Missä Suomen murteessa isoisää kutsutaan "papaksi"?
Minun savolaiseen kielikorvaan särähtää kun jotkut kutsuvat isoisää papaksi, sillä pappa tarkoittaa ruotsiksi isää. Ukki ja vaari ovat samaa sarjaa kuin isoäitiä tarkoittavat mummo tai mummi. Ei kai kukaan kutsu isoäitiääkään mammaksi, joka tarkoittaa ruotsiksi äitiä.
Kommentit (91)
Pappa on aina ollut pappa. Lounais- Suomi.
Isoisäksi kutsuminen kuulostaisi oudolta.
Olen Päijät-Hämeen murrealueelta (savolaismurre) ja täällä isoisää sanotaan papaksi.
Mun isoäiti oli mamma. Ja isoisä pappa. Uusimaa-Häme-Lappi on isovanhempien alueet.
Lounaismurteissa isoäiti on mamma ja isosisä pappa. Poikkeuksetta. Myös vanhoja kylänmiehiä ja -naisia tituleerataan noin, esim. "Peltosen mamma", "Suomisen pappa"
Vierailija kirjoitti:
Isoisäksi kutsuminen kuulostaisi oudolta.
Eikö ukki ole tuttu ilmaus?
Mun pappa oli samalta alueelta ja häntä kutsuimme papaksi.
Mamma ja pappa, tietysti. Mitä ihmettä Ap, oletko tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Mun pappa oli samalta alueelta ja häntä kutsuimme papaksi.
Siis Päijät-Hämeen alueelta, viestiin 3 viitaten.
Äidinäiti on mummi ja isänäiti on mummu. Tai toisinpäin.
Meillä länsirannikolla isoisä on ollut jo usean sukupolven ajan pappa. Mitä ihmeellistä siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Lounaismurteissa isoäiti on mamma ja isosisä pappa. Poikkeuksetta. Myös vanhoja kylänmiehiä ja -naisia tituleerataan noin, esim. "Peltosen mamma", "Suomisen pappa"
No ei ole poikkeuksetta. Meillä pappa ja mummo.
Porin seutu. Perinteisesti tuffa, mutta pappa oli helpompi sanoa.
Meidän lasten isovanhemmat oli Mamma ja Pappa. Pirkanmaalla.
Minun isoäitini oli Grossmama.
Itse en ole vielä miettinyt, minkä nimityksen haluan, mummo ei oikein iske, ehkä mammi tai jotain.
Taitaa perheet usein itse sopia miten kutsutaan, kun kaikenlaisia kuulee, suurin osa ihan viehättäviä.
Lapsilla on normaalitapauksissa kahdet ispvanhemmat (jos ovat elossa) niin ei kaikki olla olla mummo ja vaari.
Ap:lle tiedoksi "far" (vaari) on ruotsia ja tarkoittaa isää, pappa on ns. lastenkieltä.
Samoin "mor" = äiti, virallinen sana, ja mamma on äiti epävirallisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mamma ja pappa, tietysti. Mitä ihmettä Ap, oletko tosissasi?
Eikö jokainen suomalainen ole sen verran ruotsia opiskellut että nuohon ovat puhtaita ruotsin kielen sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäksi kutsuminen kuulostaisi oudolta.Eikö ukki ole tuttu ilmaus?
En tunne ketään joka sanoisi ukiksi.
Ihan Helsingistä olen, suomenkielinen ja mulla on kaksi pappaa
Olen kutsunut papaksi, alueina Kanta-Häme ja Pirkanmaa.
Meillä pappa onkin Papa ❤️ olisko Ruotsista tullut iskän mukana tänne Länsi-Suomeen.
Koulut kesken?