Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka montaa eri kieltä osaat puhua?

Vierailija
25.12.2020 |

Gallup! Montako eri kieltä on hallussa niin, että pystyt keskustelemaan normaalilla, ymmärrettävällä tasolla? Halutessasi voit luetella osaamasi kielet.

Itse osaan 5 eri kieltä.
Suomi, ruotsi, englanti, saksa ja sveitsinsaksa.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä ja ystävien kanssa keskustelen sujuvasti suomeksi, ruotsiksi, ranskaksi, englanniksi ja espanjaksi. Kirjahyllyssä enemmän muita kuin suomenkielisiä kirjoja.

Vierailija
42/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi äidinkielenä ja töissä pidän koulutuksia ruotsiksi ja englanniksi. Eli vahva osaaminen kolmessa kielessä. Sitten on espanja ja saksa joita osaan hieman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun 8-9 kieltä sujuvasti

Vierailija
44/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kieliä, joita olette yrittäneet opetella

ja jättäneet sikseen?

Mulla kävi näin nykykreikan ja tanskan kanssa. Ei ollut varmaan tarpeeks motivaatiotakaan.

Ittekseni tutustuin. Kreikka on täysin erilainen kuin muut kielet. Tanska taas kuulostaa puurolta, ei saa mitään selvää.

Ehkä ryhmässä olisi lähtenyt.

Vierailija
45/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun 8-9 kieltä sujuvasti

Toi on kieliä osaamattoman varma tuntomerkki. Kehuskelu.

Noloa.

Vierailija
46/60 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi, englanniksi ja italiaksi osaan käydä sujuvaa keskustelua abstraktimmistakin aiheista. Noin viidellä muulla kielellä ymmärrän keskustelukumppania ja osaan ainakin jotain vastailla + käytännön asioita hoitaa.

47/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tässä muutama hyvä sivusto, joidenka kautta olen mm itse opiskellut espanjaa. Listaan linkit alle lyhyt linkkeinä, jotta nämä varmasti mahtuu kaikki mukaan:

Espanja: https://oke.io/M39ex

Japanin opiskelu videon muodossa: https://oke.io/ZHJ2WCt

Heprea (ei ehkä niin suosittu, mutta suosittelen) https://oke.io/TOs0au

Englannin kuuntelu ja ääntäminen: https://oke.io/hkmmr7Z

Arabia: https://oke.io/vBLJ1TR

Ranska: https://oke.io/ldRG7o

Ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä Thaimaan aakkosten opettelu: https://oke.io/hP5GSaq0

Toivottavasti tästä on jollekkin apua kielten opiskeluun :)

Vierailija
48/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmea uskallan sanoa osaavani.

Tosin sitten välillä ymmärränkin yllättäen vaikkapa ruotsia, vaikken sitä osaa itse puhua, mutta en silti sanoisi osaavani.

Vierailija
49/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittä.

Vierailija
50/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja jättäneet sikseen?

Mulla kävi näin nykykreikan ja tanskan kanssa. Ei ollut varmaan tarpeeks motivaatiotakaan.

Ittekseni tutustuin. Kreikka on täysin erilainen kuin muut kielet. Tanska taas kuulostaa puurolta, ei saa mitään selvää.

On sellaisia, jotka olen jättänyt useasti kesken, mutta aina tarkoituksena palata asiaan sitten kun on taas voimia.

Tosin ruotsi on sellainen, että joskus saan idean taas aloittaa, mutta mielenkiinto loppuu oikeastaan ennen kuin teen yhtään mitään. Saatan kyllä etsiä jonkun sivuston jossa sitä voi harjoitella, mutten lue sanaakaan kun jo tajuan, ettei ole motivaatiota.

Vierailija
51/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsinsaksa on kyllä ihan saksaa eri osaat neljää kieltä ja yhtä saksan kielen murretta.

Täällä toinen sveitsinsaksan puhuja. Vaikka sveitsinsaksaa pidetään murteena, niin kyllä kirjakieli ja sveitsinsaksa käytännössä aika kaukana toisistaan ovat. Esim. skandinaaviset kielet ovat lähempänä toisiaan, ja ne lasketaan eri kieliksi. Tietenkin se milloin murre muuttuu eri kieleksi, on jatkumo ja on hyvin poliittinen kysymys. Mutta kun seurasin sveitsiläisten lasten koulunaloitusta, niin kyllä voi oikeasti sanoa, että heidän ensimmäinen vieras kielensä on Hochdeutsch.

Kolmas sveitsinsaksan puhuja täällä. Kyllä kyseessä on eri kieli. Ainoa syy, miksei sveitsinsaksa ole virallisesti oma kielensä, on että siitä ei ole virallista kirjoitettua muotoa. Murteita on sitten sveitsinsaksan sisällä useita. Saksansaksa on heille vieras kieli. Kun sveitsiläinen saksalaisen kohdatessaan puhuu hänelle hochdeutschia niin olen useammankin saksalaisen kuulleen innostuneena toteavan, että hänhän ymmärtää sveitsinsaksaa yllättävän paljon! (vaikka sveitsiläine puhui hänelle "normaali"saksaa)

Saksan osaaja ymmärtää sveitsinsaksaa suunnilleen yhtä paljon kuin hollantia.

Vierailija
52/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja jättäneet sikseen?

Kreikka on joo ihan erilainen kuin muut osaamani enkku, ruotsi, saksa (tanskaa ja hollantia ymmärrän jonkin verran, mutta en puhu sanaakaan).

Vierailija
53/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on keskimäärin aika laaja kielitaito. Saadaan olla ylpeitä!

Vierailija
54/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kaksi. Suomi ja englanti. Ruotsin opit eivät koskaan pysyneet päässä, vaikka sainkin hyviä arvosanoja. Kaikki unohtui aina parin kuukauden jälkeen kurssin päättymisestä. Kun eihän sitä kieltä kuule juuri missään. Jos opiskelisin sitä hetken, se palautuisi kyllä äkkiä. Osaan saman verran espanjaa ja hollantia.

Vierailija
55/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natiivisti suomi, ruotsi, englanti (kaikki tasolla C.2) sujuvasti ranska (C.1.2), hyvin saksa ja italia (molemmat C.1.1). Näiden kielitaito testattu virallisesti 2018-2021. Lisäksi osaan hyvin jiddišiä ja kroatiaa (tasoja ei testattu). Muu kielitaito: latina, klassinen kreikka, klassinen egypti ja kopti.

Vierailija
56/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja jättäneet sikseen?

Nyt innostuin Tanskasta, pitäiskö yrittää...

Vierailija
57/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi

Pohjoissaame

Englanti

Ruotsi

Saksa

Espanja

Kolme ensimmäistä lapsena, loput koulussa.

Vierailija
58/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi, Englanti, Suomi, Norja, Saksa. Tuossa järjestyksessä.

Vierailija
59/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää, tataaria, puolaa ja suomea erittäin hyvin. Englantia melkein edellisten tasoisesti. Ruotsia tyydyttävästi. Saksaa tosi heikosti, vaikka opiskelinkin sitä ahkerasti.

Vierailija
60/60 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja englanti. Alkeita muutamaa kieltä sieltä ja täältä, mutta en niin hyvin että voisi oikein keskustella mitä vain. Kotikieli on englanti ulkomaalaisen puolisoni kanssa. Suomi äidinkieli mulla.