Huomaa kyllä että lapsen kaveri ei saa pelata...
Meillä on 12-vuotiaalla Pleikkari + kannettava käytettävissä vapaasti pelaamiseen ja koneella oloon, kunhan ei koulu kärsi ja käy myös päivittäin ulkoilemassa. Ei siis mitään tuntirajoituksia. Lopputuloksena tästä lapsi ei jaksa istua siinä koneen ääressä, kun se ei ole mitenkään kiellettyä ja tietää että voi koska vaan käyttää konetta (toki kone on olohuoneessa ja valvomme, mitä pelejä pelaa.)
Lapsen kavereilla taas on muutama tällainen tiukkisperhe, jossa sallittua ruutuaikaa on vain tunti-pari viikossa ja nämä lapset eivät sitten muuta tekisikään kun istuisi pelamassa. Lapsi itsekin on sanonut että häntä harmittaa kun kaverit eivät halua muuta tehdä, eikä kutsu enää näitä tyyppejä yhtä usein kylään.
Kai te tajuatte että aiheutatte juuri tätä ihmeellisillä kielloillanne? Internet on nykyaikaa ja monen yksinäisemmän lapsen ihmissuhteet etenkin teini-iässä löytyvät sieltä samanhenkisistä porukoista.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:58"]Huono provo. Kukaan 12 vuotias ei pelaa enää pleikkarilla...Tuon ikäiset pelaavat clash of clansejä yms. iPodilla tai älypuhelimella.
[/quote]
hah! Oon ite 14 ja tietokoneen tehokuluttaja.
kaikki kaveritkin pelaa koneella. Koneella on vaan parempi pelata. Tabletilla ei voi oikein livenä kavereitten kanssa pelata ja koneella kaikki näyttää paremmalta. Ja on mullakin älypuhelin ja tabletti mutta en niillä pelaa.
Mul ei oo nyt mitään kokemusta asiasta. Mutta mulla on kolmevuotias joka ei tekis muuta kun näpräis kännykkää ja kattois telkkaria. Vatsataudissa kokeiltiin tulisko mitään stoppia. Ei tullut. Paheni vain ja kolmantena päivänä suuttui kun ei saanut enää kuudetta tuntia katsoa. Lapset on erilaisia, meidän lapsella tulee todennäköisesti aina olemaan rajat.
Ennen naapurissamme asui uskovainen perhe eikä heillä ollut telkkaria. Lapset kuitenkin katsoivat hanaksti telkkaa, tuli sieltä oikeastaan mitä tahansa, kävivät mm. tätini luona katsomassa. Isoin pojista, olisiko ollut joku 5-6-vuotias, ei vielä koulussa kuitenkaan, tuijotti ruutua ahnaasti, mutta totesi, että kyllä se on niin, että telkkarin katsominen vie lapsen uskon! En tiedä, mikä lienee lapsen uskon vienyt, mutta siitä isosta lapsiparvesta vain kaksi elää edelleen uskovaista elämää. Avioerot ja avoliitot eivät ole hyväksyttäviä, mutta niitä on prosentuaalisesti osunut enemmän tähän perheeseen kuin keskimäärin.
Tällä logiikalla siis AP:n poika saa tiukkisperhekaverinsa luona kyläillessään pelata niin paljon kuin sielu sietää, koska se on hänen perheensä sääntö, jota kaverin vanhempien pitää kunnioittaa!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:58"]
Huono provo. Kukaan 12 vuotias ei pelaa enää pleikkarilla...Tuon ikäiset pelaavat clash of clansejä yms. iPodilla tai älypuhelimella.
[/quote]
Provo on sulla housuissa. Kaiken ikäiset pelaa pleikkarilla. Lapset, teinit ja aikuiset. Lapsilta olen vähentänyt rajoituksia sitä mukaa kun kasvavat. Pleikka on aina käytössä ja eivät pelaa jatkuvasti. Vanhimmalla oma läppäri ja tekee muutakin kuin roikkuu koneella. Pelkän kieltämisen sjaan lapsille kannattaa antaa mahdollisuus päättää itse. Lopulta jokaisen on sekin asia opittava.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:58"]Huono provo. Kukaan 12 vuotias ei pelaa enää pleikkarilla...Tuon ikäiset pelaavat clash of clansejä yms. iPodilla tai älypuhelimella.
[/quote]
hah! Oon ite 14 ja tietokoneen tehokuluttaja.
kaikki kaveritkin pelaa koneella. Koneella on vaan parempi pelata. Tabletilla ei voi oikein livenä kavereitten kanssa pelata ja koneella kaikki näyttää paremmalta. Ja on mullakin älypuhelin ja tabletti mutta en niillä pelaa.
[/quote]
Komppi. Minä olen 16-v ja pelaan tietokoneella, vaikka olisi tabletti ja älypuhelinkin. Niillä pelaan pääasiassa vain Flappy Birdiä, en muuta, koska tietokoneella on paras. Pleikka on, mutta sillä katson pääasiassa elokuvia.
Samahan se on alkoholin kanssa. Jos lapset eivät näe kotonaan normaalia juomista, ja Alkossakin käydään lapsilta salaa, niin kaikki se on uutta ja ihmeellistä kun muutetaan kaupunkiin opiskelemaan.
Mun mielestä koko ruutuaika on menettänyt merkityksensä sitä myötä, kun koulut ovat lisänneet tietotekniikan hyödyntämistä oppitunneilla. Se ruutuaikahan tulee täyteen jo puolessa koulupäivässä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:58"]Huono provo. Kukaan 12 vuotias ei pelaa enää pleikkarilla...Tuon ikäiset pelaavat clash of clansejä yms. iPodilla tai älypuhelimella.
[/quote]
Sun viestin johdosta mua sattuu päähän
T.14v poika
Jospa siihen on syy, miksi lapsesi kavereiden peliaikaa on rajoitettu? Lapset, kuten aikuisetkin ovat erilaisia ja toiset ovat riippuvaisempia netistä ja peleistä kuin toiset. Sinähän voisit itsekin pistää pelaamiselle rajat silloin kun lapsesi kaverit ovat teillä. Varsinkin kun kerran omakin lapsesi mieluummin tekisi heidän kanssaan muuta kuin pelaisi. Siten et ikäänkuin astuisi näiden lasten vanhempien varpaille ja omakin lapsesi olisi tyytyväisempi kun saisi tehdä kavereidensa kanssa muutakin kuin pelata.
Koneella pelataan. Hyvä että on perheitä joissa rajoitetaan pelaamista. Ei sen puoleen meillä poika pelasi useesti mutta oli siitä hyötyäkin, enkusta tuli laudatur.
[/quote]
Ikävä kyllä taitaa pelata, ainakin gta:ta. Hyvin nuorelta osa pelaajista siellä kuulostaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:48"]Meillä on 12-vuotiaalla Pleikkari + kannettava käytettävissä vapaasti pelaamiseen ja koneella oloon, kunhan ei koulu kärsi ja käy myös päivittäin ulkoilemassa. Ei siis mitään tuntirajoituksia. Lopputuloksena tästä lapsi ei jaksa istua siinä koneen ääressä, kun se ei ole mitenkään kiellettyä ja tietää että voi koska vaan käyttää konetta (toki kone on olohuoneessa ja valvomme, mitä pelejä pelaa.)
Lapsen kavereilla taas on muutama tällainen tiukkisperhe, jossa sallittua ruutuaikaa on vain tunti-pari viikossa ja nämä lapset eivät sitten muuta tekisikään kun istuisi pelamassa. Lapsi itsekin on sanonut että häntä harmittaa kun kaverit eivät halua muuta tehdä, eikä kutsu enää näitä tyyppejä yhtä usein kylään.
Kai te tajuatte että aiheutatte juuri tätä ihmeellisillä kielloillanne? Internet on nykyaikaa ja monen yksinäisemmän lapsen ihmissuhteet etenkin teini-iässä löytyvät sieltä samanhenkisistä porukoista.
[/quote]
Just näin, voi v*ttu! Et voi pahemmin väärässä olla. Meillä pojalla oli rajaton pelioikeus. No meni siihen, että ei muuta enää tehnytkään kun pelasi. Nyt pelaa pari tuntia VIIKOSSA! Alkaa normalisoitua pojan ajatuksen juoksukin jo.
Että ei aina mene asiat noin helposti mitä teillä joten hyvä siellä on huudella! Ihmetyttää ihmiset joiden mielestä heidän tapa on just se ainoa oikea.
Meidän lapsi saa olka koneella turhan vapaasti ja onkin kännykällään ja tabletillaan tuntikausia. Ei hyvä. Täytyy alkaa rajoittaa. Pleikka 4 on ja siihen pelejä, mutta sillä pelaa aika harvoin.
Jotkut lapset, kuten aikuisetkin, koukuttuvat nettiin ja pelaamiseen, eivätkä hallitse niiden käyttöä. Minulla on kaksi lasta, josta toisen ruutuaikaa ei tarvitse rajoittaa mitenkään. Hän hoitaa koulunsa ja pelaa muutaman kerran viikossa. Toinen taas liimautuisi pelaamaan aamusta iltaan, eikä kykene lopettamaan. Pakko rajata. Olemme erilaisia.
Mun veli sai myös pelata rajattomasti. Ei koskaan tehnyt läksyjä, oli tosin sen verran fiksu että pääsi peruskoulun läpi vaikkei tehnyt koskaan läksyjä eikä lukenut kokeisiin. Mutta pelasi kaikki päivät ja välillä öisinkin, varsinkin viikonloppuisin. Veljen kaverit istuivat koulun jälkeen meillä pelaamassa. Joskus yläasteikäisenä oli todella aggressiivinen pelien takia, esim kiroili huoneessaan kovaan ääneen ja jos joutui lopettamaan pelin "kesken" (ainahan se oli kesken!), saattoi ruveta riehumaan ja hajottamaan paikkoja. Vanhemmat eivät nähneet mitään ongelmaa tässä, pääasia että veli pysyi poissa näkyvistä. Nykyään parikymppisenä on työtön ja istuu kotonaan pelaamassa. Itsellänikin oli tietokone huoneesssani, mutta minua ei kiinnostanut pelaaminen yhtään.
Huono provo. Kukaan 12 vuotias ei pelaa enää pleikkarilla...Tuon ikäiset pelaavat clash of clansejä yms. iPodilla tai älypuhelimella.
Jos sinä sallit naiden lasten pelaamisen teillä, kaivat maata lasten vanhempien jalkojen alta. Mikset kunnioita lasten vanhempien kasvatusperiaatteita? Sinä puhut kuin teini-ikäiset "tiukkisvanhemmista". Yritä ymmärtää - vaikka vaikeaa onkin - että teidän perheellä on erilaiset säännöt kuin kavereiden perheillä, mutta että ne eivät välttämättä ole yhtään sen paremmat kuin kavereiden kotona. Jokainen perhe luo omat sääntönsä ja siihen sinulla ei ole nokan koputusta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:48"]Meillä on 12-vuotiaalla Pleikkari + kannettava käytettävissä vapaasti pelaamiseen ja koneella oloon, kunhan ei koulu kärsi ja käy myös päivittäin ulkoilemassa. Ei siis mitään tuntirajoituksia. Lopputuloksena tästä lapsi ei jaksa istua siinä koneen ääressä, kun se ei ole mitenkään kiellettyä ja tietää että voi koska vaan käyttää konetta (toki kone on olohuoneessa ja valvomme, mitä pelejä pelaa.)
[/quote]
Jep tiedän. Silloin kun minä olin ala-asteella, ei saatu pikkuveljeni kanssa katsoa lastenohjelmia yms juuri koskaan, koska se ei ole lapselle äitini mielestä hyväksi.
No sitten kun mentii serkuille tai kavereille, oltais koko ajan haluttu katsoa leffoja ja ohjelmia, mikä ärsytti kavereita monesti.