Huonekasvien tunnistus!
Minulla on olohuoneen ikkunalla muutama viherkasvi, joista haluaisin tietaa mitka niiden nimet ja hoito-ohjeet ovat, etta voin pitaa niista parempaa huolta. Tietaisikohan joku seuraavien kasvien nimia?
1) Melko isokokoinen kasvi (korkeus ja leveys 50 cm), tummanvihreat, noin 30-40 cm pitkat teravakarkiset n. 10 cm leveat lehdet. Kasvattaa valkeita kukkia jos sille paalle tulee, kukissa on valkea, nahkea lehdykka (kammenen muotoinen) ja keskella n. 5 cm pitka tikku joka nayttaa kapealta, valkoiselta maissintahkalta. Mikahan tama on?
2) Toinen kukka kasvaa muutaman sentin tikkuina: tummanvihrea, sananmukaisesti ihan pelkka tikkupuska. Kasvaa tuuheana, ei lehtia, mutta pelkastaan noita tulitikun paksuisia tummanvihreita osia, joihin kasvaa aina uusia silloin talloin. Ostin noin 5 sentin kokoisena, nyt vuoden jalkeen melkein 25 cm!
Kuvia en saanut laitettua, mutta osaisiko joku diagnosoida kasvini noiden kuvausten perusteella? :) Yritin kuvailla mahdollisimman hyvin!
Kommentit (6)
Viirivehka tosiaan tuo ykkönen. Kakkosta en tunnistanutkaan.
ei vittu nyt oikeesti tytöt hei.
t. pUNkkARI äiTI
Hei hienoa! Googletin nuo nimet, ja tuttuja puskia tuli vastaan :)
Ei tullut mieleenkaan, etta tuo tikkupuska olisi voinut olla kaktus, mutta selittaa hyvin miten se on menestynyt etelaikkunalla. Nakojaan olen pitanyt tuota viirivehkaa vaaralla ikkunalla (myos etela), mietinkin jo johtuiko lehtien ruskettuminen kastelusta vai vedosta, mutta ongelmana taitaakin olla auringonpaahde.
Kiitos todella paljon avusta! En ole ikina ollut hirvean hyva viherpeukalo, mutta viime aikoina olen kiinnittanyt enemman huomioita kasveihin ja seurannut niiden hoito-ohjeita, niin on mennyt jo paljon paremmin. Taidan siirtaa vehkan toiselle ikkunalle ja odottaa lehtien paranemista :)
Oli ap kerrankin hyvä kuvaus niin oli helppo tunnistaa ;) Yleensä kun ne on luokkaa ''siinä on semmoset lehdet ja joskus se kukkii. Vihreä ja vähän vaaleaa.. Mikä se on?''
Ihailin ihan samaa, hyvin kuvailtu asiantuntemattomalta :D
Viirivehka ja korallikaktus.