Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaa päähän. Olen perhepäivähoitaja, eikä voida mennä ulos.

Vierailija
27.05.2014 |

Syy: asteita on +6, on luvattu mahdollisesti pientä sadetta (maa on märkä, yöllä satoi) ja lapsi tuotiin hoitoon päällään t-paita, ohut neule, kesätakki (kastuu heti, jos sataa), puuvillaiset kesähousut, lenkkarit. Ei pipoa, ei hanskoja, ei ulkohousuja, ei kumisaappaita.

Sanoin tästä eilen. Sanoin, että muistattehan tuoda varmasti lämpimiä vaatteita huomenna, on KYLMÄ. On luvattu reippaasti alle 10 astetta. On oikeasti kylmä. On luvattu sadetta. Tuokaa sadevarusteet. Sanoin tämän hyvin selvästi. 

Lapsi tuli samaan aikaan kuin toinen lapsi, enkä ehtinyt tarkastaa, mitä repussa oli. Jotenkin tyhmästi kuvittelin, että repussa olisi lisää vaatteita. Mitä vielä, pelkkiä pehmoleluja koko reppu täynnä!

Menee niin hermo. Koska olen perhepäivähoitaja, ei yhtä vaillinaisesti pukeutunutta voi jättää jonkun toisen huomaan sisälle ja mennä hyvin varustautuneiden lasten kanssa ulos. Pakko olla koko ryhmän kanssa sisällä.

Omat lapseni ovat jo yläasteella ja lukiossa, joten meillä ei ole mitään varavaatteita jäänyt kaappeihin. Olen pyytänyt lasten perheitä tuomaan varavaatteita, mutta niitä ei koskaan tuoda takaisin, jos joudun niitä kesken päivän pukemaan päälle.

Ihan oikeasti. Lopetan kohta tämän työn, josta tykkään tosi paljon, koska vanhemmat ovat niin välinpitämättömiä. 

Tai sitten teen tänään niin, että äiti saa tulla hakemaan pienessä tihkusateessa tyttärensä, jolla on jalat märät, kesähousut kurassa, märät ja likaiset, kesätakki kastunut, on päästä ja käsistä kylmä. Tätähän vanhemmat halusivat, niinkö?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:04"]Pitääkö kurahousut tuoda teille erikseen aina kun sataa? Päiväkodissahan voi säilytää kurahousuja ja kumisaappaita ja sekalaista kasaa vaihtovaatteita.

Ymmärrän harmisi, mutta jäisi tuomatta varmaan minultakin, tosin pahoittelisin kyllä eteisessä. Voisikot yrittää järjestää hoitolapsillesi vaihtovaatteiden säilytysmahdollisuuden?

[/quote]

Etkö todellakan itse varusta lastasi sopivilla vaatteilla päivää varten? Miten se on vaikeaa illalla laittaa kassi valmiiksi? En ymmärrä. Sopiva kassi ja kamat mukaan. Ja tiedän mistä puhun, olen kasvattanut yksinhuoltaja kaksi, eipä ollut vaatetusongelmia. Vähän järkeä ja vastuuta nyt.

Vierailija
22/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:04"]

Ymmärrän harmisi, mutta jäisi tuomatta varmaan minultakin, tosin pahoittelisin kyllä eteisessä. Voisikot yrittää järjestää hoitolapsillesi vaihtovaatteiden säilytysmahdollisuuden?

[/quote]

Miksi? Ihmettelee kotiäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:04"]

[/quote]

Miksi? Ihmettelee kotiäiti.

Vierailija
24/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:10"]

Tekee ruokaa, roikkuu netissä ja lapset leikkii keskenään. Just, onneksi oma  lapsi on tarhassa. 

[/quote] siellä ollaan palavereissa, pestään leluja...

Vierailija
25/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:10"]Tekee ruokaa, roikkuu netissä ja lapset leikkii keskenään. Just, onneksi oma  lapsi on tarhassa. 

[/quote]

No mutta, sehän on kodinomaista hoitoa. Kyllä munki lapset leikkii nyt just keskenään kun roikun netissä ja imetän vauvaa.

Vierailija
26/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kirjoittaisit A4-lapun kaikille vanhemmille, mihin keräät kaikki ne varusteet, mitkä pitää olla joka päivä varuiksi käytössä, eli että vanhempien pitää ne tuoda joko säilytettäväksi teille tai sitten ne pitää olla joka päivä repussa mukana? Eli siihen pistäisit kurahousut ja sadetakin, saappaat, villapaidan, yms. Tällä tavalla vanhempien vastuulle ei jää muuta kuin seurata sitä lappua, ja sitten velvoitat ne siihen. Meillä oli tällainen lappu päiväkodissa kun aloitettiin, ja me koettiin se tosi hyödylliseksi, kun ei oikein alkuun tiedetty mitä sinne päiväkotiin pitäisi viedä. Ja kumppareitakin itse asiassa säilytetään päiväkodissa ja otetaan sadepäivinä sitten kotiin illaksi, kun meillä ei ole kuin yhdet ja siellä päiväkodissahan ne on ihan ehdottomat, jos alkaa satamaan.

Vierailija
27/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se olisi hoitajan homma kuljeskella vapaa-ajallaan kirppareilla etsimässä hoitolapsille varavaatteita ja hankkia niitä mitättömällä palkallaan? Eivätkö ne vanhemmat voi ostaa varavaatteita ja jättää niitä hoitajalle, kun kerran säilytystilaa on. Kai nyt jokainen normaali työssäkäyvä ihminen pystyy sen verran omista lapsistaan huolehtimaan (toivottavasti).

Ja niille, jotka huutavat, kuinka hoitaja ehtii olla netissä: hyvinhän sitä ehtii naputella, kun lapset leikkivät vieressä. On mulla nytkin täällä kaksi (omaa) lasta leikkimässä samassa huoneessa eikä minun tarvitse koko ajan häslätä heidän leikissään, riittää kun olen vieressä ja puutun jos tulee ongelmia. Mahdatte te ihmiset olla todella vieraantuneita lastenhoidosta, ehkä olisi parasta että jäisitte itse hoitamaan omia nuppujanne.

Vierailija
28/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tää kevät varmaan menee nyt noiden vanhempien kanssa muistuttelemalla. Mutta varustaudu ensi syksyyn perusteellisesti ja naputtele kaikille hoitolapsille (uusille ja jatkavillekin) tiedote "Tervetuloa hoitoon". Kirjoitat siihen ihan yksityiskohtaisesti, mitä lapsilla tulee olla mukana varalla. Ja ohjeistat, missä varavaatteet voi säilytttää ja miten kuravaatteet otetaan viikonlopuksi ja kura-aikana tarvittaessa muutenkin kotiin pesuun.

Sitten kauden vaihtuessa voit tehdä samanlaisen lapun, esimerkiksi muistuttaa kesälle, että on auringolta suojaavaa hattua ja aurinkorasvaa jokaisella mukana. 

Ehkäpä osa vanhemmista ottaisi tästä opikseen, kun on kaikki listattuna paperilla!

Vierailija
29/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:20"]

Miksi ihmeessä se olisi hoitajan homma kuljeskella vapaa-ajallaan kirppareilla etsimässä hoitolapsille varavaatteita ja hankkia niitä mitättömällä palkallaan? Eivätkö ne vanhemmat voi ostaa varavaatteita ja jättää niitä hoitajalle, kun kerran säilytystilaa on. Kai nyt jokainen normaali työssäkäyvä ihminen pystyy sen verran omista lapsistaan huolehtimaan (toivottavasti).[/quote]

No tietenkin se on vanhempien asia, mutta kun meitä on moneen junaan ja toiset jää jo asemalle, niin... No, voi miettiä ihan itse omia asenteitaan, että tekeekö itse pikku juttuja helpottaakseen ihan omaa arkeaan, kun valitettavasti toista ihmistä ei voi muuttaa. Kerta kaikkiaan turhaa aikaa ja energiaa menee niiden lappujen kanssa kun vois ihan pienellä vaivalla ja panostuksella hoitaa asian toisinkin.

Mutta ehkä se oman ylpeyden nieleminen ja se, että luopuu vähän siitä että on Paljon Parempi Ihminen kuin muut (esim. ne hoitolasten vanhemmat) on niin vaikeaa ettei kannata edes yrittää...

Mun muksuilla oli ihana, kohta eläkkeelle jäävä pph joka otti asiat rennosti ja jolla oli varavaatteita... Enkä koskaan kuullut hänen valittavan enkä koskaan nähnyt häntä happamana. Osas ottaa asiat tosi rennosti ja se iän tuoma hiljainen viisaus nyt vaan on ihan omaa luokkaansa. No, sitä nyt ei vaan koulussa opi ja elämä sitä tuo, jos tuo. Kaikille sitä vaan ei kerry.

Vierailija
30/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ilmoittaa, että te ulkoilette joka päivä, joten lapsilla on oltava sään mukainen varustus joka päivä.

Minä veisin tänäänkin lapset ulos, ainakin iltapäivällä. Ainakin pääkaupunkiseudulla kyllä tarkenee neuleella ja takilla. Jos on vaaleat housut kurassa, niin voi voi, se on vanhempien ongelma. On väärin muita lapsia kohtaa jättää ulkoilut väliin siksi, että yhdellä ei ole asianmukaisia kamppeita.

Vierailija
31/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko se ihan kamalaa käyttää vaikka noin 10 e kirpparilla että hommaisit varavaatteita? Tai kyselisit luotettavilta aikuisilta pieneksi jääneitä kamppeita.  Tai pomoltasi (päivähoidon ohjaaja), päiväkodeissa on usein ylimääräistä vaihtovaatekamaa. Tai paikalliselta MLL:lta. Tai jotain. Vittuuntumisen ja turhan hermojenmenetyksen sijaan kehottaisin toimimaan. On lapsillakin kivempaa kun ei hoitotäti kulje naama norsunv*lla koko päivän, ja vain sen takia kun yhdellä lapsella ei ole just nyt sopivaa varustusta.

Ota rennosti ja keksikää jotain sadepäivän puuhaa sisällä. Leipokaa, askarrelkaa, jne.

[/quote]

VOI LUOJA! Ihanko oikeasti vanhempien välinpitämättömyyden takia perhepäivähoitajan pitäisi OMISTA rahoistaan ostaa hoitolapsille varavaatteita?? Miten joku aikuinen ihminen pystyy edes ajattelemaan tällaista saati kirjoittamaan sellaista? 

Huhhuh.

Vierailija
32/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:20"]

Miksi ihmeessä se olisi hoitajan homma kuljeskella vapaa-ajallaan kirppareilla etsimässä hoitolapsille varavaatteita ja hankkia niitä mitättömällä palkallaan? Eivätkö ne vanhemmat voi ostaa varavaatteita ja jättää niitä hoitajalle, kun kerran säilytystilaa on. Kai nyt jokainen normaali työssäkäyvä ihminen pystyy sen verran omista lapsistaan huolehtimaan (toivottavasti).[/quote]

No tietenkin se on vanhempien asia, mutta kun meitä on moneen junaan ja toiset jää jo asemalle, niin... No, voi miettiä ihan itse omia asenteitaan, että tekeekö itse pikku juttuja helpottaakseen ihan omaa arkeaan, kun valitettavasti toista ihmistä ei voi muuttaa. Kerta kaikkiaan turhaa aikaa ja energiaa menee niiden lappujen kanssa kun vois ihan pienellä vaivalla ja panostuksella hoitaa asian toisinkin.

Mutta ehkä se oman ylpeyden nieleminen ja se, että luopuu vähän siitä että on Paljon Parempi Ihminen kuin muut (esim. ne hoitolasten vanhemmat) on niin vaikeaa ettei kannata edes yrittää...

Mun muksuilla oli ihana, kohta eläkkeelle jäävä pph joka otti asiat rennosti ja jolla oli varavaatteita... Enkä koskaan kuullut hänen valittavan enkä koskaan nähnyt häntä happamana. Osas ottaa asiat tosi rennosti ja se iän tuoma hiljainen viisaus nyt vaan on ihan omaa luokkaansa. No, sitä nyt ei vaan koulussa opi ja elämä sitä tuo, jos tuo. Kaikille sitä vaan ei kerry.

[/quote]

Perhepäivähoitajalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta ostaa omilla rahoillaan vaatteita hoitolapsille. Pikemminkin pitäisi ottaa lastensuojeluun yhteyttä, jos toistuvasti lapselta puuttuu asianmukaiset ulkoiluvaatteet sanomisista huolimatta.

Vierailija
33/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:10"]

Tekee ruokaa, roikkuu netissä ja lapset leikkii keskenään. Just, onneksi oma  lapsi on tarhassa. 

[/quote] siellä ollaan palavereissa, pestään leluja...

[/quote]

Niin parhaillaan yksi aikuinen on 12 lapsen kanssa, siinä sitä onkin aikuisella aikaa yhdelle lapselle, not. Hyvä kun hengissä pysyvät.

Vierailija
34/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:37"]

No oisko se ihan kamalaa käyttää vaikka noin 10 e kirpparilla että hommaisit varavaatteita? Tai kyselisit luotettavilta aikuisilta pieneksi jääneitä kamppeita.  Tai pomoltasi (päivähoidon ohjaaja), päiväkodeissa on usein ylimääräistä vaihtovaatekamaa. Tai paikalliselta MLL:lta. Tai jotain. Vittuuntumisen ja turhan hermojenmenetyksen sijaan kehottaisin toimimaan. On lapsillakin kivempaa kun ei hoitotäti kulje naama norsunv*lla koko päivän, ja vain sen takia kun yhdellä lapsella ei ole just nyt sopivaa varustusta.

Ota rennosti ja keksikää jotain sadepäivän puuhaa sisällä. Leipokaa, askarrelkaa, jne.

[/quote]

VOI LUOJA! Ihanko oikeasti vanhempien välinpitämättömyyden takia perhepäivähoitajan pitäisi OMISTA rahoistaan ostaa hoitolapsille varavaatteita?? Miten joku aikuinen ihminen pystyy edes ajattelemaan tällaista saati kirjoittamaan sellaista? 

Huhhuh.

[/quote]

No VOI LUOJA kun on niin isosta summasta puhe että ihan hirvittää!!!!! Siis ehdotukseni ajaa ihmisen suorastaan vararikkoon ja nälkäkuoleman partaalle!!!! OMG! Tehkää minusta aikuistensuojeluilmoitus ja äkkiä!!!

(Ja sivuuttakaa nyt ihmeessä kyseisen ehdotuksen jälkeen tulevat ehdotukset jota keivät tulisi edes maksamaan kuin pienen vaivan. Ai niin mutku...)

Vierailija
35/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tämän takia laitoin alunperin omat tarhaan, en edes harkinnut pph:aa. Pph:n pitää ihan oikeasti taikoa siinä hoidon lomassa 3 ruokailua joka päivä, siivota keittiö/tiskit, sen lisäksi pitää yllä yleissiisteys (päiväkodeissa kokki+ pk-apulainen näissä hommissa), työpäivät pitkiä ja usein v-mäisiä (hoitaa yksin ilman aikuiskontakteja neljää pientä lasta) moni pph ihan tosi masentuu työhönsä samoin kuin kotiäidit. Itsekin olin perhevapailla hyvin melankolinen, vaikka lapsiani rakastan yli kaiken. Palkka on huono ja vastuu mielettömän suuri ja konkreettinen. Jos joku yritysjohtaja tekee jonkun virheen, että miljoonatilaus menee sivu suun, se on kuitenkin vain jotain numeroita paperilla, mutta jos pph:n  hoitolapselle sattuu jotain, se on hyvin konkreettinen vastuu.

En ihmettele ettei eläköityvien tilalle saada porukkaa, päiväkoti on työympäristönä sentään 10 kertaa houkuttelevampi. 

Vierailija
36/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on vanhempien vastuulla hankkia kunnon varusteet, ja jos ne laiminlyönnit on jatkuvia ja oikeasti sellaisia, että lapsen terveys on vaarassa (ollaanhan me ihmiset hieman erilaisia sen suhteen, millä vaatetuksella palellaan ja millä hikoillaan jne.), niin voisihan siitä vaikka ls-ilmoa tehdä. Ehkä se herättäisi vanhemmat. MUTTA kyllä minäkin hankkisin niitä varavaatteita kirpparilta, eihän niiden tarvi olla just sopivaa kokoa tai viimeisintä muotia, täällä ainakin saisi hankittua halvalla sellaisen perusselviytymissetin. Pointtina se, että se ei ole niiden muiden lasten vika eikä tietysti edes sen huonosti pukeutuneen lapsen vika, että vanhemmat ovat välinpitämättömiä, joten lasten ei pidä kärsiä. Minusta lasten täytyisi saada ulkoilla ja pysyä terveinä, mutta sen ohessa siis laittaisin asian vaikka lastensuojeluun asti, jos kerta mikään muu ei auta. Jos lippulaput eivät ole tähän mennessä auttaneet, eivät ne auta jatkossakaan.

Vierailija
37/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin päälle ne vaatteet, mitkä vanhemmat ovat varanneet ja menisimme ulos. Jos ei mene jakeluun, minkäs voi.

Vierailija
38/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Min. Olen pph enkä maseenu työhöni. Minä olen valinnut tämän työn juuri siksi, että tykkään tällaisesta. En halua mennä töihin päiväkotiin. Olen ollut töissä myös päiväkodissa ja en tykkää siitä laitoshoitamisesta yhtään. Lapsia ei ole pk.ssa mahdollista hoitaa yksilöinä vaan kaikkia hoidetaan liukuhihna meiningillä.

Näen toisen pph.n kanssa muutamana päivänä viikossa ja saan siitä juttu seuraa, se riittää minulle.

PerhepIvähoito hyvällä hoitajalla on minusta ihanteellista hoitoa lapsille, heillä on hyvin kodinomaista hoitoa ja tunnen jokaisen hoitolapseni oikein hyvin. Tiedän ja tunnen mistä kukakin pitää ja mistä ei, miten asiat pitää hoitaa kenenki lapsen kanssa.

Ruokaa valmistelen kyllä lasten leikkiessä, välipalan teen lasten päiväuni aikaan ja aamupuuron laitan tulemaan ennen kun tulevat hoitoon.

Hoitolapsista tulee minulle tärkeitä ja minusta tulee tärkeä heille.

Tuo vaateongelma on sellainen,että itse sanon siitä niin monta kertaa kun on tarvis. Olen soittanut perään töihin, että vaatteet on tuotava koska menemme ulos. Minulla onkerran ollut tällaine lapsi hoidossa ja sopivia vaatteita alkio tulla vasta,kun sanoin äidille että teen lastensuojelu ilmoituksennjos lapsi ei ala tulla hoitoon sopivien vaatteiden kanssa. Talvella sopiva varustus ei ole kumisaappaat,talvihaalari, ohut pipoja sormikkaat yms.

Minulla on kyllä varavaatteita koska aina joskus joltain unohtuu kotiin jotain. Mutra nämä vanhemmat jotka eivät huolehdiikinä oikeanlaisesta varustuksesta eivät myöskään palauta heidän lapsilleen lainaa iani varavaatteita ja siksi en heillehalua niitä lainatakkaan, vaikka ne ei kalliuta olisikaan.

Vierailija
39/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina varavaatteita kaapissa, kust kurahousuja, hanskat, pipo, sisävaatteet. Ei maksa kirppiksellä paljoa: 10 saa jo tosi paljon, koska varavaatteet voi olla just ihan miten kulahtaneet vaan.

toisekseen: tottakai menette ulos ja lapsella on sitten huonot vermeet. Lasta ei saa pistää palelemaan, eli menette sitten vähän myöhemmin ulos, mutta ilman muuta housut kuraan, hiekkaan ja ruohoon... vanhemmat oppivat kyllä.

Vierailija
40/67 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin otsikon niin aioin ensimmäiseksi kysyä tuijottaako naapurin koira. Onneksi ei. Ymmärrän miksi sinua ärsyttää, toivottavasti saat taottua järkeä vanhempien päihin!