Pomon iskuyritykset, epäsopivaa?
Olen 18-vuotias kesätyöläinen. Pomoni usein kehuu minua työssäni ja monia luonteenpiirteitäni, erityisesti työhön liittyen. Kehumista tapahtuu mielestäni epäilyttävän paljon oikeaan osaamiseeni nähden. On myös kehunut ulkonäköäni ja sanonut että olen oikeaa silmänruokaa. Halailee minua aina ns. sopivan tilanteen tullen ja keksii tekosyitä kosketella minua, esim silittää leikillisesti tukkaa. On pyytänyt minua kotiinsa muutamia kertoja tekstiviestillä, usein uskoakseni kostean illan jälkeen, sillä viestit tulevat usein keskellä yötä. Tykkäilee usein facebook kuvistani ja lähettelee viestejä työhöni liittyen. Tätä on jatkunut nyt noin kaksi kuukautta. On kuitenkin todella asiallinen näissä yrityksissään, enkä koe noita fyysisiä kontaktejaan kauhean pahaksi, työssäni läheisyys on olennaista.
Nyt mietin, että kuinka epäsopivaa tälläinen on? Mietin, jos kyseessä olisi esimerkiksi ikäiseni opiskelukaveri, joka toimisi tällä tavalla, en pitäisi sitä niin pahana. Tietenkin sanoisin suorat sanat miehelle, joka ei kiinnosta, mutta koska hän on pomoni, niin en osaa. Tekeekö siis tilanteesta epäsopivamman se, että hän oli yli 20 vuotta minua vanhempi ja työnantajani?
Mitä tekisitte? Onko teillä kokemusta?
Kommentit (33)
Olet varmaan jossain puhelinmyyntifirmassa? Siellä kaikki pomot on tuollaisia.
Ja tuo ei todellakaan ole sopivaa jos et pidä siitä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:55"]
Miksi ihmeessä sun pomo, 20v vanhempi, on sun kaveri facessa?
Ja öö mä oon 19 ja oli mies minkäinänen vaa ni ei mua kyllä koskettele kukaan hiuksiin eikä muuallekaan jos en itse halua!! Kehua saa, se on mulle yks ja sama, mutta miksi et viestitä ihan kehonkielellä että sua ei lähentelykiinnosta? Älä vastaa kehuihin, älä anna tulla fyysisesti lähelle, sano, jos hän on liian lähellä.. Miksi teet itsestäsi noin helpon ahdistelun kohteen?
[/quote]
Niiiin, nainen tekee itsestään ahdistelun kohteen, mies ei koskaan tee mitään väärää eikä voi olla ahdistelematta naista jos siihen on mahdollisuus. Sama ku sanois raiskatulle "no, mitäs teit itestäs niin raiskattavan".
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:03"]
Olet varmaan jossain puhelinmyyntifirmassa? Siellä kaikki pomot on tuollaisia.
Ja tuo ei todellakaan ole sopivaa jos et pidä siitä.
[/quote]
En oo. Kyllä mä tavallaan tiedän ettei se oo sopivaa, varsinkin kun näin tän tekstin kirjotettuna. Jotenkin kun niitä tilanteita ajatteli niin tilanteet eivät tuntuneet niin pahoilta, mutta tekstinä luettuna tajus itekki kuinka epäasiallista tää on. Töissä ihan kivaa, en vaan haluaisi olla kauheasti tekemisissä pomon kanssa enää.
ap
Miks sä yhtäkkii vaihdoit tän fantasian teinislangiks? Pääsitsä niinqu rooliin sisään vai?
Kesätyöläinen toukokuussa :D
Nyt menee liian lujaa meidän teiniseksifantasioijalla, kun otti varaslähdön lomiinkin.
Ihan ensimmäisenä heitä pomosi pois Facebook-kavereistasi. Jos kysyy miksi, niin kiellä tehneesi niin. Ylipäätänsä työkavereita pitäisi ottaa vain oikean ystävymisen jälkeen Facebook-kaveriksi ja esimiestä ei ikinä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:13"]
Nyt menee liian lujaa meidän teiniseksifantasioijalla, kun otti varaslähdön lomiinkin.
[/quote]
Oon valmistunut ylioppilas, aloitin työt kirjoitusten jälkeen helmikuussa. Sori jos käytin termiä kesätyöläinen, vaikka ei oo kesä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:12"]
Miks sä yhtäkkii vaihdoit tän fantasian teinislangiks? Pääsitsä niinqu rooliin sisään vai?
[/quote]
Mitä? En ymmärrä, luuleks mua toiseks vai kirjoitinko kommentit jotenkin eri kielellä ku aloituksen? En mielestäni puhu mitään teinislangia, vaan yritän kirjoittaa ihan kunnollista tekstiä. Todella kivaa, kun yritän pyytää vinkkejä, eikä oteta tosissaan.
ap
Milloin ne kirjoitukset loppuivat osaltasi?
http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/kirjoituksiin-valmistautuminen/kevaan-2014-koepaivat
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:10"]
Missä olet töissä?
[/quote]
En halua kertoa :(
ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:15"]
Ihan ensimmäisenä heitä pomosi pois Facebook-kavereistasi. Jos kysyy miksi, niin kiellä tehneesi niin. Ylipäätänsä työkavereita pitäisi ottaa vain oikean ystävymisen jälkeen Facebook-kaveriksi ja esimiestä ei ikinä.
[/quote]
Jos kiellän tehneeni niin, niin sitten on se mahdollisuus että pyytää uudestaan. Hyväksyin koska ilmeisesti työpaikalla on kaikkien on tapana olla facebook kavereita keskenään. Vois kyllä kuitenkin poistaa.. jos kehtaan.
ap
Itse olen työnantaja ja pidän "hyvät suhteet" kesätyöläisiin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:22"]
http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/kirjoituksiin-valmistautuminen/kevaan-2014-koepaivat
[/quote]
*Maaliskuussa. Sori, en tiiä miks kirjotin helmikuussa. No, väliäpä tolla, kun ei täällä kukaan taida uskoa. Täynnä trolleja koko vauvapalsta ilmeisesti.
ap
Tuntuupa pahalta kun ei uskota, ei tainnu olla paras idea tänne kirjoittaa. Kavereille kerroin, ne vaan nauro ja sano "samallahan voit pyytää sitten palkankorotusta". En tiedä, pitäskö vanhemmille esimerkiksi kertoa.
ap
Törkeää porukkaa. Älä vastaa mihinkään yhteydenottoihi, ellei ole todellakin työasiaan liittyvä. Jos jatkuu, niin lopetat työt, ei mikään työ ole sen arvoinen että sua ahdistellaan ja sun yksityisyyttä loukataan.
Voi ei, mä olen kokenut vähän samaa ja oon vielä sua nuorempi. Kyllähän se häiritsee ja varsinkin kun on paljon ikäeroa:( mutta ei sun tarvii tota nyt vähätellä kyllä ollenkaan ja ajatella että ehkä vaan liioittelen, sillä ihan ilmiselvältö lähentelyltä toi kuulostaa.
En nyt oikein kyllä osaa silti neuvoa, pikkuhiljaa kannattaa yrittää viilentää välejä, toimi mulla. Vaikka toi on paha tilanne kyllä, kun kyseessä on sun pomo. Tsempit!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:13"]
[/quote]
No huoh. Olen itsekin 18 ja ollut jo kauan lomalla koska abiturienteilla ei ole ollut koulua pitkään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:22"]
[/quote]
*Maaliskuussa. Sori, en tiiä miks kirjotin helmikuussa. No, väliäpä tolla, kun ei täällä kukaan taida uskoa. Täynnä trolleja koko vauvapalsta ilmeisesti.
ap
[/quote]
Hiukan outoa, että juuri kirjoittanut "unohti", että kirjoitukset olikin maaliskuussa eikä helmikuussa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:55"]
Miksi ihmeessä sun pomo, 20v vanhempi, on sun kaveri facessa?
Ja öö mä oon 19 ja oli mies minkäinänen vaa ni ei mua kyllä koskettele kukaan hiuksiin eikä muuallekaan jos en itse halua!! Kehua saa, se on mulle yks ja sama, mutta miksi et viestitä ihan kehonkielellä että sua ei lähentelykiinnosta? Älä vastaa kehuihin, älä anna tulla fyysisesti lähelle, sano, jos hän on liian lähellä.. Miksi teet itsestäsi noin helpon ahdistelun kohteen?
[/quote]
Koska pyysi mua facebookissa kaveriksi, enkä nähnyt silloin syytä kieltäytyä. Enkä noihin kehuihin oo yleensä muuta sanonu ku kiitos ja hymyilly. Varmaankin oon sitten helppo ahdistelun kohde, on nimittäin mun ensimmäinen työpaikka ikinä, enkä todellakaan haluaisi mitenkään vaarantaa sitä olemalla törkeä. Lisäksi sanoin, että nuo yritykset ovat nimenomaan asiallisia, tai ainakin sellaiseksi naamioituja, joten mun on vaikea keksiä niihin vastausta, jolla näyttäisin sen että tunnen oloni epämukavaksi. Töissä on muuten mukavaa.
ap