Imetys. Miten usein 8-10 kk ikäiset vauvanne syövät yöllä?
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 00:25"]
Meillä kolmisen kertaa kohta 9 kk ikäinen. Tuskin hän nälkään herää, kun syö päivisin niin hyvin ja usein, mutta aina herätessä tuikkaan rinnan suuhun, koska unet jatkuvat perhepedissä niin helposti tällä tavalla eikä tarvitse rauhoitella vauvaa takaisin uneen.
[/quote]
No minäkään en ihan täysin varma ole syöttökerroista... aamulla ei nimittäin oikein hajuakaan miten usein oon herännyt... sillä meillä näitä syöjiä on kaksi, kaksoset siis :) Meilläkin nukutaan perhepedissä, vauvat vierekkäin, ja itse vaihdan vaan puolta ja työnnän tissiin suuhun sille joka huutaa ja nukahdan itse samantien.
Ap
Just. Hui kauhistus. Eikös ton ikäisten kuuluisi jo olla ilman yösyöttöjä?
Tai mun mielestä kuuluisi. "Tissihuvittelua".
Tai alkaa ainakin vierottaan. Vettä ja tuttia tarjota ensin jos/kun heräävät.
Kai kaikki nyt tietää kuinka se toimii =)
Onhan niitä ohjeita ja vinkkejä tää netti pullollaan.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 00:40"]
Just. Hui kauhistus. Eikös ton ikäisten kuuluisi jo olla ilman yösyöttöjä?
Tai mun mielestä kuuluisi. "Tissihuvittelua".
Tai alkaa ainakin vierottaan. Vettä ja tuttia tarjota ensin jos/kun heräävät.
Kai kaikki nyt tietää kuinka se toimii =)
Onhan niitä ohjeita ja vinkkejä tää netti pullollaan.
Tsemppiä!
[/quote]
Miksi pitäisi jos se ei häiritse ketään?
Tuon ikäisellä vauvalla voi vielä ihan hyvin tulla nälkäkin yöllä.
Meillä nämä eivät edes syö tuttia, eivätkä osaa imeä tuttipulloakaan.
Ap
Varmaankin parisen kertaa yössä syötin ja perhepedissä meilläkin. Vuoden iässä lopetin imetyksen ja heräilyt loppui siihen eikä tarvinnut huudattaa/vieroittaa yösyömisestä vaan ihan luonnollisesti loppui heräilyt samalla.
Ei kertaakaan, nukkuu n.8 tunnin yöunet putkeen, nukkunut jo kolmisen kuukautta
Mun mielestä on todella outoa että noin iso lapsi heräilee yöllä "syömään", meillä keskosena syntyneet kaksosetkin alkoivat hyvin pian kotiin tulon jälkeen nukkua ensin kuusi tuntia putkeen ja koko ajan pidempiä aikoja, kun 3-4kk ikäisenä annettiin peruna-porkkanavelliä illalla, niin ei ollut nälkä ennen aamua, ihan rauhassa nukkuivat omissa sängyissään meidän sängyn vieressä, en voisi nukkua vauva vieressä, todella järkky ajatuskin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 01:24"]
Mun mielestä on todella outoa että noin iso lapsi heräilee yöllä "syömään", meillä keskosena syntyneet kaksosetkin alkoivat hyvin pian kotiin tulon jälkeen nukkua ensin kuusi tuntia putkeen ja koko ajan pidempiä aikoja, kun 3-4kk ikäisenä annettiin peruna-porkkanavelliä illalla, niin ei ollut nälkä ennen aamua, ihan rauhassa nukkuivat omissa sängyissään meidän sängyn vieressä, en voisi nukkua vauva vieressä, todella järkky ajatuskin.
[/quote]
Meilläkin keskonen, mutta silti heräili ja ihan selvästi nälän takia.
Vauvat on erilaisia :)
-6
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 01:24"]
[/quote]
Vauvat on erilaisia ja äidit on erilaisia :)
Meidän vauvat oli ihan täysiaikaisia ja kiinteät ruuat aloitettiin puolen vuoden iässä.
Minusta on ihan luonnollista haluta olla vauvan lähellä ja on ihan luonnollista että vauva haluaa olla äidin lähellä. Vauva saattaa vain varmistella että äiti varmasti on lähellä, ja syödä ihan senkin takia. Rintamaito on niin hyvin sulavaa, että ei ole myöskään ihme jos vauvalle tulee nälkä yöllä. Sekin on luonnollista, eikä varmasti jatku kovin monta vuotta :)
Ap
Ei kertakaan syöty yöllä enää tuossa iässä.
Tyttö alkoi nukkua täydet yöt 22-09 3kk iässä ja poika 7kk 22-07/08.
En nyt enää tarkkaan muista. Varmaankin yhden kerran ja sitten aamulla toisen. Ei se tosiaan niin selvää ole, montako kertaa sitä yöllä herää, ja ap:lla varmaan vielä epäselvempää, kun ruokittavia on kaksi :)
Me just puhuttiin äitini kanssa tästä filosofiasta, että vauvaa ja lasta pitäisi olla jatkuvasti vierottamassa milloin siitä, milloin tästä. Mä en ole oikein sellainen vierottelija, oon yrittänyt toimia tilanteen mukaan. En mä edes jaksaisi mitään erityisohjelmaa yöllä, oon yrittänyt päästä mahd. helpolla.
Meillä 8kk syö yleensä kerran klo 5-6 aikoihin. Ei ole nälkäinen mutta helpointa saada nukahtamaan syöttämällä. Joskus nukkuu aamuun asti eikä sittenkään ole mitenkään kiljuvia nälkä, eli ihan tavan vuoksi syö. En vain viitsi huudataa etteivät isommat lapset herää eivätkä enää nukkuisi.
Mutta sitä en ymmärrä miten voi nukahtaa imettäessään. Minusta se on aina tuntunut niin epämukavalta hommalta että en pysty vaikka kuinka väsyttäisi. Asentokin on jotenkin niin vaikea kökötys että ei onnistu. Vauva kuitenkin on siitä helppo pyöräyttää sitten jatkamaan uniaan.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 09:51"]
En nyt enää tarkkaan muista. Varmaankin yhden kerran ja sitten aamulla toisen. Ei se tosiaan niin selvää ole, montako kertaa sitä yöllä herää, ja ap:lla varmaan vielä epäselvempää, kun ruokittavia on kaksi :)
Me just puhuttiin äitini kanssa tästä filosofiasta, että vauvaa ja lasta pitäisi olla jatkuvasti vierottamassa milloin siitä, milloin tästä. Mä en ole oikein sellainen vierottelija, oon yrittänyt toimia tilanteen mukaan. En mä edes jaksaisi mitään erityisohjelmaa yöllä, oon yrittänyt päästä mahd. helpolla.
[/quote]
Jokin tarkoitushan vauvojen heräilyilläkin on, ja se heräily on ihan luonnollista. Harvinaisempaa on se että pieni vauva nukkuu 6-8 tuntia putkeen!
En mäkään jaksa alkaa huudattamaan lapsia yöllä. Näin pääsen helpommalla, saan ihan oikeasti aika hyvin nukuttua :)
Viime yöstäkään en osaa varmasti sanoa monestiko ovat syöneet, luulisin että kun menin klo 1 nukkumaan (piti katsoa Suomen peli ym. omaa vapaa-aikaa :D ), niin söivät klo 3.30? Aamulla herättiin 6.30.
Ap
Meidän tyttö nukkui jo 3kk vanhana 10-12 tuntia yössä syömättä/heräämättä. Kasvoi koko ajan hyvin. Ja rinramaidolla oli. Tiedä sitten johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 09:59"]
Mutta sitä en ymmärrä miten voi nukahtaa imettäessään. Minusta se on aina tuntunut niin epämukavalta hommalta että en pysty vaikka kuinka väsyttäisi. Asentokin on jotenkin niin vaikea kökötys että ei onnistu. Vauva kuitenkin on siitä helppo pyöräyttää sitten jatkamaan uniaan.
[/quote]
Mulle ainakin tulee niin rento ja unelias olo imettäessä, että helposti nukahdan. Imetän makuullaan. Joskus illalla vauvoja (klo 19-20 välillä menevät yöunille) nukuttaessa oon itekin nukhatnut ja nukkunut sitten pari tuntia, jonka jälkeen herännyt syömään ja viettämään omaa "laatuaikaa" lapsilta rauhassa :)
Ap
Meillä noin 5 kk iässä alettiin nukkumaan 8 tunnin yöunet.
Meillä tyttö on vasta 2,5 kuukauden ikäinen ja nukkuu jo nyt ainakin 6 tuntia putkeen yöllä. Joskus hän ei itse herää syömään, mutta minä en raaski antaa olla syömättä koko yötä, joten otan viereen syömään. Siitä siirrän taas omaan sänkyynsä ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kaikki lapset ovat erilaisia ja syövät eri tahtiin, joten AP elä huoli.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:32"]
Meillä tyttö on vasta 2,5 kuukauden ikäinen ja nukkuu jo nyt ainakin 6 tuntia putkeen yöllä. Joskus hän ei itse herää syömään, mutta minä en raaski antaa olla syömättä koko yötä, joten otan viereen syömään. Siitä siirrän taas omaan sänkyynsä ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kaikki lapset ovat erilaisia ja syövät eri tahtiin, joten AP elä huoli.
[/quote]
Miksi herätät hänet? En tuomitse vaan ymmärrän, että jokainen tavallaan. Olisi vaan kiva kuulla syyt, miksi näin toimitaan? Lapsi siis ilmeisesti on hyvävointinen yms.
Meilläkin unet olleet koko ajan tosi hyvät (lapsi nyt 1,5 vuotias). Alkuvaiheessa neuvola suositteli meille 3 tunnin välein herättelyä. Pari kertaa kokeiltiin, mutta lapsi ei edes suostunut unisena syömään vaan pukli maidot pois. Tosi nopeasti päätettiin, että annetaan toisen nukkua silloin kun on väsynyt ja syödä silloin kun on nälkäinen ja uskon, että se on osasyy hyviin uniin jatkossakin.
Neuvola ei edes osannut perustella meille tuota ohjettaan herättelyyn. Lapsi kuitenkin oli terve hyvävointinen ja kasvoi normaalisti.
Meillä kolmisen kertaa kohta 9 kk ikäinen. Tuskin hän nälkään herää, kun syö päivisin niin hyvin ja usein, mutta aina herätessä tuikkaan rinnan suuhun, koska unet jatkuvat perhepedissä niin helposti tällä tavalla eikä tarvitse rauhoitella vauvaa takaisin uneen.