Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako opettaja käydä oppilaaseen käsiksi?

Vierailija
27.05.2014 |

Kyseessä 5 luokan oppilaat jotka ovat melko levottomia yksilöitä kyllä. Mutta saako opettaja napata käsivarresta kiinni satuttaen näin oppilasta? Näitä puristuksen uhreiksi joutuneita lapsia on 4 ja heidän opettajansa koulun rehtori.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:39"]

Opettajien joukkoonkin eksyy sairaita yksilöitä ja vallankäyttäjiä. Kyse ei ole aina curlingvanhemmuudesta.

[/quote]

Totta tämäkin, mutta kyllä noin yleisesti voidaan sanoa, että kasvatus on mennyt pikku hiljaa aivan väärään suuntaan ja vanhemmat jopa kehtaavat valittaa liiallisesta läksyjen määrästä tai sitten vaativat aivan käsittämättömiä erikoissääntöjä lapsilleen. Otetaan vaikka se (oliko eilinen) keskustelu siitä, että äiti oli suuttunut kun päiväkodissa oli sanottu, että ruoka pitää syödä suu kiinni. Aivan käsittämätöntä. Ja kun vanhemmat opettavat tuollaisen asenteen jo päiväkodissa, niin kyllä siinä ollaan helisemässä myöhemmin.

Vierailija
22/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä todeta että kyseisellä luokalla on kolme eri opettajaa. Tämä oma, historian/kuvataiteen opettaja ja englannin opettaja. Kaksi opettajista on liki eläkeikää olevia. Heidän tunneillaan on ongelmia tämän luokan kanssa jatkuvasti. Kolmas opettaja, nuori nainen, taas pärjää todella hienosti näiden kanssa. Tämä kolmas on myös ainoa jolla on tapana antaa myös positiivista palautetta.

Rehtorilla on toki ollut kovat paineet tänä keväänä liittyen koulun lopettamisuhkaan mutta en silti jaksa ymmärtää miksi oppilaaseen pitää kajota. Palavereja vanhempien / koulukuraatorin kanssa, jälki-istuntoa ja luokasta poistamista pitäisin parempina vaihtoehtoina.

-AP-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:39"]

Opettajien joukkoonkin eksyy sairaita yksilöitä ja vallankäyttäjiä. Kyse ei ole aina curlingvanhemmuudesta.

[/quote]

Totta tämäkin, mutta kyllä noin yleisesti voidaan sanoa, että kasvatus on mennyt pikku hiljaa aivan väärään suuntaan ja vanhemmat jopa kehtaavat valittaa liiallisesta läksyjen määrästä tai sitten vaativat aivan käsittämättömiä erikoissääntöjä lapsilleen. Otetaan vaikka se (oliko eilinen) keskustelu siitä, että äiti oli suuttunut kun päiväkodissa oli sanottu, että ruoka pitää syödä suu kiinni. Aivan käsittämätöntä. Ja kun vanhemmat opettavat tuollaisen asenteen jo päiväkodissa, niin kyllä siinä ollaan helisemässä myöhemmin.

[/quote]

Se kuvasarja jossa ensimmäisennä kuvassa on piirretty vanhemmat huutamassa lapselle huonon todistuksen takia (kuvaa entisaikaa) ja sitten seuraavassa kuvassa vanhemmat huutamassa opettajalle lapsen huonon todistuksen takia (nykyaika), kuvastaa aika hyvin tätä aikakautta :-D

Vierailija
24/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädestä kiinni pitäminen ei ole kajoamista. Mun mielestä käytöstavoista ja yleisestä turvallisuudesta huolehtiminen ja tällaisista säännöistä kiinnipitäminen on suurinta välittämistä, mitä lapselle voi antaa. Moni nykyajan opettaja ei jaksa välittää, ja lainsäädäntökin tekee sen oikeastaan mahdottomaksi, parempi antaa olla vaan ja lastensuojelun sitten korjata hedelmät... Itse olen opettaja, ja koulutuksessa oikein korostettiin, että mihinkään älä puutu, joudut edesvastuuseen. Esim. jos toinen oppilas hakkaa toista verille tms, niin älä mene väliin, älä estä, vaan soita poliisit paikalle, jotta et joudu mihinkään vastuuseen...

Sanoisin, että puuttuminen on rakkautta, kyllähän nyt jokainen varmasti ottaa omaa lastaan kiinni kädestä, jos tarvetta on. Monet toivovat utopiaa, että lapset itsekseen kasvavat kilteiksi ja kuuliaisiksi ja koskaan ei ole mitään kahakkaa, mihin open tarvitsisi mennä erotuomariksi. Totuus on, että joka päivä on näitä kahakoita koulussa ja välittävä opettaja ei ihan jokaisesta viitsisi tehdä mitään poliisiasiaa, vaan toivoo, että tiukasti sanomalla ja vaikka kädestä lapsen pois taluttamalla saa tilanteen laukeamaan... 

Vierailija
25/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannattaa muistaa myös, että joskus ne omatkin lapset esim. kaupassa huutaa suureen ääneen äiti älä satuta mua, kun ystävällisesti otat kädestä kiinni, että pääsette eteenpäin ja poiskin sieltä kaupasta jossain vaiheessa. Oppilaiden kanssa saa olla koko ajan selvittelemässä asioita, kun yksi huutaa "Jaakko satutti mua" ja kyse on ollut vain hipaisusta. Ja kyllä, oppilaat myös huutavat "ope, ei saa satuttaa" kun menet vain seisomaan pulpetin viereen. Moni lapsi on oppinut käyttämään valtaa ja tietää millä huomion saa pois itsestään tietyissä tilanteissa - riittää kun syyttää kaveria tai opettajaa mistä vaan, niin aikaa menee hirveesti sen asian selvittämiseen, koska syyttömäksi todistamisen taakka on sillä, jota on syytetty eikä enää lopussa muisteta mistä asiassa (esim. tappelussa tai opettajan antamissa moitteissa) on ollut loppujen lopuksi kyse ja kuka se todellinen syyllinen olikaan. Kyllä, tämä on ihan arkipäivää kouluissa nykyään.

Vierailija
26/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tarttis kun risua perseelle. Tai karttakepistä näpeille. Kun ei opettajia enään kunnioiteta niinku ennen. Vessaverbejä hoetaan ja haistatellaan opettajille ni opeta siinä ny sitte.

Vierailija
27/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädestä kiinni pitäminen ja käsivarresta puristaminen on mielestäni kuitenkin eri juttu!

Ja ei, mun lapset ei kyllä tuollain kaupassa huutele...

-AP-

Vierailija
28/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ap ei sun lapset, mutta se on lapsille tyypillistä omassa kiukussaan, ihan ilman, että se äiti tekee yhtään mitään. Pointtina se, että kun oppilas sanoo, että opettaja puristi käsivarresta, voi hyvin olla, että opettaja on vain laskenut käden käsivarrelle.

Vierailija
29/33 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:14"]

Ja kannattaa muistaa myös, että joskus ne omatkin lapset esim. kaupassa huutaa suureen ääneen äiti älä satuta mua, kun ystävällisesti otat kädestä kiinni, että pääsette eteenpäin ja poiskin sieltä kaupasta jossain vaiheessa. Oppilaiden kanssa saa olla koko ajan selvittelemässä asioita, kun yksi huutaa "Jaakko satutti mua" ja kyse on ollut vain hipaisusta. Ja kyllä, oppilaat myös huutavat "ope, ei saa satuttaa" kun menet vain seisomaan pulpetin viereen. Moni lapsi on oppinut käyttämään valtaa ja tietää millä huomion saa pois itsestään tietyissä tilanteissa - riittää kun syyttää kaveria tai opettajaa mistä vaan, niin aikaa menee hirveesti sen asian selvittämiseen, koska syyttömäksi todistamisen taakka on sillä, jota on syytetty eikä enää lopussa muisteta mistä asiassa (esim. tappelussa tai opettajan antamissa moitteissa) on ollut loppujen lopuksi kyse ja kuka se todellinen syyllinen olikaan. Kyllä, tämä on ihan arkipäivää kouluissa nykyään.

[/quote]

Lapsetkin osaavat valitettavasti olla harvinaisen kieroja ja etenkin kun ovat oppineet millä tavalla sitä huomiota saa. En nyt puhu ap:n lapsista tai lapsen kavereista, vaan yleisesti.

Vierailija
30/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi tänään silleen ku mentiin kaverin kanssa yläkertaan välitunnilla,nii yks opettaja otti meitä korvista kiinni ja raahas luokkaan,ja se sit huus siel meille ja hakkas nyrkil pulpettiin ku sitä rupes ärsyttään se,ku mentiin luvatta yläkertaan...Mun mielest tuommoinen voimankäyttö ei ole hyväksyttää noin pikkuasian takia...Eikä kyllä muutenkaan...

Vierailija
31/33 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, juu. Ei saa. Opettajalla ei ole oikeuksia, on vain velvollisuuksia. Mutta niin on myös oppilailla, ja nimenomaan niitä VELVOLLISUUKSIA käyttäytyä kunnolla oppitunneilla häiritsemättä muita. Ihan vituuttaa, että aina vaan puhutaan oppilaiden OIKEUKSISTA, mutta unohdetaan tyystin velvollisuudet. 

Vierailija
32/33 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä opettajan fyysinen väkivalta oppilasta kohtaan? Olin yhdessä eteläpohjalaisessa koulussa toteamassa, että oppilaita sai tukistaa ja sai lyödä pianoa vasten. Katsottiin läpi sormien. Itse olen opettajana ja en ole koskaan käynyt oppilaaseen käsiksi. Puhutaan palhjon oppilaiden väkivallasta, mutta epäoikeudenmukaista kohtelua jota itse sain KOKO ala-asten aikana kahdelta opettajalta. Nykyään olen lehtorin virassa enkä ole tehnyt tuollaisia virheitä. Pärjään hyvin työssäni ja opetustulokset ovat hyviä. Murrosikäisten kanssa pärjää kun vaan katsoo itseään peiliin, keskittyy olennaisiin asioihin. Mua ärsytti ala-asteella pikkumaisuus ja typerät säännöt.

Vierailija
33/33 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei nykyään enää saa. Siksi k*usipäisimmät teinit saa rellestää ihan vapaasti.