Juodaanko kaikissa lapsiperheissä maitoa?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"]
Ei juoda. Olen syntynyt maassa jossa maitoa ei juoda imeväisiän jälkeen. En ole sitä ikinä itse juonut (maistanut joskus) enkä usko että maidon juominen on ihmiselle tarpeellista tai hyväksi sen jälkeen kun imetysikä loppuu.
[/quote]
Kartatko maitoa vain juomana vai kaikkia maitotuotteita? Ei jäätelöä, juustoja, rahkaa saati jotain kaakaota tai maitokahvia?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"]
Ei juoda. Olen syntynyt maassa jossa maitoa ei juoda imeväisiän jälkeen. En ole sitä ikinä itse juonut (maistanut joskus) enkä usko että maidon juominen on ihmiselle tarpeellista tai hyväksi sen jälkeen kun imetysikä loppuu.
[/quote]
Ja mitähän maitoa esim italialaiset laittaa 3 dl siihen 4 dl caffe latteensa?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:27"]
http://www.tiede.fi/keskustelu/41482/ketju/maidon_bcm7_syyna_1_tyypin_diabetekseen_ja_sydantauteihin
Miksi maitotutkimusviestiä alapeukutettu? Ihan totta tuo asia.
Suomessa on myös osteoporoosia älyttömästi vaikka sitä kalsium-maitoa niin litkitään...
[/quote]
Siinä tutkimuksessa tutkitaan korvikkeen (sen sisältämän lehmänmaidon) yhteyttä diabetekseen. Eli imeväisajan lehmänmaitoaltistusta. Missään ei ole saatu viitteitä että muöhemmän (lapsuus)iän lehmänmaidon käytöllä olisi vastaava yhteyttä.
Lapset juo ruokajuomana, me aikuiset ei. Tilamaitoa käytetään. Lisäksi maitoa (ja kermaa) menee tietysti lettuihin ja pannariin, kiusauksiin, keittoihin, jälkiruokiin, kiisseleihin ja myslin kanssa.
Meidän perhe ( äiti ja aikuinen poika 18v ) juo maitoa PALJON, aina juotu ja aina ruokajuoma. Mehulitkuja ei vaan viitsi juoda, turhia. Meillä menee noin 2 litraa päivässä ihan pelkästään, teehen ja kahviin. Hyvää :)
Joo juodaan. Minä kahvissa ja muuten vaan, mies ruoan kanssa, lapset puuron ja ruoan kanssa. Käytän ruoanlaitossa kevytmaitoa, leivontaan myös kulutusmaitoa. Rasvatonta en ole käyttänyt koskaan, koska en pidä siitä. Neuvolassa paheksuttiin maitojamme ja ohjeistettiin antamaan lapsille rasvatonta maitoa ja samaan aikaan lisäämään öljyä ruokaan rasvalisäksi, mutten noudattanut ohjetta kun se kuulosti höhlältä. Käytän kyllä ruoanlaitossa pehmeitä rasvojakin. Ostetaan siis ihan tavallista maitoa, ei laktoositonta eikä luomua.
Mitä jos diabetes johtuukin D-vitamiinilisistä!?!
"korkean diabetesesiintyvyyden Pohjoismaissa lapset nauttivat suositusten mukaisesti D-vitamiinilisiä, toisin kuin Venäjän Karjalassa, jossa lasten tyyppi 1:tä esiintyy vuosittain vain alle viidesosa Suomen määristä."
Vienan Karjalassa juodaan kyllä maitoa mutta ei vedetä D:tä purkista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:42"]Mitä jos diabetes johtuukin D-vitamiinilisistä!?!
"korkean diabetesesiintyvyyden Pohjoismaissa lapset nauttivat suositusten mukaisesti D-vitamiinilisiä, toisin kuin Venäjän Karjalassa, jossa lasten tyyppi 1:tä esiintyy vuosittain vain alle viidesosa Suomen määristä."
Vienan Karjalassa juodaan kyllä maitoa mutta ei vedetä D:tä purkista.
[/quote]
Ennemminkin päinvastoin. Suomessa on liian alhaiset suositukset d-vitamiinin käytöstä. Ehkä Karjalassa maito on vähemmän käsiteltyä? Monet saavat maidon suoraan omista/naapurin lehmistä. Venäläiset muutenkin suosivat yksinkertaista ruokaa suomalaisten eines-lisäaine-tyylisten mössöjen sijaan.
Juodaan ja vk menee rasvatonta maitoa 10 prk ja laktoositonta maitojuomaa 1.5litran pirkkeja 5. Selkä solmulla saa kantaa kotiin.
Luulen, että 1-tyypin diabeteksen korkea esiintyvyys Suomessa on ainakin osin geeniperäistä.
http://www.tiede.fi/keskustelu/41482/ketju/maidon_bcm7_syyna_1_tyypin_diabetekseen_ja_sydantauteihin
http://www.diabetesfoorumi.fi/ajankohtaista/suomi-ykkonen-tyypin-1-diabeteksessa-kuva-syista-kirkastuu.html
Miksi maitotutkimusviestiä alapeukutettu? Ihan totta tuo asia.
Suomessa on myös osteoporoosia älyttömästi vaikka sitä kalsium-maitoa niin litkitään...