Missä Suomen murteessa isoisää kutsutaan "papaksi"?
Minun savolaiseen kielikorvaan särähtää kun jotkut kutsuvat isoisää papaksi, sillä pappa tarkoittaa ruotsiksi isää. Ukki ja vaari ovat samaa sarjaa kuin isoäitiä tarkoittavat mummo tai mummi. Ei kai kukaan kutsu isoäitiääkään mammaksi, joka tarkoittaa ruotsiksi äitiä.
Kommentit (91)
Täällä Etelä-Suomessa sanotaan mummu ja pappa.
Etelä-Pohjanmaalla meillä oli pappa ja paappa. Ja mummu ja mamma. Miehen isoäiti oli momma.
Meillä on mummu ja tuffa. Satakunta. Ukkeja on vain tarinoissa
Vierailija kirjoitti:
Keski-pohjanmaalla isoisä on TUORA ..... Enpä ollut moisesta ennen kuullut, enennkuin sukuun tuli jäsen seiltä suunnalta....
Olen Keski -Pohjanmaalta enkä ole koskaan kuullutkaan sanasta Tuora. Meilläpäin isoisää sanottiin sanalla TUTA . Aikuiset saattoivat sanoa että TUHARI. Lapset eivät.
No pappa on pappa kaikkialla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla meillä oli pappa ja paappa. Ja mummu ja mamma. Miehen isoäiti oli momma.
Tai jollakin oli mumma.
Minun Etelä-Pohjalaiset isovanhemmat olivat mummu ja pappa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Savossa isovanhempia ihan kutsutaan, ukiksi ja mummoksi
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi mummia, vaari ja pappa (Helsinki)
Omaan korvaan mummu-sana on aina kuulostanut ihan kamalalta ...
Minä olen kyllä mummu. Siihen totuin lapsena ja se sana tuo lämpimät läikähdykset mieleeni. Sekä mummo että mummi ovat vieraita enkä halunnut sellainen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-pohjanmaalla isoisä on TUORA ..... Enpä ollut moisesta ennen kuullut, enennkuin sukuun tuli jäsen seiltä suunnalta....
Olen Keski -Pohjanmaalta enkä ole koskaan kuullutkaan sanasta Tuora. Meilläpäin isoisää sanottiin sanalla TUTA . Aikuiset saattoivat sanoa että TUHARI. Lapset eivät.
Keski- Pohjanmaalla Kokkolassa sanotaan sioäidistä tummu en tiedä missä Perhossa noin sanotaan
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka ymmärtävät ruotsia, niin 'pappa betalar' on ilman muuta että isä maksaa.
Meidän suvussa se on tuta (Keski-Pohjanmaalla myös)