ja vain soveltuvimmat ja parhaimmat työllistyvät. Työllistävällä alalla on myös keskivertoihmisen mahdollista työllistyä. Lähihoitaja voi työllistyä monenalisiin tehtäviin.

Vierailija
47/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, eikö opintotukikuukaudet nollaannu valmistuessa? Ja aikuisopintotuki? Aina löytyy keino, jos oikeast tahtoo...

Vierailija
48/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnalla työvoimapulaa? Sairaanhoitajia on työttömänäkin.

Onko aiempi ammattisi, johon olet käyttänyt opintotukesi, yhtälailla työllistävä. Ei ole järkevää kouluttaa uuteen ammattiin, jos aiempi ammatti työllistää.

Vierailija
49/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tukimahdollisuus on selvitettävä etukäteen. Muuten käy helposti niin, että aloittaa opinnot ja tulee ikävä yllätys, kun tukea ei saakaan.

Tuen saaminen riippuu paljon paikkakunnastakin. Tiedän henkilön, joka sai kieltävän vastauksen paikkakunnalla A. Hän muutti asumaan alle 100 kilometrin päähän paikkakunnalle B. Siellä hän sai samaan koulutukseen tuen.

Vierailija
50/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, eikö opintotukikuukaudet nollaannu valmistuessa? Ja aikuisopintotuki? Aina löytyy keino, jos oikeast tahtoo...

Ei käsittääkseni nollaudu, muutenhan ihmiset opiskelis vaikka koko elämänsä? T eri

Vierailija
51/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kyllä rinnastan kuntouttavan ja pupukurssit toisiinsa. Harva voi saada niistä apua, mut usein ihmiset pistetään sinne kaunistamaan työttömyystilastoja. Itellä esimerkiks unirytmi on ollu koko elämän sekalaisena, silloin jos on jotain aamumenoja niin herätään hammasta purren mutta eipä se hauskaa oo koskaan ollut. Tietysti jos arkielämän hallinta on luokkaa ”miten herätyskelloa käytetään” niin noista toimista voi olla hyötyä.

Vierailija
52/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, totta kai sovin etukäteen, mikään sopiminen ei ole mahdollista vaan suunnitelmaani kirjattiin opiskelun kannattavuus. Sain opiskelupaikan, ja lähetin asianmukaiset lomakkeet tuettua opiskelua varten. Sain kielteisen päätöksen, olen yksinhuoltaja ja saadakseni rahaa mistään olisi se sossun luukku ja sitä varten minun pitäisi sekä myydä autoni että elää 200€ kk sossun rahalla.

Tulen ottamaan yhteyttä sekä mediaan että kantelemaan oikeusasiamiehelle asiasta, minut pakotetaan pitkäaikaistyöttömäksi vain siksi että joku ämmä työkkäristä päättää antaa hylsyn tuelle, jota saavat monet muut joilla mies maksamassa kotona kaiken ja ennestään työllistäviä tutkintoja.

Vierailija
53/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinua siis esti? Sinä itse sen teit, ei yhteiskunnalla ole mitään velvollisuutta kouluttaa sinua uudestaan ja uudestaan. Ei ehkä kannata valita unelma-alaa, jos ei siinä pysty työllistymään.

Maksatko sinä minulle ja kahdelle lapselleni joita yksinhuoltajana elätän vähintään työttömyysrahan arvoisen summan, jonka te-toimisto minulta veisi? Joudun perumaan opiskelupaikkani sairaan systeemin vuoksi. Sossun rahalla emme tule toimeen, se on huomattavasti pienempi kuin työttömyysraha.

Vierailija
54/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tukimahdollisuus on selvitettävä etukäteen. Muuten käy helposti niin, että aloittaa opinnot ja tulee ikävä yllätys, kun tukea ei saakaan.

Tuen saaminen riippuu paljon paikkakunnastakin. Tiedän henkilön, joka sai kieltävän vastauksen paikkakunnalla A. Hän muutti asumaan alle 100 kilometrin päähän paikkakunnalle B. Siellä hän sai samaan koulutukseen tuen.

Kun ei voi etukäteen selvittää! Opiskelupaikka on vastaanotettava sitovasti ja jopa ilmoittauduttava läsnäolevaksi ennenkuin hakemus voidaan lähettää tuonne työkkäriin. Sitten tekevät kuin minulle tekivät, puhelimessa sama työkkärin ämmä onnitteli minua opiskelupaikastani ja sitten teki päätöksen pilata toiveeni työllistymisestäni.

Vierailija
55/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla sitten jotain elämänhallinnassa pielessä tässä kohtaa, vuorokausirytmi, päihteitä? Vai miksi virkailija ajatteli ettet kykene suoraan opiskeluihin?

Ihan samaa mietin - mahtoiko kertoa koko stooria

Vierailija
56/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnalla työvoimapulaa? Sairaanhoitajia on työttömänäkin.

Onko aiempi ammattisi, johon olet käyttänyt opintotukesi, yhtälailla työllistävä. Ei ole järkevää kouluttaa uuteen ammattiin, jos aiempi ammatti työllistää.

Kerropa minulle ammatti joka on eneämmän työllistävä kuin sairaanhoitaja? Se että yksi ämmä työkkärissä inttää ett aiempi tutkintoni on työllistävä, kun kuitenkin olen ollut työttömänä useamman kerran ja nyt hakenut töitä pian vuoden koronan alusta asti. Tämä ämmäkö sen tietää että työllistyn? Tekisi mieli laittaa nimi tähän, sillä tästä asiasta hän saa vielä kuulla.

Vierailija
57/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saisi edes toimeentulotukea ja asumistukea? Järjetöntä estää opiskelu työllistävälle alalle.

Laskureiden mukaan summa olisi niin pieni ettemme mitenkään tulisi toimeen lasteni kanssa. Mutta annan olla, työttömyydestä ja kotona makaamisesta maksetaan enemmän, niin mennään sitten sillä.

Vierailija
58/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatko sinä minulle ja kahdelle lapselleni joita yksinhuoltajana elätän vähintään työttömyysrahan arvoisen summan, jonka te-toimisto minulta veisi? Joudun perumaan opiskelupaikkani sairaan systeemin vuoksi. Sossun rahalla emme tule toimeen, se on huomattavasti pienempi kuin työttömyysraha.

Jotenkin tulee mieleen, että perustit perheen tai ainakin hankit lapsia miettimättä yhtään miten aiot pärjätä taloudellisesti ja nyt vaadit yhteiskuntaa rahoittamaan ongelmasi. 

Sinun pitäisi siis saada palkkaa opiskelusta? eihän opiskelijatkaan  sitä saa. Siitä vaan opiskelemaan opintolainalla niinhän muutkin tekevät. Jotakin tukea varmasti saat kahden lapsen kanssa.

Vierailija
59/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihan typpiin asti joutunut, mutta kyllä mullekin työkkärissä sanottiin ihan suoraan, että pitää olla realistiset tavoitteet tulevaisuudelle kun ilmoitin hakevani yliopistoon. Olin ollut lukiopohjalla kotiäitinä useamman vuoden, mikä ilmeisesti laski statukseni johon ongelmatapaus-kategoriaan, josta ei korkeakoulutuksiin enää nousta. Lähihoitaja minustakin piti tulla ja sitä ennen määrättiin johonkin arjen taitoja lisäävään valmennukseen. :D Olin selvästi pohjasakkaa virkailijan mielestä. Seuraavana syksynä pääsin yliopistoon suunnitelmieni mukaisesti, mikä oli virkailijalle selvästi suuri yllätys, ei pystynyt täysin peittelemään hämmennystään.

Vierailija
60/69 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saisi edes toimeentulotukea ja asumistukea? Järjetöntä estää opiskelu työllistävälle alalle.

Laskureiden mukaan summa olisi niin pieni ettemme mitenkään tulisi toimeen lasteni kanssa. Mutta annan olla, työttömyydestä ja kotona makaamisesta maksetaan enemmän, niin mennään sitten sillä.

Tuolla valinnalla tulevaisuutesi on aika huono. Mutta se on oma valintasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi