Missä Suomen murteessa isoisää kutsutaan "papaksi"?
Minun savolaiseen kielikorvaan särähtää kun jotkut kutsuvat isoisää papaksi, sillä pappa tarkoittaa ruotsiksi isää. Ukki ja vaari ovat samaa sarjaa kuin isoäitiä tarkoittavat mummo tai mummi. Ei kai kukaan kutsu isoäitiääkään mammaksi, joka tarkoittaa ruotsiksi äitiä.
Kommentit (91)
Eiköhän sitä käytetä vähän joka murteessa. Enempi tapa ja tottumiskysymys, kuin murreasia ja varmaan jonkun verran sukupolviasiakin. Ainakin omassa lapsuudessani Hämeessä nykyisellä Pirkanmaalla 60-70-luvulla kaikki tuntemani lapset käytti muotoa mummo ja pappa. Myös oma 90-luvulla syntynyt lapseni käyttää tuota muotoa luonnollisesti, koska vanhempansa on aina mummosta ja papasta puhunut. Mummo ja Vaari voisi olla seuraavaksi lähin jota voisin käyttää, mutta loput muodot ukkeineen ja mummineen tuntuvat erittäin vierailta.
sekä pappa että vaari (far) tarkoittaa isää
mamma ja muori (mor) äitiä
på svenska
Mutta vallan hyvin voi käyttää myös isovanhemmista, isoisä ja isoäiti ovat turhan viralliset ilmaukset perheen sisällä.
Minulla tosin oli juurikin isoäiti ja isoisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamma ja pappa, tietysti. Mitä ihmettä Ap, oletko tosissasi?
Eikö jokainen suomalainen ole sen verran ruotsia opiskellut että nuohon ovat puhtaita ruotsin kielen sanoja.
No kyllä aika monessa kielessä on mamat ja papat käytössä, entä sitten?
Itå-Suomessa eli Savossa ja Karjalassa ukki ja mummo lienevät ne yleisemmät termit kuin pappa ja mamma.
Mummu, mummi ja pappa pohjanmaalla tai muffa, faffa, fammu. Ukki, vaari sun muut tuorat outoja.
Vierailija kirjoitti:
Mamma ja pappa, tietysti. Mitä ihmettä Ap, oletko tosissasi?
Pappa totta kai , mutta itselleni taas mamma tuntuu erittäin vieraalta. Mummo on mummo, eikä mikään mummi, tai mamma. Näin siis meillä, mutta nämähän tosiaan ihan tottumiskysymyksiä, eikä niinkään alue, tai murre kysymyksiä. Eiköhän tämä jokaiselle tule vanhempien kautta, eli alat 99% varmuudella käyttämään sitä muotoa, mitä vanhempasi käyttävät.
No kyllä täällä karjalassakin papaksi sanotaan. Mummi/mummo ja pappa.
Meillä on ämmi ja pappa. Oulussa asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounaismurteissa isoäiti on mamma ja isosisä pappa. Poikkeuksetta. Myös vanhoja kylänmiehiä ja -naisia tituleerataan noin, esim. "Peltosen mamma", "Suomisen pappa"
No ei ole poikkeuksetta. Meillä pappa ja mummo.
Lapissa myös yleisesti mummo ja pappa, myös ukki. Ennen oli enemmän myös ämmiä ja äijiä, mutta isoäitiä ja isoisää ei varmaan missään oman perheen kesken yleisesti käytetä.
Oudoimmalta ovat kuulostaneen pohjanmaalaisten tummu ja tuffa.
Mä en ole ikinä ajatellut tuota murrejuttuna, sillä täällä päin kuulee kyllä käytettävän niin pappaa, ukkia kuin vaariakin. Pappa ehkä yleisin ja ukki harvinaisin.
-Oulu
Kun lapsella on usempia isovanhempia, voidaan käyttää eri nimityksiä. Toisinaan se pappa on niin perusteellisesti juurtunut sekä isän että äidin sukuun, että yksi on Matti-pappa ja toinen Veikko-pappa eikä muita nimityksiä käytetä, vaikka ukki ja vaari muuten kävisivät.
Meilläkin ( Jkl) on ollut niin pappa kuin vaari ja mummi ja mummo.
itse toivon joskus olevani muori.
Ämmi ja Taatto ovat ainoat oikeat ilmaisut!
Itse asun Pohjois-Pohjanmaalla, ja minulla on ollut mummu, pappa ja vaari. Äidin äiti kuoli jo kauan ennenkuin synnyin, joten siksi yksi mummu. Äidin isä oli pappa (rauha hänen sielulleen) ja isäni isä oli vaari (rauha hänen sielulleen).
Omilla lapsillani on mummu ja tummu, sekä kolme pappaa etunimiliitteellä (tyyliin Matti-pappa).
Siirtokarjalaiset isovanhemmat olivat mummo ja pappa. Yksi sukupolvi aiemmin isoisä olisi ollut äijä - isälleni hänen isoisänsä oli äijä.
Äidin suku Pirkanmaalta. Isoäiti mummu, isoisä taata.
Enkä minä tai joka sanoisi vaariksi.