Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen 12v poika normaalia lapsellisempi?

Vierailija
25.12.2020 |

Olin itse 12-vuotiaana todella paljon itaenäisempi. Poikani tuntuu olevan äärimmäisen lapsellinen ja tuntuu ettei muut saman ikäiset käyttäydy niin lapsekkaasti. Alle listattuja asioita en ole nähnyt enää muiden 12v tekevän:

- tekee lumilinnoja ja lumiukkoja pihalla
- hyppii lumikasoissa
- yöllä tulee viereen kun kuulema pelottaa
- puhuu lapsellisella äänellä
- ei ole kieltäytynyt tulemasta saunaan, kun minä (äiti) olen siellä. Lokakuusta lähtien olen sanonut itse hänelle, että minun ollessa saunassa ei ole sopivaa, että hän tulee sinne. Pakko ollut sanoa suoraan, kun vieläkään hänelle itselleen ei ole tullut mieleen sitä.
- leikkii legoukoilla siten, että mielessään jokin taistelu ja puhuu kaikenlaisia ääniä "tsshh", "tsäng tsängggg", ",tsssssshhh" kun ukkelit taistelevat.

Joku varmasti kommentoi, että pitääkö mennä kauppakeskuksiin sitten hengaamaan, juomaan kaljaa ja polttamaan tupakkaa, tai pitäisikö pelata koko ajan, tai että kyllä aikuisetkin leikkii". En tarkoita että pojan pitäisi hengata kauppakeskuksissa, jne. mutta ajattelin, että poika menee pian 7-luokalle ja noin ei kannata käyttäytyä, jos meinaa ettei muut pidä outona. Olen puhunut pojalle useaan kertaan asiasta, mutta hän suuttuu aina, mikä on ymmärrettävää, mutta olen ajatellut että pojan olisi aika aikuistua, jos ei halua itseään pidettävän outona.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, 11v sukulaistyttö laittaa toppahaalarit jalkaan ja kurahanskat käteen ja menee laskemaan pilkuveljensä kanssa pulkalla tai rakentamaan jotain lumisohjosta. Koulutodistuksessa kymppejä ja ysejä. Ei minusta ollenkaan kuulosta siltä, että olisi jotain vialla, vai ?

Vierailija
22/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin legoissa on suositusikä 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tuota kaikkea vieläkin ja niin tekee miehenikin. Ja ihan yli kolmekymppisiä ollaan ja kavereita riittää. Löystä sitä jakkupukuas ja revittele.

Vierailija
24/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan murrosikä voi alkaa vasta 16-17 vuotiaana.

Vierailija
25/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias on lapsi. 60- luvulla kaikki tuonikäiset leikkivät ja pelasivat ulkoleikkejä, talvella lumilinnoja jne. Nykyään lapsilla jo älypuhelimet. Leikkiminen kehittää lapsen luovuutta. Älypuhelimet eivät. Lukeminen myös hyvä harrastus. Minä leikin nukeilla vielä 15- vuotiaana.

Vierailija
26/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun lapsi leikkii. Oletko ihan ulalla?

Näin juuri ajattelin monen kommentoivan, mutta käsittääkseni muut saman ikäiset eivät enää leiki ja ole noin lapsellisia, niin poikani pistää muiden silmään, tulee varmasti kiusaamista ja muut nauraa. Ja toki äitinä ihmettelen, miksei oma 12v poika lle kuten ikäisensä.

Itse kun olin 12v, ei siinä iässä enää leikitty. Kavereiden kanssa tehtiin ja oltiin, mutta olisi ollut todella outoa, jos olisin leikkinyt kotia ja työnnellyt nukkea leikkivaunuissa ympäri kaupunkia ja leikkinyt keppihevosilla.

Nyt kyse vaan pojasta, mutta ei muut pojat enää ryve lumessa lapsellisesti ja leiki minifiguureilla, sauno äidin kanssa ja nukkuvat omassa huoneessaan.

Voi tulla yllätyksenä, mutta pojat tulee sen 2v jälessä. Mitä pahaa äidin kanssa saunomisessa on? Jotkut häpee toiset ei, mutta itse näin 32v kävin eilen isäpapan ja äitimuorin kanssa yhdessä saunassa eikä hävetä yhtään.

Vierailija
27/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkimielisyys ja herkkyys ovat hyviä piirteitä. Taiteellinen poika.

Vierailija
28/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokkakaveri oli tuollainen. Jäi ilman kavereita, koska oli niin outo ja lisäksi väkivaltainen.

Vierailija
29/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissaako housuihin ja uskoo joulupukkiin?

Vierailija
30/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poika enää leikkinyt legoilla 12 v, pelas pleikkaa ja luki akuankkoja. Nyt opiskelee yliopistossa suosittua alaa. 

Vierailija
31/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi verrata itsesi ja lapsesi kehitystä, sillä nyt aika on toinen ja maailma muuttunut. Ihan sama jos olisit verrannut 12v itsesi elämään isomummisi elämään, joka saattoi olla jo työelämässä ja pojat sodassa. Ja enkä usko heidänkään riemusta kiljuneen, elää aikuisen elämää, mutta muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Ihan tutkitusti lapsuus ja nuoruus on pidentynyt, samoin vanhuus, koska elämme yhä piempään.

Vierailija
32/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä epäitsenäistä on lumiukon rakentamisessa? Sehän just osoittaa itsenäisyyttä et osaa sellaisen itse rakentaa =) Vai vaatiko sinut, äidin mukaan?

Trollihan tämä on, mut siltä varalta jos ei: Harmi että teet ongelman asiasta joka ei ole ongelma. Ja harmi et seksualisoit saunassa käymisenkin. Olisko melkein lasun paikka? Ei ole hyvä lapsen kasvaa noin neuroottisessa ilmapiirissä.

Vierailija
33/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun lapsi leikkii. Oletko ihan ulalla?

Näin juuri ajattelin monen kommentoivan, mutta käsittääkseni muut saman ikäiset eivät enää leiki ja ole noin lapsellisia, niin poikani pistää muiden silmään, tulee varmasti kiusaamista ja muut nauraa. Ja toki äitinä ihmettelen, miksei oma 12v poika lle kuten ikäisensä.

Itse kun olin 12v, ei siinä iässä enää leikitty. Kavereiden kanssa tehtiin ja oltiin, mutta olisi ollut todella outoa, jos olisin leikkinyt kotia ja työnnellyt nukkea leikkivaunuissa ympäri kaupunkia ja leikkinyt keppihevosilla.

Nyt kyse vaan pojasta, mutta ei muut pojat enää ryve lumessa lapsellisesti ja leiki minifiguureilla, sauno äidin kanssa ja nukkuvat omassa huoneessaan.

Aikuiset miehet (ja naiset) harrastavat larppausta, maalailevat ja leikkivät örkkejä... Ihan normaalia.

34/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on ongelma, jos häntä joku pitääkin outona? Pitääkö elämässä tanssia koulun kovisten pillin tahtiin? Pitääkö itseltään kieltää asiat, joita haluaa tehdä ja jotka tekevät ihmisen onnelliseksi ja tehdä asioita, joista ei ole kiinnostunut, jotta ei olisi muiden mielestä outo?

Jos ihminen pitää hirveän vaarallisena sitä, että joku vähänkin nauraisi hänelle, silloin myös helpommin itse kiusaa muita. 

Vierailija
35/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulkkailu on kivaa joka iässä, samoin ok jos välillä haluaa nukkua vieressä vaikka olis jo "iso". Silti ihmettelen ettei kukaan ymmärrä ap:n huolta. Koska kyllähän esim. legoukkotaistelu on keskimäärin eskari-ikäisten ja pienten koululaisten puuhaa. Niin jos mun kohta 12-v pojan pääasiallinen kiinnostus kohdistuisi pikkulasten leikkeihin, olisin huolissani (ehkä suotta, mutta olisin). Usein lapset kuitenkin tavoittelevat samaistumista vähän itseään isompiin (eikä pienempiin). Kehittyminen tapahtuu nimenomaan niin, että 5-vuotias himoitsee jo eskariin, eskarilainen kouluun, kutosluokkalainen yläkouluun, yläkoululainen lukioon, lukiolainen aikuisten maailmaan... Tietysti välillä tuntuu haikealta, eikä halua luopua lapsuudesta, mutta yleensä ne ovat ohimeneviä pieniä jaksoja.

Vierailija
36/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulkkailu on kivaa joka iässä, samoin ok jos välillä haluaa nukkua vieressä vaikka olis jo "iso". Silti ihmettelen ettei kukaan ymmärrä ap:n huolta. Koska kyllähän esim. legoukkotaistelu on keskimäärin eskari-ikäisten ja pienten koululaisten puuhaa. Niin jos mun kohta 12-v pojan pääasiallinen kiinnostus kohdistuisi pikkulasten leikkeihin, olisin huolissani (ehkä suotta, mutta olisin). Usein lapset kuitenkin tavoittelevat samaistumista vähän itseään isompiin (eikä pienempiin). Kehittyminen tapahtuu nimenomaan niin, että 5-vuotias himoitsee jo eskariin, eskarilainen kouluun, kutosluokkalainen yläkouluun, yläkoululainen lukioon, lukiolainen aikuisten maailmaan... Tietysti välillä tuntuu haikealta, eikä halua luopua lapsuudesta, mutta yleensä ne ovat ohimeneviä pieniä jaksoja.

Mitä se huolissaan olo auttaa? Pitäisikö pojalta ottaa lelut pois ja käskeä tekemään isojen poikien juttuja? Mielenkiinnon kohteet on mitä on. Tärkeää olisi kuitenkin pystyä kasvattamaan hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi ja se ei tule vähättelemällä ja kieltämällä turvallinen leikkiminen.

37/50 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni yhtäkiä muistui, mitä luokkani pojat harrastivat, kun olimme juuri 12-vuotiaita ja muistin tämän keskustelun. He leikkivät pienillä Taru Sormusten herrasta-ukoilla. Näillä ukoilla oli joku nimikin ja aikuiset miehetkin keräilivät näitä ukkoja ja harrastivat tätä hommaa. Onko tämä hyväksyttävämpää tai järkevämpää siksi, että tämä oli myös aikuisten äijien suosiossa? 

Vierailija
38/50 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jo kirjoituksesi sävyn perusteella voi päätellä että lapsesi kärsii  sinun narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja tunnekylmyydestä. Lapsesssasi ei ole mitään "epänormaalia". 

Vierailija
39/50 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua sanoa lapsesta, että on lapsellinen. Ihan kuin sanoisi naisesta, että on naisellinen tai miehen olevan miehekäs. 

Lapsi käyttäytyy lapsen tavoin ja siihen kuuluu mm. riehakkuus lumikasassa ja roolileikit. 

Parin vuoden kuluttua ikävöit tätä vaihetta (jos olet tervepäinen, jota ehkä et ole aloituksesta päätellen)

Vierailija
40/50 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön seksihelle ja kiveshiki!