Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen 12v poika normaalia lapsellisempi?

Vierailija
25.12.2020 |

Olin itse 12-vuotiaana todella paljon itaenäisempi. Poikani tuntuu olevan äärimmäisen lapsellinen ja tuntuu ettei muut saman ikäiset käyttäydy niin lapsekkaasti. Alle listattuja asioita en ole nähnyt enää muiden 12v tekevän:

- tekee lumilinnoja ja lumiukkoja pihalla
- hyppii lumikasoissa
- yöllä tulee viereen kun kuulema pelottaa
- puhuu lapsellisella äänellä
- ei ole kieltäytynyt tulemasta saunaan, kun minä (äiti) olen siellä. Lokakuusta lähtien olen sanonut itse hänelle, että minun ollessa saunassa ei ole sopivaa, että hän tulee sinne. Pakko ollut sanoa suoraan, kun vieläkään hänelle itselleen ei ole tullut mieleen sitä.
- leikkii legoukoilla siten, että mielessään jokin taistelu ja puhuu kaikenlaisia ääniä "tsshh", "tsäng tsängggg", ",tsssssshhh" kun ukkelit taistelevat.

Joku varmasti kommentoi, että pitääkö mennä kauppakeskuksiin sitten hengaamaan, juomaan kaljaa ja polttamaan tupakkaa, tai pitäisikö pelata koko ajan, tai että kyllä aikuisetkin leikkii". En tarkoita että pojan pitäisi hengata kauppakeskuksissa, jne. mutta ajattelin, että poika menee pian 7-luokalle ja noin ei kannata käyttäytyä, jos meinaa ettei muut pidä outona. Olen puhunut pojalle useaan kertaan asiasta, mutta hän suuttuu aina, mikä on ymmärrettävää, mutta olen ajatellut että pojan olisi aika aikuistua, jos ei halua itseään pidettävän outona.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee!

Vierailija
42/50 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalius on jännä termi. Yleensä ihmiset kai tarkoittavat yleistä, mutta normaali vs. epänormaali luo kuvaa, että muuten toimiminen eli epä-normaali olisi väärin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Lisäksi mitä outoa siinä on jos tulee saunaan?

Monet perheet saunoo yhdessä.

Vierailija
44/50 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti tuosta vielä. Muuttuu äkkiä, kun yläaste alkaa. Miksi Suomessa on niin kiire lopettaa lapsuus mahdollisimman lyhyeen? Miksi lapsi ei saa olla lapsi?

Vierailija
45/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on 12v ja hän on todella lapsellinen. Hänellä on sellainen poikkeama että murrosikä alkaa tavallista myöhemmin ellei sitten hormonaalisesti jouduta aloittamaan.

Tuen häntä kyllä myös omaan ikätasoon mutta noita leikkejään saa leikkiä vaikka aikuiseksi asti. Samanikäinen paras kaveri on kovasti jo teinin suuntaan menossa ja he tukevat hyvin toisiaan kun välillä leikitään, katsotaan piirrettyjä ja välillä meikataan. 😊

Vierailija
46/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin leikin legoilla, tein lumilinnoja ym. 12-vuotiaana ja mulla oli myös kavereita. 

Vierailija
47/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla pojista murrosikä alkaa vasta peruskoulun jälkeen.

Vierailija
48/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan ammattikoulussa. Osa pojista siellä on juuri tuollaisia kuin aloittaja kuvailee. Eli on ihan yleistä olla "lapsellinen" vielä aika isona.

Vierailija
49/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisellä pitäisi olla jo viisi vuotta työkokemusta suolakaivoksella. Oletko unohtanut lähettää pojan töihin? Edesvastuutonta

Vierailija
50/50 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun jos vertaat itseesi, nii kai tiedät ensinnäkin tyttöjen murrosikä lähtee keskimäärin 2v aikaisemmin, et jos nyt lähdetään vaikka siitä ? Mutta veikkaisin, että yläasteelle mennessä ja siellä ollessa muutos tapahtuu nopeaan tahtiin. Itsellä murrosikä lähti vasta yläasteella ja ihan kelpo panomies kuoriutui jo sitten parikymppisenä.