Onko sinusta kivempi olla pitkillä matkoilla kuskina vai kyydissä olijana?
Musta kivempi on olla pelkääjän paikalla. ;-) Saa ottaa rennommin ja vaikka nukkuakin välillä.
Ympäristöä voi seurata paremmin, kun ei tarvitse vain sitä tietä tuijottaa. 8-)
Kommentit (20)
Mä olen aina kartturi. No eipä mulla olisi ajokorttiakaan, mut isommassakin porukassa joku toinen voisi välillä olla kartturina, mut mulle se aina lankeaa. Mut ei se paha rasti ole, osaan tulkita karttoja hyvin enkä yleensä ottaen osaa edes nukkua autossa.
No varmaankin kyydissä, koska mulla ei ole ajokorttia :D
Kuskina. Vieressä istuminen on tylsääkin tylsempää.
Ajaessa saa olla rauhassa ja vaan ajaa :) pelkääjän paikalla täytyy olla valmiina palvelemaan kun takapenkiltä tulee vaatimuksia(tylsää, nälkä, jano, kirja tippu, lelu tippu, leipä tippu, vauvan itkua jne)
En silti jaksa keskittyä ajamiseen paria tuntia pidempään kerrallaan joten yleensä ajan pienemmän osan matkasta ja mies ajaa pidemmät pätkät.
Pitkällä matkalla ajetaan tietenkin vuorollaan. Me vaihdetaan miehen kaa kuskia jo parinsadan kilsan yhdensuuntaisella matkalla, pidemmästä puhumattakaan. Kumpikin meistä tykkää sekä ajaa että istuskella. Musta ois kohtuutonta laittaa toinen ajamaan vaikka 500 km, jos toisellakin on ajokortti. Tietty jotkut tykkää ajaa eikä edes anna toisen ajaa, joten se on sitten sillä selvä, ei tartte miettiä kuka on ratissa.
En osaa nukkua autossa, pitäisi olla aivan tolkkutoman väsynyt tai hirrrrrveeen humalassa.
Mielummin melkein ajan, aika kuluu paremmin. Tietysti jos ei ajaisi niin voisi olla vaikka hirparassa... sitten pitäisi pysähtyä vähän väliä kuselle ja matkanteko hidastuisi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:29"]
Mä olen aina kartturi. No eipä mulla olisi ajokorttiakaan, mut isommassakin porukassa joku toinen voisi välillä olla kartturina, mut mulle se aina lankeaa. Mut ei se paha rasti ole, osaan tulkita karttoja hyvin enkä yleensä ottaen osaa edes nukkua autossa.
[/quote]Vieläkö joku suunnitstelee karttojen avulla? Navigaattori on niin kätevä, ei tarvi vähääkään stressata perille osaamisesta.
Suurinpiirtein puoliksi meilläkin. Tosin jos keli on hyvin huono, niin mies lähtee silloin rattiin. Hän ajaa myös vähän raskaammalla kaasujalalla ja ohittelee enemmän kuin minä, mutta mä ajan taloudellisemmin. Joskus päästän myös jonkun lapsista etupenkille ja ahtaudun itse takapenkille.
Meillä ei muuten pelkääjän paikalla saa nukkua tai mielellään edes pilkkiä pitkillä matkoilla, armeijasta käytäntöön jääneitä juttuja... :)
Navigaattorit kyllä välillä ohjeistavat ihan mitä sattuu, kun osassa ei ole päivitykset ajan tasalla. Mutta kartat eivät toki välttämättä sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:29"]
[/quote]Vieläkö joku suunnitstelee karttojen avulla? Navigaattori on niin kätevä, ei tarvi vähääkään stressata perille osaamisesta.
[/quote]Kartasta hahmottaa kokonaisuuden, nähtävyydet jne joten niitä käytetään pääasiassa edelleen.
Autossa ei väliä, mutta moottoripyörän kyydissä on niin tylsää, että suostun vain hätätapauksessa. Ennen kuin sain itse A-kortin, kyydissä oli ihan kivaa, mutta kun pääsin ajamisen makuun, kyytiläisen osa on ankea.
Meilläkään ei ole navigaattoria, paitsi tietenkin paperinavigaattori!
14
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:32"]
En osaa nukkua autossa, pitäisi olla aivan tolkkutoman väsynyt tai hirrrrrveeen humalassa.
[/quote]
Minun isäni antoi aikoinaan kaksi neuvoa, kun menin autokouluun: kännissä ei ajeta ja pelkääjän paikalla ei nukuta. Mikään ei väsytä kuskia pahemmin kuin vieressä kuorsaava ihminen.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Minun isäni antoi aikoinaan kaksi neuvoa, kun menin autokouluun: kännissä ei ajeta ja pelkääjän paikalla ei nukuta. Mikään ei väsytä kuskia pahemmin kuin vieressä kuorsaava ihminen.
[/quote] Juuri näin. Apukuskin tehtävä on pitää kuski hereillä. :)
Ajan työkseni rekkaa, joten jos mahdollista niin pidemmillä matkoilla en itse tarjoudu kuskiksi. Totta kai ajan jos pyydetään, mutta mieluiten istuisin vain ja nauttisin vain olemisesta.
Mä tykkään ajaa ja mies viihtyy paremmin muksun kanssa takana. Papan luo 750km ja joskus mies ajaa keskeltä sellasen 200-250km pätkän, joskus ajan koko matkan itse ja toisella korvalla kuuntelen takapenkin keskusteluita :)
Minä tykkään ajaa itse pidemmätkin matkat. Ei sitten tarvitse stressata, millainen
kuski on ratissa.
Ajan työkseni, joten mieluummin istuisin pelkääjän paikalla. Mutta kun perheessä on vaan yksi aikuinen, niin minähän se aina ajan.
Minusta kivempi ajaa. Tosin jos matkaa on yli 500 km, niin silloin on ihan kivaa jos ukko ajaa viimeiset 100-200 km. Usein kuitenkin minä huokasen loppuun asti.
Molemmissa on puolensa, mutta jotenkin tuntuu että aika kuluu nopeampaa kun ajaa itse.