Blogeja, joiden kirjoittajilla loistava kirjoitustyyli?
Olen aivan totaalisen kyllästynyt näihin "ammattilaisbloggaajiin", joiden tekstien lukemisesta saa vain syövän. Ehdotelkaa vähän tuntemattomienkin (miksei myös suosittujenkin) blogeja, joiden kirjoittajilla on jollain tapaa mielenkiintoinen tyyli. Iällä, sukupuolella tai rodulla ei merkitystä. Tähän kastiin ei sitten kuulu Indiedaysin life of siljat ja vastaavat, jotka eivät ole koskaan kuulleet ees yhdyssanoista! :P Erityisesti muhun uppoaa esimerkiksi leikkisä tai ironinen kirjoitustyyli, eli linksuttelemaan vaan, mutta perustelut olisivat kivoja.
Kommentit (88)
Tirsoja edeltävä Kahden suora oli todella hyvä, Tirsat oli mun makuun hieman liian mukanokkela. Aika vähän hyvin kirjoittavien blogeja löytyy, itse en diggaa näistä tänne linkitetyistä kuin Stellan blogia.
Mun mielestä kertoo, että uskaltaa kirjoittaa omalla nimellään! =) Kolumnimainen, älykäs, ajankohtainen mutta superkevyt ja hauska!
En uskalla tiuleerata itseäni loistavien joukkoon. Kuitenkin jos joku on perin kyllästynyt lifestyleen ja haluaa mielummin nauraa Tampereen pulleimman rokkarin kanssa, niin täällä itseironia kukkii.
-kolmeakymppiä lähestyvä basistimamma kirjoittelee bändinsä arjesta taapero kainalossa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:23"]
Hmm. Huonoksi en ketään hauku, mutta tämän ketjun linkeistä ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että aika alhaalla on "loistavan" kriteerit nykyään...
[/quote]
No osaisitko mainita jonkun loistavan, vai etkö lue sellaisia blogeja?
[/quote]
No en osaa. Luen paljon kivoja blogeja, joista osa osaa kirjoittaa viihdyttävästi, ja osan kirjoitustaidot eivät päätä huimaa mutta bloggaaja säväyttää muilla taidoilla (esim. erityisen upeat käsityöblogit).
Takerrun vain tuohon adjektiiviin "loistava". Ei, yhtään oikeasti loistavaa kirjoittajaa en blogimaailmasta tähän hätään keksi. Vieläkin hämmentävämmäksi tämän ketjun ehdotukset tekee se, että suurin osa mainituista blogeista on muoti- tai lifestyle-blogeja, joissa kirjoitustaito on kaikista vähiten tärkeä osa-alue blogin menestystä ajatellen.
[/quote]
Loistavaa tekstiä voi olla, vaikkei se nyt olisi ihan Pulitzer-tasoista. Eli ei varmaan kannata liikaa takertua tuohon adjektiiviin, ap täsmensi mitä tuolla tarkoittaa, eli "jollain tavalla mielenkiintoista tyyliä". Ja olen täysin eri mieltä siitä, että lifestyleblogissa kirjoitustaito ei olisi hyvin olennainen osa menestystä.
[/quote]
We must agree to disagree, then ;) "Loistava" tarkoittaa minusta... noh, loistavaa. Mutta en muutenkaan viljele ylistäviä sanoja kovin helposti. Jos ap etsi vain mielenkiintoista kirjoitustyyliä, otsikko olisi voinut olla "Blogeja, joiden kirjoittajilla on mielenkiintoinen kirjoitustyyli?"...
Tuosta kirjoitustaidosta oleellisena osana muoti- ja lifestyle-blogien menestystä en voisi olla enemmän eri mieltä. Tässä copy-pastattuna suosituimpien top 20 Blogilistan mukaan:
1.Mungolife
2 .Motherfuckin' fashion
3 .P.S. I love fashion
4 .Nelliinan vaatehuone
5 .No Fashion Victims
6 .colour me !
7 .Tickle Your Fancy
8 .Just My Imagination
9 .are you feeling fashionable?
10 .Xenia's Day
11 .Yummy by Jenni Ukkonen
12 .Focus on Fashion
13 .MouMou
14 .Magicpoks
15 .Pupulandia
16 .JULIA Toivola
17 .Strictly Style
18 .Beauty Box
19 .too fast for love
20 .White Trash Disease
Sori nyt, mutta suurimmassa osassa noista kirjoitustyyli on joko tyydyttävää, mitäänsanomatonta tai jopa häkellyttävän huonoa. Muutamassa teksti on ihan ok ja/tai kivaa luettavaa, mutta kuvat ovat joka tapauksessa pääosassa. Yhtäkään en "loistavaksi" kirjoittajaksi sanoisi, vaikka teksti viihdyttävää olisikin.
No joo, ehkä mulla on rima loistavan suhteen vähän matalammalla :) Ja toisaalta, täytyy sanoa, en oikein tiedä mitä ajattelin menestyksekkäällä lifestyleblogilla. Jostain syystä en ainakaan Blogilistan top kahtakymppiä, mutta mikä ettei. Kai se jotain mittaa, vaikka itse en tiedä ketään, joka seuraisi blogeja Blogilistan kautta. Joka tapauksessa, noista mainituista mielestäni esim. Nelliina, Pupulandian Jenni, FoF-Salla ja WTD-Nata kirjoittavat miellyttävää ja vivahteikasta kieltä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:46"]
No joo, ehkä mulla on rima loistavan suhteen vähän matalammalla :) Ja toisaalta, täytyy sanoa, en oikein tiedä mitä ajattelin menestyksekkäällä lifestyleblogilla. Jostain syystä en ainakaan Blogilistan top kahtakymppiä, mutta mikä ettei. Kai se jotain mittaa, vaikka itse en tiedä ketään, joka seuraisi blogeja Blogilistan kautta. Joka tapauksessa, noista mainituista mielestäni esim. Nelliina, Pupulandian Jenni, FoF-Salla ja WTD-Nata kirjoittavat miellyttävää ja vivahteikasta kieltä.
[/quote]
Tuo Blogilistan Top 20 lienee aika lailla sama kuin Suomen suosituimpien blogien lista ylipäätään. Samat nimet ainakin vilisevät kärjessä, vaikka järjestys vaihtelisikin. En tiedä, millä muulla mittarilla blogin menestystä oikein voisi mitata kuin niiden suosiolla lukijoiden keskuudessa... Blogi voi totta kai olla hyvä olematta suosittu - ja luultavasti ne parhaat kirjoittajat löytyvätkin vähemmän suosittujen joukosta - mutta en tiedä, onko "menestyksekäs" oikea sana kuvailemaan niitä blogimaailman piilotettuja helmiä.
Joo, kyllä nuo blogit varmasti ovat suosituimpien joukossa, ei siinä mitään. Jotenkin tuo Blogilista on mulle vaan jäänyt hämäräksi, samoin se algoritmi, jonka mukaan sijoitus tuossa listalla määrittyy.
Jos runollinen tyyli viehättää: elokuunillat.blogspot.com ja kirjoittajan aiempi blogi henkarillinenhattaraa.blogspot.com
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:05"]
Tai sitten .fi, en muista varmaksi -51
[/quote]
Blogspotissa käy kumpikin - .com kääntyy automaattisesti .fi:ksi :)
Plääääh