Miksi meidän lapsi voi tulla teille kylään pari kertaa vuodessa ja
..teidän lapsi on meillä useita kertoja viikossa?
Meille on lasten kaverit aina tervetulleita jos vaan ollaan kotona, mutta lapset mettivät (siis oma lapseni sekä ystävänsä, jonka kotiin ei voi mennä) miksei heille saa juuri koskaan mennä. Heillä on kotiäiti ja työssäkäyvä isä.
uskoisin, että oma lapseni on kylässä kohtelias, niin ainakin muut tutut ovat sanoneet.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:11"]
Meillä on aika tälläinen tilanne.
Meille ei siis saa usein käymään tulla, pihalla voi leikkiä.
Kyse on aika monestakin asiasta. Olen itse työkyvytön ja masentunutkin. Meillä ei kotona ole ikinä tiptop ja minua hävettää se valtavasti.
En osaa olla sellainen emäntä ja jotenkin ahdistun toisista lapsista, pelkään jotenkin sitä vastuuta, että jos jotakin sattuu tai meillä on ihan tylsää.
Lisäksi erityisesti pojan kaverit on sellaisia energisia lapsia, että sisälletullessaan pojat aloittavat kaikenmaailman riehumisen, eli sellaisen tekemisen joka kuuluisi ulos. Ei siinä niin mitään, jos rauhassa leikittäisiin, eikä paikat hajoaisi leikeistä.
Joten kauaa eivät sisällä yleensä kerkeä leikkiä, kun useista kehoituksista huolimatta menee riehumiseksi ja silloin komennan ulos.
Tämä kuitenkin harmittaa suuresti. Haluaisin olla se kiva tyyppi ja haluaisin että kehtaisin ja jaksaisin lasten kavereita jne.
[/quote]
Otat itseäsi niskasta kiinni ja ohjaat. Ulkona tekevät samalla lailla pahuutta, ja paljon enemmänkin. Jos ei onnistu, haet ls-apua. samalla lailla ne vieraat sotkevat ja riehuvat muillakin mutta kun ne on tehty, ne katsellaan.
Ehkä toisessa kodissa ei pidetä vieraista, ollaan sosiaalisesti eristyneitä?
Onko sun poikasi osannut käyttäytyä? Kysymällä sen saa selville.
Mä en tiedä mutta semmoset lapset on ärsyttäviä jotka on joka päivä oven takana kysymässä voiko Riitta leikkiä.. Pahimmillaan on oven takana monta kertaa päivässä, saattaa olla että menee puoli tuntia siitä kun on sanottu että ei voi niin on uudestaan kysymässä jo.
Asia erikseen on sitten se jos minun lapseni pyytää jonkun kylään, saa tulla vaikka joka päivä.
Meillä on aika tälläinen tilanne.
Meille ei siis saa usein käymään tulla, pihalla voi leikkiä.
Kyse on aika monestakin asiasta. Olen itse työkyvytön ja masentunutkin. Meillä ei kotona ole ikinä tiptop ja minua hävettää se valtavasti.
En osaa olla sellainen emäntä ja jotenkin ahdistun toisista lapsista, pelkään jotenkin sitä vastuuta, että jos jotakin sattuu tai meillä on ihan tylsää.
Lisäksi erityisesti pojan kaverit on sellaisia energisia lapsia, että sisälletullessaan pojat aloittavat kaikenmaailman riehumisen, eli sellaisen tekemisen joka kuuluisi ulos. Ei siinä niin mitään, jos rauhassa leikittäisiin, eikä paikat hajoaisi leikeistä.
Joten kauaa eivät sisällä yleensä kerkeä leikkiä, kun useista kehoituksista huolimatta menee riehumiseksi ja silloin komennan ulos.
Tämä kuitenkin harmittaa suuresti. Haluaisin olla se kiva tyyppi ja haluaisin että kehtaisin ja jaksaisin lasten kavereita jne.
Tässä sulle oikea vastaus: Monet vanhemmat ei jaksa toisten lapsia ja siksi eivät päästä kotiinsa. Olen taistellut tätä vastaan vaikka kuinka monta vuotta ja ei auta. Vanhemmat ei vaan päästä.
Olen jo luovuttanut. Lapseni pääsee joskus kylään ja sillä on vain yksi kaveri jolle pääsee enemmän ja tätä poikaa mä kyllä suosin. Hänen kanssaan tehdään muitakin juttuja.
Nyt pojat jo niin isoja että kaikki osaa olla vielä hienosti. Olen sanonut että lastenhuoneessa on oltava.
Poika valitti etten saa nukkua sohvalla, kun kaverit on kylässä. Sanoin että nukun ja ei tarvitse meille tulla että menkää sitten muualle. No tajusi ettei ole varaa valittaa, kun muualle ei pääse.
mun on vaan pakko olla luonnollisesti, muuten ei tulisi kuuloonkaan aina meillä ramppaaminen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:42"]
Meillä sai naapurissa käydä sisällä vain synttäreillä. Muuten sai käydä kylässä, kunhan oltiin pihalla. Meille sai tulla sisälle. Syy oli se, että naapurissa oli aina tiptop ja meillä kaikki hujan hajan. Naapurissa ajettiin ne omatkin lapset usein ulos.
[/quote]
Ihan kuin itse olisin tän kirjoittanut. Meidän naapurissa oli siivousfanaatikko.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:35"]Koska tämä on meidän koti, ei sinun lapsesi koti. Omalleni olen sanonut, että pyydettäessä saa mennä kylään, ei muuten. Lapsesi pyytää joka päivä. Siksi omani on teillä-
[/quote]
juuri näin!
Koska tämä on meidän koti, ei sinun lapsesi koti. Omalleni olen sanonut, että pyydettäessä saa mennä kylään, ei muuten. Lapsesi pyytää joka päivä. Siksi omani on teillä-
Tuota, kannattaisiko kysäistä sieltä kyläpaikasta? Voimme täällä vain arvailla, mutta he osaisivat sanoa sen oikean syyn.
En tiedä, miksi lapsesi ja lapseni ovat mieluummin teillä. Ehkä teillä on siistimpää ja kivempaa kaikin puolin?
Me ei oteta usein vieraita, koska halutaan rauhoittaa arki-illat. Jos teille saa tulla leikkimään, miksi se haittaa jos meille ei?
Eihän meillä tarvitse tehdä kuten teillä, vain että se olisi reilua teille?
Meillä sai naapurissa käydä sisällä vain synttäreillä. Muuten sai käydä kylässä, kunhan oltiin pihalla. Meille sai tulla sisälle. Syy oli se, että naapurissa oli aina tiptop ja meillä kaikki hujan hajan. Naapurissa ajettiin ne omatkin lapset usein ulos.
Meillä käy usein yksi tapaus jonka äiti tekee kotona töitä, on hermoheikko, haluaa rauhaa ja hiljaisuutta. Jos tytöt yrittää mennä sinne, heittää vaan tylysti pihalle ja tulevat sitten meille.
Olen kyllä miettinyt miksi ko. vanhemmat edes hankki lapsen? Ensin tyttö päivän koulussa, sen jälkeen kavereilla, siitä JOKA arki-ilta harkoissa.
Surullista :(
Naapurin lapset on aika kurittomia, joten en jaksa heitä kotonani enkä muutenkaan pidä kovinkaan paljon vieraista lapsista meillä (jo kolmen omankin lisäksi). Omillenikin olen opettanut ja ovat sen myös sisäistäneet, että kavereille ei mennä kylään muulloin kuin jos kaveri pyytää JA kaverin vanhemmat antavat luvan.
Ekaluokkalaiseni kaveri on naapurissamme asuessaan eli isällään ollessaan aina tulossa meille kylään. Hän tulee soittamaan ovikelloa, kysyy voiko lapseni leikkiä. Sanon että sopii, saatte mennä pihaan. Se ei käykään, kun hänen pitäisi päästä meille sisälle. Joskus päästin, nykyisin en, tajusin ettei se lapsi muuten tajua että KUTSUMATTA EI MENNÄ KYLÄÄN. Oman lapseni haluan pitävän saman linjan, ymmärtävän että keneltäkään ei etenkään kysytä "MIKSEN mä voi tulla?" vaan sovitaan leikit ulos/ omaan kotiin eikä tungeta muiden kotiin. Tuo kaveri on jäänyt useasti kiinni valheesta ja syyttänyt omaa lastani omistakin mokistaan, asioita on selvitetty sitten aikuisten kesken ja oma lapseni on myös sanonut, että ei oikein tykkää kun kaveri huijaa ja vehkeilee. Muita ystäviään olen meille päästänyt ja kutsunut, yksin ei tarvitse olla. Tajuan kyllä että oma mielipiteeni tuosta kaverista vaikuttaa suhtautumiseeni, mutta mulla on oikeus päättää ketä meille tulee ja millä ehdoilla. Viimeksi hän sitten sanoi että "no kai me sit mennään meille" - tultuaan itse pyytämään lastani leikkimään. Olivat saaneet katsoa K-16 -leffaa ja surffata keskenään netissä.
Kerran päästin kaverin meille yökylään, aamulla heräsin kun hän puhui lapselleni miten "aikuiset menee tälleen toistensa päälle ja sisään ja menee pilluleikkejä" - jippii. Ei oo tulossa uusiksi. En ota kasvatusvastuuta enkä jaksa katsella enkä kuunnella kun tarjolla on parempaakin seuraa.
Meillä oli sama homma että kaverit ei saaneet tulla kuin harvoin ja arvatkaa vaan karisivatko ne harvatkin jossain vaiheessa... Omien lasten kaverit saa tulla ja ovat tervetulleita ettei ainakaan siitä syystä harvene näkemiskerrat
Ei ole kyse siitä että mikä olisi reilua meille. En ajattele niin pikkumaisesti :) Kyse on siitä, että lapset ITSE haluaisivat leikkiä myös kaverin kotona hänen leluillaan. Kaveri usein tuo lelujaan meille. Oma lapseni ei pyydä naapuria joka päivä meille, vaan naapuri myös soittaa itse usein ja pyytää päästä meille kyläilemään.
Tämä ei ole siis minulle mikään elämää suurempi ja vakava ongelma, kunhan pohdin syitä siihen miksi vierailu ei ole ok.
Haluan, että lapseni leikkivät ulkona. Siis ei meillä eikä teillä YMMÄRRÄTKÖ? Lapsesi jankuttaa ja jankuttaa sekä vaatii selitystä miksei muka voi tulla kylään ja omani antaa sitten joskus periksi.