Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passin uusimisesta. Miten voi olla näin?!

Vierailija
25.05.2014 |

Passini on päässyt vanhenemaan viime vuonna enkä ole vielä hakenut uutta, koska ei ole ollut ulkomaanreissuja tai muuta tarvetta. Nyt kuitenkin olisi tarve. Poliisin sivuilla kuitenkin kerrotaan, että passia uusiessa on esitettävä henkilötodistuksena joko edellinen VOIMASSA OLEVA passi tai henkilökortti. Minulla ei ole henkilökorttia. Eikä siis mitään voimassa olevaa henkilötodistusta (ajokortti ei ilmeisesti käy). Mitäs nyt??

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:25"]Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.

[/quote]

Multa nimenomaan otettiin vielä voimassaolevasta passista tietosivu pois kun uutta hain, sisäsivut sai pitää muistona (vanhoja viisumeja, rajaleimoja yms. muistoja vanhoilta reissuilta). Edeltävällä kerralla, kun hain passia vain yli vuosi aiemmin vanhaksi menneen passin kanssa, sen sain kyllä pitää. Ja mulla ei ole ajokorttia, henkilökorttia tai mitään muita papereita passin lisäksi.

Vierailija
2/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 15:37"]

Siis tästähän oli juuri viime viikolla juttua Hesarissa.

Poliisilla on uusi ohjeistus, jonka mukaan kaikki ne, joilla ei ole voimassaolevaa passia karkotetaan välittömästi kiinni saadessa. Aikaisemmin suomen passin omanneet Venäjälle ja muiden maiden kansalaiset omiin kotimaihinsa.

Venäjän rajavartioviranomaiset ovat perustaneet Viipurin lähelle näiden 'entisten suomalaisten' säilytykseen tarkoitetun väliaikaisen leirin, ja tavoitteena on ensi vuonna avata uusi, vakituinen leiri Jekaterinburgin lähelle.

Että onnea vain siinne poliisilaitokselle menoon vanhentuneen passin kanssa... Kannattaa ottaa hammasharja mukaan...

[/quote] entäs Suomen kansalaiset joilla ei oo passia koskaan ollutkaan? Vaikka mun isomummu 91v?

[/quote]

Uuden ohjeistuksen mukaan siis kaikki joilla ei ole voimassa olevaa passia karkoitetaan... Mummoa voit sitten käydä katsomassa leirillä, muista kuitenkin hakea viisumi venäjälle sitä varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä just hain vanhalla passilla uutta. Ajokortinkin taisinnäyttää. Kilon asemalla.

Vierailija
4/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:25"]

Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.

[/quote]

Eikö se ole juuri toisinpäin? Vanhentuneen passin voi pitää itse, mutta jos passi on vielä voimassa silloin kun saa uuden passin niin vanha voimassa oleva passi otetaan pois. 

Vierailija
5/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen hakemaan henkilökorttia ja minulla on passi vanhentunut 2008 kuvassa olen 3v. Muuta kuvallista todistusta ei ole. Pitääkö mennä siihen tunnistamis kulusteluun ja maksaako se erikseen?

Vierailija
6/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun passi oli voimassa, mutta hain uutta sukunimen vaihdon vuoksi. Passi on mun ainoa henkkari eikä ajokorttia ole. Uutta hakiessa poliisi otti vanhan passin pois ja parin viikon päästä hain uuden ilman mitään henkkareita, ihan pärstäkertoimella. Niillähän on luovutustilanteessa ne mun henkkarit siinä kädessään (se uusi passi) ja näkevät passikuvasta olenko se minä vaiko enkö. Ilmoitin vaan nimeni ja passi haettiin kaapista ja iskettiin käteeni. Että näin.

Vierailija
7/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko sitten tuli uusi passi ärrälle, edellinen oli unohtunut uusia, esitin sen vanhentuneen passin ja ajokortin, ei ongelmaa.

Jos on selvä tapaus se sujuu, jos on jotain hämminkiä niin voidaan vaatia muita papereita tai ihminen todistamaan, itse varauduin ottamaan kaikki luottokortit yms sellaisen mukaa, taisi olla joku auto-kotivakuutuspaperikin varmuudeksi, ei tarvittu.

Vierailija
8/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ärräntäti jakaa passin kyselemättä minkäänlaista henkkariA mutta poliisilaitoksella pitää olla uutta passia varten henkilökortti joka on anittava, ellei sitä ole? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
9/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se hoitui itsellä myös viime kuussa. Poliisi merkitsee ärrälle meneviin tietoihin, että passin saa luovuttaa vanhentuneella passilla henkilöllisyyden todistavalle.

Ongelmia voi tulla jos vanhentuneesta passista ei tunnista. Tällöin turvaudutaan muihin kortteihin, papereihin tai kyselyihin yms.

Vierailija
10/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olennaisin pointti on se, että oli se byrokratia mikä tahansa niin aina henkilöllisyys voidaan selvittää haastattelukysymyksillä.

Vierailija
11/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pääkaupunkiseudun poliisilaitoksella passeja myöntämässä ja kyllä käy uudenmallinen (eli ei vanha pahvinen) ajokortti tilapäisesti henkkarista ärrällä uutta passia hakiessa. Virallinen henkkarihan ajokortti ei ole, mutta jos siitä vain tunnistaa niin sitä voi käyttää tässä tapauksesssa. Sama homma vanhan passin kanssa - jos asiakirjan kuvasta tunnistaa, kaikki ok. 

Ja vanhaa passiahan ei nykyään ole pakko jättää laitokselle vaan sen saa pitää muistona, passilaki kun muuttui tuossa reipas vuosi sitten :)

Vierailija
12/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sun todistaa olevasi sinä kun haet passia. Muutenhan kuka tahansa voisi hakea kenen tahansa nimissä passin.

Jos sulla ei ole voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta, niin poliisi tutkii henkilöllisyytesi. Käytännössä tutkinnassa voidaan katsoa vanhentunut passisi ja ajokortti, lisäksi voidaan esittää kysymyksiä vaikka ätisi vanhasta osoitteesta tai lasten syntymäpäivistä tms.

Vierailija
13/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#45 teksti pätee myös ainakin Tampereella. Uutta passia hain vanhan passin ja ajokortin kanssa. Vanhan passin sain pitää, ja ärrällä tarvi noudettaessa näyttää vain ajokortti. 

Vierailija
14/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:42"]

Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.

[/quote]

No, mutta eihän poliisi sitä nyt kotoa tule hakemaan pois, jos se on päässyt sattumalta vanhenemaan. :D Tottakai se otetaan pois siinä vaiheessa, kun siellä laitoksella käy hakemassa uuden passin, mutta minulla siis ihan pöytälaatikossa passi, joka päässyt vanhenemaan eikä vielä uutta. -ap

[/quote]Ei vanhaa passia tarvi antaa pois kun hakee uuden. Jos vanha passi on vielä voimassa, niin se joko mitätöidään tai sitten pitää olla pätevä syy toiseen passiin. Itselläni on kaksi passia.

Vierailija
15/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:08"]

[/quote]

Eikö se ole juuri toisinpäin? Vanhentuneen passin voi pitää itse, mutta jos passi on vielä voimassa silloin kun saa uuden passin niin vanha voimassa oleva passi otetaan pois. 

[/quote]Juuri näin, vanhentuneen passin saa pitää ja kyllähän ihmisellä voi olla kaksikin passia jos tarvii.

Vierailija
16/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin mammat, älytkää nyt hankkia se passi jo vastasyntyneelle ja pitää voimassa. Koska jos ei ole voimassa niin ei saa ikinä passia eikä pääsee Sunny Beachille bailaa! On vaan oltava kotimaassa loppuelämä! Näin käy myös, jos passi varastetaan, koska silloin ei ole näyttää voimassaolevaa passia poliisilaitoksen lupavirkailijalle. Ette te sitä "kallista rahastusmielessä kehitettyä" henkilökorttiakaan saa, koska kukaan ei voi tietää kuka olet. 

p.s. ei ehkä kande lähteä ulkomaille, jos ei osaa edes passia hankkia....

Vierailija
17/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marssi poliisin luo ja selitä tilanne. Tuskin ne sua tyhjin käsin jättää.

Vierailija
18/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vanha passi käy. Lisäksi ne voi kysellä sulta kysymyksiä entisistä osoitteista ym., jotta varmistutaan sun henkilöllisyydestä.

Vierailija
19/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat mukaan sen vanhan passin, ajokortin ja mahdolliset muut kortit mitkä tukevat sitä, että olet kuka väität olevasi. Saattavat kysellä esim. entisiä osoitteita tai perheen tietoja varmistaakseen kuka olet.

Et muuten saa itse haettua passiasi R-kioskilta, eli kirjoita valtakirja jollekulle jolla on voimassa olevat henkkarit, ja laita hakemaan.

Vierailija
20/50 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on mennyt passi ja henkilökortti vanhaksi. Olen siis kai itsekin mennyt vanhaksi ja muuttunut epähenkilöksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän