Missä Suomen murteessa isoisää kutsutaan "papaksi"?
Minun savolaiseen kielikorvaan särähtää kun jotkut kutsuvat isoisää papaksi, sillä pappa tarkoittaa ruotsiksi isää. Ukki ja vaari ovat samaa sarjaa kuin isoäitiä tarkoittavat mummo tai mummi. Ei kai kukaan kutsu isoäitiääkään mammaksi, joka tarkoittaa ruotsiksi äitiä.
Kommentit (91)
Olen ositain ruotsalainen ja jo äitini kutsui isoisääni papaksi ja minä myös.
Asun Forssassa ja Äitini asui lapsuudessaa kirkkonumella. Ei taustamme muuten tule ilmi
Sukuni on Pohjois-Savosta ja lapsuudessani isovanhemmat olivat mummo ja ukki sekä mummi ja pappa. Nykyään olen varsinais-suomalainen ja omat lapseni sanovat mamma ja pappa sekä mummi ja pappa. Aikoinaan tänne muutettuani tuo isoäidin mammaksi kutsuminen oli outoa mutta vuosien kuluessa tottunut :) täällä Turun seudulla tosiaan isoäiti on lähes kaikissa suomenkielisissä
perheissä mamma !
Oulussa sekä omassa lapsuudessa että nyt omilla lapsilla on mummo ja pappa.
Olen päiväkodissa töissä, joten isovanhempien nimityksistä on aika laaja kokemus. Mummo ja pappa on täällä Oulussa ne yleisimmät. Myös mummia kuulee käytettävän, mutta vaari, ukki tai mummu on yleensä vain sellaisilla, jotka ovat mualta suomea kotoisin. Tuota mammaa en ole koskaan kuullut käytettävän. Mutta muutamalla lapsella on kyllä ollut muori.
Pohjois-Suomessa on mummu ja pappa. Nykyään tullut muotiin myös vaari, mutta se näin vanhemman korvaan kuulostaa hienostelulta.
Oulusta 150 km etelään meillä oli mummo ja pappa.
Etelä-Pohjanmaalla on aina ollut mummo ja pappa.
iik!
nyt oon kutsunut sitten isovanhempia väärin, sori siitä😁
isoisäni oli pappa
isoäitini oli mamma
Savossa kutsutaan äidin puolelta isoisää papaksi ja isoäitiä mammaksi.
Meillä on 2 isoisää. Molemmat on pappoja. Toinen on Pentti-pappa , sekaannuksen välttämisksi. Helsinki- Porvoo.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti oli mamma. Ja isoisä pappa. Uusimaa-Häme-Lappi on isovanhempien alueet.
Niin munkin. Mun isovanhemmat oli Lounais-Suomesta. Toiset Helsingistä kotoisin olevat isovanhempani olivat mummo ja vaari.
Isovanhemmat on tietenkin mamma ja pappa.
Häme/Turku
Vierailija kirjoitti:
Eikä siellä olekaan paappa?
Mummi ja vaari on ollut käytössä meillä. Itä-häme ja keski-suomi (karjala). Pappa on minusta aina kuulostanut oudolta juuri siksi että se on ruotsiksi isä.
Vierailija kirjoitti:
Mummi ja vaari on ollut käytössä meillä. Itä-häme ja keski-suomi (karjala). Pappa on minusta aina kuulostanut oudolta juuri siksi että se on ruotsiksi isä.
Mulle taas vaari on outo kun se tulee sanasta far 😀
Mummu ja pappa täällä Pohjois-Pohjanmaalla ovat aina isovanhemmat olleet.
Etelä-Pohjanmaalla sitten on faffa, fammu momma/mumma ja ???? Miksi sanotte äidin isää? muffa?
Pohjanmaa-eteläpohjanmaa- huunnalla kyllä tuli tutuksi yös faari ja paappa- nimitykset.
Pirkanmaa / Kanta-Häme ja pappa + mummo meilläkin.
Itä-Suomesta kotoisin olevan miehen puolella mummi ja ukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siellä olekaan paappa?
Mun eteläpohjalaiset isovanhemmat oli mumma ja paappa. Savolaiset mummo ja ukki.
Molemmat pappani olivat pappoja Hämeenlinnassa.
Kymenlaaksossa on mammoja ja pappoja, tai ainakin on ollut.