Passin uusimisesta. Miten voi olla näin?!
Passini on päässyt vanhenemaan viime vuonna enkä ole vielä hakenut uutta, koska ei ole ollut ulkomaanreissuja tai muuta tarvetta. Nyt kuitenkin olisi tarve. Poliisin sivuilla kuitenkin kerrotaan, että passia uusiessa on esitettävä henkilötodistuksena joko edellinen VOIMASSA OLEVA passi tai henkilökortti. Minulla ei ole henkilökorttia. Eikä siis mitään voimassa olevaa henkilötodistusta (ajokortti ei ilmeisesti käy). Mitäs nyt??
Kommentit (50)
Uuden passin lunastamiseen R-kioskilta kelpaa vanhaksi mennyt passi. Hain juuri kuukausi sitten
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:14"]Otat mukaan sen vanhan passin, ajokortin ja mahdolliset muut kortit mitkä tukevat sitä, että olet kuka väität olevasi. Saattavat kysellä esim. entisiä osoitteita tai perheen tietoja varmistaakseen kuka olet.
Et muuten saa itse haettua passiasi R-kioskilta, eli kirjoita valtakirja jollekulle jolla on voimassa olevat henkkarit, ja laita hakemaan.
[/quote]
Kyllä vanha passi kelpaa yleensä henkilöllisyyden todistamiseksi. T. Ärrätäti
Mulla sama ongelma ja poliisin passitoimistosta nimenomaan sanottiin, että vanha passi tai ajokortti EI kelpaa, vaan pitää hakea henkilökortti, jos ei sellaiista ennestään ole. Nyt jäi vaan askarruttamaan että milläs henkilökortin saa tai todistaa sitä hakiessaan olevansa "mä itse" kun sen ohjeissa sanotaan että voimassaoleva passi tai entinen henkilökortti.... Jota ei ole ainakaan mulla. Ajokortti ei käy.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:14"]Otat mukaan sen vanhan passin, ajokortin ja mahdolliset muut kortit mitkä tukevat sitä, että olet kuka väität olevasi. Saattavat kysellä esim. entisiä osoitteita tai perheen tietoja varmistaakseen kuka olet.
Et muuten saa itse haettua passiasi R-kioskilta, eli kirjoita valtakirja jollekulle jolla on voimassa olevat henkkarit, ja laita hakemaan.
[/quote]
Kyllä vanha passi kelpaa yleensä henkilöllisyyden todistamiseksi. T. Ärrätäti
[/quote] olikohan tämä Se ärräntäti, joka antoi uusia passeja väärille henkilöille
Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.
[/quote] mistä näitä tietäjiä löytyy?? Kyllä sain ärrältä uuden passin sitä vanhaa näyttämällä...
Mikä hitto on toi henkilökortti? Itsellänikin tuo tilanne että ei oo passi voimassa
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:23"]
Mulla sama ongelma ja poliisin passitoimistosta nimenomaan sanottiin, että vanha passi tai ajokortti EI kelpaa, vaan pitää hakea henkilökortti, jos ei sellaiista ennestään ole. Nyt jäi vaan askarruttamaan että milläs henkilökortin saa tai todistaa sitä hakiessaan olevansa "mä itse" kun sen ohjeissa sanotaan että voimassaoleva passi tai entinen henkilökortti.... Jota ei ole ainakaan mulla. Ajokortti ei käy.
[/quote]
Sulla on nyt pahemman luokan propleemi. Voi olla että sinusta tulee haamu jota ei ole virallisesti olemassakaan :/
Hain viikko sitten uuden passin, vanha katosi aikoja sitten. Poliisilaitoksella vakuutettiin, että sen saa ajokortilla ja näin myös kävi, todella erikoista että tässä on näin suuria eroja kunnittain.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:23"]
[/quote] Hei, täällä myös sama probleemi!! Mikä paikkakunta, mulla Pieksämäki.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:31"]
Hain viikko sitten uuden passin, vanha katosi aikoja sitten. Poliisilaitoksella vakuutettiin, että sen saa ajokortilla ja näin myös kävi, todella erikoista että tässä on näin suuria eroja kunnittain.
[/quote] Henkilökortti maksaa joten yritetäänköhän jossain kupata tällä tavalla lisätuloja valtiolle?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:17"]Uuden passin lunastamiseen R-kioskilta kelpaa vanhaksi mennyt passi. Hain juuri kuukausi sitten
[/quote]
minulla ei kelvannut
Jossain poliisin tiedotteessa luki, että jos ei nyt keväällä ole pakko hankkia passia (ruuhkaa) niin ei haittaa vaikka passi menisi vanhaksi ennen sen uusimista. Kun eihän sitä ekaakaan passia tai henkilökorttia saisi kun ei ole vanhaa :D Että ele huoli, kyllä sen henkillöllisyyden saat todistettua sillä vanhalla passilla ja ajokortin yhdistelmällä.
Mullakin riitti että oli ajokortti mukana, ei kyselty mitään muuta kun sen tarjosin.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:25"]
Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.
[/quote]
No, mutta eihän poliisi sitä nyt kotoa tule hakemaan pois, jos se on päässyt sattumalta vanhenemaan. :D Tottakai se otetaan pois siinä vaiheessa, kun siellä laitoksella käy hakemassa uuden passin, mutta minulla siis ihan pöytälaatikossa passi, joka päässyt vanhenemaan eikä vielä uutta. -ap
Ja siis paikkakunnittainkin voi tietty olla eroja käytännöissä, mutta nuo aloituksessa mainitsemani ohjeet luin ihan poliisin valtakunnallisilta verkkosivuilta.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:25"]Passihan otetaan poliisilaitoksella pois, jos se on mennyt vanhaksi, eikö? Muistaakseni passin saa pitää uuden hakemisen jälkeen vain, jos siinä on voimassaoloaikaa vielä jäljellä.
[/quote]
Itse olen saanut aina pitää vanhan passini ja myös vielä 2 vk voimassa olevan passin.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 12:25"]
[/quote]
No, mutta eihän poliisi sitä nyt kotoa tule hakemaan pois, jos se on päässyt sattumalta vanhenemaan. :D Tottakai se otetaan pois siinä vaiheessa, kun siellä laitoksella käy hakemassa uuden passin, mutta minulla siis ihan pöytälaatikossa passi, joka päässyt vanhenemaan eikä vielä uutta. -ap
[/quote]
No millä sä todistat henkilöllisyytesi siellä ärrällä, jos poliisi on ottanut vanhan passin pois?
Juu kyllä se vanha passi käy, kun muutakaan ei ole. Toki kannattaa ottaa ajokorttikin mukaan niin löytyy sitten voimassa oleva asiakirja myös. Itse olen myös hakenut passia vasta sitten kun sitä oikeesti tartten, ettei viiden vuoden voimassaoloaikaa mene suotta hukkaan. Passi on kuitenkin aika kallis. Henkilökortti vanhenee myös viidessä vuodessa, joten sekään ei auta tuohon asiaan.
Kyllä vanha passi varmaan kelpaa ja jos eivät kelpuuta, niin tekevät tunnistamishaastatteluun jossa kysellään lähinnä vanhoja osoitteita, syntymäpaikkoja, lasten nimiä etc. ja sitä kautta tunnistat itse itsesi.
Ota rauhallisesti :)