Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen 12v poika normaalia lapsellisempi?

Vierailija
25.12.2020 |

Olin itse 12-vuotiaana todella paljon itaenäisempi. Poikani tuntuu olevan äärimmäisen lapsellinen ja tuntuu ettei muut saman ikäiset käyttäydy niin lapsekkaasti. Alle listattuja asioita en ole nähnyt enää muiden 12v tekevän:

- tekee lumilinnoja ja lumiukkoja pihalla
- hyppii lumikasoissa
- yöllä tulee viereen kun kuulema pelottaa
- puhuu lapsellisella äänellä
- ei ole kieltäytynyt tulemasta saunaan, kun minä (äiti) olen siellä. Lokakuusta lähtien olen sanonut itse hänelle, että minun ollessa saunassa ei ole sopivaa, että hän tulee sinne. Pakko ollut sanoa suoraan, kun vieläkään hänelle itselleen ei ole tullut mieleen sitä.
- leikkii legoukoilla siten, että mielessään jokin taistelu ja puhuu kaikenlaisia ääniä "tsshh", "tsäng tsängggg", ",tsssssshhh" kun ukkelit taistelevat.

Joku varmasti kommentoi, että pitääkö mennä kauppakeskuksiin sitten hengaamaan, juomaan kaljaa ja polttamaan tupakkaa, tai pitäisikö pelata koko ajan, tai että kyllä aikuisetkin leikkii". En tarkoita että pojan pitäisi hengata kauppakeskuksissa, jne. mutta ajattelin, että poika menee pian 7-luokalle ja noin ei kannata käyttäytyä, jos meinaa ettei muut pidä outona. Olen puhunut pojalle useaan kertaan asiasta, mutta hän suuttuu aina, mikä on ymmärrettävää, mutta olen ajatellut että pojan olisi aika aikuistua, jos ei halua itseään pidettävän outona.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun lapsi leikkii. Oletko ihan ulalla?

Vierailija
2/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kavereita, samanikäisiä poikia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika hyvin yksinäinen?

Onko hänellä ikäistään seuraa?

Onko hänellä oma tietokone ja älypuhelin.Mitä poika harrastaa?   Onko hänellä molemmat vanhemmat?

Onko hänellä samaistumiskohdetta, isä, eno, setä, pappa tai joku muu?

Lukeeeko poika kirjoja tai pelaako pelejä tietokoneella tai laitapelejä perheen kanssa?

Mitä poika harrastaa, jos ei mitään noista edellämainituista?

Vierailija
4/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muutos tapahtuu pojilla usein yhtenä kauniina kesänä. Syksyllä kouluun palaa aikuistunut teini. Vaikkei keväällä olisi ollut merkkiäkään. Joka tapauksessa anna pojan olla sellainen, kuin hän on. Liikaa on ankeasti kohdeltuja häpeään tuomittuja ihmisiä tässäkin maassa. Älä lisää hänen taakkansa, vaan ole hyvänä tukena, siis ihan ihmisenä ihmiselle. Saunoa voi kenen kanssa vain, älä seksualisoi perheesi ihmissuhteita noin kovasti.

Vierailija
5/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun lapsi leikkii. Oletko ihan ulalla?

Näin juuri ajattelin monen kommentoivan, mutta käsittääkseni muut saman ikäiset eivät enää leiki ja ole noin lapsellisia, niin poikani pistää muiden silmään, tulee varmasti kiusaamista ja muut nauraa. Ja toki äitinä ihmettelen, miksei oma 12v poika lle kuten ikäisensä.

Itse kun olin 12v, ei siinä iässä enää leikitty. Kavereiden kanssa tehtiin ja oltiin, mutta olisi ollut todella outoa, jos olisin leikkinyt kotia ja työnnellyt nukkea leikkivaunuissa ympäri kaupunkia ja leikkinyt keppihevosilla.

Nyt kyse vaan pojasta, mutta ei muut pojat enää ryve lumessa lapsellisesti ja leiki minifiguureilla, sauno äidin kanssa ja nukkuvat omassa huoneessaan.

Vierailija
6/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika leikki legoilla 12-vuotiaana.

Älä rupea sitä ihmettelemään.

Vierailija
7/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap.  Itsehän olet vastuussa lapsen kasvattamisesta.

Millaisen mallin käytökselleen hän on saanut kotoaan?

Ei lapsi aivan itsestään kasvi, kyllä se joku malli ja samaistumiskohde tulee lapselle kotoa, perheestä.

Eikö pojalla ole omanikäisiään kavereita?

Miten poika pärjää koulussa.

Pohdiskele tässä ketjussa esitettyjä kommenteja ja sen jälkeen sitä, mitä itse voisit poikasi hyväksi.

Vierailija
8/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo? Jos on, niin on paska.

Vierailija
9/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa melko tyhmältä itsekin.  Syyttää ja haukkuu poikaansa, eikä kyseenalaista ollenkaan itseään ja perhettään.

Tämä vaikuttaa kyllä provolta, eikä miltään todelliselta aloitukselta.

Vierailija
10/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäiset on usein hyvinkin erilaisia kotona oman perheen kesken kuin kavereiden kanssa. Ei varmastikaan kerro koulussa että menin viime yönä saunan jälkeen äidin viereen nukkumaan.

Vierailija
11/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poika hyvin yksinäinen?

Onko hänellä ikäistään seuraa?

Onko hänellä oma tietokone ja älypuhelin.Mitä poika harrastaa?   Onko hänellä molemmat vanhemmat?

Onko hänellä samaistumiskohdetta, isä, eno, setä, pappa tai joku muu?

Lukeeeko poika kirjoja tai pelaako pelejä tietokoneella tai laitapelejä perheen kanssa?

Mitä poika harrastaa, jos ei mitään noista edellämainituista?

On saman ikäistä seuraa, muutama hyvä kaveri. Lomilla ja viikonloppuisin tuntuu, että kaverit on aina jossain muualla, harrastuksissa tms. Poika harrastaa 4x viikossa joukkuelajia, joka on nyt koronatauolla. On oma tietokone ja puhelin. Oöenne ydinperhe, mies antaa miehistä mallia, urheilee ja harrastaa miehisiä lajeja. Kyllä, poika lukee paljon.

Kaikesta yllä mainitusta huolimatta ikätasoista mahdollisimmalta tuntuu ja mietin mikä on syynä ja milloin "ottaa muut kiinni" ja miehistyy.

Vierailija
12/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ihminen, mene terapiaan ja lue vähän 12 vuotiaan pojan kehityksestä. Lapsi ei ole vielä EDES teini. Hän on lapsi. Jokin tässä herättää omat tunteesi, onko sinun täytynyt aikuistua liian varhain tai ottaa vastuuta.

Kuulostaa sen verran ikävältä suhtautumisesta normaaliin lapsen leikkiin, että toivon sinun olevan trolli. Se että lapsi pelkää illalla kertoo turvattomuuden tunteista. Lapsi aistii vanhemman tunteet ja selvästi hakee kontaktia ja huomiota. Tähän mennessä hyvin normaalin tavoin.

t.psykiatri

Vierailija
13/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 51-vuotias poika ja voisin tehdä noita kaikkia.

Vierailija
14/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 2000-luvulla 7.luokalla ollessani leikkivät luokan pojat yhdessä välitunneilla pikkuautoilla välillä.

Vierailija
15/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä 12-v poika leikkii mm voi laskea mäkeä pulkalla, voi tehdä esim lumilyhdyn. Leipoi joululeivonnaisia mun kanssani, tykkää pelata lautapelejä yhdessä. Joskus pelaa pleikkaa kavereiden kanssa. Saa leikkiä niin kauan kuin haluaa. T. Ammattivalittaja

Vierailija
16/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin 11-v joka muuten ikäistään kehittyneempi, leikkii nerfeillä, käy mun, siskon ja isänsä kanssa saunassa, kaikki hypitään lumessa innoissaan ja todellakin parasta on käydä pulkkamäessä. Mieluiten nukkuisi vieressä ja saakin nukkua, jos haluaa. Myös tykkää ja hoitaa eläimiä, kissoja, koiria, hevosia, eikä noloile turhia. Kyllä ne ehtii sitten vanhempana jäykistellä, anna olla lapsi vaan mahdollisimman kauan.

Vierailija
17/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo? Jos on, niin on paska.

Todennäköisesti. Muistan että ainakin yhdesti on ollut lähes sanasta sanaan sama aloitus.

Vierailija
18/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa kovasti kovasti jos ei saa olla itsensä.( 0/5)

Vierailija
19/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 12v, myös lapsellinen. Leikkii pehmoilla, tykkää halia ja tulla viereen, leikkii pihalla, saattaa leikkiä jopa hiekkalaatikolla välillä, tekee täällä sisällä kaikenmaailman askarteluja.

Toisaalta taas on hyvin edistynyt koulussa, ikätasoaan paljon edellä. Käy mm yläasteen opetussuunnitelmaa osassa opintoja, vaikka vielä ala-asteella (käynyt jo 4.luokasta asti). Hyvin älykäs. Myös hyvin edistynyt koodaaja jo.

On kavereita, ulkona yleensä pelaavat jalkapalloa tai etsivät pokemoneja.

Voin sanoa, että tämä on paljon kivempaa. Nimittäin itsellä myös kokemusta siitä kun vanhempi veli (nyt jo aikuinen) jäi tupakasta kiinni 11v, pyöri salaa kaupungilla, ekat kännit seiskalla ja tosiaan jo ala-asteella ihan teinimeininkiä, ei puhettakaan, että äidin viereen olisi tultu tms ja puhetyylikin oli tosi ärsyttävä. Ihan normaali siitä kuitenkin tuli. 😁

Mutta lapset ovat erilaisia. Jokainen yhtä rakas ❤️

Vierailija
20/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 51-vuotias poika ja voisin tehdä noita kaikkia.

Minäkin ajoin joulusaunassa pippelinkarvat pois ja olen taas pikkupoika!