Sanoisitko asiasta? Anoppi leipoo meille jouluksi aina kaikkea mitä itse leivomme
Meillä leivotaan itse jouluksi aina piparit, joulutortut, taatelikakut, korvapuustit ym. Ja niitä tehdään paljon. Se on meidän jouluperinne, itse rakastan leipomista ja myös lapset haluavat että leivotaan kun tykkäävät kaikkia noita leipoa ja kokevat että se on meidän joulujuttu. Joka ikinen joulu anoppi kuitenkin tuo meille jouluksi (aattona tai joulupäivänä) hänen leipomia joulutorttuja, maustekakun, pipareita ja joulupullaa. Hän osaa tehdä kyllä hyviä leipomuksia, mutta koska me itse ollaan leivottu jo itselle niin paljon juuri noita samoja, niin eihän ne anopin tuomiset tule syödyksi, kun mahat on jo täynnä itse tekemiämme. Ei niitä makeita samoja juttu niin hirveästi edes lapset saa syötyä. Ja anoppi kyllä tietää, että leivomme. Joten: sanoisitko hänelle suoraan, että älä enää tuo meille leipomuksia vai heittäisitkö kaiken vain kaikessa hiljaisuudessa roskiin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Odota vaan ap kun omat lapset ovat isoja eivätkä asu enää kotona. Itse yhä haluaisit leipoa paljon ennen joulua mutta niin...mitäpä sitä nyt niin paljon yhdelle tai kahdelle leipoisi. ”Vaan lapsethan aina joka joulu rakasti meidän perinnereseptillä tekemiämme joululeivonnaisia joten teenpä isomman satsin ja vien lapsille. Varmasti ilahtuvat kun saavat lapsuuden joulumaustekakut yms”.
Ja sitten siellä lapsen kumppanit ovat kettuuntuneina että ”hemmetti taas toi sun äiti tuo noita joululeipomuksia eikä se voi jo lopettaa ja tajuta että me ostetaan mielellään omat leivonnaiset Fazerilta/leivotaan ne itse/tms”.
Anoppi rakastaa leipomista siinä missä ap nähtävästi ja yhdelle/kahdelle on ikävä leipoa. Haluaa ilahduttaa lastansa (=poikaansa) tuomalla hänelle lapsuuden joulumuistoja. Ap:lle ne ovat perus torttuja/pipareita. Anopille ne ovat muisto ajasta jolloin poika oli vielä pieni.
Oletko ap koskaan kutsunut anoppia leipomaan kanssanne? Siitä voisi tulla kiva uusi traditio. Muista että olet joskus itse se anoppi myös...ehkä voisi olla kiva päästä leipomaan yhä oman aikuisen lapsesi ja hänen lastensa kanssa.
Kyllä anoppi saisi meille tulla leipomaan, mutta ei hän halua. Ei hän halua edes silloin aattona istahtaa kahville kun käy. Käy kyllä meillä joskus kylässä, mutta silloin ei halua tehdä yhdessä mitään, istuu vain kahvipöydässä ja sitten lähtee. Emme asu kovin lähellä toisiamme emmekä ole niin läheisiä, ei mieskään siis äitinsä kanssa. ap
Mitä jos ottaisitte anopin ensi joulun alla teille leipomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän omituinen ehdotus: mitä, jos te leipoisitte ihan jotain muuta, vaikka lusikkaleipiä, kääretortun, pieniä suklaarouhekakkuja, lohipiirakkaa tms. ja anoppi leipoisi pullat, piparit jne.?
Voisiko joku selittää miksi näin pitäisi tehdä? Meillä on meidän perinteet ja tykätään niistä. Leipokoon anoppi ne lohipiirakat tai olkoon leipomatta. En käsitä miksi meidän pitäisi luopua meidän tärkeistä perinteistä.
ap
Ei pidä, mutta pidän erittäin epäkohteliaana ihmistä, joka heittää roskiin toisen leipomuksia.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sinun tapasi ei ihan välttämättä ole ainoa oikea toimintatapa?
Aika yllättävää ettei ap osaa ollenkaan nähdä että anoppinsa on tismalleen samanlainen kuin hän itse. Myös anopin jouluun kuuluu leipominen yhtä kiinteästi kuin ap:n omaan jouluun ja anoppi haluaa selkeästi ilahduttaa omaa poikaansa ja lapsenlapsiaan leipomalla samanlaisia joululeipomuksia kuin teki kun ap:n mies oli lapsi.
Sopu sijaa antaa. Otat anopin leivonnaiset vastaan ilolla ja kiitollisuudella. Tarjoat miehellesi ja lapsille siinä omien leivonnaisten rinnalla.
Tämä on pakko olla provo tai sitten ap on todella raskassoutuinen ihminen. En jaksaisi elää tälläisen kanssa. Varmaan muissakin asioissa sama jähmeä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että anopille tulee ihan todella hyvä mieli, kun saa antaa lahjaksi leipomuksia. Hän kokee olevansa tärkeä ja tarpeellinen ja hyödyllinen, mikä on sellainen tunne, jota me kaikki tarvitsemme. Mä katsoisin sen pintatason (liikaa pullaa) yli ehkä tätä leipomusten funktiota vähän syvällisemmin, enkä missään tapauksessa pahoittaisi anopin mieltä kieltäytymällä.
No kun tilanne on se, että arvostaisin kyllä anopin tuomisia, jos ne ei olisi ihan samaa kuin meillä lapset urakoi eli sitä joulutorttua ja piparia. Jos anoppi vaikka haluaisi tehdä meillä lanttulaatikon tms, niin ilolla otettaisiin se vastaan eikä ostettaisi valmislaatikkoa kaupasta. Anoppi on taitava laittamaan ruokaa, ja tekee heille kyllä laatikot itse. Ja tietää, että me ostetaan valmista kaupasta. Ja tietää että lapset haluaa kotona itse ne joulutortut leipoa. En oikein tiedä miten sanoa hänelle, että ei torttuja vaan jos haluat jotain tehdä meille niin tee vaikka laatikkoja, kun kai hän tämän olisi älynnyt itsekin. Ap
No tehkää te lasten kanssa jotain muuta. Oikeasti se olisi kaikkein helpoin ratkaisu.
Miksi ihmeessä? Lapset odottaa aina innolla, että ennen joulua leivomme jouluksi tortut ja piparit. Se on heille tärkeä perinne. Miksi siitä luopuisimme vai siksi, että joku keksii meille tuoda lahjaksi torttuja ja pipareita? ap
Älkää luopuko, vaan tehkää jotain erilaista. Nyt kuulostaa, että et edes halua kokeilla, koska olet päättänyt, että anopille pitää päästä asiasta sanomaan.
No minun yksi tärkeimmistä jouluperinteistä on ollut aina, jos kauan ennen kuin edes mieheni tapasin se, että leivon joulutortut, taatelikakut, piparit ja joulupullat itse, ja leivon niitä paljon. Joulu ei tunnu joululta ilman sitä. Ymmärrän, että joku ei tätä voi käsittää, mutta minulle se on hyvin tärkeä asia. Ja lapseni ovat siihen kasvaneet, ja nyt se on myös heille hyvin tärkeä asia. Ei minulla ole mitään kiinnostusta luopua minun tärkeistä jouluperinteistä siksi, että joku haluaa lahjoittaa meille torttuja. Eikä pahoittaa lasten mieltä. ap
Sinun lapsesi on anoppisi lapsenlapsia. Ja jonain päivänä, hyvin pian, lapsillasi on omat jouluperinteet ja sinä olet tarpeeton. Haluatko itse kuulla sen? Leivotko sittenkin itsepäisesti paljon samoja mitkä ei maistu kenellekään? Nyt on vielä hyvää aikaa harjoitella puhumista ja joustamista.
En leivo sellaista mikä ei maistu kellekään. En muutenkaan anna lahjaksi kenellekään sellaista mistä en ole varmistanut etukäteen, että onko sellaiselle käyttöä. Esim. oman lapsuuden perheeni jäsenille saatan leipoa, mutta vain siten että soitan ja kysyn, että haluaisitteko että leivon teille jotain ja jos niin mitä. Välillä sanovat, että ei tarvetta, leipovat itse, ja silloin tietenkään en leivo enkä todellakaan pahoita mieltäni. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisitte anopin ensi joulun alla teille leipomaan?
En usko, että sopii, koska:
- aloittaja on aina itse leiponut kaiken
- aloittajan lasten mielestä vain aloittajan tapa on ainoa oikea :D
Vierailija kirjoitti:
Aika yllättävää ettei ap osaa ollenkaan nähdä että anoppinsa on tismalleen samanlainen kuin hän itse. Myös anopin jouluun kuuluu leipominen yhtä kiinteästi kuin ap:n omaan jouluun ja anoppi haluaa selkeästi ilahduttaa omaa poikaansa ja lapsenlapsiaan leipomalla samanlaisia joululeipomuksia kuin teki kun ap:n mies oli lapsi.
Sopu sijaa antaa. Otat anopin leivonnaiset vastaan ilolla ja kiitollisuudella. Tarjoat miehellesi ja lapsille siinä omien leivonnaisten rinnalla.
No näinhän meillä on tehty jo vuosia. Anopin torttuja on saanut ottaa jääkaapista siinä missä meidän itse leipomiakin. Suurin osa vaan jää syömättä. Ja aina olen anoppia niistä kiittänyt. ap
Taas yksi typerä miniä lisää. Osaatko edes leipoa.
Onpa ap aivan kamalan oloinen negatiivinen ihminen. Polkee jalkaa kuin pikkulapsi. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän omituinen ehdotus: mitä, jos te leipoisitte ihan jotain muuta, vaikka lusikkaleipiä, kääretortun, pieniä suklaarouhekakkuja, lohipiirakkaa tms. ja anoppi leipoisi pullat, piparit jne.?
Voisiko joku selittää miksi näin pitäisi tehdä? Meillä on meidän perinteet ja tykätään niistä. Leipokoon anoppi ne lohipiirakat tai olkoon leipomatta. En käsitä miksi meidän pitäisi luopua meidän tärkeistä perinteistä.
ap
Ei pidä, mutta pidän erittäin epäkohteliaana ihmistä, joka heittää roskiin toisen leipomuksia.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sinun tapasi ei ihan välttämättä ole ainoa oikea toimintatapa?
Useinkin ajattelen, että minun tapa voi olla väärä ja kysyn ihmisiltä, vaikka täältäkin joskus, vinkkejä mitä tekisin toisin. Mutta sitä en keksi mitä tehdä niillä joulutortuilla, joita mies ja lapset ei syö enkä itsekään jaksa syödä, roskiinhan ne päätyy vaikka en halua olla epäkohtelias. ap
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi typerä miniä lisää. Osaatko edes leipoa.
Osaan, olen taitava leipomaan. Myös anoppini on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Useinkin ajattelen, että minun tapa voi olla väärä ja kysyn ihmisiltä, vaikka täältäkin joskus, vinkkejä mitä tekisin toisin. Mutta sitä en keksi mitä tehdä niillä joulutortuilla, joita mies ja lapset ei syö enkä itsekään jaksa syödä, roskiinhan ne päätyy vaikka en halua olla epäkohtelias. ap
Vie töihin, vie harrastuksiin, tarjoa niitä naapureille jne.
En ole koskaan pitänyt sinun leipomuksistasi.
Hyvä ihme, anna naapureille tai vie työpaikalle. Kyllä maistuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vie töihin, vie harrastuksiin, tarjoa niitä naapureille jne.
En ole koskaan pitänyt sinun leipomuksistasi.
Outoja ehdotuksia. Kuntosalin pukuhuoneeseenko ne pitää viedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No mitäpä jos pyytäisit että ”voi anoppi rakas teet niin hyvää joulupullaa/maustekakkua/pipareita tmv eikä me niin syödä paljon joulutorttuja - toisitko paljon sitä ihanaa pullaasi mutta torttuja ei nyt tarvitsisi tuoda”. Pullasta ja maustekakusta (ja pipareista) kun tekee vaikka ja mitä myöhemmin. Joulutortuista on vaikeampi säveltää.
Ap on saanut nyt joukon joulusta kiukkuisia kälyjä ja anoppeja tänne alapeukuttelemaan ja haukkumaan. Pahoittelut!
Ap:n jokainen viesti on ollut ihan fiksusti kirjoitettu, eikä niiden perusteella ole mitään syytä olettaa että ap on ilkeä, joustamaton tai kiittämätön. Mutta sitähän he korppikotkat ette välitä miettiä.
No on tämä taas kummaa jankkausta. Ap tykkää itse leipoa, se on hänelle rentoutusta, mutta makeita heillä ei juuri syödä ja pakastintilaakaan ei ole. Hieman taas vähän ristiriitaista, joko keksittyä juttua tai sitten muuten vaan halutaan anoppia dissata. Tai haetaan palstalta tukea siihen, että "saa" loukata anoppia. En takuulla jaksa uskoa että anoppi nyt raahaisi sellaisia määriä joulutorttuja ja pipareita, etteikö ne nyt pakastimeen mahtuisi, ja jos on oikeasti vain pieni pakastin, niin eikö olisi ollut luontevaa jo ekalla kerralla sanoa ettei ole säilytystiloja anopin leipomuksille? Ja toisekseen jos niitä ei kukaan syö, niin sekin olisi ihan luontavaa todeta jo silloin ekan kerran kun anoppi niitä tuo, ennen kuin mitään "perinnettä" asian suhteen pääsee muodostumaan. On aika ylimielistä kertoa laittavansa tuodut leipomukset roskiin, monilla ei ihan oikeasti ole varaa jouluherkkuihin. Ota vaikka seurakuntaan yhteyttä, diakonissatoiminnan kautta löytyy esim varmasti vähävaraisia, jotka hyvinkin ilahtuu pipareista ja joulutortuista.
Sinun lapsesi on anoppisi lapsenlapsia. Ja jonain päivänä, hyvin pian, lapsillasi on omat jouluperinteet ja sinä olet tarpeeton. Haluatko itse kuulla sen? Leivotko sittenkin itsepäisesti paljon samoja mitkä ei maistu kenellekään? Nyt on vielä hyvää aikaa harjoitella puhumista ja joustamista.