Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimesta yliopistosta ja opintotuesta

Vierailija
23.05.2014 |

Tietääkö kukaan, onko mahdollista saada kesäopintoihin opintotukea tässä tilanteessa:

Opiskelupaikka on jo, mutta armeijan takia välivuosi. Kesätöitä ei ole löytynyt, joten voisi opiskella kesälläkin. Nyt tuli yllättäen tieto, että saisi sukulaisen asunnon kesä- heinäkuuksi, joten voisi mennä jo paikkakunnalle. Eli jos suorittaa sen 5 op/kk, voiko saada opintotukea jo nyt, vaikka varsinaiset opiskelut siis alkaa syksyllä. Joo kelalta kysymällä saisi selville, mutta asunnosta pitäisi päättää jo viikonloppuna; tämä tieto tuli vasta tänään ja nämä avoimen opinnot tuli mieleen vasta illalla. Kyseessä on siis yliopisto. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:51"]

Avoimen yliopiston kursseista ei saa opintotukea vaikka olisivat täysin vastaavia opintoja kuin itse yliopistossa. 

Ja suosittelisin että annat poikasi hoitaa (tai jättää hoitamatta) asiansa itse. Ei opi ikinä ottamaan vastuuta jos äiti huolehtii kaikesta.

[/quote]

Jos sinulla on opiskeluoikeus yliopistossa, ei sillä ole merkitystä, onko ne kurssit kesäyliopistossa, avoimessa vai varsinaisessa yliopistossa. Vain se merkitsee, oletko niitä suorittaessasi ilmoittautunut läsnäolevaksi yliopistoon: jos olet, saat tukea.

Vai miten te kuvittelette, että porukka kerää kesäisin kymmeniä opintopisteitä saadakseen täydet tuet. Varsinaisessa yliopistossa on pari kesätenttiä ja kenttäkurssit, ne opintopisteet käydään hakemassa avoimen puolelta. Samanlaista opetusta, samat pisteet, samat tuet.

[/quote]

No sehän on selvä, olen itsekin suorittanut vaikka kuinka paljon opintoja avoimessa kesällä mutta olen ollut läsnäolevana silloin! Ja ap:n poika EI OLE läsnäoleva.

[/quote]

Mutta voi ilmoittautua läsnäolevaksi. Tarvitaan vain soitto opintotoimistoon - yliopistolaki kun ei kiellä läsnäolevaksi ilmoittautumista kesken kauden. HY:n ohjeen mukaan näin "Kevätlukukautta varten ei ole määritelty erityistä ilmoittautumisaikaa, mutta se tulee tehdä ennen kuin aloitat opinnot." Eli ei ole mitenkään mahdotonta saada opintopisteitä jo kesältä.

Vierailija
22/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:47"]

En kysy omasta puolestani, vaan meidän pojan puolesta. Amk:ssa olen ollut itse ja siksi tämä tuli mieleen. Hössöttäjä olen joo, poika itse sanoisi mulle että hoida omat asiasi, mutta lähti kavereiden kanssa terassille ja annan nyt olla rauhassa, tuli vaan yhtäkkiä mieleen. 

En ole osannut katsoa kelan sivuilta, höh tyhmä olen. Mutta jos opiskelee avoimessa sellaisia aineita, mitä voi lukea hyväksi, onnistuuko sitten? 

Koetan saada tuon nuoren tekemään jotain, yksi työpaikka tosin ilmoittaa maanantaina onko tarvetta, sitten alkaa olla toivo mennyt. 

[/quote]

Voi hemmetti vie. Jätä se aikuinen poika nyt jo hiivatissa rauhaan! Selvittää itse omat tukensa, ja luultavasti ymmärtää asiat paremmin kuin äitinsä...

Vihaan tollasia joka asiaan puuttujia.

[/quote]

Työkkärissä me usein nauretaan niille nuorille, jotka ei ole tajunneet ilmoittautua työttömiksi tai ei tajua lähetellä lippuja ja lappuja. Antaa niiden muutaman kerran kunnolla tyriä, siitäpä oppivat asiansa hoitamaan. Äidit tietäisivät, mitä tehdä, mutta heitä ei kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:58"]

En kysy omasta puolestani, vaan meidän pojan puolesta. Amk:ssa olen ollut itse ja siksi tämä tuli mieleen. Hössöttäjä olen joo, poika itse sanoisi mulle että hoida omat asiasi, mutta lähti kavereiden kanssa terassille ja annan nyt olla rauhassa, tuli vaan yhtäkkiä mieleen. 

En ole osannut katsoa kelan sivuilta, höh tyhmä olen. Mutta jos opiskelee avoimessa sellaisia aineita, mitä voi lukea hyväksi, onnistuuko sitten? 

Koetan saada tuon nuoren tekemään jotain, yksi työpaikka tosin ilmoittaa maanantaina onko tarvetta, sitten alkaa olla toivo mennyt. 

[/quote]

Voi hemmetti vie. Jätä se aikuinen poika nyt jo hiivatissa rauhaan! Selvittää itse omat tukensa, ja luultavasti ymmärtää asiat paremmin kuin äitinsä...

[/quote]

Työkkärissä me usein nauretaan niille nuorille, jotka ei ole tajunneet ilmoittautua työttömiksi tai ei tajua lähetellä lippuja ja lappuja. Antaa niiden muutaman kerran kunnolla tyriä, siitäpä oppivat asiansa hoitamaan. Äidit tietäisivät, mitä tehdä, mutta heitä ei kuunnella.

[/quote]

Kyllä se tällaiset asiat osaa hoitaa, saa työmarkkinatukea kyllä kun on myös ammattikoulun käynyt lukion sivussa. 

Btw, olen itsekin ollut työkkärissä, mutta siellä "rahantarkistus"puolella ja sinnehän ne mammat soittivat että paljonko se meidän Esko-Eevertti 18-v saa sitä harjoittelurahaa - siihen aikaan oli se työkkärin harjoittelu, mitä ei kai enää ole vuosiin ollut. En minä nauranut, vaan sanoin kärsivällisesti kerta toisensa perään, että emme anna täysi-ikäisten tietoja muuta kuin heille itselleen ja puhelimessa annetaan tietoja vain yleisellä tasolla. Jos nauraa asiakkaille, on väärällä alalla. Ei nuoret noita asioita kyllä itsestään tiedä, jonkun ne pitää selvittää. Tuo meidän nuori kyllä selvitti itse ja on sitä mieltä, että hössötän liikaa, tiedän kyllä. 

Vierailija
24/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se tällaiset asiat osaa hoitaa, saa työmarkkinatukea kyllä kun on myös ammattikoulun käynyt lukion sivussa. 

Btw, olen itsekin ollut työkkärissä, mutta siellä "rahantarkistus"puolella ja sinnehän ne mammat soittivat että paljonko se meidän Esko-Eevertti 18-v saa sitä harjoittelurahaa - siihen aikaan oli se työkkärin harjoittelu, mitä ei kai enää ole vuosiin ollut. En minä nauranut, vaan sanoin kärsivällisesti kerta toisensa perään, että emme anna täysi-ikäisten tietoja muuta kuin heille itselleen ja puhelimessa annetaan tietoja vain yleisellä tasolla. Jos nauraa asiakkaille, on väärällä alalla. Ei nuoret noita asioita kyllä itsestään tiedä, jonkun ne pitää selvittää. Tuo meidän nuori kyllä selvitti itse ja on sitä mieltä, että hössötän liikaa, tiedän kyllä. 

[/quote]

Työkkärissä ei ole mitään rahantarkastuspuolta!

Ja kyllä me ainakin kykenemme kertomaan soittajalle, paljonko Esko-Eevertti saa rahaa, jos soittaja pystyy kertomaan taustat eli onko takana lukio, työrupeama vai mitä. Hallintolain mukaan kun summat tulee kertoa: ei tietenkään niin, että kertoo nimenomaan Esko-Eevertin saavan tietyn summan vaan siten, että vastaavassa tilanteessa oleva saa summan X näillä annetuilla tiedoilla, mutta jos on lisäksi jotain muuta, niin siihen ei voi ottaa kantaa.

Vierailija
25/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:49"]

avoimesta ei saa opintotukea millään, ei vaikka saisi myöhemmin hyväksiluetuksi nämä aineet :-(

[/quote]

Tää ei kyl oo ihan totta. Voit hakea kesäopintotukea, jossa on opintosuunnitelmasi kesälle ja siihen voi liittää avoimen kursseja, jotka hyväksiluetaan opintoihin :) Todella moni yliopisto-opiskelija tekee kesäisin noin, jossei saa kesätöitä. Eli siis kyllä saat tukea, mutta se pitää hakea kelasta erikseeen: "

Kesäajan opintotuki kannattaa hakea hyvissä ajoin. Opintotuki voidaan myöntää aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukauden alusta alkaen.

Jos olet korkeakouluopiskelija, voit saada tukea kesäajalle, jos suoritat tutkintoosi kuuluvia opintoja päätoimisesti korkeakoulusi opintotukilautakunnan vahvistamalla tavalla. Hae kesätukea joko verkossa tai opintotuen muutosilmoituksella (lomake OT 15), johon olet täyttänyt kesäopintosuunnitelman. Kesäopintotuki voidaan yleensä myöntää, jos kesäopintosuunnitelmassa on opintoja keskimäärin vähintään 5 opintopistettä opiskelukuukautta kohti.

Jos olet muu toisen asteen opiskelija kuin lukio-opiskelija, voit saada kesätukea tutkintoosi tai opintoihisi kuuluviin päätoimisiin opintoihin. Kesällä suorittamiesi opintojen laajuuden on oltava keskimäärin vähintään kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti. Kesäopiskelujakson tulee lisäksi kestää vähintään 18 kalenteripäivää jokaisena kuukautena, jolle haet kesäopintotukea.

Hae kesätukea joko verkossa tai opintotuen muutosilmoituksella (lomake OT 15). Muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden kesätukihakemuksen liitteeksi tarvitaan oppilaitoksen todistus kesäopinnoista." http://www.kela.fi/opintotuki_mihin-opintoihin-tukea#kesaopinnot

Vierailija
26/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Työkkärissä ei ole mitään rahantarkastuspuolta!

Ja kyllä me ainakin kykenemme kertomaan soittajalle, paljonko Esko-Eevertti saa rahaa, jos soittaja pystyy kertomaan taustat eli onko takana lukio, työrupeama vai mitä. Hallintolain mukaan kun summat tulee kertoa: ei tietenkään niin, että kertoo nimenomaan Esko-Eevertin saavan tietyn summan vaan siten, että vastaavassa tilanteessa oleva saa summan X näillä annetuilla tiedoilla, mutta jos on lisäksi jotain muuta, niin siihen ei voi ottaa kantaa.

[/quote]

Jos olet pienessä työkkärissä, sitten ei ehkä ole. Pienistä työkkäreistä ne tulee isompiin. Kyllä mä olen tarkastanut satoja lappusia, joilla sitä työkkärin rahaa haettiin silloin kun oli vielä työkkärin työharjoittelu olemassa. Samassa yksikössä tarkastettiin myös starttiraha ja työllistämistukihakemukset. Tiedän, että nämä systeemit ovat muuttuneet, starttiraha kai vähiten. Niissä lapuissa oli aina kolme nimeä, ennen kuin ne menivät silloisen Te-keskuksen puolella, se oli nimenomaan TE-keskus siihen aikaan. Huomaa, että tästä on monta vuotta aikaa. Mutta laitoinkin rahantarkastuspuoli lainausmerkeissä, koska sitä teki vain kaksi ihmistä; päätomisesti yksi. Tilitykset taisi olla se virallinen nimi tjsp, en muista tarkkaan kun olen vaihtanut alaa täysin ja ollut ihan muissa tehtävissä jo monta vuotta. 

Minähän laitoinkin, että yleisellä tasolla voi kertoa. Eikös se ole sama asia?

Mutta tämä meni ohi aiheen. Mutta minusta on aika säälittävää nauraa nuorelle, joka tulee ensimmäistä kertaa asioimaan, eikä tiedän itsestään kaikkea. 

Vierailija
27/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja osa-aikalisähakemukset tarkistettiin myös, mutta sitähän ei enää ole. Vuorotteluvapaat tarkistivat yritysneuvontapuoli, jota ei sitäkään kaikissa työkkäreissä ollut siihen aikaan ja systeemithän on täysin eri nykyään. Liikkuvuusavustuksen tarkisti aina neuvojat. Joten kyllä olen ollut työkkärissä lappuja tarkistamassa - sitä, että on verovelkatodistukset mukana yms. :)

Mutta asiaan - tuo nuorihan ei ole vielä ollenkaan hakenut (luultavasti) opintotukea, tätä keskustelua kannattaa ehkä jatkaa, välittämättä nyt tästä meidän nuoresta, kun joku muu voi hyötyä samasta keskustelusta. 

Vierailija
28/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:42"]

Niin ja osa-aikalisähakemukset tarkistettiin myös, mutta sitähän ei enää ole. Vuorotteluvapaat tarkistivat yritysneuvontapuoli, jota ei sitäkään kaikissa työkkäreissä ollut siihen aikaan ja systeemithän on täysin eri nykyään. Liikkuvuusavustuksen tarkisti aina neuvojat. Joten kyllä olen ollut työkkärissä lappuja tarkistamassa - sitä, että on verovelkatodistukset mukana yms. :)

Mutta asiaan - tuo nuorihan ei ole vielä ollenkaan hakenut (luultavasti) opintotukea, tätä keskustelua kannattaa ehkä jatkaa, välittämättä nyt tästä meidän nuoresta, kun joku muu voi hyötyä samasta keskustelusta. 

[/quote]

En väittänyt, että te-toimistossa ei asioita tarkasteta, mutta ei siellä ole mitään erillistä rahantarkastuspuolta. Samat tyypit laittaa summat maksuun, jotka ensin katsoo, että täyttyykö kriteerit. Ja ainakin matakakustannusten korvauksia "tarkastaa" ihan rivivirkailijat eikä mikään erityinen instanssi.

Vierailija
29/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:42"]

[/quote]

En väittänyt, että te-toimistossa ei asioita tarkasteta, mutta ei siellä ole mitään erillistä rahantarkastuspuolta. Samat tyypit laittaa summat maksuun, jotka ensin katsoo, että täyttyykö kriteerit. Ja ainakin matakakustannusten korvauksia "tarkastaa" ihan rivivirkailijat eikä mikään erityinen instanssi.

[/quote]

Niinhän mä just Liikkuvuusavustuksesta sanoin. En tiedä miten siinä työkkärissä nykyään tehdään, mutta siihen aikaan yksi ihminen teki tarkastuksia päätoimisesti. Sen on selvä, kun työkkärin harjoittelu on lopetettu, osa-aikalisät on lopetettu ja työllistämistuki on muutettu palkkatueksi ja  yksinkertaistettu, sekä hakemukset siirtyneet sielläkin ehkä nettiin, niin töitä ei enää samalla tavalla taida olla. Tuo mun keikkani oli kuitenkin ihan vuosituhannen alkupuolta. Mutta se ei koskaan muutu, että aina tulee uusia nuoria työmarkkinoille ja työnhakijoiksi, vaikka Te-toimisto muuttuisi miksikä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi