Mitä lapselle lahjaksi kun äiti kieltänyt lelulahjat?
Kyseessä 3-vuotias poika. Poika tykkää kaikesta autoihin liittyvästä. Olisi kiva siis antaa jokin autolelu, mutta kunnioitanko äidin toivetta jonka mielestä leluja on jo nyt liikaa vai annanko mielummin jotain mistä poika tykkää? Mun mielestä lahjan pitää ilahduttaa lahjan saajaa, mutta sitten pojan äiti valittaa "krääsästä". Autopaitoja ja petivaatteita Ym löytyy myös jo paljon.
Mitä lasta ilahduttavaa siis voin antaa, mikä ei hermostuta äitiä? Myös esim. Cars-leffat ja lyhytanimaatiot pojalla on jo, myös muita autoleffoja on jo vinot pinot.
Kommentit (54)
Autokirja? Jos osaa käsitellä kirjoja nätisti, ei välttämättä tarvitse olla edes lastenkirja, kunhan on paljon kuvia. Meidän poika oli kanssa leikki-iässä hulluna autoihin ja yksi tuttu antoi autotehtaan mainosvideon volkkareiden rakentamisesta. Se video katsottiin puhki. Kesto oli noin 15 minuuttia. Myös autokirjat, mitkä tahansa autokirjat, luettiin puhki. Sekä lastenkirjat että autokauppojen mainoslehtiset.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:08"]Mun kolmevuotias ei ainakaan olis ihan kenen tahansa mukaan lähtenyt ilman omaa vanhempaa. Edes tuttujen, jos eivät käyneet meillä todella usein.
Sikäli joku retki voi olla vähän haastava järjestää ihan pienen kanssa.
[/quote] Sen puolesta reissu kyllä onnistuisi kahdenkin että poika kyllä on tottunut olemaan kanssani, nähdään lähes viikoittain ja olen monesti ollut hoitamassa häntä tai vienyt puistoon tai uimaan jos äidillä on ollut asioita hoidettavana.
Mutta täytyy nyt kysyä pojan vanhemmilta mitä mieltä olisivat jos ostan jonkun elämyslahjan ja jompi kumpi vanhempi tulisi reissulle mukaan
Itse ostin veljen pojalle finlaysonin pienen pojan makuun sopivan metsäaiheisen pussilakanasetin. Aluksi epäröin että mahtaako poika tykätä lahjasta, mutta lakanoista tulikin suuri hitti!
Sain myös itse lapsena lakanat lahjaksi. Pidin niistä kovasti ja itseasiassa ne on mulla vieläkin. :)
Joo, ei elämyslahjaa, johon vanhemman pitää tulla mukaan.Silloinhan yleensä vanhempi myös joutuu maksamaan omasta pussistaan omat maksunsa + järjestämään oman aikataulunsa sen mukaan, mikä lahjan antajalle sattuu sopimaan. Jos ei ole valmis ottamaan lasta vastuulleen kokonaan siksi ajaksi, niin sitten mielummin vaikka karkkipussi lahjaksi.
Uimahousut, snorkkeli, räpylät tms.
taskulamppu, siis aivan oikea.
auto aiheinen ilmapallo: siitä äiti tuskin suuttuu, kun saa parin viikon jälkeen pois huushollista
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:25"]Joo, ei elämyslahjaa, johon vanhemman pitää tulla mukaan.Silloinhan yleensä vanhempi myös joutuu maksamaan omasta pussistaan omat maksunsa + järjestämään oman aikataulunsa sen mukaan, mikä lahjan antajalle sattuu sopimaan. Jos ei ole valmis ottamaan lasta vastuulleen kokonaan siksi ajaksi, niin sitten mielummin vaikka karkkipussi lahjaksi.
[/quote] Tottakai ostaisin myös vanhemman lipun ja maksaisin kaikkien ruuat jos syötäisiin samalla reissulla sekä käytäis tankilla ja mä maksaisin. Toi kuljetus vaan on mulle vaikea järjestää :/ Lapsen isä on ainakin lomalla koko kesäkuun, että varmaan yksi päivä liikenisi kivaan reissuunkin?
En tiedä, miksi tunnin matka julkisilla olisi 3-vuotiaalle liian pitkä. Meillä on 2-vuotias ja 4-vuotias eikä autoa. Joka paikkaan mennään siis julkisilla, ja tunnin kestäviä matkoja on ollut keskimäärin varmaan muutama viikossa lasten koko eliniän. Ei ole ollut mitään ihmeellistä siinä. Aika innoissaankin jaksavat olla busseista, metroista, junista yms., vaikka niillä mennään monta kertaa viikossa. Kaikkein parasta heidän mielestään kuitenkin on, jos pääsevät joskus harvoin jonkun kyydillä autossa. Vanhempi sai 3-vuotiaana tädiltään hienon elämyslahjan: pääsi tädin _autokyydillä_ tädin kotiin leipomaan suklaakeksejä ilman äitiä ja isää. Tästä seikkailusta on puhuttu jo yli vuosi. :)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:27"]Joo toi kyllä on vähän ikävää että vanhemmat itse ostelevat kauheasti tavaraa ja siksi oikeen mitään ei voi tuoda :/ Lisäksi pojalla paljon kummeja, mummeja ja sukulaisia joten vuosi vuodelta käy vaikeammaksi...
Mutta taidan ostaa johonkin tapahtumaan liput tai muuta aineetonta, asuvat kyllä maalla että sitä varten täytyy sitten lähteä kaupunkiin, eiköhän äiti siitäkin närkästy :/ ellen sitten lupaa mennä kaksin pojan kanssa mikä on hankalaa kun mulla ei ole ajokorttia...
[/quote]
Jos julkisilla pääsee, ni sehän on vaan plussaa, elämys siis sekin lapselle
Minäkin oon kieltänyt lelulahjat (tai aineelliset lahjat ylipäätään) jo kaksilla synttäreillä. Asuttiin kerrostalokaksiossa ja oikeasti hukuttiin tavaraan. Poika oli itsekin sitä mieltä että oli kiva saada lahjaksi tekemistä vaikka miten pitkäksi aikaa, kun yksi lupasi viedä liikennepuistoon, toinen jäätelölle, kolmas piknikille, kummit Särkänniemeen ja mummo linturetkelle. Tämä oli myös hurjan mieleistä meille vanhempina, kun joka reissuun meitä ei tarvittu mukaan. Oli ihan luksusta päästä tekemään isot ruokaostokset kahdestaan sillä aikaa kun lapsi piti hauskaa kaverinsa perheen kanssa leikkipuistossa.
Anna pojalle 24 päkki Karhu olutta
aamutakki, alushousuja, onki, taskulamppu, ruokailuvälineet, muki, paksuvartiset puuvärikynät...
Päätin että ostan tuollaisen saippuakuplamiekan tai muun saippuakuplalelun, autotavaraa poika saa varmasti muilta jo yllin kyllin ja tuon saa ulkovarastoon säilöön niin pojan äitikin on varmaan tyytyväinen. Huomenna soitan pojan vanhemmille että käykö heille että ostan molemmille lapsille liput Hoploppiin, voivat sitten mennä koko perhe (aikuisillehan tuo näyttäisi olevan ilmainen) kesällä pikku reissulle jos sattuu sadepäivä.
Kiitos kaikille vastauksista :)
Ap
Autoaiheinen muistipeli. Voi ilahduttaa lasta jopa sitä lelua enemmän.
Autokirja, jos kerran leffoja on paljon.
Jos ostat hintavan lahjan iin autoaiheinen sähköhammasharja voisi olla
kova sana.
Minusta tuossa iässä vielä kannattaa kuunnella sitä äidin mielipidettä.. Jos leluja jo on enemmän kuin riittämiin niin viemäsi lelu hukkuu ja unohtuu sinne muiden sekaan parissa päivässä, se ilahduttaa siis vain pienen hetken. Jos sen sijaan viet jotain muuta mikä liittyy autoihin mutta jota pojalle ei vielä ole sinun lahjasi ilahduttaa pidempään.
Kirja on hyvä ehdotus. Hyvät ja laadukkaat vaatteet on meille aina olleet tervetullut lahja, koko ja tarve kannattaa kysyä vanhemmilta. Jos pojalla on oma huone niin sinne sisustustavaraa, taulu, lamppu?
Peli voisi olla hyvä, samoin kuvakirja! Myös joku lunch bag autoteemaisena vois olla passeli..?
Autokirjoja on myös vinot pinot hyllyssä, sekä niitä mistä tulee painamalla nappia ääniä sekä paljon tekstiä sisältäviä joita pojalle luetaan iltasaduksi. Jopa tuo cars-sähköhammasharja löytyy jo :D
Ap
Värityskirja? Se on kuluva.
Tai miten olis jotain täysin autoihin liittymätöntä?
Muovailuvahaa? Joku hieno lippis? Palapeli?
Minä annan vastaavassa tilanteessa kummipojalle rahaa eli ilmoitan äidilleen, että olen siirtänyt erilliselle tilille 50 e. Poika saa rahat, kun täyttää 18v. Siihen asti vain minulla on käyttöoikeus - ja sekös äitiä pännii. TIli on siis vain minun nimissäni, testamentissa erikseen mainittu, että sen perii kummipoika. (+ perintöveron verran muuta rahaa).