Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka tupakoitte raskaana, mitä ajattelette asiasta jälkikäteen?

Vierailija
25.12.2020 |

Te jotka olette tupakoineet raskausaikana: mitä ajattelette aiheesta vuosia tai vuosikymmenien jälkeen? Kuinka usein mietitte asiaa?

Oma lapseni on pian täysi-ikäinen ja ei päivääkään etten murehtisi asiaa. Hän on vielä saanut olla terve, mutta tulevasta ei voi tietää. Sain lopetettua vasta n. rv 20.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tupakoin esikoista odottaessa, lopetin rv20 aikoihin. Joka ikinen päivä sätin vieläkin itseäni siitä ja mietin onko sillä ollut vaikutusta. Lapsi on hiukan reilu 5v, epäillään autismia ja ADHD:ta, ei puhu, mutta muuten on kasvanut ja kehittynyt kuten pitää, on ikäisiään pidempi, ei ole allergioita tmv. Suvussa tosin on autismia ja oppimisvaikeuksia, ei voi tietää mikä aiheutti. Itse kyllä mietin, että se on minun syytäni, mutta ei voi enää mitään. Olin nuori ja lopettaminen oli muka niin kovin vaikeaa ja pitkitin sitä. Se oli kyllä mielestäni sairasta, että neuvolassa minulle sanottiin, ettei haittaa jos en voi kokonaan lopettaa, kunhan vähennän. 

Nyt odotan toista ja seuraan jopa hysteerisen tarkasti kaikkia suosituksia, etten aiheuttaisi toiselle lapselle mitään, jos esikoisen ongelmat johtuvat minusta. Toki ei voi sitäkään tietää, että mitä hänelle mahdollisesti aikuisena tulee.

Vierailija
22/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tupakoin esikoista odottaessa, lopetin rv20 aikoihin. Joka ikinen päivä sätin vieläkin itseäni siitä ja mietin onko sillä ollut vaikutusta. Lapsi on hiukan reilu 5v, epäillään autismia ja ADHD:ta, ei puhu, mutta muuten on kasvanut ja kehittynyt kuten pitää, on ikäisiään pidempi, ei ole allergioita tmv. Suvussa tosin on autismia ja oppimisvaikeuksia, ei voi tietää mikä aiheutti. Itse kyllä mietin, että se on minun syytäni, mutta ei voi enää mitään. Olin nuori ja lopettaminen oli muka niin kovin vaikeaa ja pitkitin sitä. Se oli kyllä mielestäni sairasta, että neuvolassa minulle sanottiin, ettei haittaa jos en voi kokonaan lopettaa, kunhan vähennän. 

Nyt odotan toista ja seuraan jopa hysteerisen tarkasti kaikkia suosituksia, etten aiheuttaisi toiselle lapselle mitään, jos esikoisen ongelmat johtuvat minusta. Toki ei voi sitäkään tietää, että mitä hänelle mahdollisesti aikuisena tulee.

Onpa ikävä tilanne :(. Miten pystyt elämään asian kanssa? Hyvä ettet enää polta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ap ylpeä siitä, että sait lopetettua. Lapsesi ei syntynyt kärsimään vieroitusoireita ja merkittävimmät kasvuviikot hän oli ilman tupakan vaikutusta.

Näinpä. Ihan sairasta että jotkut haluavat synnyttää lapsensa valmiiksi riippuvaisena ja vauva sitten itkee vieroitusoireitaan viikkotolkulla. Hienoa ap että lopetit tupakoinnin raskausaikana ja olit loppuraskauden ilman!

Vierailija
24/50 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ap ylpeä siitä, että sait lopetettua. Lapsesi ei syntynyt kärsimään vieroitusoireita ja merkittävimmät kasvuviikot hän oli ilman tupakan vaikutusta.

Näinpä. Ihan sairasta että jotkut haluavat synnyttää lapsensa valmiiksi riippuvaisena ja vauva sitten itkee vieroitusoireitaan viikkotolkulla. Hienoa ap että lopetit tupakoinnin raskausaikana ja olit loppuraskauden ilman!

Vanhempien naapurissa oli tällainen tapaus, että äiti poltti raskausaikana ja vauva sitten kärsi niksoista ja itki joka ikinen yö samaan aikaan hyvin pitkiä aikoja. Nukuin seinän toisella puolella, tai korjaan: YRITIN nukkua, mutta aina samaan aikaan yöstä alkoi hirveä huuto ja tätä jatkui ainakin vuoden. Jos en ollut ehtinyt jo nukahtaa, niin en sitten saanut nukuttua ennen kuin se oli loppunut. Suretti myös nähdä, kun lapsen isä kävi lapsen kanssa kävelemässä niin, että toisessa kädessä lapsi, toisessa tupakka, eli altistui vielä syntymänkin jälkeen koko ajan tupakalle :( En tiedä tuliko ihan normaali lapsi, mutta taaperoaika ei ainakaan mennyt ihan nappiin näin ulkopuolisen näkökulmasta.

Vierailija
25/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävä tilanne :(. Miten pystyt elämään asian kanssa? Hyvä ettet enää polta!

Eipä tässä muuta voi kuin mennä eteenpäin. Se on minun virheeni ja joudun elämään sen asian kanssa, ei ole vaihtoehtoja. Ehkä joskus voin antaa itselleni anteeksi, jos lapsi pystyy elämään normaalisti, eikä tupakointini aiheuttanut hänelle muuta. Ja jos lapseni voi asian antaa joskus anteeksi, kun on tarpeeksi vanha.

Vierailija
26/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni poltti ainakin puoleenväliin raskautta, en ole varma saiko lopetettua sen jälkeen. Lapselle tuli paha refluksi, kaikki mahdolliset ruoka-aineallergiat, astma sekä atooppinen iho. Lisäksi epäillään ADHD:ta ja lukihäiriötä, käy nyt alakoulua erityisluokalla.

Kaikkiin noihin juttuihin oli vahva sukurasite joko toisen tai molempien vanhempien puolelta, eli lapsi olisi saattanut saada ne joka tapauksessa, mutta tupakointi tuskin ainakaan auttoi asiaa.

Vierailija
27/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaiseni poltti ainakin puoleenväliin raskautta, en ole varma saiko lopetettua sen jälkeen. Lapselle tuli paha refluksi, kaikki mahdolliset ruoka-aineallergiat, astma sekä atooppinen iho. Lisäksi epäillään ADHD:ta ja lukihäiriötä, käy nyt alakoulua erityisluokalla.

Kaikkiin noihin juttuihin oli vahva sukurasite joko toisen tai molempien vanhempien puolelta, eli lapsi olisi saattanut saada ne joka tapauksessa, mutta tupakointi tuskin ainakaan auttoi asiaa.

Voi miten paljon ikäviä, elämään pysyvästi vaikuttavia sairauksia :(.

Vierailija
28/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin. Nyt on kaksi aikuista ja tervettä lasta, erittäin hyväpalkkaisissa ammateissa ja molemmat on superneroja (ÄO 170+). On tärkeää, ettei yleistä asioita.

Vierailija
29/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattanut saada vahvan sukurasitteen? Ja vielä molempien vanhempien puolelta?

Just joo, tupakka sen teki.

Vierailija
30/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin koko raskauden ajan.

Syytän itseäni joka päivä siitä, että olin niin tyhmä enkä muka pystynyt lopettamaan. Lapsella add, oppimisvaikeuksia, hahmotushäiriä, astma ja siitepölyallergia sekä elänallegia (koira, kissa). Ruoka-aineallegioita ei ole. Astmaa löytyy minun suvusta ja add/adhd, oppimisvaikeuksia ja hahmotushäiriötä sekä allegioita miehen suvusta.

Kasvoi pituutensa puolesta aina +2 käyrällä mutta painonsa puolesta -1 käyrällä.

Vierailija
31/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori ja typerä. Lapsi on down 😢

Vierailija
32/50 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille raskaana tupakoiville pitäisi antaa rööki käteen ja käskeä polttamaan samaan aikaan, kun ultralla kuvataa sikiötä, joka tuskissaan pyörii hapenpuutteessa. Josko se herättäs ja sais useimman lopettamaan. Ei muu tunnu tehoovan.

Vierailija
33/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani poltti raskausaikanaan ihan normaalisti. Olivat neuvolassa kuulema sanoneet juuri tuon, että ei ole hyväksi, jos äiti stressaa tupakanpolton lopettamisesta. Tuottavalla kaksi jo aikuista lasta. Molemmat kärsivät koulussa pahoista oppimisvaikeuksista sekä ADHD:sta. Hyvät eväät elämään. En ymmärrä tupakoivien äitien valintoja. Luulisi lapsen terveyden olevan se kaikista tärkein asia.

Vierailija
35/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on sikiölle paljon pahempi myrkky kuin tupakka.

Todella paha hermomyrkky joka aiheuttaa aikuisillekkin erilaisia neurologisia ongelmia, paniikkikohtauksia, hermostuneisuutta ym. 

Monet nykyajan "muotitaudit" adhd, add, paniikkihäiriöt ym. johtuvat jatkuvasta kofeiinimyrkytyksestä, sitä kun saadaan valtavia määriä, suklaa(tumma pahempi), kahvi, tee, coca-cola, energiajuomat jne. 

Vaan tämä tietysti tyrmätään kun nämä kofeiiniriippuvaiset raskaana olevat eivät halua siitä kofeiinista luopua, kuten ei tupakoitsijat tupakasta. 

Kofeiini myös heikentää verenkiertoa ja hapenkulkua todella pahasti, todella haitallinen aine sikiölle. 

Vierailija
36/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani poltti raskausaikanaan ihan normaalisti. Olivat neuvolassa kuulema sanoneet juuri tuon, että ei ole hyväksi, jos äiti stressaa tupakanpolton lopettamisesta. Tuottavalla kaksi jo aikuista lasta. Molemmat kärsivät koulussa pahoista oppimisvaikeuksista sekä ADHD:sta. Hyvät eväät elämään. En ymmärrä tupakoivien äitien valintoja. Luulisi lapsen terveyden olevan se kaikista tärkein asia.

Olisi hyvä saada terveydenhoitajan kommentti tähän. Sanotaanko odottajille tosiaan noin vai valehtelevatko kaikki tupakoivat odottajat?

Vierailija
37/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikoinani eräs tuttavani oli hyvin tiukasta ja vanhollisesta kristinuskoisesta perheestä. Häntä rangaistiin aina kovasti jos teki jotain isän mielestä syntistä. Koko suku ja tuttavat tuli rukoilemaan hänen puolestaan, kun hänet oli nähty kaupungilla pojan kanssa. Varmaan fyysistä rangaistustakin oli...

Tämä tyttö tuli 15-vuotiaana vahingossa raskaaksi, eikä uskaltanut kertoa sitä kotona. Hän sai polttaa tupakkaa, koska isäkin poltti, joten ajatteli, että ketjupolttamalla tapahtuisi abortti. Hän sai sitten hyvin moniongelmaisen lapsen ja vanhemmat taisivatkatkaista välit häneen. En tarkemmin tiedä, mitä ongelmia lapselle oli, kun näistä asioista kuulin vasta jälkeenpäin. Kuitenkin ihan hyvin hänellä kai menee nykyään.

Vierailija
38/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se harmittaa. Harmittaa yleisesti koko tupakointi.

Vierailija
39/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä ovat ne tupakoineet? Kuitenkin tuhannet vauvat altistuu tupakalle per vuosi. Kiinnostaisi kuulla heidän ajatuksia jälkikäteen.

Vierailija
40/50 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki se harmittaa. Harmittaa yleisesti koko tupakointi.

Minkä ikäinen lapsesi on? Miten pärjäät sen harmituksen kanssa?