Isovanhemmat suuttuvat
tämän tästä. Siis omat vanhempani. Aina teen jotain sellaista, josta he loukkaantuvat. En käy äitienpäivänä, en muista isäni syntymäpäivää, en saavu grillijuhliin, en käy tarpeeksi usein, vien lasta hoitoon liian usein tai liian harvoin. Mistä tällainen käytös johtuu?
Kommentit (39)
Lopeta ainakin puhumasta heistä isovanhempina. Ottaa aina korvaan tuo lasten kautta määrittely.
En, suuttuvat siitäkin. Eikä heillä riitä älliä analysoida omaa käytöstään. Kunhan suhaavat primitiivitunteesta seuraavaan.
ap
Siis no minä heitä pitäisi kutsua? Rautakaupan myyjä ja toimistotyöntekijä suuttuvat aina. Parempi?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:23"]
Lopeta ainakin puhumasta heistä isovanhempina. Ottaa aina korvaan tuo lasten kautta määrittely.
[/quote]
No siinä oikein mielensäpahoittaja linjoilla. Haluatko sinä kertoa ap:lle, mikä toisia ihmisiä sapettaa, näytät kun olevan itse samanlainen.
"En käy äitienpäivänä, en muista isäni syntymäpäivää, en saavu grillijuhliin, en käy tarpeeksi usein"
Jospa miettisit tuota lausettasi vahan aikaa, ehka heilla on syytakin suutahtaa. Varsinkin jos viela odotat heilta syntymapaivalahjaa ja kallista lastesi muistamista jouluna ja merkkipaivina.
Jos asutaan edes kohuullisen väimatkan päässä, niin hyviin ja ystävälisiin tapohin kuuluu muistaa niitä vanhemia äitienpäivänä, isänpäivänä, muistaa synttärit ja kieltäytyä grillijuhlakutsusta, jos sinne ei pääse. Mitään viimetipan peruutuksia ei tule tehdä, vaan kutsuttaessa kieltäytyy.
Lapsi, joka ei käyttäydy edelläkuvatulla tavalla, onk yllä ansainnut sen, että vanhemmat suuttuvat.
Mielestäni vanhempien tehtävä on muistaa lapsiaan, lapsilta ei voi eikä saa odottaa mitään. Eli täysin eri mieltä kuin seiska. Lapset muistavat, jos muistavat. Kunnioitus ansaitaan, se ei tule automaattisesti.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:25"]
Siis no minä heitä pitäisi kutsua? Rautakaupan myyjä ja toimistotyöntekijä suuttuvat aina. Parempi?
[/quote]
Miten olisi vanhemmat? Koska omalle lapselleenhan he tuntuvat suuttuvan, ei lapsenlapselleen.
Mutta mitäs jos Ap vaikka nyt sanoisi vanhemmilleen, että muistuttavat, jos haluavat, että muistetaan?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että oletetaan ihmisten muistavan itselle tärkeät päivät. Jos se on niin tärkeää, niin sitten muistuttaa. Jos toinen ei sitten sitä huolimatta muista, voidaan puhua jo välinpitämättömyydestä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:37"]
Mielestäni vanhempien tehtävä on muistaa lapsiaan, lapsilta ei voi eikä saa odottaa mitään. Eli täysin eri mieltä kuin seiska. Lapset muistavat, jos muistavat. Kunnioitus ansaitaan, se ei tule automaattisesti.
[/quote]
Mielesäni sellaista ihmistä ei voi kunnioittaa, joka ei muista eikä kohtele arvostavasti edes vanhempiaan ( on siitten eri asia, jos vanhemmat ovat pedofiileja yms, mutta tästähän ei voi olla kysymys, koska ap on kuitenkin vienyt omia lapsiaan heille hoitoon)
Jos lapselta ei vaadita sitä, että hän kohtelee omia vanhempiaan ystävällisesti, kunnitoittavasti ja hyvien tapojen mukaisesti, niin tuskin oppii niitä hyviä tapoja muuallakaan. Tämä taas on karhunpalvelus lapselle. Jos suhtautuminen, jokaiseen ihmiseen on se, että kunnioitus pitää ansaita, niin sitähän jää ilman työpaikkaa, ilman hyviä ihmissuhteita, ilman ystäviä... Hyvät tavat ovat kuin liikennesäännöt: jos noudatamme niitä, törmäyksiä harvemmin tulee. Kuten liikenteessäkin, osa hyviä tapoja on se, että pidämme toisaalta huolen siitä, että noudatamme itse niitä sääntöjä, mutta olemme aina valmiita siihen ajatukseen, että kohta joku on jossain, joka ei niitä noudata. Näin pääsee niistä karikoistakin eteenpäin. Ja lisäksi tietoisuus siitä, että vaikka pyrkii siihen täydellisyyteen, niin tietää, että itsekin voi mokata.
No mikset sitten tee mitä he pyytävät? Kyllä äitienpäivänä ja sen sellaisina KUULUU muistaa. Se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.
Loukkaantuvat varmaan siksi kun et käy äitienpäivänä, et muista isäsi syntymäpäivää, etkä saavu grillijuhliin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:06"]
No mikset sitten tee mitä he pyytävät? Kyllä äitienpäivänä ja sen sellaisina KUULUU muistaa. Se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.
[/quote]No kaikki nyt eivät vaan ole koko ajan kalenterit kädessä.
Mulla saattaa ainakin unohtua jotkut synttärit ellen heti onnittele silloin, kun puhelin muistuttaa.
En tee sitä mitään ilkeyttäni, päivä vaan täyttyy kaikesta touhusta ja se muistamisajatus vain karkaa päästä.
Onneksi mun kaverit, ystävät ja sukulaiset ovat sen verran aikuisia, että eivät loukkaannu moisesta vaan soittavat vaikka sitten itse mulle "unohtuiko taas jotain?" :D
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:06"]
[/quote]No kaikki nyt eivät vaan ole koko ajan kalenterit kädessä.
Mulla saattaa ainakin unohtua jotkut synttärit ellen heti onnittele silloin, kun puhelin muistuttaa.
En tee sitä mitään ilkeyttäni, päivä vaan täyttyy kaikesta touhusta ja se muistamisajatus vain karkaa päästä.
Onneksi mun kaverit, ystävät ja sukulaiset ovat sen verran aikuisia, että eivät loukkaannu moisesta vaan soittavat vaikka sitten itse mulle "unohtuiko taas jotain?" :D
[/quote]. Aika loukkaavaa ja ylimielistä sanoa, "etten kulje kalenteri kädessä". Ei kukaan muukaan kulje mutta pystyvät silti olemaan kohteliaita.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:13"]
Aika loukkaavaa ja ylimielistä sanoa, "etten kulje kalenteri kädessä". Ei kukaan muukaan kulje mutta pystyvät silti olemaan kohteliaita.
[/quote]
Mun mielestä ei voi sanoa suoraan, että on epäkohtelias, jos ei muista kaikkien ihmisten synttäreitä, vuosipäiviä ynnä muita. Niitä on kuitenkin oikeasti aika paljon, meitäkin on pelkästään sisaruksia 5kpl ja siihen päälle kaikkien lapset, mun ja miehen vanhemmat, ystävät jne.
Välillä nyt vaan käy niin ettei muista vaikka aikomus onkin hyvä. Yleensä muistan, mutta en aina. Mielestäni on hullua suuttua siitä, jos toinen ei muista omaa tärkeää päivää. Onneksi myös tiedän, että en ole ainoa, onpahan äitinkin joskus unohtanut mun syntymäpäivän enkä tajunnut ollenkaan, että oli tuolloin epäkohtelias ja ylimielinen, mielestäni se oli vain hauskaa ja soitin seuraavana päivänä äidilleni nauraen.
Oman mieheni ja lasteni synttärit toki muistan varmuudella, mutta muut on vähän niin ja näin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:25"]
[/quote]
Miten olisi vanhemmat? Koska omalle lapselleenhan he tuntuvat suuttuvan, ei lapsenlapselleen.
Mutta mitäs jos Ap vaikka nyt sanoisi vanhemmilleen, että muistuttavat, jos haluavat, että muistetaan?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että oletetaan ihmisten muistavan itselle tärkeät päivät. Jos se on niin tärkeää, niin sitten muistuttaa. Jos toinen ei sitten sitä huolimatta muista, voidaan puhua jo välinpitämättömyydestä.
[/quote]
Onko sulla mukavat vanhemmat? JOs on, niin et voi verrata omaa tilannettasi ap tilanteeseen jonka vanhemmat kaikesta päätellen ovat idiootteja.
Minusta isovanhemmilla ei ole oikeutta "suuttua" tai jos onkin, ei ole asiallista tuoda sitä esille. Nielkööt kiukkunsa tykönään! Suuttuminen on lapsellista ja lapsenomaista käytöstä joka ei enää kuulu isovanhempi-ikäisille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:22"]
Onko sulla mukavat vanhemmat? JOs on, niin et voi verrata omaa tilannettasi ap tilanteeseen jonka vanhemmat kaikesta päätellen ovat idiootteja.
[/quote]
Onhan mulla itse asiassa :D
Ap:n vanhemmille ei kieltämättä varmaankaan voisi sanoa, että muistuttavat, jos haluavat muistettavan, vaan ovat marttyyrihatut päässä odottamassa, että on PAKKO muistaa ja jos ei muista, niin sitten voi olla niin kovin loukkaantunut, kun oma lapsi on niin kovin kylmä ja kauhea xD
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:24"]
Minusta isovanhemmilla ei ole oikeutta "suuttua" tai jos onkin, ei ole asiallista tuoda sitä esille. Nielkööt kiukkunsa tykönään! Suuttuminen on lapsellista ja lapsenomaista käytöstä joka ei enää kuulu isovanhempi-ikäisille ihmisille.
[/quote]Sulla on omituisia odotuksia ihmisille. Kyllä sitä loukkaantuu ja mielensä pahoittaa vanhempanakin jos huonosti kohdellaan tai pahasti sanotaan. Tulet sen näkemään kun olet itse isovanhempi-ikäinen jos et muuten usko.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:24"]
[/quote]Sulla on omituisia odotuksia ihmisille. Kyllä sitä loukkaantuu ja mielensä pahoittaa vanhempanakin jos huonosti kohdellaan tai pahasti sanotaan. Tulet sen näkemään kun olet itse isovanhempi-ikäinen jos et muuten usko.
[/quote]
No varmasti pahoittaa, mutta ei pitäisi pahoittaa jostain siitä, että jotain synttäreitä ei satuta muistamaan.
Etkö voi kysyä heiltä?