Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te gluteenille allergiset syötte?

Vierailija
27.05.2014 |

Mä olen huomannut, että mun olis paljon parempi olla ilman vehnää, makarona ja perunaa. Mutta rakastan noita kaikkia, joten elämä gluteenittomana kaatuu aina siihen, että alan ahmimaan pakkasesta leipää tjms.

Gluteenittomat leivät on mun mielestä lähinnä pahoja, kaikki missä on jotain siemeniä jäävät kauppaan.

Olen yrittänyt leipoa jos jonkinlaista gluteenitonta leivonnaista, ostin jopa sitä "sidosainetta", mutta aina ne epäonnistuvat eivätkä maistu hyvälle. Olen miettinyt, että kai sekin on tavallaan tottumiskysymys, mutta nyt se tuntuu kurjalta.

Maha on pallona koko ajan ja nyt on pari viikkoa ollut migreeni päivittäin päällä, ruokavaliomuutokset olisivat siis paikallaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kokeillut parin viikon ajan glut ruokavaliota ja kaipaa myös leipää.. Aamupalat on olleet hankalimmat, lähinnä syö nyt jogurttia ja hedelmiä. Makeisiin leivonnaisiin oon käyttänyt glut jauhoja, leipää en ole kokeillut.

Vierailija
2/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa ei ole gluteenia. Makaroni on tehty vehnästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko nyt oikeasti allergiaa?

Vierailija
4/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei aamu lähde käyntiin ilman leipää. Ettei vatsa tule tarpeeksi täyteen ja sitten nälkä vaivaa koko päivän.

Joku sanoi, että paikkakunnasta riippuen gluteenivalikoimat voivat olla ihan erit esim. cittareiden välillä. Kai se sitten on siitä kiinni, kuinka paljon gluteenittomia asiakkaita on sattunut jonkun kaupan asiakkaiksi. Täytynee kesälomalla kierrellä ruokakauppoja lähitienolla, jos tekisi löytöjä. =)

Olet saanut onnistumaan gluteenittomia leivonnaisia? Mä tykkään leipoa paljon ja mua harmittaa vietävästi, kun mä en onnistu noissa gluteenittomissa millään.

Vierailija
5/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole ollut missään testeissä, mutta nuo aiheuttavat mussa järjetöntä väsymystä, vatsaoireita, vatsan turpoamista palloksi, yöllisiä hikoilukohtauksia ja päänsärkyä. Tiedän ettei perunassa ole gluteenia, mutta sekin aiheuttaa mussa edellä mainittuja oireita.

ap

Vierailija
6/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt, että gluteenille voi olla allerginen.

Vierailija
7/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomasti. Oon keliaakikko, eikä syöminen oo ollenkaan vaikeaa. Tykkään kyllä ihan gluteenittomista leivistä, Semperiltä löytyy hyvää näkkäriä ja paahtoleipää ja Frialta löytyy tosi hyvää sämpylää. Ne siemenet siellä on just hyviä ja terveellisiä, yleensähän ne on esimerkiksi pellavansiemeniä, jotka tuo kuitua siihen leipään. Kuituhan on tärkeää erityisesti gluteenittomasti syövälle. 

Aamupalaks löytyy gluteenittomia myslejä, muroja, karjalanpiirakoita.. Siis oikeastaan ihan kaiken löydät jo kaupasta gluteenittomana, kalliimpaa se vain on. Kannataa maistaa eri leipiä, kyllä sieltä varmasti joku maistuu. Kananugetit, kalapuikot yms muut paneroidut ruoat tehdään ite gluteenittomista korppujauhoista.

Vierailija
8/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole mitenkään allerginen tai yliherkkä edes, mutta syön muuten vaan gluteenittomasti. Voin paremmin niin ja pysyn hoikkana. Miten syön? En yritä korvata viljoja millään. Tässä esimerkki tämän päivän syömisistäni:

Aamu: Eilisen päivällisen jämiä pieni annos (feta-kasvismunakasta)

Lounas: Työpaikan linjastolta salaatteja + broileria

Välipala: Puolikas avokadoa, mansikoita

Päivällinen: Wokkia jossa vihanneksia ja kebablihaa, omena

Vierailija
9/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 9 lisää vielä noista aamiaisista, tässä omia tavallisia:

- Edellisen päivän ruoanjämiä mikrossa lämmitettynä

- Kananmunaa (keitetty tai paistettu) + hedelmä

- Leikkeleitä + hedelmä

- Pähkinöitä ja hedelmää

- Jogurttia, marjoja, pähkinää

Vierailija
10/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ongelmasi kuitenki tärkkelys eikä gluteeni?

Vierailija
11/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliakia ei ole allergia vaan autoimmuunisairaus

"Keliakiapotilailla, joiden sairaus on tunnistettu vasta vuosia oireiden alkamisen jälkeen tai joiden sairaus on vakava on kolmen vuoden kuluttua diagnoosista kaksinkertainen kuolemanriski muuhun väestöön verrattuna. 

Keliakiaan liittyy lisääntynyt syöpäriski, erityisesti muuten harvinaisten ohutsuolen lymfoomien riski, joka on keliakiaa potevilla jopa 50-100-kertainen muuhun väestöön verrattuna. "

Vierailija
12/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole allerginen, vaan keliakikko, eli elimistöni ei sulata gluteenia ja se tuhoaa ohutsuoleni nukkapinnan jos syön sitä.

Syömiseni ovat ulkoisesti täysin samaa kuin muillakin, aino ero on että ne on gluteenittomia. Syön gluteenitonta makarosia kun muut syö maksaronia, riisinuudeleita kun muut syö tavisnuudeleita, gluteenitonta leipää kun muut syö leipää... jnejnejne.

ERITTÄIN harvoin nykypäivänä ruokani on eriruokaakaan kuin muilla sillä hetkellä ruokailevilla. Lapsena oli useammin eri ruokaa kuin muulla perheellä, koska silloin gluteenittomia vastaavia tuotteita oli huonommin saatavilla, jos lainkaan. Usein kuitenkin vanhemmat pyrki tekemään ennemmin koko perheelle gluteenitonta ruokaa kuin kahta eri ruokaa.

Vierailija
13/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. En olekaan törmännyt gluteenittomiin karjalanpiirakoihin. Niillähän voisi ainakin ensi alkuun korvata aamupalan leivät, jos vain löydän niitä jostain. =)

Ongelmana on se, että olen ollut todella nirso ruuan suhteen. Ei mitään ylimääräisiä klönttejä jugurtissa, siemenet ruuassa ovat kauhistus, salaatti oli pahaa jne. Viimeisen 10 vuoden aikana olen muuttanut todella paljon ruokailutottumuksia ja esim. broilerin pihvi, jääsalaatti kurkkulla ja viinirypäleillä on nykyään mun lempiruokaa. Mutta noi ruokailutottumukset tuovat paljon haastetta, kun pitäisi siirtyä täysin gluteenittomaan ruokavalioon. 

Olenkin huomannut, että ruuaksi löytyy gluteenitonta ja se on vieläpä hyvin ilmoitettu pakkauksissa, mutta ne muut syötävät, niistä en meinaa löytää mitään syötävää ja tietenkin se perunan korvaaminen on vaikeaa, mutta monet gluteenille allergiset taitavat niitä syödä.

Vierailija
14/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mun pitää tosiaan lähteä kiertelemään muita kauppoja kuin tämän kunnan, jos valikomat ovat kerran noin hyviä.

ap

Vierailija
15/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunassa ei ole gluteenia, joten jos saat oireita myös perunasta ei gluteeni ole ongelmasi.

T. se joka ehdotti tärkkelysongelmaa

Vierailija
16/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunanhan voi korvata riisillä, gluteenittomalla makaroonilla, riisinuudelilla.. :) Tai ihan vaan vaikka kasviksilla!

Vierailija
17/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Tärkkelys? Mitä se on oikeastaan? Taidanpa googlata.

ap

Vierailija
18/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko keliakiaa vai vilja-allergiaa? Ovat eri juttuja. Myös ärtyneen suolen oireyhtymässä suositellaan gluteenin välttämistä.

Tuoretta hyvää leipää on vaikea löytää gluteenittomana.

Jos kyse on ärtyneestä suolesta, kestää pieniä määriä vehnää tai ruista, joten voi syödä esim. Perheleipurien Kauraleipää tai Kultakauraa.
Mutta jos on keliakia tai vilja-allergia nuo eivät käy.

K-kaupassa on paistopisteessä gluteenittomia leipiä, eli niitä saa aivan vastapaistettuna. Nämä sopivat keliaakikoille, muttei aina vilja-allergikoille ja ärtyneelle suolelle.

Lisäksi kaupoissa on gluteenittomia leipiä hyllyssä kuten esim. Vuohelan ja Schärin leivät ja pakasteessa erilaisia gluteenittomia leipiä esim. Moilasen leivät.

Voi myös syödä riisikeksejä, ja luontaisesti gluteenittomia "näkkäreitä" tms.

Luontaisesti gluteeniton tarkoittaa että tuote on tehty gluteenittomista viljoista kuten riisi, tattari, hirssi, kinoa, yms. Noista tehdään myös pastaa, muroja, jne.

Ongelma on että esim. ei ole kovin montaa erilaista hyvänmakuista tuoretta leipää, jota olisi aina saatavilla, joka sopisi joka ryhmälle.

Vierailija
19/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on se, että se on aivan helvetin pihalla ihan kaikesta, se ostaa kalliita gluteenittomia tuotteita, vaikkei sillä ole mitään käsitystä edes mitä gluteeni on. Ohi on nähtävästi mennyt sekin, ettei gluteenille voi edes olla allerginen. Tärkkelyksestä puhutaan lapseni peruskoulun 3. luokan kirjoissa, joten sekin vähän niinku olis yleistietoa.

Vierailija
20/24 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikkia ihmisiä turvota peruna ja pastat, eikä siinä mistään gluteenista ole kyse vaan hiilarien aiheuttamasta turvotuksesta.

http://www.livestrong.com/article/555925-carbohydrates-in-food-swelling/ 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan