Mun 3-vuotias leikkii rivarin pihalla ilman erityistä valvontaa
Tekisitkä lastensuojeluilmoituksen? Käyn n. 15min. välein katsomassa, joskus harvemmin.Lapsi käy myös sisällä hakemassa leluja tai juomassa mehua.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 14:57"]En ole mielestäni huono äiti, mutta sinun lastasi onkin näköjään syytä vahtia! Olen opettanut lapseni karttamaan autoja ja mopoja(joita kyllä pelkää luonnostaankin äänen takia), eikä kertaakaan ole sellaisen asian vuoksi tarvinnut pelätä omassa pihassa.Tässä on muitakin tyttöjä, ala-asteikäisiä ja leikkivät mielellään omani kanssa.Tyttö kävi tässä ja näytti hienoja kynsiään, jotka naapurin tyttö oli maalannut:)Näen heidän pihaansa muuten aivan suoraan.
ap
[/quote]
Jep jep. Tuon ikäinen muistaa ehkä minuutin varoa autoa ja sitte näkee perhosen, juosten perään eikä enää muista autoja!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 14:57"]En ole mielestäni huono äiti, mutta sinun lastasi onkin näköjään syytä vahtia! Olen opettanut lapseni karttamaan autoja ja mopoja(joita kyllä pelkää luonnostaankin äänen takia), eikä kertaakaan ole sellaisen asian vuoksi tarvinnut pelätä omassa pihassa.Tässä on muitakin tyttöjä, ala-asteikäisiä ja leikkivät mielellään omani kanssa.Tyttö kävi tässä ja näytti hienoja kynsiään, jotka naapurin tyttö oli maalannut:)Näen heidän pihaansa muuten aivan suoraan.
ap
[/quote]
Jep jep. Tuon ikäinen muistaa ehkä minuutin varoa autoa ja sitte näkee perhosen, juosten perään eikä enää muista autoja!
[/quote]
Voihan se olla noinkin, ja vähän vanhempanakin voi sattua vaikka mitä.Nyt tuli omaan pihaan leikkimään:)
ap
Mun maailman rauhallisin lapsi päätti vuosia sitten ihan yhtäkkiä vaan lähteä kävelylle. Ei toki ollut yksin, kun ikää oli 2 ja risat, mutta ihan hetkeksi selkäni käänsin, kun isompi lapsi satutti itseään ja oli rauhassa hiekkakasalla leikkimässä. Meillä vielä piha sellainen, että näkyvistä katoaa hetkessä rinteen alle. Onneksi vieressä menee pyörätie ja ajotielle on siitä muutaman metrin ylitys. Siellä se käveli pyörätietä nätisti oikeaa laitaa, joku vastaantuleva mummeli otti kiinni kun ei heti huomannut minun tulevan rinteestä. Siinä sitten hädissäni ja hölmöyksissäni taas jätin sen isomman 3,5 v yksin pihaan, mutta onneksi totteli kuin sanoin, pysy siinä.
No enemmän mä olisin huolissani siitä, että käy kotona juomassa mehua. Annatko aina janojuomaksi jotain sokerilitkua? Sääliksi käy tyttösi hampaita ja lihaksistoa.
ja jos mehua juotetaan niin se olisi oltava sokeripitoisuudeltaan alle 8%.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:20"]
No enemmän mä olisin huolissani siitä, että käy kotona juomassa mehua. Annatko aina janojuomaksi jotain sokerilitkua? Sääliksi käy tyttösi hampaita ja lihaksistoa.
[/quote]
Ostin mehua helteiksi, muuten juodaan paljon maitoa.Itse en pidä mehuista, enkä siksi niitä oikein ostakaan.Päiväkodissa oppinut pyytämään mehua:)
ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:28"]
ja jos mehua juotetaan niin se olisi oltava sokeripitoisuudeltaan alle 8%.
[/quote]
Täytyy kertoa päiväkodille, kiitos paljon tiedosta:)
ap
Oli miten näppärä ja näennäisesti tottelevainen hyvänsä, niin on vastuutonta jättää 3-vuotias ilman aikuisen valvontaa pihalle.
Kyllä, tekisin lastensuojeluilmoituksen, eli veisin tapauksenne palaveriin työpaikalleni, koska olen sossu. Niin pieni voi saada koska hyvänsä päähänsä jotakin odottamatonta, eikä ala-asteikäisien naapurilasten voi olettaa pitävän lastasi silmällä, vaikka leikkisivätkin keskenään.
Suosittelen sinua todella harkitsemaan kasvatusmetodeitasi!
Ei kolmevuotiasta saa vielä jättä yksikseen, ei se osaa varoa. Jos vaikka käärme tulee, niin menee sitä ihmettelemään ja silittelemään. Olen antanut vasta 5-6-vuotiaan leikkiä pihalla yksikseen, ikä riippuu vähän lapsesta, mutta noilla main.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:37"]
Oli miten näppärä ja näennäisesti tottelevainen hyvänsä, niin on vastuutonta jättää 3-vuotias ilman aikuisen valvontaa pihalle.
Kyllä, tekisin lastensuojeluilmoituksen, eli veisin tapauksenne palaveriin työpaikalleni, koska olen sossu. Niin pieni voi saada koska hyvänsä päähänsä jotakin odottamatonta, eikä ala-asteikäisien naapurilasten voi olettaa pitävän lastasi silmällä, vaikka leikkisivätkin keskenään.
[/quote]
Tervetuloa katsomaan!:) Oman lapsuuteni tragedia oli, kun 10-vuotiaat pojat saivat tulitikut ja sytyttivät roskiskatoksen tuleen.Muuten meidän vanhemmat taisivat olla vastuuntunnottomia.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Tervetuloa katsomaan!:) Oman lapsuuteni tragedia oli, kun 10-vuotiaat pojat saivat tulitikut ja sytyttivät roskiskatoksen tuleen.Muuten meidän vanhemmat taisivat olla vastuuntunnottomia.
ap
[/quote]Jos jäät kiinni moisesta, niin siinä ei ehkä katsominen riittäisi, vaan sinun tulisi toimia asian hyväksi. Tuo on heitteillejättö, joka asettaa lapsesi kehityksen ja turvallisuuden vaaraan. Voisin hyvin kuvitella, että jotakin sijoituksen kaltaisia toimenpiteitä käynnistettäisiin, mikäli osottaisit välinpitämättömyyttä korjata tapojasi.
Missä päin asut?
Tälläkin hetkellä näen lapseni tarvittaessa, ja äänen kuulen lähes koko ajan.Todellakin riippuu lapsesta, mitään tunnetusti villiä ja vilkasta en jättäisi valvomatta!Ja kyllä omani saattaa häipyä, mutta mikäli en kuule hänen ääntään hetkeen tai näe, niin lähden katsomaan.yritän käyttää järkeäni näissä asioissa, vaikka tänäpäivänä se onkin hyvin kiellettyä.
ap
No anna leikkiä, kyllä minäkin uskalsin päästää lapset leikkimään pihalla yksinään (ok-talo) kun takapihan ovi oli auki. Välillä kävin ruokaa laittamassa tai puuhailemassa sisällä. Lapset on erilaisia, osa on uteliaampia ja osa pysyy rajoissa.
Mun lapset on aina pysyneet pihalla.
Itse olin utelias pienenä, kuulemma lähdin kuin rasvattu salama jos mua ei vahtinut, eikä kyllä kukaan vahtinut mutta silti oon hengissä :D
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:52"]
Tälläkin hetkellä näen lapseni tarvittaessa, ja äänen kuulen lähes koko ajan.Todellakin riippuu lapsesta, mitään tunnetusti villiä ja vilkasta en jättäisi valvomatta!Ja kyllä omani saattaa häipyä, mutta mikäli en kuule hänen ääntään hetkeen tai näe, niin lähden katsomaan.yritän käyttää järkeäni näissä asioissa, vaikka tänäpäivänä se onkin hyvin kiellettyä.
ap
[/quote] Niin, missä päin asut? Toiminnassasi ei todellakaan ole järkeä, joten siihen on syytä puuttua ja keskustella tarkemmin siitä, miten perheessänne jatkossa toimittaisiin lapsen parasta ajatellen.
Kuten sanottu, tuon ikäinen vaatii Suomen lain mukaan aikuisen välitöntä valvontaa. Välitön valvonta tarkoittaa sitä, että olen lasta valvomassa, kun hän on ulkona.
Lastensuojelulaitosta todella tarvitaan, koska ihmisten oma järki on monesti tätä luokkaa.
Tarkoitukseni ei ollut tuottaa pahaa mieltä, vaan tästä tulee mieleen oma nuoruuteni.Leikimme kaikki lapset aina pihalla, nuorin oli 3v., eikä aikuisia ollut koskaan hiekkalaatikon reunalla tai muuallakaan.Meillä oli hyvät leikit, ei mitään vaarallista tiellä juoksentelua vaikka asuimme sellaisen vieressä.
ap