Löysin avun uhmaikäisen pahimpiin raivareihin: korvatulpat!
Mulla on ollut vähän sitä ongelmaa, että alkaa ihan hirveästi ahdistaa, kun uhmaikäinen käy läpi pahimpia kiukkukohtauksiaan. Toissapäivänä mun oli pakko laittaa korvatulpat, koska korvani ovat poskiontelontulehduksen takia lukossa, ja kas, pysyin aivan tyynenä koko kohtauksen ajan. Olen sen jälkeen käyttänyt niitä kahdesti. Vau, näin pienestä jutusta iso helpotus arkeen!
Kommentit (34)
En tarvitse korvatulppia. Ymmärrän mistä huuto johtuu johtuu ja keskityn läsnäolemiseen ja pienen ihmisen rauhoittamiseen...
Siis lukikohan valtaosa kommentoijista nyt ihan oikein? Ap puhui KORVATULPISTA eikä mistään teleporttauskoneesta jolla hän katoaa fyysisesti pois ja hylkää lapsen yksinään.
Sitäpaitsi korvatulpatkaan eivät poista kaikkia ympäristön ääniä, vaimentavat kyllä hyvin mutta uskaltaisin väittää että lapsen itkun ja raivon havannoi tulpista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:52"]
tekisi mieli tulla kuulemaan, miten sä 2,5v kanssa jälkikäteen keskustelette? Näkisin, että tärkeämpää olla läsnä siinä tilanteessa kun toinen ei ilman sua kykene rauhoittamaan itseään.
[/quote]
Miten niin "miten 2,5-vuotiaan kanssa keskustellaan"? Sillä tavalla, että minä puhun ja hän puhuu. Ihan hyvin on onnistunut, jo pitemmän aikaa.
Miten sä sitten antaisit sitä läheisyyttä, makaamalla lapsen päällä vai? Kuten jo sanoin, hän ei halua kiukkukohtauksen aikana olla sylissä tai kosketettavana, joten sitä läheisyyttä pitäisi sitten antaa väkisin ja väkivaltaa käyttämällä, ja sitä en hyväksy. Vai mitä ihmettä tarkoitat läsnä olemisella? Ne korvatulpathan eivät kuljeta mua mihinkään toisaalle, vaan päin vastoin, voi olla lähempänä lasta, kun huuto ei niin haittaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:50"]
mä en enää ihmettele miksi lastenpsykiatriaan tarve ylittää tarjonnan....
[/quote]
Kyllä ne äidin korvatulpat on just se asia, mikä lapsen traumatisoi, hyvin hoksattu! Kiitos muutenkin hyvin perustellusta viestistä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:55"]
Siis lukikohan valtaosa kommentoijista nyt ihan oikein? Ap puhui KORVATULPISTA eikä mistään teleporttauskoneesta jolla hän katoaa fyysisesti pois ja hylkää lapsen yksinään.
[/quote]
Valtaosa luki oikein, tuo yksi uhmiksen tasolle taantunut jankkaaja ei.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:54"]
En tarvitse korvatulppia. Ymmärrän mistä huuto johtuu johtuu ja keskityn läsnäolemiseen ja pienen ihmisen rauhoittamiseen...
[/quote]
Kyllä mäkin ymmärrän, mistä se huuto johtuu. Se ei poista sitä, että se sattuu korviin ja ahdistaa mua. Tämä minun pieni ihmiseni ei rauhoitu sillä, että mä yritän huutamisen väliin sanoa jotain, tai että mä yritän koskettaa, joten koska telepatia ei onnistu, voin vain odottaa, että lapsi vähän rauhoittuu, jotta voin lohduttaa ja jutella.
Et ole muuten vielä yhdessäkään viestissäsi kertonut niitä konkreettisia rauhoittamisen keinoja.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:55"]
[/quote]
Valtaosa luki oikein, tuo yksi uhmiksen tasolle taantunut jankkaaja ei.
[/quote]
Joo, näin mäkin asian tulkitsen. Ja suosittelen korvatulppia kaikille vähemmän täydellisille äideille, joita lapsen kiukkukohtaukset ahdistavat.
Ap
hyvä mammat. Vakiinnuttakaa vaan arkeenne korvatulpat lapsen ikäkriisissä..niin me ammattilaiset korjaamme jäljet viimeistään murrosiässä......
Korvatulpat on kyllä ihan ykköset, niistä on ollut iloa monessa tilanteessa. Esim. tentit tuli aina kirjoitettua tulpat korvissa, kaikki lentomatkat tulee istuttua tulpat korvissa samoin kuin pitkänmatkan bussireissut ja -junareissut.
Ja tosiaan, ei tulpat vie ääniä kokonaan pois mutta vaimentaa niitä ja tekee tilanteesta mukavamman.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:04"]
hyvä mammat. Vakiinnuttakaa vaan arkeenne korvatulpat lapsen ikäkriisissä..niin me ammattilaiset korjaamme jäljet viimeistään murrosiässä......
[/quote]
Joo joo, me ollaan nyt kuultu tämän sun teesi jo monta kertaa, jospa esittäisit jonkin perustelunkin.
Ap
[/quote]
Sinä, ammattilainen? :D Älä nyt jaksa valehdella hyvä ihminen. Sinä olet yhtä kaukana ammattilaisesta kuin kuu maasta.
Korvatulpat on kyllä ihan ykköset, niistä on ollut iloa monessa tilanteessa. Esim. tentit tuli aina kirjoitettua tulpat korvissa, kaikki lentomatkat tulee istuttua tulpat korvissa samoin kuin pitkänmatkan bussireissut ja -junareissut.
Ja tosiaan, ei tulpat vie ääniä kokonaan pois mutta vaimentaa niitä ja tekee tilanteesta mukavamman.
[/quote]
Mulla ovat auttaneet joskus myös nukahtamisvaikeuksiin: kun yksi aisti on vaimeampi, on helpompi rauhoittua.
Mä meen nyt katsomaan Housea, "ammattilainen" voi vaikka yrittää iltansa ratoksi tehdä musta ls-ilmoitusta.
Ap