Millaista astiastoa keräätte nuorelle?
Laseja? Lautasia? Aterimia?
Meillä 19 vuotiaalla on ultima thulea ja pentikkiä sekä carelia aterimet.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö joku tätä tosissaan? Itsellä oli nuorena kyllä kaikki muut asiat mielessä kuin astiat.
Ehkä tämä on joku parempien/hienompien piirien juttu, niin kuin joku aiemmin arveli. Itse vahvasti keskiluokkaisesta taustasta, samoin kuin lähes kaikki kaveritkin. Opiskeluaikana n. 15 v sitten asuttiin kaikki soluasunnoissa ja astiat oli mikä mistäkin. Tai sitten en vaan kiinnittänyt huomiota jos jollain olikin joku yhtenäinen astiasto.
Tämä nimenomaan ei ole rikkaiden tai akateemisten sukujen pakkomielle, vaan pienituloisen duunariluokan. Jokuhan täälläkin kommentoi, että tulisi liian kalliiksi ostaa kaikki kerralla, siksi keräävät vuosia jotain edullista sarjatuotantoa.
Ehkä teidän kotonanne ajateltiin asioita pidemmälle ja arvostettiin oikeasti elämässä tärkeitä asioita?
Ahaa, eli meneekö samaan kategoriaan kuin lasten kalliit trikoovaatteet, Gugguu tai mitä niitä on? Että on tietyn pienen piirin huvia.
Ei ole ikinä tullut mieleen että astioiden hankintaa pitäisi jotenkin suunnitella saati kerätä varastoon etukäteen. Niitä ostetaan silloin kun tarvitaan. Mitä astiastot edes maksaa, muutaman satasen? Jos ei sellaiseen ole varaa, silloin kannattaa varmasti käyttää se raha olennaisempaa ja hankkia edullinen astiasto prismasta tms.
Kun lapsi aikanaan lähtee kotoa, mennään varmaan yhdessä ostamaan hänelle kaikki tarpeellinen. Onneksi siihen on vielä vuosia aikaa 😊
Luulen että tuo kirjoittaja tarkoitti juuri sitä, että pienituloisemmat duunariperheet keräävät tuolla lailla hitaasti ja kuppi kerrallaan sitä astiastoaan vuosikaudet, kun taas hyvätuloisempi voi ostaa lapselleen astiaston kerralla silloin kun tarvitaan.
Kyllä minunkin kaveripiirissäni astiastoa keräsivät yläasteelta asti nimenomaan duunariperheen nuoret.
Mä nimenomaan en saanut mitään ponnistaessani sieltä duunari/keskitulosta maailmalle ja tahdon tarjota lapsilleni parempaa. Mitään jumalattoman suurta kahviastiastoa ei kerätä pieneen kämppään vaan idea nimenomaan on että pikkuhiljaa ja nuoren mielipide on kuunneltu astiaston mallista.
Minäkin vaatimattomista oloista tulleena haluan auttaa omaa nuorta. Autokoulu tai kielikurssi ovat heittämällä tärkeämpiä kuin astiat.
Mummo onneksi maksoi autokoulut ja kielikurssin nuori maksoi säästämillämme varoilla.
Mikä ero siinä on et astiat ostetaan kun nuori muuttaa vrt niitä on valmiina kun nuori muuttaa? Tai että nuori saa astioiden lisäksi sohvan tai kielikurssin? Tai että nuorella on jo se pesämunakin astioiden lisäksi? Onko ero siinä että se on arabia eikä Ikea? Kuulostatte naurettavalle. Omasta puolestani voin sanoa että ostin nuorena arabian melko täydellisen astiaston lopettavan firman kokoushuoneesta parilla sadalla markalla ja siitä saa aika paljon enemmän nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kun muuttavat kotoa, niin voivat siivota kaapeista jotain mukaansa ja ostan itselleni uutta.
Klassikko lapsuudestani, kun yritin toimia ekologisesti ja samalla vähentää hamstraajavanhempien tavaramäärää.
Olisi vain pitänyt jättää romut vanhemmille ja suoraan ostaa itselle priimaa (tai kirpparilta), sen vähän mitä tarvitsin.
Ööööö mä ainakin itse sen poikaystäväni kanssa haiusin astiat ostaa ja valita, karseeta olisi ollut jonkun muun valkkaamaat saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin miljoona-asuntoon ja uusiksi meni kaikki huonekaluista vaatteisiin. Astiat valittiin Ikean valkoiset ne 50 senttiä maksavat lautaset joissa toinen puoli lasia. Ihan huiput ja kestää hyvinä huomattavasti kauemmin kuin vaikka Arabian astiat. Ja ovat paremman näköisiä ja käytännöllisiä. Sopivat myös tiskikoneeseen.
Onko tämä läppä? Uusitte vaatteet muuton yhteydessä? Saitteko jonkun lottovoiton vai miksi ihmeessä kaikki uusiksi? Ikean astiat toki järkevä valinta.
Oli ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ööööö mä ainakin itse sen poikaystäväni kanssa haiusin astiat ostaa ja valita, karseeta olisi ollut jonkun muun valkkaamaat saada.
Voisitko ystävällisesti lukea ketjun? Nimenomaan itse valkatut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero siinä on et astiat ostetaan kun nuori muuttaa vrt niitä on valmiina kun nuori muuttaa? Tai että nuori saa astioiden lisäksi sohvan tai kielikurssin? Tai että nuorella on jo se pesämunakin astioiden lisäksi? Onko ero siinä että se on arabia eikä Ikea? Kuulostatte naurettavalle. Omasta puolestani voin sanoa että ostin nuorena arabian melko täydellisen astiaston lopettavan firman kokoushuoneesta parilla sadalla markalla ja siitä saa aika paljon enemmän nykyään.
Eiköhän sen nuoren ihan itse pitäisi ne omilla rahoilla ostaa. Ihme lelliperseilyä muuten.
Itse halusin käytettyjä, koska turhaa jotain brändättyjä uusia Arabioita ostaa, tosi ekologista toki ja rahat ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten? Annat 13-vuotiaan valkata sarjan, jonka ottaa 19-vuotiaana käyttöön, kun muuttaa jonkun toisen kanssa yhteen?
PS. Ei, en lue 9 sivua teidän horinoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten? Annat 13-vuotiaan valkata sarjan, jonka ottaa 19-vuotiaana käyttöön, kun muuttaa jonkun toisen kanssa yhteen?
PS. Ei, en lue 9 sivua teidän horinoita
Poika taisi olla 19 kun tyttöystävänsä kanssa ilmoittivat mitä sarjaa haluavat. Ovat sitä saaneet, tyttöystäväkin edelleen vaikka jatkavatkin nykyään lähinnä ystävinä. Tytär 18v nyt kun jouluksi ostin satsin sarjaa jota itse halusi. Avainsana kaikilla on "itse halunnut" tässä ketjussa.
En todellakaan kerää mitään nurkkiin pölyttymään. Saman tien ostaa isomman satsin kerralla sitten kun on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen nuoren ihan itse pitäisi ne omilla rahoilla ostaa. Ihme lelliperseilyä muuten.
Itse halusin käytettyjä, koska turhaa jotain brändättyjä uusia Arabioita ostaa, tosi ekologista toki ja rahat ihan hukkaan.
Juu ei mun nuoretkaan halunneet arabiaa vaan ihan muuta. Mutta ilmeisesti vain Ikea olisi mammoille kelvannut vaikka äiteenkin ostamana.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan kerää mitään nurkkiin pölyttymään. Saman tien ostaa isomman satsin kerralla sitten kun on tarvis.
Niin mitä astiastoa? Sehän oli AP:n kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko ollut iloinen jos olisit saanut valkkaamanne astiaston jonkun muun ostamana ja päässyt niillä säästämilläsi rahoilla vaikka poikaystävän kanssa elokuviin?
Vierailija kirjoitti:
Öööööööö luetun ymmärtämisessä ongelmia ilmeisesti? Siitähän tässä on alusta asti ollut kyse että nuori itse valitsee! Ei tarvi lukea yhdeksää sivua kun normaali ihminen ymmärtää jo ensimmäiseltä sivulta...
Ööööööööö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein ymmärrä tätä keräämistä. Itse sain astioita teininä lahjaksi ja lopputuloksena en ole niitä koskaan käyttänyt. Opiskelijakämpässä niille ei ollut tilaa ja myöhemmin maku on täysin eri. Olen 40v ja en ole vielä koskaan tarvinnut yli 6 hengen astiastoa... eli mielestäni on turhaa kerätä teinille jotain 12 hengen astiastoa
Miksi te jotkut kuvittelette, että kaikki kerää teinille jonkun 12 hengen astiaston? Me ainakin kerätään 4-6 hengen astiasto. Mitään kahviastioita ei kerätä vaan mukeja sen 4-6. Lisäksi aterimet ja ruoanlaittovälineitä.
Mutta miksi ne pitää kerätä? Miksei mene kauppaan kun nuori on löytänyt kodin? Tietääpähän onko induktioliesi ja kuinka paljon kaappitilaa. Saa juuri siihen tilanteeseen sopivat astiat ja tarvikkeet. 6 mukia, aterimet ja kattilat on varmaan jokaisen mahdollista ostaa kerralla kun ei se poismuutto tule yllätyksenä jos lapsen ikä lähentelee 18.
Vierailija kirjoitti:
No oon tyytyväinen että äiti osti-90-luvulla mulle Arabian astioita eikä Nokian tai Soneran osakkeita. Muuten mulla ei olis nyt mitään siitä jäljellä. Ilmeisesti porukat luulee että kaikki sijoitukset kasvaa vaan korkoa koron päälle mutta niinhän ei ole todellisuudessa, ainoastaan täällä vauvapalstalla. :)))
Oletko ihan varma? Jos äitisi olisi vuosina 1990-92 ostanut sinulle Nokian osakkeita yhteensä 100 eurolla, olisi niiden arvo vielä tänäänkin kaikkien kurssilaskujen jälkeen noin 2500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein ymmärrä tätä keräämistä. Itse sain astioita teininä lahjaksi ja lopputuloksena en ole niitä koskaan käyttänyt. Opiskelijakämpässä niille ei ollut tilaa ja myöhemmin maku on täysin eri. Olen 40v ja en ole vielä koskaan tarvinnut yli 6 hengen astiastoa... eli mielestäni on turhaa kerätä teinille jotain 12 hengen astiastoa
Miksi te jotkut kuvittelette, että kaikki kerää teinille jonkun 12 hengen astiaston? Me ainakin kerätään 4-6 hengen astiasto. Mitään kahviastioita ei kerätä vaan mukeja sen 4-6. Lisäksi aterimet ja ruoanlaittovälineitä.
Mutta miksi ne pitää kerätä? Miksei mene kauppaan kun nuori on löytänyt kodin? Tietääpähän onko induktioliesi ja kuinka paljon kaappitilaa. Saa juuri siihen tilanteeseen sopivat astiat ja tarvikkeet. 6 mukia, aterimet ja kattilat on varmaan jokaisen mahdollista ostaa kerralla kun ei se poismuutto tule yllätyksenä jos lapsen ikä lähentelee 18.
Moni on tehnyt näinkin. Tuntuu vaan olevan kipein asia se että se on jotain muuta kuin ikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oon tyytyväinen että äiti osti-90-luvulla mulle Arabian astioita eikä Nokian tai Soneran osakkeita. Muuten mulla ei olis nyt mitään siitä jäljellä. Ilmeisesti porukat luulee että kaikki sijoitukset kasvaa vaan korkoa koron päälle mutta niinhän ei ole todellisuudessa, ainoastaan täällä vauvapalstalla. :)))
Oletko ihan varma? Jos äitisi olisi vuosina 1990-92 ostanut sinulle Nokian osakkeita yhteensä 100 eurolla, olisi niiden arvo vielä tänäänkin kaikkien kurssilaskujen jälkeen noin 2500 euroa.
Aivan varma.
Juuri noin, erittäin hyvä ratkaisu!